U nás se zaměstnanci na hosty usmívají
26. 03. 2006
Generálního ředitele akciové společnosti Slovenské liečebné
kúpele Piešťany pana Klause Pilze jsem se zeptal, jaký byl pro firmu,
v jejímž čele stojí, rok 2005?
Velmi úspěšný. Měli jsme o osm tisíc hostů víc než v roce
2004. Investovali jsme do rekonstrukce hotelu Balnea Palace, do „Saunového a
vodního světa“ v lázeňském hotelu Balnea Esplanade. Šli jsme do
rekonstrukce hotelu Thermia Palace, který otevřeme v listopadu 2006 jako
pětihvězdičkový. Co se týče balneoterapie, vylepšili jsme čekárnu,
zkvalitnili procedury a instalovali solnou jeskyni. Připravujeme i další
projekty. Těmi budou kryoterapie, magnetoterapie aj., jež nám pomohou
reagovat na požadavky trhu. Piešťanské lázně se stávají místem hojně
navštěvovaným byznys klientelou, pro niž je zdraví sice velmi důležitým
faktorem, ale čas rovněž. Dávají proto přednost intenzivním
rehabilitačně léčebným pobytům s omezenou délkou. Od třítýdenních se
přiklánějí k týdenním, maximálně čtrnáctidenním, a oblíbili si
i tzv. prodloužené víkendy, často spojené s golfem.
Léčebné indikace vašich lázní se týkají zejména pohybového
ústrojí a krevního oběhu.
Už od nepaměti včetně antiky a historiky zmiňovaných římských legií.
Naším heslem je: „Vstaň a jdi“. Jsme velmi úspěšní v oblasti
rehabilitací u antirevmatických terapií, při léčbě osteoporózy,
ischiasu a řady civilizačních onemocnění. Nedávno jsme navíc podepsali
smlouvu s firmou ADELI Rehabilitation Center, která se specializuje na
rehabilitaci dětí majících cerebrální disfunkce, které např. nechodí.
Jejich úspěšnost je tak vysoká, že zhruba osmdesát procent jejich malých
pacientů v rozmezí tří až čtrnácti let začne po absolvování terapie
chodit. To je rovněž velmi úspěšný projekt. Vzhledem k tomu, že jsem
před tím působil v trochu jiném oboru, jsem překvapen, jak až moc je ho
potřeba. Jsme domluveni s firmou ADELI Rehabilitation Center, že
společně – my a oni – budeme každoročně na vlastní náklady zvát
pět dětí ze Slovenska na léčení cerebrální disfunkce jako poděkování
Slovensku za to, že zde v oblastí léčebného lázeňství můžeme
podnikat.
V jednom z našich prvních rozhovorů jsem, pane řediteli,
konstatoval: „Každý pořádný český buditel má jméno německého
původu a Rakušan předky českého původu.“ Dlouhá léta jste ve vysokých
manažerských funkcích působil v Rakousku, v Česku a nyní působíte na
Slovensku. Pokud byste mohl srovnávat…
Není jednoduché nás srovnávat. Rakušané, Češi i Slováci povětšinou
argumentují: „To víte, pane Pilz, to ta naše mentalita…“ Ale rozdíly
v našich mentalitách jsou minimální. A od toho se pak odvíjí
i eventuální tření. Pokud bych to alegoricky připodobnil, pak je to jako
s magnety. Stejné póly se odpuzují, protipóly přitahují. V tom je asi
„zakopaný pes“. Máme totiž ten samý způsob uvažování. Ty samé
reakce na daná témata. Je to jako v rodině. Pokud je rodina v pořádku, je
stále třeba řešit různé vnitřní vztahové střety. Dovolím si tvrdit,
že největší rozdíl mezi Českem a Slovenskem je, že slovenština
nepotřebuje tolik háčků jako čeština. Lidé jsou lidé, zaměstnanci jsou
zaměstnanci, ředitelé ředitelé atd. Vše je stejné. Češi rozhodně
nejsou něco víc než Slováci a ani obráceně.
Jaké jsou priority Klause Pilze v oblasti managingu?
Ty samé, které jsem ctil v Brně a Praze, kde jsem působil dvanáct let,
nebo předtím v Rakousku. Svět se skládá z maličkostí. Základem
lázeňství i hotelnictví je servis, servis a zase servis. Cenová politika
není ani tam ani tady jednoduchá. Rozdíl je ale v kvalitě, která se
odráží ve spokojenosti a zájmu hostů a v dosahovaných cenách. Proto je
základem být příjemný na hosta. To, že se u nás zaměstnanci na hosty
usmívají. Prioritou prvního půlroku mého působení v Piešťanech proto
bylo naučit personál, že nemáme pacienty, ale hosty.