Úředník je povinen průběžně zvyšovat svoji kvalifikaci
03. 01. 2020
O rozhovor jsem požádal náměstka ministra vnitra RNDr. Josefa
Postráneckého. Pane náměstku, vláda vás jmenovala do pozice nejvyššího
úředníka. Už pátým rokem jste tak zodpovědný za nastavení a fungování
státní služby v České republice.
Ve státní správě působím od konce devadesátých let, kdy jsem byl osloven
tehdejším ministrem pro místní rozvoj profesorem Jaromírem Císařem,
jestli bych nepomohl vybudovat systém regionální politiky, který byl
vyžadován v rámci příprav na vstup Česka do Evropské unie. Protože jsem
se regionálním rozvojem profesně zabýval, výzva mě zaujala. Nastoupil jsem
na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, kde jsem řídil Sekci regionální
politiky. Během hruba dvou let se systém podařilo vybudovat jak
z legislativního hlediska, tak i z hlediska konkrétních nástrojů
regionální politiky a institucí.
Právě vznik institucí na podporu regionální politiky byl do určité míry
spjat s tehdy začínající reformou veřejné správy. Po zhruba třech
letech působení na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR jsem byl osloven, zda
bych po vzniku krajů nepřevzal zodpovědnost za její další etapu. Tak jsem
přešel na Ministerstvo vnitra ČR, kde jsem měl na pozici náměstka pro
reformu veřejné správy na starosti její druhou fázi, kdy bylo rozhodnuto
o zrušení okresních úřadů a převodu jejich kompetencí na obce
s rozšířenou působností. Poté jsem se vrátil na Ministerstvo pro
místní rozvoj ČR, kde jsem v letech 2007 až 2014 řídil Odbor
regionálního rozvoje. V té době už se v Česku rozvíjel systém podpory
z evropských fondů a zároveň se v letech 2008–2009 také musely řešit
regionální problémy spojené s dopady hospodářské krize. Takže jsme
s ohledem na tyto okolnosti de facto vytvářeli novou podobu podpory
regionálního rozvoje. Koncem roku 2014 mě oslovilo počínající
zavádění státní služby České republiky a na základě výsledků
výběrového řízení jsem byl jmenován do pozice nejvyššího úředníka
zodpovědného za nastavení a fungování státní služby. Tím Česká
republika začala splácet dlouholetý dluh, kdy zde sice byl od roku
2002 platný zákon o státní službě, ale do této doby nebyl
naplňován.
Někteří lidé projevují vůči úřednickým profesím despekt.
Nicméně od těch, kteří je vykonávají, je vyžadována vysoká, zkouškami
ověřovaná odborná zdatnost, podložená velmi dobrou znalostí evropských
i národních právních předpisů.
Požadavky na odbornost úředníka jsou oproti minulosti mnohem větší.
Úřednické profese nejsou pouze o vyřizování žádostí ze strany
občanů, podnikatelů či institucí. Úředníci musejí například umět
nastavit systém veřejných politik, musejí do své práce dokázat promítat
koncepční strategické přístupy. Ano, z pohledu občanů je úředník
často vnímán jako ten, kdo jim má dát razítko na nějaké povolení či
jiný dokument, a z tohoto úhlu pohledu ho také hodnotí. Pokud vyhoví
jejich požadavku, pak je dobrý, když nevyhoví, je podle nich zpravidla
špatný. Asi je pravdou, že se úřednická práce netěší takové míře
vážnosti a tolerance jako jiné profese. Kupříkladu je-li jeden z deseti
učitelů špatný, rodič dítěte, které chodí na školu, která si
takového pedagoga drží, ji dokáže vnímat jako kvalitní, protože ostatní
učitelé jí dělají dobré jméno. Pokud ale některý z úředníků
chybuje a občan na něj narazí, celou veřejnou správu pak často hodnotí
podle něj.
