Prague City Tourism je příspěvková organizace hlavního města Prahy, která byla založena jako Pražská informační služba – kulturně-informační a vzdělávací zařízení pro podporu cestovního ruchu v Praze. Je moderní společností destinačního marketingu, jejímž posláním je podpora domácího a zahraničního cestovního ruchu na území hl. m. Prahy. Její stěžejní činností je prosazování hospodářských zájmů Prahy coby atraktivní turistické destinace. K další činnosti organizace patří profesionální poskytování turistických informací, zprostředkování relevantních služeb stávajícím i potenciálním návštěvníkům hlavního města, organizace vzdělávacích cyklů o historii a současnosti Prahy a zajištění provozu Staroměstské radnice. Prague City Tourism je členem European Cities Marketing (ECM) a Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR). Aktivně spolupracuje s oborovými a profesními asociacemi cestovního ruchu doma i v zahraničí, s agenturou CzechTourism a Českými centry, Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, zastupitelskými úřady a se zahraničními i domácími médii.
Turistické informace v jedenadvaceti jazycích
26. 04. 2019
Interview se statutárním zástupcem a ředitelem sektoru
turistických služeb Prague City Tourism Petrem Slepičkou a s tiskovou
mluvčí Prague City Tourism Barborou Hrubou jsem začal konstatováním, že
ústřední téma tohoto vydání Všudbylu, „před hlavní turistickou
sezonou“, se organizace Prague City Tourism téměř netýká, protože Praha
je v hlavní turistické sezoně takřka nonstop.
Je to
tak. Prokázal to i loňský rok. S přispěním dlouhotrvajícího
příjemného teplého počasí vymazal mimosezonu i v říjnu. V listopadu
pak letní sezona rychle přešla do adventních svátků, díky kterým byl
prosinec jedním z turisticky nejexponovanějších měsíců roku. Pak
přišla lehká mimosezona: leden–únor, a v březnu ještě dřív, než
přišly Velikonoce, je Praha opět plná turistů. Pražské památkové
objekty jsou proto otevřeny celoročně. Tím se odlišují od většiny
památkových objektů na ostatním území Česka, které prohlídkovou sezonu
zahajují obvykle až v prvním dubnovém víkendu.
Prague City Tourism plní dvě role: destinační agentury,
prosazující hospodářské zájmy Prahy v tvrdé mezinárodní konkurenci
ostatních světových metropolí, a turistického informačního
centra.
Stěžejní díl marketingové činnosti proto směrujeme na zdrojové trhy
incomingu, tedy do zahraničí. Tím ovšem neopomíjíme domácí cestovní
ruch. Zahraniční trhy jsou prostě větší. Šíři záběru Prague City
Tourism ilustrují turistické informace v jedenadvaceti jazycích na našich
webových stránkách. Akční rádius činnosti Prague City Tourism se netýká
pouze turistů a výletníků. Cílíme na všechny návštěvníky Prahy,
domácí i zahraniční, a pochopitelně i na samotné Pražany. Mezi
návštěvníky patří také studenti z různých koutů České republiky
i ze zahraničí, obchodní cestující a další. Věnujeme se rovněž
sektoru MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry) ve
spolupráci s Prague Convention Bureau. Do Prahy přijíždí také spousta
sportovců. