Užitečný projekt CzechTourism, AKC ČR a AHR ČR
28. 11. 2009
V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu
jsem 6. listopadu 2009 o rozhovor požádal prezidenta Asociace kuchařů a
cukrářů ČR pana Miroslava Kubece. Mirku, co ty na to, že kvůli tomu,
abyste vy, kuchaři a cukráři mohli v Česku pracovat v restauracích, jsou
vaši zaměstnavatelé trestáni o 10 % vyššími odvody DPH na výstupech
oproti vstupům? Suroviny nakupují s 9% DPH a z hotových jídel musí
odvádět 19 % DPH. Není to další z příkladů „péče“ našich
zákonodárců o zdraví lidu, nahánějící jej tak stravovat se salámy ze
sámošek či semletým osmaženým čímsi ve fast foodech, prodejnách sekané
apod.?
Co se DPH týká, to se dobrých kuchařů a cukrářů až tak existenčně
nedotkne. Avšak našich zaměstnavatelů, majitelů restaurací, určitě. 10%
rozdíl mezi vstupy a výstupy je pro ně nejen diskriminační, ale pro mnohé
z nich i likvidační.
Před čtrnácti dny se Asociace kuchařů a cukrářů ČR
v roli hostitele na Staroměstském náměstí v Praze zhostila oslav
Mezinárodního dne kuchařů.
Navštívilo nás tam na třinácti tisíc lidí. Ostatně během letošního
roku jsme udělali i spoustu dalších akcí. Sestavili jsme nový národní
tým, který už má za sebou dva úspěšné tréninky na soutěž, která se
bude konat příští rok v Singapuru. Máme za sebou i valnou hromadu, na
níž jsem byl opět zvolen do čela asociace. Kapitán národního týmu Honza
Horký se zúčastnil semifinále o nejlepšího kuchaře planety. Věnovali
jsme se juniorům. Rozjeli jsme další ročník soutěže Gastrojunior.
Aktivity běží, fungují a snažíme se koukat pořád dopředu.
Asociace kuchařů a cukrářů ČR již tradičně v hotelu
Zvíkov Jindry Žydka pořádá vyvrcholení soutěže „Český
kapr“.
Finále soutěže Český kapr proběhne 14. listopadu. Je o ní tak velký
zájem, že ji letos realizujeme ve dvou kategoriích. V juniorské a
seniorské. Vytváříme tak prostor k tomu, aby se mládež mohla uplatnit
stejně dobře jako dospělí.
Kdy se česká kuchyně stane světovou módou?
Nemyslím si, že se stane celosvětovou módou. Trend, který se v současné
gastronomii prosazuje, nahrává tomu, aby se i česká kuchyně víc a víc
zvýrazňovala. To, co se v současné době odehrává v gastronomii ve
světě a i avizovaný trend na rok 2010, je, že se každý snaží ukázat
svoji vlastní zemi. Přestaly se kopírovat prvky cizích gastronomií.
Samozřejmě i v gastronomii dochází k fúzím, v jejichž rámci se naše
kuchyně obohacuje o italské nebo asijské prvky. To je dobře. To české
gastronomii nevadí. Nicméně hlavním trendem současnosti je zaměřovat se
na kvalitní lokální produkty, co se týká lahůdkovosti suroviny, s níž
se pracuje. Tzn., že už se ne v takové míře budou v Česku ve vysoké
gastronomii objevovat např. svatojakubské mušle, lanýže apod., ale že se
budeme soustřeďovat na lokální surovinu, jež se vyskytuje v našem okruhu,
kterou budeme zpracovávat v co nejvyšší kvalitě a prodávat za rozumné
peníze.
O cejchování v jakémkoliv uměleckém oboru, kam špičková
gastronomie patří, nemívám valné mínění. Včetně udělování
michelinů. Ostatně to ilustruje fakt, že před pár lety po ataku médií
stahovali z distribuce guide book, v němž figurovala jako inspektory
prověřená a několika micheliny oceněná restaurace, která ještě
nezahájila provoz. Čím to, že my našinci máme o cizích kuchařích
vyšší mínění než o českých?
Můj názor na udělování michelinů a hodnocení českých restaurací
různými hodnotiteli je znám. Říkám, že je důležité, aby byla
restaurace plná a její hosté byli spokojeni. A to, že se Češi klepou
před zaklínadlem Michelin, nebo že jdou do michelinské restaurace, svědčí
o tom, že kult české gastronomie není rozvinut. Samozřejmě, že mít
michelina je marketingově užitečné. Ale nemusí to vypovídat o kvalitě.
Tím vůbec nechci říci, že restaurace, které jsou micheliny udělujícími
inspektory ohodnoceny, jsou špatné. Naopak bývají velice dobré. Ale,
bohužel, ty, které jsou stejně kvalitní, nebo kvalitnější, a michelinový
komisař do nich nezašel, mají, co se michelinů týče, smůlu. Zářným
příkladem toho jsou špičkové restaurace v České republice. Právě proto
jsme na podporu české gastronomie jako asociace vstoupili do projektu „Czech
Special“, v jehož rámci děláme kroky na podporu regionálních jídel.
Dodali jsme k tomu špičkové odborníky, aby garantovali kvalitu. V tomto je
před námi obrovský kus práce, protože regionální kuchyně potřebují
hodně velké zviditelnění. Je zřejmé, že jak CzechTourism, tak Asociace
hotelů a restaurací ČR společně s námi začaly pracovat na velice
užitečném projektu.