V době, kdy jste pracoval na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR,
jsem byl poradcem Podvýboru pro obchod a cestovní ruch při Hospodářském
výboru Parlamentu České republiky. Spolu s ministrem Císařem, resp.
vaším ministerstvem, jsme připravovali vůbec první český zákon, který
zapracovává předpisy Evropské unie, jímž byl zákon č. 159/1999 Sb.,
o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Při té
příležitosti jsem si ještě víc uvědomil úskalí, která vyplývají
z pravidel psaní zákonů a z transpozice unijních směrnic do českého
právního řádu, v té době především do zákonů vytvářených
v podmínkách předchozího režimu. Nejen proto vznikl jakýsi kočkopes,
který místo toho, aby nastavil mantinely hospodářskému odvětví
cestovního ruchu, aby přinášelo ekonomické a další benefity České
republice, řeší hlavně to, aby se čeští spotřebitelé nebáli utrácet
peníze za zahraniční zájezdy.
Tvorba legislativních pravidel v České republice podléhá dle mého názoru
určitým stereotypům. I díky tomu se ne vždy daří hladce provázat
různé právní normativy. Tento stav je výzvou především pro odborníky na
legislativu, aby dokázali najít způsob jednodušší a přehlednější
tvorby zákonů. Souvisí to i s tím, že dobrý legislativec by zpravidla
měl být právník, ale ti se dokážou uplatnit i v lépe placených
oblastech, zejména pak v privátní sféře. Proto je obtížné kvalitní
právníky dostat do státní správy.
O to víc si ve veřejné správě zaslouží uznání lidé,
kteří se zodpovědně vyrovnávají se změnami.
V době reformy veřejné správy jsem byl zodpovědný i za právní úpravu
činnosti úředníků územních samosprávných celků, včetně systému
jejich vzdělávání. Tento zákon už tady funguje téměř dvacet let.
Úředník je podle něj povinen se vzdělávat a průběžně zvyšovat svoji
kvalifikaci, přičemž zkušenosti jednoznačně hovoří o tom, že se tento
model pozitivně promítá do kvality jeho práce. Obdobný systém byl nyní
zaveden i ve státní službě. Ale je třeba říci, že změnit něco
v oblasti státní správy není věcí jednoho dvou roků, ale s ohledem na
složitost celého systému veřejné správy střednědobou záležitostí.
Jistou ilustrací toho může být „podchycení“ tzv. sdílené
ekonomiky. V blogu na e-Vsudybyl.cz ředitel Jihočeské centrály cestovního
ruchu Jaromír Polášek v příspěvku „Je sdílená ekonomika o tom, jak
obcházet daně?“ konstatuje: „Sdílené ubytování je moderním trendem.
Pokud někdo daně a místní poplatky v nějaké zemi neplatí, důvod je
v tom, že tamní stát nechce nebo neumí tuto formu poskytování služeb
danit.“ Na jeho zamyšlení v tištěném Všudybylu nepřímo reaguje
předseda Senátu Parlamentu České republiky Jaroslav Kubera v interview
„Když někdo něco umí“: „Technologie postupují tak rychle, že jim
právo absolutně nestačí. Už jsme se s tím setkali v devadesátých
letech a teď jsme ve stejné situaci: právo nestačí reagovat na sdílenou
ekonomiku.“
Přístup ke sdílené ekonomice není problémem jen České republiky, ale
i evropských zemí, v nichž s ní mají delší zkušenost. Ukazuje se, že
když se nové trendy v ekonomice včas nepodchytí, a to třeba i z úrovně
státní správy, vzniknou z toho problémy. Skupina spojená s oblastí
podnikání, jehož se tzv. sdílená ekonomika týká, bojuje s těmi, kdo
přes tyto nové trendy pronikají do jejího byznysu. Místo toho, aby se včas
vymezila rovná pravidla pro všechny účastníky hospodářské soutěže,
může být výsledkem takovéto situace chaos a stagnace, kdy stát (mimo
jiné) přichází o peníze za nevybrané daně. Řešení problému je třeba
hledat především v opatřeních zaměřených do oblasti legislativy
týkající se úpravy podmínek podnikání, kde je třeba dohnat vlak, který
už vyjel z výchozí stanice.