Předseda představenstva a generální ředitel EuroAgentur Hotels & Travel a.s. a prezident HC Sparta Praha, pan Viliam Sivek, nar. 9. dubna 1946, je prvním místopředsedou Asociace cestovních kanceláří České republiky a členem poradního sboru primátora hl.m. Prahy. Je držitelem řady ocenění a cen za působení v odvětví cestovního ruchu, např.: Mimořádné ceny Národní federace hotelů a restaurací České republiky za vytváření dobré pověsti českého hotelnictví, „Osobnosti cestovního ruchu“, „Hoteliéra roku“, „Manažera roku“, „Podnikatele roku“ aj. Jeho firma byla mnohokráte vyhodnocena v rámci „Českých 100 nejlepších“, je pětinásobným nositelem titulu „Czech Made“, držitelem „Mimořádné ceny za korektnost v podnikání“ aj. Viliam Sivek je ženatý a říká, že jeho největší radostí je trávit chvíle se svoji rodinou.
U mě je to o sparťanský duši
25. 02. 2008
Na téma využívání evropských fondů v cestovním ruchu a
podnikání v regionech jsem si zašla pohovořit s panem Viliamem Sivekem,
předsedou představenstva zřejmě největší a nejdynamičtější české
hotelové, cateringové a incomingové společnosti EuroAgentur Hotels &
Travel a.s., před níž v tomto roce stojí velká výzva: zajištění
gastronomického provozu Českého domu v Pekingu v průběhu letních
olympijských her.
Pane Siveku, začnu klasickou anekdotou, „dotazem“ na Radio Jerevan:
„Budou za komunismu peníze?“ Odpověď: „Jak u koho.“ Už možná
tušíte, kam tím mířím: Co fondy Evropské unie? Opravdu pomáhají?
A komu?
Paní Andreo, já mohu hovořit pouze za sebe. Za nikoho jiného. Podnikám
osmnáct let. Něco jsem vybudoval. Ročně naše firma do České republiky
přiveze na čtyři sta padesát tisíc zahraničních turistů. Máme dnes
nejdynamičtěji se rozvíjející hotelový řetězec se 46 hotely, a jsme
i v zahraničí. Z mého pohledu je problém budoucnosti českého
cestovního ruchu v tom, že nedokážeme evropské fondy smysluplně využít
tak, aby to, co se díky nim vybuduje, sloužilo dlouhodobě a zajistilo
perspektivu tohoto odvětví. Přiznám se vám, že sám jsem na evropské
peníze velmi spoléhal. Na základě jejich možného čerpání naše firma
koupila památkově chráněný dům v centru Frýdku-Místku a s předními
brněnskými architekty připravila kvalitní projekt kongresového byznys
hotelu, který jsme úspěšně představili vedení města. Jak se říká,
skutek utek', i když jsme do celkového projektu v daném regionu značně
investovali. Po vyhlášení dotací jsem zjistil, že evropské fondy, které
jsou určeny pro cestovní ruch, půjdou jen malým a středním podnikatelům.
Pokládám si otázku, zda nám ubytování typu „zimmer- frei“ přiláká
kongresovou a incentivní klientelu. Nevěřím, že by se malý či střední
podnikatel pustil do rekonstrukce hotelu, pakliže by se jednalo
o stamilionovou investici s velmi pomalou návratností. Ze zkušenosti vím,
že budováním cyklostezek a podporou malých hotelů či penzionů movitou
zahraniční klientelu do regionů nepřivedeme. Dle mého názoru je to velká
škoda. Frýdek – Místek, nádherné město pod Beskydami, tak přijde
o možnost mít na svém území kvalitní hotel jen proto, že tu jsou nějak
nastavené kvóty. Až paradoxně a rozporuplně na mě zapůsobila včerejší
zpráva, že budou kráceny dotace z Evropské unie středním a menším
městům a peníze obdrží Hradec Králové, Pardubice, Liberec. Tomu se
říká jeden metr!
Myslíte, že to takhle bídně funguje všude, nebo to je region od
regionu?
Já jsem neřekl, že to funguje bídně. Já jen tvrdím, že pro čerpání
evropských fondů jsou špatně nastavené noty. To, že se v některém
regionu staví, např. v Otrokovicích, kde EuroAgentur Hotels & Travel
spolupracuje na přípravě hotelu Atrium, je především zásluhou investorů,
kteří pracují bez dotačních fondů, a já je považuji za průkopníky,
osvícence, pracanty a opravdové vizionáře. Podnikání v regionech je velmi
těžké. EuroAgentur Hotels & Travel podniká na Vysočině, na Šumavě,
v jižních Čechách, ve Východočeském kraji. Smekám před každým, kdo
v těchto místech pracuje se zahraničními turisty a dokáže získávat
kongresovou klientelu.
Jak jsou na tom v Čechách, na Moravě a ve Slezsku restaurace?
