Úloha systémů managementu jakosti v cestovním ruchu a prognóza vývoje
06. 10. 2004
Certifikační orgán CQS je největším českým certifikačním orgánem,
poskytujícím nejkomplexnější rozsah služeb. Byl založen s cílem stát
se součástí velké nadnárodní skupiny certifikačních společností sítě
IQNet, která pokrývá 33 % veškerých světových certifikačních aktivit.
V roce 1998 se CQS stal plnoprávným členem této sítě a je oprávněn
vydávat certifikáty IQNet stejně jako 35 dalších certifikačních
společností z celého světa.
Cestovní ruch prožívá nebývalý rozvoj. Organizací, které
v něm podnikají, je nejméně trojnásobně než před deseti lety. Ruku
v ruce s tím však narůstá konkurence a rizika neočekávaných ztrát.
Také proto se v poslední době jako nástroje pro zvýšení
konkurenceschopnosti začaly v organizacích tohoto typu zavádět systémy
managementu jakosti podle normy ISO 9001 včetně jejich následných
certifikací. Objevuje se ale otázka: Je certifikace podle norem ISO
9001 nutně základem úspěchu? Vedoucí certifikačního orgánu CQS Ing.
Marie Šebestové jsem se proto zeptal, jak vidí úlohu certifikace managementu
jakosti v cestovním ruchu.
Certifikát, kterého příslušné organizace dosáhly, by měl svědčit
o tom, že:
Výše uvedené přednosti, pokud se je skutečně podařilo prosadit, jsou bezesporu přínosem pro zákazníka. Ale zda to stačí k zajištění budoucí prosperity? Odpověď na tuto otázku už tak jednoznačná není. Certifikát podle normy ISO 9001 je dobrým základem pro úspěšnost na trhu. Ta je podmíněna invencí i razantností vedení, se kterou dokáže dále využívat všech manažerských nástrojů a rozvíjet je. Zde se musí kombinovat umění získávání přízně zákazníka s uměním hospodařit s vybavením, energiemi, vlastním kapitálem a v neposlední řadě s financemi, stejně jako s uměním vytvářet a rozvíjet partnerské vztahy nejen se zákazníky, ale i dodavateli, investory, veřejnou správou a v neposlední řadě i s potenciální konkurencí. Někdy může být pro tyto organizace užitečná nabídka nových manažerských nástrojů jako inspirace pro další rozvíjení. Certifikační síť IQNet, jejímž je CQS členem, nabízí kromě klasické certifikace podle normy ISO 9001 i další možnosti, které umožňují ocenit zvláštním uznáním ty, kteří převyšují přísné standardy ISO 9001. Toto ocenění nese název IQNet 9004, který se odvíjí od známé normy ISO 9004, jež specifikuje kritéria pro excelenci podnikání. Standard se opírá o známý model excelence EFQM. Tato norma je v rámci mezinárodní standardizace a pracovní komise TC 176 považována za dokument, který bude v nejbližším budoucnu nejsilněji celosvětově využíván pro další rozvíjení organizací. Certifikovaná organizace může používat charakteristické logo IQNet 9004, které je známkou výjimečnosti. Podmínkou zahájení přípravy k získání atestu IQNet 9004 je nadstandardní výsledek vyhodnocení auditu při získávání certifikátu podle ISO 9001 a vůle posunout systém řízení předepsaným směrem. Výrazně pozitivní roli zde může sehrát podpora poradenské organizace, která dobře zná oblast příslušného podnikání, přičemž v oblasti cestovního ruchu má CQS velmi dobré zkušenosti s českou poradenskou organizací Citellus.
Paní inženýrko, která z oblastí cestovního ruchu má největší
předpoklady se o IQNet 9004 ucházet?
Hotelnictví a kongresová turistika. Přestože první atesty tohoto druhu byly
uděleny organizacím výrobním, prostředí velkých mezinárodních hotelů
je vhodným místem pro vznik systémů řízení postavených na promyšlené
práci s klientelou, optimalizaci a zkvalitňování procesů a výchově
personálu k excelentním výkonům. Prokázat úspěšnou aplikaci
manažerských nástrojů, korunovanou dobrými výsledky ve všech sférách,
je bezesporu motivující, i když ne jednoduchou záležitostí.
Na základě výše uvedené odpovědi Ing. Marie Šebestové jsem
následně o názor na IQNet 9004 požádal generálního ředitele hotelu
Holiday Inn Prague Conress Centre JUDr. Jana Filipa.
Není žádným tajemstvím, že se hotel Holiday Inn Prague Congress Centre od
svého prvopočátku vydal cestou kvality. Dosažení certifikace IQNet
9004 proto vnímám jako logické pokračování aplikace systému řízení
podle ISO 9001, které hotel Holiday Inn Prague Congress Centre obhájil
v loňském roce. IQNet 9004 je postaven na principech řízení v oblasti
silné konkurence. Inspiruje k dopracování nástrojů marketingového,
finančního, personálního a technického řízení. Samotný certifikát
IQNet 9004 pak nejenže hotelu umožňuje odskočit konkurenci na kvalitativně
vyšší úroveň, ale zároveň vůči zákazníkům z celého světa
zřetelně deklarovat jeho pozici na trhu. To nás na něm láká a podle mého
názoru nám výrazně pomůže při naplňování cílů trvalého důrazu na
kvalitu a profesionální péči o hosta.
CQS
Pod Lisem 129
171 02 Praha 8
tel.: 266 104 262
mobil: 603 223 407
fax: 284 680 037
e-mail:
msebestova@ezu.cz
www.cqs.cz
www.holidayinn.cz
www.citellus.cz