Univerzita Pardubice má sedm fakult: chemicko-technologickou; ekonomicko-správní; dopravní; filozofickou; restaurování; zdravotnických studií; elektrotechniky a informatiky. Nabízí bakalářské, magisterské a doktorské studium – přes šedesát programů s více než sto třiceti obory v širokém spektru, od technických a technologických přes přírodovědné, ekonomické, zdravotnické až po humanitní, společenské a umělecké. Na tříleté bakalářské studijní programy navazují dvouleté magisterské. Osmdesát procent studentů je zapsáno do prezenční formy studia. Některé programy lze studovat v kombinované formě. Vedle vzdělávání je pro univerzitu charakteristická bohatá vědecká a výzkumná činnost, kterou si získala mezinárodní respekt, a mezi českými vysokými školami se ve svém vědeckém výkonu řadí do první desítky. Moderně vybavený univerzitní kampus poskytuje ideální podmínky pro všestranný rozvoj mladých lidí, kteří se připravují pro kariéru a pracovní působení v široké škále profesí. Příjemné prostředí a bohaté možnosti sportovního i kulturního života studentů v kombinaci s kvalitními a náročnými studijními programy snesou srovnání s předními evropskými univerzitami na počátku 3. tisíciletí.
Univerzita Pardubice pro ty, kteří chtějí něčeho dosáhnout
25. 11. 2013
S rektorem Univerzity Pardubice prof. Ing. Miroslavem Ludwigem,
CSc., se potkáváme 30. října 2013.
Pane rektore, dávno před tím, než se u nás začalo hovořit
o informačních technologiích, byly Pardubice a blízké okolí jakýmsi
českým „Silicon Valley“. A nadto městem s neméně špičkovým
výzkumem a vývojem v oblasti chemie a chemického průmyslu.
Ano, vysoké školství v Pardubicích začalo v padesátých letech minulého
století právě chemickými a příbuznými obory a reflektovalo potřebu
výchovy vysokoškolsky vzdělaných odborníků hlavně pro chemický průmysl.
V devadesátých letech pak čtyřicet let známá Vysoká škola
chemicko-technologická přestala být jednooborovou a začaly vznikat a
rozvíjet se další fakulty – ekonomicko-správní, dopravní,
společensko-vědní, tedy dnešní filozofická, zdravotnická
i restaurování. Ta nejmladší z našich sedmi, Fakulta elektrotechniky a
informatiky, je postavena na vámi zmiňované tradici našeho regionu
v oblasti elektrotechniky a informatiky. Takže spektrum nabízených oborů a
pěstovaných vědních disciplín je nyní skutečně široké.
Díky Dopravní fakultě Jana Pernera je Univerzita Pardubice
rovněž významným centrem dopravního vzdělávání. Ilustruje to i zmínka
v minulém vydání Všudybylu věnovaná slavnostnímu otevření Výukového
a výzkumného centra v dopravě, které se v rámci oslav 20. výročí
vzniku této fakulty uskutečnilo 9. října 2013.
Dopravní fakulta Jana Pernera je jednou ze dvou dopravních fakult v České
republice. Vznikla v roce 1993 po rozdělení Československa. Do Pardubic
tehdy přišla řada odborníků a s nimi problematika, kterou zkoumali,
i stovka studentů. Fakulta navázala i na to, že Pardubice a Česká
Třebová jsou evropsky významné dopravní křižovatky.
Investice do nového Výukového a výzkumného centra v dopravě
v dislokovaném areálu naší univerzity v Doubravicích činila dvě stě
milionů korun. Z nich patnáct procent hradila Univerzita Pardubice a
pětaosmdesát procent Evropská unie. Pro dopravní výzkum jsme vytvořili
skutečně špičkové a moderní laboratorní zázemí, které fakultu
významně posílí a posune dál, a to jak ve vzdělávací oblasti, tak ve
výzkumu, v technických a technologických oborech a materiálovém
inženýrství. Navíc umožní užší spolupráci fakulty s praxí,
dopravními a přepravními institucemi a společnostmi.
V šestém vydání Všudybylu 2013 viceprezident společnosti
Microsoft Corporation pro Evropu Jan Mühlfeit říká: „Evropa je poměrně
sofistikovanou ekonomikou. K tomu, aby rostla produktivita práce, se musí
velmi výrazně zlepšit dovednosti lidí ve výrobním procesu. To vyžaduje
zlepšit školní a vůbec vzdělávací proces. Uvedu příklad. Česká
republika byla v roce 1995 v žebříčku OECD (Organisation for Economic
Co-operation and Development), který srovnává vzdělanost studentů
v matematice, ve čtení a ve vlastivědě, na sedmém místě.
V devadesátých letech jsme bývali druzí. Dnes jsme sedmadvacátí, a
v každém dalším ročníku srovnání OECD se Česko dál propadá. Třetina
českých studentů vůbec nerozumí textu – tomu, co čte. To je jedna
z věcí, na kterou se investor zaměřuje. Česká ekonomika je malá, proto
musí být otevřená. Postavená na zručné, kreativní, vzdělané a
flexibilní pracovní síle. ‚Postup‘ v rámci žebříčku vzdělanostní
úrovně OECD je velmi špatná zpráva, neboť za pět sedm let už v Česku
nebude kvalitní pracovní síla“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Existují
lidé, kteří si uvědomují tragickou situaci českého
školství“).
