Uznání hospodářského významu cestovního ruchu
12. 01. 2018
S předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů
Josefem Středulou se potkáváme krátce po parlamentních volbách
24. října 2017. Pane předsedo, v posledním úvodníku, a nejen v něm,
poukazuji na to, že cestovní ruch dokáže zlepšovat platební bilanci
navštěvovaného státu. Držet a násobit kupní sílu na jeho vnitřním
trhu. Poptávkou po službách a výrobcích primárně i sekundárně otvírat
prostor podnikatelským a pracovním příležitostem. V turisty
navštěvované zemi (zejména není-li závislou ekonomikou, ze které tak jako
kdysi z kolonií a teď z Česka v gigantické míře odtékají aktiva
posilovat blahobyt do jiných zemí) může zásadně přispívat
k posilování sociálních jistot jejích obyvatel. Tedy i k nastolení a
udržování západoevropské platové a životní úrovně.
Pro mě je otázka cestovního ruchu srdeční záležitostí. Svého času jsem
měl příležitost podílet se jako odborář na Strategii cestovního ruchu a
považuji za naprosto logické, že rozvoj cestovního ruchu (obdobně jako
podpora exportu nebo zvyšování platové úrovně obyvatel Česka a s tím
spojeného rozvoje vnitřního obchodu) by měl stanout ve velmi silném zájmu
politiků a ekonomů, protože je oblastí, která dokáže vytvářet obrovské
množství pracovních příležitostí. Investice do rozvoje cestovního ruchu
mají velký multiplikační efekt. Navíc, cestovní ruch je v rámci
incomingu schopen přinášet do české ekonomiky a našich veřejných
rozpočtů obrovské sumy zahraničního inkasa. Cestovní ruch už dnes
výrazným způsobem přispívá i ke zkrášlování České republiky. Česko
je nádhernou zemí. Od severu na jih i od východu na západ. Jen je třeba
s těmito bonusy umět pracovat a nakládat s nimi jako dobrý hospodář. My
jsme rádi za každé aktivum, které cestovní ruch České republice
přináší. Proto jsme se coby odbory v rámci pracovního týmu při
Ministerstvu pro místní rozvoj ČR rozhodly řešit problematiku podpory
rozvoje cestovního ruchu. Odbory se záhy po svém vzniku (na území
Československa už za první republiky) výrazně angažovaly ve vytváření
podmínek k tomu, aby se zaměstnancům (zejména těm nízkopříjmovým)
dostával prostor na odpočinek a regeneraci sil. A posléze také aby jim a
jejich rodinám byla dostupná rekreace. Proto je i teď pro odbory
důležité, aby ve Slezsku, v Čechách a na Moravě byla místa a
zařízení, která jim k tomu dokážou vytvořit zázemí. Bohužel, za
posledních pětadvacet let jsme v této oblasti neudělali tolik, kolik
se mohlo.
V divokých devadesátých letech se pod záminkou tíže
odborářských rekreací podařilo odbory podporovanou oblast trávení
volného času zaměstnanců výrazně vytěsnit ze systému. Že to byl krok
„ode zdi ke zdi“, potvrzuje skutečnost, že značnou část iniciativy
v této oblasti z pragmatických důvodů převzali zaměstnavatelé, kteří
tak pro své zaměstnance pořádají stmelovací incentivní akce, vysílají
je na ozdravné pobyty, zajišťují pro ně rekreace apod. Jako například
Ing. Ladislav Vitoul, který svým zaměstnancům řekl:
„Největším odborářem tady budu já, protože v mém zájmu je,
abyste měli všechno, co máte dostat. A dám vám ještě víc. Když se nám
bude dařit, všichni budeme moci jezdit na Kanárské ostrovy a bude nám
dobře. Ale musíte poctivě pracovat.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Táta měl
sen, že jeho syn bude jeho pokračovatelem“.) Nicméně rád
bych se vrátil k tuzemské rekreaci. Domácí cestovní ruch v posledních
letech zaznamenává výrazný vzestup výkonnosti.
Bezesporu. A i díky evropským dotacím došlo k řadě věcí, které
považuji za mimořádné. Například k udržení osvědčených systémů.
Sem bych zařadil i turistické značení. Mnozí Češi si ani neuvědomují,
jaká je ve světovém měřítku jedinečnost tohoto systému. Jak je síť
turistických značek v Česku přesná. Další věcí, kterou považuji za
mimořádnou, jsou systémy cyklostezek, které byly v Česku vytvořeny, a
také vinařské stezky v díky sopečné půdě úrodné „zahradě Čech“
a zejména na jižní Moravě. Budování dálkových cyklotras, například
Labské stezky, výrazně pomáhá návštěvnosti a propagaci turistických
atraktivit Česka a odbytu místních či regionálních produktů. To jsou
věci, které dokážou zaujmout nejen domácí turisty a výletníky, ale
zároveň skýtají velký „exportní potenciál“, kdy tržní platforma
cestovního ruchu zhodnocováním místních produktů generuje zahraniční
inkaso.
Co se týče domácího cestovního ruchu, rád se vracím na místa,
kam nás ze Sezimova Ústí vozili na školní výlety.
Školní výlety, to je věc, která se rovněž tak trochu zapomněla.
