Kongresový turista utrácí přibližně 350 – 400 USD
denně.
Nevyplatí se tedy pro propagaci Česka,
coby prvotřídní kongresové destinace,
udělat ještě něco navíc?
Že by to za nás už opravdu udělali všechno naši předkové?
Utrácí 350 až 400 USD denně
26. 01. 2001
Společnost Guarant patří mezi přední české subjekty, které
se specializují na kongresovou turistiku. Pane řediteli jak začala cesta
společnosti Guarant od podnikatelského záměru až do světové extratřídy,
kde jste své postavení obhájili úspěšnou realizací Výročních
zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky v Praze
v loňském roce?
Uvědomili jsme si, že je třeba se specializovat a rozhodli se pro stěžejní
oblast kongresů a konferencí a jako doplněk pak i incentivní turistiku.
Zadavateli kongresových zakázek jsou firmy, profesní, zájmové či státní
instituce včetně mezivládních. Od, dejme tomu, České lékařské komory
až po OSN. Všechny tyto akce zajišťujeme nejenom z hlediska vlastní
realizace, ale poskytujeme i celkovou logistiku. Tzn. naplánování od
prvního akvizičního kroku, přes přípravu, realizaci až po vyúčtování
a zhodnocení akce. Zároveň garantujeme rozpočet a veškeré nasmlouvané
služby související s přípravou a realizací. V technické oblasti pak
počínaje pronájmem sálu, tlumočnické techniky, zajištění překladů,
tiskovými službami apod., přes VIP servis, ubytování, dopravu,
stravování, zajištění recepcí, pokongresových výletů, společenských
programů a doprovodných výstav. To, že dodáváme kompletní služby,
rozhodlo i o našem dnešním postavení.
Významnou součástí ekonomického krytí většiny
kongresových akcí je sponzoring.
Ano, sponzoring hraje u řady akcí skutečně významnou roli a my
pochopitelně máme zkušenost i s jeho získáváním. Umíme sami či ve
spolupráci s klientem identifikovat potencionální sponzory a subjekty,
které by mohly o tento způsob spolupráce projevit zájem. Víme, jakou formu
prezentace jim nabídnout, aby pro ně byla dostatečně atraktivní. Pro
klienta jsme pak samozřejmě schopni zajistit kompletní management takového
sponzoringu.
Velké kongresy jsou stavěny na velkých osobnostech.
Česká republika se může pyšnit celou řadou světově uznávaných
odborníků, kteří, a to je pro naši ekonomiku dobře, mají i zájem svoje
poznatky a znalosti komunikovat dál a konfrontovat je s kolegy z jiných
zemí. Jsou tudíž aktivně zapojeni do činnosti mezinárodních organizací a
asociací a snaží se rovněž přivést do Prahy jejich kongresy či alespoň
naši snahu v tomto směru podpořit. Standard služeb, které dnes u nás
nabízíme je na světové úrovni, máme dostatečné materiálně technické
zázemí a z komunikace a kooperace s některými zahraničními
organizačními výbory je evidentní, že naše úroveň je minimálně
srovnatelná s ostatními organizátory i těch největších kongresů.
Připravit špičkový kongres je záležitostí specialistů. Je
nemyslitelné, aby si i ta nejbohatší firma držela takový tým odborníků,
pro jejichž špičkové schopnosti se najde uplatnění jednou za dva roky.
Rovněž je nepravděpodobné, že by si takto využívaní specialisté
udrželi špičkovou odbornost. I u nás už končí éra „univerzální
specializace“.
Jak jsem řekl Guarant se již dlouho orientuje na kongresy a konference. Toto
vyprofilování nám dalo možnost velmi podrobně do celé oblasti proniknout,
seznámit se i s malými detaily, potřebnými ke zdárnému zvládnutí
kongresové akce. Často je organizace kongresu založena i na našem odborném
odhadu, protože jednotlivé destinace nejsou stejné a tak její výběr může
dosti ovlivnit například počet účastníků. Příprava takové konference
je poměrně náročnou záležitostí a její perfektní zvládnutí vyžaduje
dobré zázemí a kvalitní a zkušené pracovníky. Guarant v tomto směru má
rozvinutou firemní politiku zaměřenou na to, aby si tyto kvalitní
zaměstnance vychovával a udržel.
V okamžiku, kdy je ČR jen jednou z řady několika kandidátských zemí
začínají naše aktivity už samotnou akvizicí, na které se pracuje
i několik let dopředu. V této fázi jsme schopni pro národního
pořadatele připravit celou prezentaci a zajistit ji i po programové
stránce. Kandidáta umíme vybavit potřebnými materiály, informacemi nebo
jej podpořit přímo účastí někoho z vlastního týmu, kdo pomůže
prezentovat Českou republiku a zpravidla Prahu tam, kde se o budoucím místě
konání kongresu rozhoduje.
Guarant je členem a Vy osobně místopředsedou, Pražské
asociace kongresové turistiky, ale i dalších renomovaných mezinárodních
institucí.
Taková sdružení, jako je Pražská asociace kongresové turistiky, existují
ve všech zemích, kde je zájem rozvíjet tuto nesmírně atraktivní a
zajímavou disciplínu cestovního ruchu. Každý stát těží přímo
z ekonomického přínosu kongresových turistů, jejichž průměrná
útrata se pohybuje kolem 350 – 400 USD denně, avšak existují i další
pozitivní efekty organizace kongresů. Prvním cílem Pražské asociace
kongresové turistiky je podpořit obecnou informovanost o Praze jako
kongresové destinaci. Pokud klient nebo potenciální organizátor přijede do
Prahy nebo zvažuje, kde by se taková akce mohla konat, musí dostat kompletní
a kvalitně prezentované informace.
Guarant je kromě PAKT-u členem i jiných sdružení, nejvýznamnějším je
pak firma International Conference Network (INCON) – síť předních
profesionálních organizátorů konferencí v 16 zemích světa. Jsme tak
v permanentním styku s kolegy z předních firem našeho typu
v zahraničí, můžeme porovnávat, učit se, rozvíjet nadále naše
schopnosti a udržovat se tak na světové úrovni.
Jaká je podle Vás role městských zastupitelstev či státu
v oblasti kongresové turistiky?
Často velmi významná, ne-li stěžejní. Nejedná se ani tak o podporu
finanční, spíše o to, aby daná destinace či země vystupovala kompaktně,
aby představitelé státu podpořili snahy prosazovat Českou republiku jako
kongresovou i turistickou destinaci. Ani jiné velké kontrakty, mají-li
obstát v mezinárodních tendrech, se neobejdou bez výrazné podpory státu.
Kongresová oblast takovouto podporu nejen potřebuje, ale určitě si ji
i zaslouží.
Při pohledu, jak k této problematice přistupují naši sousedé –
Vídeň, Budapešť, Berlín i další evropská města – zjistíme, že
tato města působí společně se svými představiteli na velké mezinárodní
kongresy a snaží se je získat právě pro svou destinaci.
O uskutečnění kongresu se rozhoduje často i více jak na 5 let dopředu.
Bude-li mít kongresová turistika podporu od komunálních po nejvyšší
orgány, budeme mít větší šanci je do České republiky dostávat. Kdo je
bude realizovat, to je už záležitostí obchodní politiky a schopností
každého z komerčních subjektů. Prvním krokem je to, abychom měli šanci
se o ně vůbec ucházet.