Víte, ke statistikám, průzkumům a nejrůznějším žebříčkům se musí
přistupovat s rozmyslem. Často je jejich význam přeceňován a informace
jiného druhu nedoceněny. Navíc se mi zdá, že v Česku je zvykem říkat,
co všechno a jak je špatně. Já si to nemyslím. Samozřejmě, že
vzdělávací segment prošel a prochází nějakým vývojem. Nicméně se
domnívám, že základ našeho školství je kvalitní, byť se ve snaze, aby
všichni měli maturitu, udělaly chyby. K tomu se v uplynulém desetiletí
přidával politický tlak na to, aby vysoké školy dramaticky navyšovaly
počty studentů. Ale to všechno se dá reflektovat. Situace i ve vysokém
školství se mění. Věřím, že se vrátíme k rozumným počtům
vysokoškoláků, kteří získají kvalitní vzdělání a stanou se odborníky
na svém místě. Kdo chce být úspěšný, stejně své vzdělávání
nemůže skončit tím, že dokončí střední či vysokou školu. Musí na
sobě pracovat po celý život.
České Slezsko, Morava a Čechy byly historicky průmyslově
úspěšnými zeměmi s početnou řemeslně a technicky vzdělanou populací.
Dnešní školy chrlí obrovská množství politologů a absolventů dalších
obdobně zaměřených oborů, a to čím jsme dřív „válcovali svět“, se
z našich regionů vytrácí. Univerzita Pardubice je tak jedním z ostrovů,
které tato vlna ještě nespláchla.
Určitě došlo k velkému nárůstu humanitních a společenskovědních
oborů. Ale i ony jsou pro rozvoj společnosti důležité. Samozřejmě, je
třeba držet rozumný poměr mezi humanitními, technickými a
přírodovědnými obory, u nás na univerzitě je těch dvou posledně
jmenovaných více než polovina. Asi je pravda, že české vysoké školy
produkují velké množství absolventů, kteří se tím, co vystudují,
neuživí. Jenomže škola je „jen“ začátek pro jejich uplatnění. To,
že někdo vystuduje management, ještě neznamená, že bude úspěšným
manažerem. Pouze několik málo politologů se živí svým oborem. Neznamená
to také, že budou všichni politologové zváni do televizních debat. Pouze
ti nejlepší. Mladí lidé nad tím začínají víc přemýšlet, takže do
budoucna nejsem pesimista.
Pane rektore, jste nejvyšším akademickým představitelem
Univerzity Pardubice. Nicméně, krom pedagoga jste i světově uznávanou
vědeckou kapacitou. Co vás vedlo k volbě věnovat se organické
chemii?
Na gymnáziu jsem nebyl nějak vyhraněný. Když jsem měl podat přihlášku
na vysokou školu, volil jsem mezi medicínou a chemií. Nakonec jsem se rozhodl
pro chemii, avšak kdybych se rozhodl pro medicínu, asi bych toho také
nelitoval. Chemie mi poskytla mnoho. Organická chemie v Česku je a vždy byla
na špičkové úrovni. Je krásné, když se ve světě přesvědčujete, že
to, co tu děláme, je na úrovni doby. Že badatelům z naší Fakulty
chemicko-technologické otiskují články v nejprestižnějších časopisech
v USA, Japonsku i jinde ve světě. Chemie je úžasně zajímavá
disciplína, která mi přinesla spoustu zajímavých experimentů. Naučila mne
přemýšlet. Volby rozhodně nelituji. Teď, když nějakou dobou působím
v manažerských funkcích, nemám na vědu tolik času. Snažím se udržet si
přednášky, být v kontaktu se studenty. Pro mě je to taková duševní
hygiena a kotva, umožňující potřebnou sebereflexi.
V průběhu života jste měl nabídky pracovat v zahraničí.
Proč jste zůstal věrný Pardubicím?
Sice jsem uvažoval, že bych mohl odejít, ale nebylo to pro mne prioritní.
V chemii jsem experimenty dělat mohl. V devadesátých letech jsem se dostal
i na dlouhodobější stáže. To už mne vůbec nenapadlo odejít, protože
jsem to bral tak, že získám kontakty, něco se venku naučím a budu dál
pracovat doma. Je pravda, že jsou státy, které „nakupují mozky“, jako
např. Singapur, kde jsem navštívil ty nejprestižnější univerzity a
výzkumné ústavy, potkával se s nejlepšími badateli ze severní Ameriky,
Brazílie, Ruska, Evropy atd. To je pravda. Česko asi tolik finančních
prostředků na vědu a výzkum v současné době nemá. Přesto není situace
tak špatná. Některé programy a projektové soutěže, které jsou
realizovány v současném plánovacím období (a budou doufám
i v budoucím), poskytují finanční prostředky, které nám výrazně
pomáhají posílit vědeckou a informační infrastrukturu i umožňují
inovaci studijních programů a oborů tak, abychom přilákali vědce ze
zahraniční, nabídli jim zajímavou práci i finanční ohodnocení.
Nemyslím si, že lidé od nás budou jen odcházet pracovat jinam. Věřím,
že se budou vracet a řada vědců z ciziny zakotví na některé z našich
univerzit nebo na nějakém výzkumném pracovišti.
Není tajemstvím, že dochází k populačnímu zlomu
v ročnících, které přicházejí na vysoké školy.
Ano, dochází k dramatickému poklesu, který za poslední tři roky činí
zhruba třicet procent. Extenzivní rozvoj skončil, a budu rád, když
Univerzita Pardubice bude mezi těmi, které udrží rozumný počet studentů,
atraktivitu a kvalitu studijních programů i zázemí pro studium. Jsme
moderní univerzitou, která má v současnosti přes deset tisíc studentů.
Máme široké spektrum oborů, byť nejsme největší. Od technických a
technologických přes přírodovědné, ekonomické, zdravotnické až po
humanitní, společenské a umělecké. U nás si každý vybere.
V Pardubicích je všechno dobře dostupné. Je tu rodinnější atmosféra
než ve větších univerzitních centrech. Děláme špičkový výzkum.
Univerzita Pardubice je pro ty, kteří chtějí něčeho dosáhnout.