Menu

Užitečný projekt CzechTourism, AKC ČR a AHR ČR

28. 11. 2009

V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu jsem 6. listopadu 2009 o rozhovor požádal prezidenta Asociace kuchařů a cukrářů ČR pana Miroslava Kubece. Mirku, co ty na to, že kvůli tomu, abyste vy, kuchaři a cukráři mohli v Česku pracovat v restauracích, jsou vaši zaměstnavatelé trestáni o 10 % vyššími odvody DPH na výstupech oproti vstupům? Suroviny nakupují s 9% DPH a z hotových jídel musí odvádět 19 % DPH. Není to další z příkladů „péče“ našich zákonodárců o zdraví lidu, nahánějící jej tak stravovat se salámy ze sámošek či semletým osmaženým čímsi ve fast foodech, prodejnách sekané apod.?
Co se DPH týká, to se dobrých kuchařů a cukrářů až tak existenčně nedotkne. Avšak našich zaměstnavatelů, majitelů restaurací, určitě. 10% rozdíl mezi vstupy a výstupy je pro ně nejen diskriminační, ale pro mnohé z nich i likvidační.

Před čtrnácti dny se Asociace kuchařů a cukrářů ČR v roli hostitele na Staroměstském náměstí v Praze zhostila oslav Mezinárodního dne kuchařů.
Navštívilo nás tam na třinácti tisíc lidí. Ostatně během letošního roku jsme udělali i spoustu dalších akcí. Sestavili jsme nový národní tým, který už má za sebou dva úspěšné tréninky na soutěž, která se bude konat příští rok v Singapuru. Máme za sebou i valnou hromadu, na níž jsem byl opět zvolen do čela asociace. Kapitán národního týmu Honza Horký se zúčastnil semifinále o nejlepšího kuchaře planety. Věnovali jsme se juniorům. Rozjeli jsme další ročník soutěže Gastrojunior. Aktivity běží, fungují a snažíme se koukat pořád dopředu.

Asociace kuchařů a cukrářů ČR již tradičně v hotelu Zvíkov Jindry Žydka pořádá vyvrcholení soutěže „Český kapr“.
Finále soutěže Český kapr proběhne 14. listopadu. Je o ní tak velký zájem, že ji letos realizujeme ve dvou kategoriích. V juniorské a seniorské. Vytváříme tak prostor k tomu, aby se mládež mohla uplatnit stejně dobře jako dospělí.

Kdy se česká kuchyně stane světovou módou?
Nemyslím si, že se stane celosvětovou módou. Trend, který se v současné gastronomii prosazuje, nahrává tomu, aby se i česká kuchyně víc a víc zvýrazňovala. To, co se v současné době odehrává v gastronomii ve světě a i avizovaný trend na rok 2010, je, že se každý snaží ukázat svoji vlastní zemi. Přestaly se kopírovat prvky cizích gastronomií. Samozřejmě i v gastronomii dochází k fúzím, v jejichž rámci se naše kuchyně obohacuje o italské nebo asijské prvky. To je dobře. To české gastronomii nevadí. Nicméně hlavním trendem současnosti je zaměřovat se na kvalitní lokální produkty, co se týká lahůdkovosti suroviny, s níž se pracuje. Tzn., že už se ne v takové míře budou v Česku ve vysoké gastronomii objevovat např. svatojakubské mušle, lanýže apod., ale že se budeme soustřeďovat na lokální surovinu, jež se vyskytuje v našem okruhu, kterou budeme zpracovávat v co nejvyšší kvalitě a prodávat za rozumné peníze.

O cejchování v jakémkoliv uměleckém oboru, kam špičková gastronomie patří, nemívám valné mínění. Včetně udělování michelinů. Ostatně to ilustruje fakt, že před pár lety po ataku médií stahovali z distribuce guide book, v němž figurovala jako inspektory prověřená a několika micheliny oceněná restaurace, která ještě nezahájila provoz. Čím to, že my našinci máme o cizích kuchařích vyšší mínění než o českých?
Můj názor na udělování michelinů a hodnocení českých restaurací různými hodnotiteli je znám. Říkám, že je důležité, aby byla restaurace plná a její hosté byli spokojeni. A to, že se Češi klepou před zaklínadlem Michelin, nebo že jdou do michelinské restaurace, svědčí o tom, že kult české gastronomie není rozvinut. Samozřejmě, že mít michelina je marketingově užitečné. Ale nemusí to vypovídat o kvalitě. Tím vůbec nechci říci, že restaurace, které jsou micheliny udělujícími inspektory ohodnoceny, jsou špatné. Naopak bývají velice dobré. Ale, bohužel, ty, které jsou stejně kvalitní, nebo kvalitnější, a michelinový komisař do nich nezašel, mají, co se michelinů týče, smůlu. Zářným příkladem toho jsou špičkové restaurace v České republice. Právě proto jsme na podporu české gastronomie jako asociace vstoupili do projektu „Czech Special“, v jehož rámci děláme kroky na podporu regionálních jídel. Dodali jsme k tomu špičkové odborníky, aby garantovali kvalitu. V tomto je před námi obrovský kus práce, protože regionální kuchyně potřebují hodně velké zviditelnění. Je zřejmé, že jak CzechTourism, tak Asociace hotelů a restaurací ČR společně s námi začaly pracovat na velice užitečném projektu.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001