Bohužel, někteří z rodičů nemají dost peněz, aby svým dětem mohli
účast na školních výletech zaplatit. Ať už je mají na základních, nebo
na středních školách. Moje generace si pamatuje různé typy akcí, ať už
výlety za památkami, nebo lyžařské či vodácké výcviky. Také já se
rád vracím na ta místa a vodím na ně své děti a přátele. Na vlastní
osobě mám tedy vyzkoušeno, že jsem „reklamní panel“ Česka. Obnovit
širokou dostupnost školních zájezdů a exkurzí do továren a na další
pracoviště by mohl být jeden z cílů jak Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR, tak i jednotlivých krajů. Je velmi přínosné touto
formou podpořit rozvoj domácího cestovního ruchu, protože nejen že
upevňuje sepětí dětí s vlastí, rozšiřuje jejich vědomostní obzor a
napomáhá osobnostnímu rozvoji, ale v dlouhodobé perspektivě pomáhá
i mikroekonomikám navštěvovaných míst. Lze totiž předpokládat, že
zrovna tak jako vy nebo já i děti se budou na ta místa v dospělosti rády
vracet.
V interview s neurochirurgem Vladimírem Benešem se pan profesor
zmiňuje, jak s mým otcem osvobozovali Plzeň (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Podívej,
dodnes se mi netřesou ruce“). Za to, že můj otec zůstal za války
pracovně nasazen v plzeňské Škodovce, mohly do značné míry odbory,
které i v této těžké době reprezentovaly respektovanou sílu.
A i dnes, kdy to rovněž není „žádná sranda“, ji stále
reprezentují. Pane předsedo, hovořil jste o podpoře cestovního ruchu, jak
při ní tuto svoji sílu uplatňujete?
Využíváme k tomu různé platformy. Tou stěžejní jsou jednání
tripartity. Věcí, o kterou nám jde, je uznání hospodářské dimenze a
významu cestovního ruchu. Cestovní ruch se u nás (bohužel nezřídka) bere
jako sféra utrácení v Česku vydělaných peněz v zahraničí a
neproduktivní oblast volného času. Tedy nikoli jako platforma, která –
jak jste na začátku našeho rozhovoru řekl – primárně i sekundárně
otvírá prostor podnikatelským a pracovním příležitostem a je jedním ze
zdrojů tvorby veřejných rozpočtů, díky nimž lze posilovat sociální
jistoty obyvatel České republiky. Cestovní ruch, to určitě nejsou pouze ti,
kdo turisty kasírují v první linii. V Česku pohříchu často nadnárodní
hotelové společnosti, incomingové agentury či „hostující průvodci“,
kteří v masovém měřítku parazitují na tom, co je nutné financovat
(chránit a udržovat) z daní daňových poplatníků, kterými oni v Česku
rozhodně být nechtějí. Cestovní ruch díky tomu, že do regionů Čech,
Moravy a Slezska přivádí spotřebitele z vnějších ekonomických
systémů, umožňuje rozvoj širokého spektra hospodářských činností
včetně potravinářství, strojírenství či stavebnictví. Z hlediska
platební bilance státu je už dnes v podstatě jedno, jestli český turista
peníze nevyveze ven a utratí je v Česku, nebo za venku vydělané peníze na
území Česka nakupuje cizinec. Je to ten samý přínos. Jsem proto rád, že
v posledních dvou tří letech došlo k neuvěřitelné dynamice růstu
domácího cestovního ruchu. Jsem rád i za podporu cestovního ruchu za
pomoci finančních prostředků z Evropské unie, čímž mám na mysli
zejména rozvoj turistických tras a cyklostezek, turistických informačních
center apod. Celá řada míst založila lokální muzea a další zařízení,
která jsou vyhledávána turisty a návštěvníky. Navíc jsme se začali
úspěšně učit propagaci cestovního ruchu. Nemohu nezmínit projekt České
centrály cestovního ruchu – CzechToursim „Kudy z nudy“, který
považuji skutečně za unikátní. Střediskům, která byla využívána jen
v létě nebo jen v zimě, se dostává celoroční náplně. Například
v lyžařských areálech ve velkém rozsahu vznikají bikerská centra, kdy
díky bikerům je tamní turistická infrastruktura včetně lanovek
využívána celoročně. Jako odborář rád přispívám i k tomu, aby
zaměstnavatelé svým zaměstnancům nabízeli možnost odpočívat a čerpat
síly v rekreačních objektech po Česku. Kdo chce do zahraniční, kdo na to
má prostředky, a to třeba i díky našemu vyjednávání za vyšší mzdy,
tak tam pojede. Nakonec i v zahraničí se stáváme užitečnými
„reklamními panely“, které o České republice často hezky hovoří a
propagují ji bez ohledu na to, ze které části Slezska, Moravy či Čech
jsme. Další velký kus propagace České republiky se dá ještě udělat
prostřednictvím zahraničních zastoupení i proto, že v této oblasti si
jednotlivé resorty často nekoordinovaně „hrají“ každý „na svém
písečku“. Tím ale nemyslím propagovat pouze naše hlavní město. Máme tu
řadu kouzelných míst, ať je to Osoblažský výběžek, České Švýcarsko,
jižní Čechy, Beskydy, nebo jižní Morava, o níž se říká, že je hodně
podobná romantické krajině italských vinařských regionů. Je na nás, do
jaké míry dokážeme svět i sami sebe přesvědčit, že v České
republice je krásně. Rád tomu budu pomáhat a připomínat, aby na to myslel
i náš státní rozpočet.