• lidé, kteří dělají svoji práci dobře, by měli být
dobře ohodnoceni • nejen americká klientela jezdí poněkud méně
• pokud jsem kdy navštívil místa, kde byla celková kultura někde
zcela jinde, hotel byl vždy oázou bezpečí • věřím, že lidé
budou mít potřebu se i nadále navštěvovat a osobně komunikovat •
vysvětlovat cokoliv někomu, kdo chce poslouchat jen sám sebe, je zbytečným
mrháním energií • z dvanácti tisíc postelí v Praze v roce
1988 je jich dnes už kolem padesáti tisíc • hotelnictví je něco
tak fascinujícího, že toho, kdo je jím doslova dotčen,obohacuje po celý
život • již přítomnost policisty či městského strážníka je
významným bezpečnostním prvkem • pouliční kapsáři jsou
chronickým problémem • hotel nahrazuje domov • v českém
hotelnictví se zabýváme technikou, aby byla na co nejvyšší úrovni
• významnou roli mimo jiné hraje, jak hosta přivítám, jak mu dám
najevo, že si jej vážím, že o něj pečuji ve všech detailech
•
Úsměv můj je úsměvem tvým
30. 10. 2001
Ve třetím vydání letošního Všudybylu jsme s prezidentem
Národní federace hotelů a restaurací České republiky JUDr. Janem Filipem
hovořili o tom, že Národní federace není VIP klubem pouze pro velké
hotely. A protože hotelnictví je hlavním tématem tohoto vydání
Všudybylu, dovolil jsem si jej opět požádat o rozhovor.
Pane prezidente, právě teď, když spolu hovoříme v hotelu Holiday Inn
Prague Congress Centre, probíhá vedle v Kongresovém centru Praha
protikorupční kongres, přičemž jeho závěry prý nejsou pro Českou
republiku příliš lichotivé.
Česká republika zaujímá nechvalné 7. místo v této problematice, která
nám přisuzuje charakteristiku neprofesionality a neserióznosti. Nicméně
v této zemi byla, je a vždy bude řada kvalitních odborníků, kteří však
nejsou adekvátně ohodnoceni, což je ve vyspělém světě minimálně
slušným pravidlem. Lidé, kteří vykonávají svoji práci profesionálně,
by tedy měli být obdobně ohodnoceni i u nás. To na adresu zejména těch,
kteří mají pečovat o potírání korupce. Ve výsledcích šetření se ale
odráží i postoj dotazovaných respondentů, despekt k zemi, jejíž jsou
součástí, což zrovna není radostný obraz dnešního stavu
společnosti.
Současná doba cestovnímu ruchu a zejména hotelovému průmyslu
příliš nenahrává. Jezdí se, pokud je bezpečno, a bydlí tam, kde je
bezpečno.
To je pravda. Nejen americká klientela, na niž se renomované evropské hotely
poslední dobou výrazně orientovaly, poněkud méně cestuje. Současná doba
nám klade otázku, jak jsou pro nás tyto podmínky limitující a negativně
ovlivňující. Ale vyvraťme si tuto nemotivující skepsi. Pokud jsem kdy
navštívil místa, kde byla kultura pro Evropana v jiných měřítcích, byl
právě hotel vždy oázou bezpečí a jistoty. Člověk tam našel vše, co
standardy mezinárodních hotelových společností poskytují svým
klientům.
Samozřejmě, že i hotelová branže v České republice, ve středu Evropy,
je ovlivněna důsledky útoku na Světové obchodní centrum v USA. Věřím,
že vývoj ukáže, že se jednalo o nesmírně tragickou, ale časově
omezenou epizodu a že se opět dostaví to, co hýbe světem. Že se lidé
vzájemně velmi rádi navštěvují, setkávají a v neposlední řadě
poznávají. Že se při obchodních jednáních chtějí vidět. Moderní
komunikační trendy, jako např. videokonference, jsou pouze jednou
z komunikačních možností, která lidstvu nenahrazuje vzájemný fyzický
kontakt při konání konferencí a jiných společenských událostí.
Z těchto faktů vyplývá, že poslání hotelů bude přetrvávat. Hotelové
společnosti i samostatné hotely však budou nuceny poskytovat své služby na
kvalitativní úrovni, kopírující vysoký standard. Pokud se ohlédneme
zpět, tak z dvanácti tisíc lůžek v Praze v roce 1988 je dnes tento
počet na zhruba padesáti tisících. Musíme se proto zaměřit především
na kvalitu poskytovaných služeb v celé jejich šíři.
Horem dolem se skloňuje bezpečnost, bezpečí. Bohužel bezpečnostní
složky se dnes orientují jinam než na ty, kteří dennodenně terorizují
v kapsářských tlupách cestující v tramvajích, metru či neopatrné
turisty na chodnících. Bohužel, stále není řídkým jevem uměle
vytvořená skrumáž, v níž lidé okrádají lidi.
Již sama přítomnost policisty či městského strážníka je významným
bezpečnostním prvkem. Pouliční zloději jsou chronickým problémem. Stále
jsou, nikdo je nevidí a snad ani nechce vidět.
Bezpečnost v hotelnictví sehrávala odjakživa důležitou roli, protože
hotel nahrazuje domov. Světové nadnárodní společnosti i individuální
klienti upřednostňují hotely, které bezpečnosti věnují maximální
pozornost. Technika dnes dokáže velmi mnoho v tom, aby se klient cítil
bezpečný a aby skutečně on a jeho majetek byl naší péčí chráněn, a
i to je naše morální a profesionální povinnost.
Technika je mocná čarodějka. Ostatně vy sám řídíte špičkově
zabezpečený hotel, o němž se píše v článku „Právo hostů na
bezpečí“ v šestém vydání Všudybylu (str. 16 – 17). Aplikujete zde
unikátní monitoring prostřednictvím chipových bezpečnostních karet
v době, kdy většina evropských hotelů „jede“ ještě na magnetické.
Ale jsou hotelová zařízení, kde i sebedůmyslnější bezpečnostní
technika u hostů nedokáže přehlušit pocity, které u nich může
vyvolávat nepříjemně se tvářící nevstřícný personál.
Faktem je, že se v českém hotelnictví snažíme využívat techniku
nejvyšší úrovně, což je správné, neméně důležité je však věnovat
pozornost tréninku zaměstnanců a nepodceňovat lidský faktor. Opravdu
významnou roli mimo jiné hraje, jak hosta přivítám, jak mu dám najevo, že
si jej vážím, že o něj pečuji ve všech detailech. Ne každý pracovník
je ochoten tuto filozofii chápat. Prvorepubliková tradice společenského
chování, jednání, pochopení významu slova služba, zejména v gastronomii
a hotelnictví v minulých desetiletích utrpěla vážná pokřivení. Proto
je na nás, abychom všem, kdo jsou v kontaktu s hosty popř. návštěvníky
daného města či země, vysvětlovali, aby se nebáli pozitivního jednání,
chování. Pokud zde dojde k jakémukoliv byť jen malému dílčímu posunu,
bude to mít i znatelný příznivý ekonomický efekt. Zafixovat si: úsměv
můj je úsměvem tvým. Není to o ničem jiném, než o vzájemném
pozitivním vztahu , ale i o pozitivním vztahu k sobě samému. Hotelnictví
je něco tak fascinujícího, že toho, kdo je jím osloven, drží po
celý život.
Národní federace hotelů a restaurací České republiky
Senovážné náměstí 23
110 00 Praha 1
tel.: 02 – 24 14 26 84
fax: 02 – 241 426 81
e-mail: nfhr@iol.cz