Ukázat Česko jako špičkovou high-tech zemi
03. 01. 2020
S ministrem průmyslu a obchodu České republiky Karlem
Havlíčkem se potkávám ve Španělském sále Pražského hradu na udílení
Národních cen kvality České republiky.
Pane ministře, v úvodním proslovu jste naznačil, že od příštího roku
soutěž změní formát.
Je tomu tak. Dnes jsme ukončili významnou etapu klasického udělování cen
za kvalitu. Devatenáct let je dlouhá doba a jsme názoru, že jsme té kvality
dosáhli. Ve světovém měřítku jsme se posunuli na absolutní špičku.
Nyní je na čase postavit se dalším výzvám a posunout soutěž o krok
dál. Vytváříme novou koncepci České republiky založenou na zemi
budoucnosti: „The Czech Republic: Country for the Future“. Otáčíme
kormidlem ve smyslu extrémní podpory výzkumu, vývoje a inovací. Investujeme
do kvality na té nejvyšší úrovni. Jezdíme po světě přesvědčovat
aktéry ať už byznysu, nebo veřejné sféry, že Česko není a už nebude
zemí levné pracovní síly a nízkých provozních nákladů. Budeme země,
která bude spíše dražší, ale nabízející prvotřídní kvalitu. Tomu
musíme přizpůsobit náročnost vůči firmám, státním úřadům, školám,
výzkumu. A tomu právě kompletně přizpůsobíme nový formát udílení cen
kvality.
Český pavilon bude prezentovat technologii, která převádí
vzduch na vodu. Nakolik je Expo 2020 pro propagaci Česka v zahraničí
stěžejní?
Světové výstavy jsou jednou z našich tradičně úspěšných vizitek. Na
letošní Expo jsem velice natěšený. Český pavilon bude v barvách „The
Czech Republic: Country for the Future“. Hlavní exponát, kterým se budeme
prezentovat, je technologie, která dokáže z pouštního vzduchu získávat
vodu. Uvědomujeme si, že je stále ve fázi výzkumu, možná prvního
testování. Ale v každém případě, ať už se z toho stane technologie,
která bude sériově vyráběná, či nikoli, je to opět upozornění, že
jsme v něčem výjimeční. A přesně o tom Expo je. Není možná tím
nejpodstatnějším, zda naše technologie dobije Saharu či jiný africký nebo
jakýkoli trh, ale to, že s tím u nás, v Česku, lidé přišli. Že to
vymysleli a že to prezentují. To je podstatné, protože světové výstavy
nejsou o tom, prodat co nejvíc produktů. Od toho jsou kontraktační
veletrhy, které děláme s CzechTrade. Expo je o tom, zaujmout a ukázat
Českou republiku jako špičkovou high-tech zemi.
-mk-