Bavila jsem se o tom s panem Pavlem Hlinkou. Svěřil se mi, že se často
bojí si dát jídlo, když cestuje po regionech. Co vy na to?
A víte, že se Pavlovi nedivím? Někdy jde opravdu o zdraví. Proto se
připravují gastronomické konference. Proto Asociace hotelů a restaurací
České republiky debatuje, jak pomoci malým hotelům a restauracím.
Jednoznačně se shodujeme, že profesní doškolování je na nedostatečné
úrovni. Cestu ke zlepšení bychom totiž měli hledat prostřednictvím
soustavného vzdělávání. Vezmu-li můj obor – hotelnictví, pak je např.
v hotelové branži často podceňována kvalita a koncept snídaní.
Uvědomuji si, že malé či střední hotely si nemohou dovolit biokoutky jako
čtyř nebo pětihvězdičkové hotely nadnárodních řetězců. Velmi často
se setkáváme s tím, že se v hotelu ani neregistruje, jestli snídani
připravují pro Italy, Rusy nebo Němce. A to nemluvím o propojenosti
gastronomických služeb s recepcí nebo o zpracování surovin.
Vyhráli jste soutěž na zajištění cateringu v Českém domě
v Pekingu při letních olympijských hrách.
Tak tohle, milá dámo, považuji za největší poctu, která nám kdy byla
dána. Připadám si jako olympijský reprezentant. Vlastně proč ne. Vždyť
tam EuroAgentur Hotels & Travel jede reprezentovat naši zem – Českou
republiku. Bude to velmi náročný úkol. Vedením čínské mise jsem
pověřil výkonného ředitele naší společnosti pana Josefa Báru, který
s desetičlenným českým kuchařským olympijským týmem už pilně studuje
základy čínštiny.
Příprava je zatím velmi pečlivá, ale i úsměvná. Nechávám si
vyprávět podrobnosti z prověřovacích návštěv příprav v budoucím
Českém domě. Chybí tam nádobí, jsou tam velmi malé prostory, v malé
kuchyni pracuje až šedesát kuchařů najednou. Z Prahy povezeme ocet,
českou mouku, některé druhy koření, zajišťujeme i speciální inventář
pouze pro příležitost olympijských her. Atmosféru čínských kuchyní jsme
si již zažili, když jsme v roce 2006 vařili v několika hotelích po dobu
dvou měsíců při „Dnech české kuchyně v Číně“.
Tak raději zpátky do Evropy. Pane Siveku, vaše heslo je: „Pokud
stále rostete, bez ohledu na to, co jste již dosáhli nebo se chystali
dosáhnout – stále před vámi leží velké projekty.“ Takže, jaké
projekty leží před EuroAgentur Hotels & Travel?
Moje heslo je jiné: „Ten kdo neroste, stagnuje, a ten kdo stagnuje,
upadá,“ s ohledem na rostoucí konkurenci. V současné době máme pět
rozestavěných hotelů, které budou dokončeny v průběhu letošní sezony.
Za měsíc bude otevřen hotel v centru Prahy sto metrů od Václavského
náměstí. Za dva měsíce další hotel na Petrském náměstí. V závěru
roku otvíráme další hotel v Praze 1. V příštích dvou letech
nádherný hotel v Hradci Králové a pak v Otrokovicích. Těch projektů je
víc, včetně provozu prvních termálních lázní v České republice
s kapacitou 1000 hostů denně. Rozšiřujeme i zázemí firmy. V dubnu
jdeme do dalších nových prostor, a vytváříme tak podmínky pro rozvoj
incomingové kanceláře.
Otevřeli jste Art Hotel William v Bratislavě. Jaké jsou vaše
plány expanze do zahraničí?
Co se týče Slovenska, připravujeme další projekty v Tatrách, ve
slovenských lázních, v Rusku. Prozatím o tom ale nechci hovořit.
Slyšela jsem, že se chystáte průkopničit i v dětských
hotelech. To je odvážné. Poptávka by byla, ale…
Jaképak ale. V České republice je minimum hotelů, které mají takové
zázemí, aby poskytly vše to, co má mít kvalitní rodinná dovolená, aby
umožnily komplexní péči o děti. V Evropě tyto hotely existují a jsou
velmi vyhledávané. Jednali jsme o možnosti odkoupení franšízy od
Kinderhotels Europa. Výše franšízových poplatků nás zarazila v dalším
pokračování projektů s touto společností, a tak zkoušíme podnikat
v této oblasti sami. Máme objekt, kde se chystáme otevřít první dětský
hotel, který bude určen rodinám s malými dětmi. I když víme, že nám
na to z Evropské unie nepřispějí, tak tam chceme vybudovat patřičné
zázemí pro děti – skluzavky, kolotoče, pískoviště, sportovní haly,
bazén, rozšířit zázemí pro maminky, které nejlépe vědí, co malé
dítě nezbytně potřebuje, např. uvařit sunar, dát správnou kašičku,
mít lékařskou péči apod. To je ale čerstvá zpráva, jak jste se k ní
dostala?
