Úsměv pro Prahu
28. 03. 2005
Pan Eric Staub je generálním ředitelem hotelu Barceló Praha.
Povídám si s ním nejen o hotelu, ale i o tom, že vlastník hotelového
řetězce, společnost Barceló, hodlá s podporou Prahy expandovat do
střední Evropy.
Ano, Praha byla zvolena jako regionální centrum podpory řetězce společnosti
Barceló. Již dnes je tak hotel Barceló Praha místem, kde se soustřeďují
informace, jež jsou základem rozvojových studií ve smyslu otevírání
dalších hotelů ve střední Evropě. Společnost Barceló se ve střední
Evropě dominantně zaměřuje na městské hotely, i když se někde může
jednat o mix městských a turistických. Obzvláště u tak atraktivních
míst, jako je hlavní město České republiky. V centrále společnosti na
Baleárských ostrovech se nedávno uskutečnila porada ředitelů evropských
hotelů Barceló. Projednávali jsme strategický plán do roku 2010. Již dnes
jsou ve finální fázi tři projekty. Otevření městského hotelu v Sofii
v červnu tohoto roku a v první polovině roku 2006 ve Varšavě a
Berlíně. Také tyto hotely se budou orientovat především na klientelu, jež
vyhledává čtyřhvězdičkovou a vyšší úroveň mezinárodních hotelů.
Nedávno jsem se byl podívat na jeden z možných projektů Barceló
v Amsterodamu, a i u něj musím konstatovat, že vždy záleží na
správném odhadu poptávky v dané destinaci a na konkrétním místě. Pokud
bychom uvažovali o dalším hotelu Barceló v Praze, pak jako optimální
vidím, že by měl být střední velikosti, do osmdesáti pokojů kategorie
Premium. V rámci řetězce Barceló rozlišujeme dvě kategorie městských
hotelů – Barceló a Premium. U turistických, resp. prázdninových hotelů
tři: Comfort, Barceló a Premium. Tak, jak jsem je jmenoval, odpovídají
třem, čtyřem a pěti hvězdičkám. Pokud bychom v Praze realizovali další
z našich hotelů, měl by být spíše luxusnější. V Berlíně se bude
jednat o hotel s větší ubytovací kapacitou orientovaný na kongresovou
turistiku.
Pane Staube, jaká byla vaše cesta na místo generálního ředitele
hotelu Barceló Praha?
Dlouhá, ale podle mého názoru zajímavá a poučná. Ačkoliv jsem rodilý
Francouz, srdcem jsem Španěl. Dětství jsem prožil v Madridu.
Vysokoškolské vzdělání jsem však získal v Paříži. Po studiích
hotelového managementu v Paříži jsem se pokusil vyjet do Spojených států
amerických, ale v té době tam bylo nesmírně obtížné získat pracovní
vízum, a tak jsem se vrátil do města nad Seinou. V Paříži jsem začal
kariéru jako pokladník hotelu, ale pouze první dva měsíce. Pak jsem
povýšil na F&B managera a F&B kontrolora a vzápětí jsem dostal
nabídku, která se neodmítá, na řízení jednoho z hotelů známého
řetězce v blízkosti letiště Charles de Gaulle. Později jsem přešel
k jinému řetězci, ovšem ve stejném typu hotelů. Poté, co jsem
v Paříži strávil deset let (a přiznávám, že jsem jí už byl trochu
unavený), jsem se vrátil do slunného Španělska do Pamplony na místo
F&B managera jednoho významného španělského hotelu – Tres Reyes. Na
další místo jsem odsud odcházel již z ředitelského postu. Dostal jsem
nabídku pracovat na Palma de Mallorca, a protože mám rád výzvy, přijal
jsem další z nich, a to přebudovat stávající objekt na hlavní
promenádě na čtyřhvězdičkový hotel, což se mi, doufám, podařilo.
Následně jsem přijal nabídku na pozici provozního ředitele u německého
touroperátora Frosch Turistik. Po dva roky jsem řídil jeho osmadvacet
hotelů, které měl po celém světě. Poté, co Frosch Turistik koupil jiný
významný touroperátor, britská společnost Air Tours, jsem tam ukončil
působení. V té době jsem totiž dostal nabídku na vytvoření hotelového
řetězce ve spolupráci s italským touroperátorem a španělskou firmou
sídlící na Mallorce. Tím jsem se zabýval po tři roky, ale protože došlo
k neshodě těchto partnerských subjektů, zvážil jsem své další
působení v této společnosti a vydal se vstříc dalším výzvám. Několik
měsíců jsem pak působil u řetězce Jale, což je významný španělský
řetězec, kde jsem řídil jeden z jeho luxusních pětihvězdičkových
hotelů na jihu Iberského poloostrova, hotel Monasterio San Miguel. No, a to
byla má poslední štace, než jsem nastoupil na místo generálního ředitele
hotelu Barceló Praha s tím, že odsud budu poskytovat potřebnou podporu pro
expanzi řetězce Barceló do střední Evropy.
