Úspěchy destinačního managementu
24. 04. 2005
Severní Morava a Slezsko
Turistické regiony začínají mít systém řízení cestovního ruchu a jeho
správce. Svůj management destinace. Když se uskutečnila první konference na
téma Cestovní ruch v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko, na
programu bylo projednání programu rozvoje cestovního ruchu daného regionu.
Někteří řečníci se s auditoriem podělili o své záměry turistických
produktů a své zámysly vybudovat některou infrastrukturu pro turisty. Letos
skončila čtvrtá konference a na ostravské Černé louce se uskutečnila
přehlídka již realizovaných turistických produktů. Posluchači se měli
možnost přesvědčit, proč se tomuto regionu říká region kontrastů a
příležitostí. Kdo by před třemi lety uvěřil, že Osoblažsko bude mít
významnou turistickou zajímavost. A je na světě. Úzkokolejka s parní
mašinkou Resitou bude pravidelně projíždět mezi Třemešnou a Osoblahou. Na
nostalgické jízdy železnou drahou se samozřejmě nabalují další
služby – rybolov, lov zvěře, gastronomie, cykloturistika či incentiva.
Není bez zajímavosti, že v dříve zapomenuté části Moravy se významně
pohnul trh s nemovitostmi. Proč ne, když tam nebude nuda a podnikatelé
číhají na příležitost.
Společným jmenovatelem úspěchu
Kdo mohl věštit, že v Mostech u Jablunkova vznikne v rámci skiareálu
jediná visutá bobová dráha s celoročním provozem? Ostrava se právem
chlubí slezskoostravským hradem, který pamětníci přirovnávali k hradu
z pohádky o Šípkové Růžence. Zarostlé zbořeniště se proměnilo
v zajímavou a přívětivou součást výstaviště na Černé louce. Hrad
Sovinec se postupně přetváří v historickou vesnici s živým provozem.
V Beskydech jezdí cyklo a skibusy. Letos se připojí i Jeseníky. Hornické
muzeum OKD Landek neustále připravuje novinky ve své nabídce a s novým
obchodním názvem svého produktu – Landek park – oslovuje veřejnost
i podniky s velmi netradičními aktivitami pod zemí i ve vzduchu.
Samozřejmě všichni pak zase skončí spokojeni na zemi. Společným
jmenovatelem úspěchu je samozřejmě především aktivita podnikatelských
subjektů. Pro jejich realizaci však bylo třeba symbiózy více stran –
Destinačního managementu Moravsko Slezského, o.p.s., Moravskoslezského kraje
a podnikatelské sféry. Kraj postupuje podle své strategie a projekty v ní
obsažené i finančně podporuje. Destinační společnost koordinuje postupy,
připravuje zpracování projektů, vyhledává dotační tituly a mobilizuje
k aktivitě. Kdo má zájem o spolupráci, je jistě spokojen. Připravila
také oceňovaný katalog kongresového cestovního ruchu, vytvořila
s podnikateli řadu turistických produktů k prodeji v cestovních
kancelářích. Turistický region Severní Morava a Slezsko je v oblasti
rozvoje cestovního ruchu velmi dobrým příkladem a zatím nemá v Česku ve
svém nasazení konkurenci. Nejbližší měsíce ukáží, zdali si tempo
udrží a jak se podaří kraji zapojit ke spolupráci i kraje, na jejichž
území leží části regionu, jak se podaří udržet racionální komunikaci
destinační společnosti s ostatními subjekty a jaké budou mít podnikatelé
jistoty při realizaci svých aktivit v cestovním ruchu. Na konferenci byl
často skloňován Zákon č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách
podnikání v cestovním ruchu. Bylo to v souvislosti s tím, že již
existuje řada turistických produktů, ale jejich prodej vázne. Právě prodej
se stává v současnosti alfou a omegou rozvoje cestovního ruchu
v regionech. Ne všechny produkty jsou vhodné pro cestovní kanceláře,
které je podle tohoto zákona mohou prodávat. Bude třeba ještě situaci
podrobně analyzovat, protože zkušenosti např. z Rakouska, které na
konferenci byly prezentovány, ukazují, že produkty lze prodávat i mimo
cestovní kanceláře.
Hnědých cedulí přibývá
Pokud zůstaneme v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko, je
příjemné zjistit, že při příjezdu do regionu vás na jeho hranicích
vítají. Další činností, kterou může destinační management přispět
k propagaci regionu, je označování turistických cílů. CzechTourism
v této oblasti již několik let úzce spolupracuje s dalšími
zainteresovanými úřady. Na Ministerstvu dopravy ČR vznikl metodický pokyn
„Označování kulturních a turistických cílů na dálnicích a
silnicích“ (KTZ). Tato metodika vychází z Vyhlášky 30/2001 Sb., se
kterou je také v plném souladu. Slouží pro orientaci těch, kteří mají
zájem přivést motorizované turisty k cílům, které vlastní či
spravují. Problematiku značení cílů totiž řeší několik norem a laik by
měl dostat od státu co nejjednodušší „kuchařku“ jak postupovat, pokud
si chce nechat zřídit toto značení, které je navíc plně hrazeno z jeho
finančních zdrojů. Přílohou metodiky je seznam vybraných cílů, které
splňují potřebné podmínky – cíl je nadregionálního významu, leží
v okolí komunikace a značení na ní nesnižuje bezpečnost provozu. Za
poslední roky na dálnicích, rychlostních komunikacích i silnicích prvé a
nižší třídy hnědých cedulí přibývá. Možná nejčerstvější nelze
přehlédnout na dálnici D1 – Zámek Rosice. Turisté jistě ocení, že
majitelé a správci cílů jim šetří ztrácející se nervy při hledání
cíle, čas věnovaný sledování map či oslovování místních obyvatel a
peníze nutné na nákup zbytečně projetých pohonných hmot. Za odměnu si
budou tyto cíle dobře pamatovat v tom kladném smyslu a buď se k nim
vrátí, nebo je doporučí svým známým. A to je přece stále ta
nejúčinnější reklama, k níž mohou významně přispět i destinační
managementy.
Ing. Petr Kratochvíl, CzechTourism