…tak to je vážně dobrá zpráva pro všechny maminky. No, jaký
je váš globální cíl?
Jednoznačně obsáhnout Českou republiku. Nabídnout domácím
i zahraničním klientům vše krásné, co v této zemi je. A samozřejmě
pokračovat s budováním hotelových zařízení v zahraničí.
Jednou z aktivit EuroAgentur Hotels & Travel je franšízing.
Proč by měl hotel uvažovat o začlenění do vašeho řetězce?
Své první vlastní zkušenosti s franšízou jsme udělali s hotelovými
řetězci Ramada a Best Western. Naučili jsme se to a nyní možnost
synergických efektů franšízy nabízíme dalším hotelům. Před
začleněním do našeho systému se ale musí podrobit testům kvality. Ne
každý je s to splnit požadavky (standardy) na kvalitu služeb. A proč se
začlenit do skupiny EuroAgentur Hotels & Travel? Samotný hráč na trhu je
malý hráč. A pro ně je naše nabídka zveřejněna na webových stránkách
www.euroagentur.cz. Ale i velcí
hráči dělají chyby. Proto jsme rozjeli projekt „mystery shopping“, což
je tajná kontrola hosta v hotelu. Mohu říci, že žasneme nad chybami,
které sami občas děláme. Jak to asi ale vypadá u provozovatele, který ani
neví, že může tyto chyby udělat! A což teprve oblast marketingu a
propagace! EuroAgentur Hotels & Travel je na deseti až dvanácti
světových veletrzích ročně. Franšízový hotel se dostává do našich
katalogů, je na našich webových vyhledávačích, které mají každoročně
ke dvěma milionům návštěvníků. Hodně jsme investovali do internetu.
Chystáme se spustit úplně nový on-line rezervační systém, který umožní
nakupovat do košíčku: pobyt, výlet, návštěvu divadla apod. Už proto, že
v současnosti máme zhruba 70 % individuálních hostů, a ti si tak budou
moci důkladněji připravit program pobytu v České republice.
Jak se prosazuje česká firma v hotelnictví?
Těžko. Ale prosazuje. Ostatně posuďte sama. Před osmnácti lety jsem
začínal s ubytovnou Energovodu.
Je možné, že EuroAgentur Hotels & Travel dosáhl tak
výborných výsledků a ženete jej kupředu, protože ho zaštiťujete svým
osobním kreditem?
Myslím, že jsme čitelní, že jsme Češi. Mám své děti, které pracují
ve firmě. Budujeme rodinnou firmu.
Je to výhoda?
Pracovat ve firmě s vlastními dětmi je snad nejtěžší, co může
podnikatele potkat. Někdy jste táta a někdy šéf. Je to opravdu složité.
Kdo se svými dětmi nepracoval, neumí si to představit. A vůbec si
nepřipouštím, jak to musí být složité i pro ně.
Jak na vás zapůsobila nedávná nemoc?
I tohle, Andreo, víte? Že jsem byl nemocný? Všechno zlé je na něco
dobré. Přehodnotíte rychle svůj život. Cítíte velké závazky vůči
rodině, do které patří i váš podnik, vaši zaměstnanci. A když je jich
pět set, je to velká rodina. Všechno se to ve vás mele. Řešíte, aby firma
jela dál, uvědomíte si kvalitu lidí, na které se spoléháte. Ale nemluvte
o nemoci, já jsem zdravý. A jedeme dál.
Tak a teď k vašemu koníčku, k hokeji, ke Spartě.
To je má dlouholetá srdeční záležitost. Skvěle se tím bavím. Víte,
před třemi lety, kdy HC Sparta byla třináctá, jsem byl požádán, abych
klubu pomohl. Šel jsem si tam na rok sednout, a Sparta vyhrála extraligu.
V loňském roce jsme úspěch zopakovali. Všechno to je o sparťanské
duši. O vůli, bojovnosti a pokoře. Vznikla celá řada báječných
projektů, které realizoval tým, jež teď ve Spartě pracuje. Např. známá
akce letošní sezony – sparťanská krev, kdy několik tisíc
sparťanů – fanoušků – dalo to nejcennější, co mají – vlastní
krev. Když jsem do Sparty nastupoval, řekl jsem v programovém prohlášení,
že Sparta bude hrát v letech 2008 – 2010 prim v českém hokeji. Moc se
těším na to, až budu s generálním manažerem Sparty, Petrem Břízou,
představovat příští rok soupisku hráčů. Jsem Sparťan. Někdo chodí do
kostela a má víru. Já mám víru ve sparťanskou duši.
S Viliamem Sivekem porozprávěla Andrea Dufková.