Prostořece prohlašuji, že odchod do Prahy jste mohl mít za
největší dobrodružství a výzvu, kterou jste kdy ve své profesní
kariéře přijal. Jak jste vnímal Česko před svým příchodem a jak jej
vidíte nyní, po pár týdnech, co jste zde?
Praha určitě nepatří mezi má největší dobrodružství, ale mezi ta
podstatnější. Doposud jsem nikdy za celou svoji profesní kariéru neměl tu
čest řídit hotely ve střední Evropě. To, co jsem o České republice
před svým příchodem věděl a jak ji mám nyní možnost poznávat, je, že
jste zemí velkých příležitostí. Nejenom v oblasti hotelnictví, ale
i v dalších oborech. Co se týče místa mého působení v České
republice, Praha je nesmírně atraktivním místem. Pokud by mi nabízeli
obdobnou pozici v jiném městě, např. v Paříži, zřejmě bych řekl ne.
Praha má velké kouzlo. Nicméně velké perspektivy české destinace včetně
Prahy vyplývají i z rezerv ve sféře zdánlivě obtížně uchopitelné.
V obecné rovině ve vnímání cestovního ruchu a od ní se odvíjejícího
přístupu k zahraničním, ale zřejmě i domácím turistům. Jsem
přesvědčen, že obdobný projekt, který byl realizován ve Francii, a
zejména v Paříži v době, kdy jsem tam působil, by měl na zdejší
hospodářství neméně blahodárný dopad. Ve francouzském hlavním městě
se jmenoval „Úsměv pro Paříž“. Projekt byl podporován státními
institucemi a veřejnými organizacemi. Iniciací k jeho spuštění bylo to,
že mnoho návštěvníků vnímalo Francouze jako málo přívětivé a
neusměvavé. Tuším, že realizace podobného projektu by Česku ekonomicky,
ale i jinak velmi prospěla. Nevím, budu-li vyslyšen, ale zato vím, že na
tento problém poukazuje spousta lidí. Navíc, takovéto projekty by se měly
realizovat v době, kdy je turismus na vzestupu, nikoliv až v okamžiku, kdy
je v útlumu či dokonce v krizi.
Jaké jsou přednosti a plány hotelu Barceló Praha?
Hotel Barceló Praha je součástí dynamicky se rozvíjejícího hotelového
řetězce Barceló, jež sází na týmovou práci profesně zdatných mladých
i zkušenějších pracovníků, kteří mají výrazně pozitivní náboj –
drive. Vytíženost našeho hotelu je slušná. Velkou zásluhu na tom má
personál. Všichni se tu snažíme o co nejpřívětivější vstřícný
přístup k hostům. Co se týče plánů, máme rozpracován projekt na
rozšíření konferenčních prostor o dalších 400 m2. Zároveň budeme
masivně investovat do gastronomických středisek, do obou restaurací a baru
tak, abychom mohli daleko vstřícněji reagovat na potřeby a požadavky
podniků sídlících v okolí a rostoucí poptávku z řad firemní a
turistické klienty.
Mr Eric Staub is the General Manager of the hotel Barceló in Prague.
In the course of this interview I shall be speaking to him not only about the
hotel but also about the plans of the owner of the hotel chain – Barceló
Company – to expand into Central Europe with Prague as his launch pad.
Yes, it's true. Prague was chosen as a regional support centre for the Barceló
Company. Already today, hotel Barceló Prague serves as a centre for the
convergence of information – providing the basis for developmental studies in
terms of opening up further hotels in Central Europe. In Central Europe the
Barceló Company primarily targets hotels in big cities, although on occasion,
we deal with a melánge of tourist and city hotels. We are particularly keen to
develop in attractive cities such as the capital of the Czech Republic. Recently
a session of Directors of European Barceló Hotels was held at our Head Offices
on the Balearic Islands. We discussed a strategic plan up until the year
2010. Three projects are already in the final stages. The opening of the city
hotel in Sofia planned for June of this year as well as new hotels in Berlin and
Warsaw, which are set for opening in the first half of 2006. Above all, these
hotels appeal to a clientele, looking for four-star hotels and the higher level
of international hotels. I recently paid a visit to one of the prospective
Barceló projects in Amsterdam, and I have to point out here that the level of
success very much depends on how accurately we estimate the demand in a given
destination and in a specific place. If we were to consider setting up another
Barceló hotel in Prague, then I believe the best choice would be a hotel of
average size with up to eighty rooms in the Premium category. Within the
Barceló chain, we divide our city hotels into two categories – Barceló and
Premium. As regards tourist hotels or holiday hotels there are three to choose
between: Comfort, Barceló and Premium. The hotels correspond to three, four and
five star quality nominated by myself. If we were to introduce a further hotel
to Prague, it would belong to the more luxurious category. The Berlin project
will involve creating a hotel with a greater accommodation capacity, geared
towards congress tourism.
Mr Staub, tell me, how did you get to become General Director of
Barceló Praha?
It was a long, but in my view interesting and instructive journey. Although
I am a native Frenchman, at heart I feel more Spanish. I spent my childhood
years in Madrid, however completed my university education in Paris. Upon
completing my studies in hotel management in Paris, I endeavoured to go to the
United States, but at that time, getting a working visa was incredibly difficult
so I returned to the city on the Seine. I began my career in Paris as a hotel
treasurer but stayed in that position just for the first two months. I was
subsequently promoted to F&B Manager, F&B Controller and was finally
offered a managerial position at one hotel which was part of a well-known chain
nearby Charles de Gaulle airport. Later on, I transferred to another chain of
the same hotel type. After having spent ten years in Paris, I have to admit
I felt a little tired, so I decided to return to sunny Spain to Pamplona where
a position as F&B manager was waiting for me at one of the well-known
Spanish hotels – Tres Reyes. When moving to my new post I was already
leaving a director's position behind. I got an offer to work in Palma de
Mallorca and since I revel in a challenge, I took on the job to rebuild the
existing building on the main promenade as a four star hotel, which, I hope,
proved to be a success. I subsequently took on the position as operations
manager with the German tour operator Frosch Turistik. After two years I was
put in charge of his twenty-eight hotels dotted around the globe. I stopped
working for Frosch Turistik when they were bought out by another well-known
British tour operator Air Tours. In fact, right at that time, as it turned out
I was offered to cooperate in setting up a hotel chain in conjunction with an
Italian Tour Operator and a Spanish company with Head Offices in Mallorca.
I was involved in this project for three years, however there was some discord
between partners so I made up my mind to leave this behind and seek out new
challenges. After this I worked for a hotel chain, called Jale for a few
months. I was responsible for managing one of their luxury five-star hotels,
the hotel Monasterio San Miguel located in the south of the Iberian Peninsula.
And that was posting before being appointed General Director of the hotel
Barceló Praha where I will be providing the necessary support required for
expansion of the Barceló chain into Central Europe.
Flippant remarks have been circulated claiming that your move to
Prague could quite possibly have presented you with the greatest adventure and
challenge in your professional life to date. What kind of perception did you
have of the Czech Republic prior to your arrival compared to now, already a few
weeks into your stay?
Prague does not rank among one of my greatest adventures, however it has
certainly been one of the most important. Up until this point in my professional
career, I hadn't had the honour of managing a hotel in Central Europe. As
regards my knowledge about the Czech Republic prior to my arrival and the
opportunities which have since allowed me to know it better, I can say that you
are a country of big opportunities. Such opportunities are not restricted to the
hotel industry but stretch across other areas too. As regards the location in
the Czech Republic, it cannot be denied that Prague is an incredibly attractive
spot. Had I been offered a similar position in a different city, let's say
Paris, I would clearly have turned it down. Prague seems magic. However the
huge potential of Czech destinations, and I include Prague in this, flows from
reserves in a sphere, which on the face of it, is difficult to take hold of.
This applies to the general plateau of understanding the tourism industry as far
as the approach to foreign as well as domestic tourists goes. I am convinced
that the similar project implemented in France, especially Paris at the time
when I was working there should have an equal beneficial impact on the economy
here. In the French capital it was given the name „a smile for Paris“. The
project received backing from state institutes and public organisations. The
reason for launching this stemmed from the perception that many visitors had of
the French as unfriendly and miserable. I imagine that launching a similar
project over here would reap huge, albeit different benefits to the Czech
economy. I cannot be sure if this will be heard out, but all the same I know
that this problem points to many people. Moreover this project should be
completed at a time when the tourism industry is on the ascent, and in no way
heading towards recession or crisis point.
What are the priorities and plans of the Barceló Praha hotel?
Barceló Praha hotel forms an integral part of the dynamic and evolving hotel
chain Barceló, relying on the teamwork of professionally competent young and
experienced workers, equipped with that all important element – drive. Our
hotel has respectable occupation results. The staff must take great credit for
this. Here, we are all dedicated to providing the most friendly approach to
guests. As far a plans go, we have put together a project to extend our
conference space by a further 400 m2. At the same time we plan to pump huge
investments into the gastronomic resources of both our restaurants and the bar
so that we are able to react to the needs and requirements of businesses located
in the vicinity and the growing demand of both company and tourist clients.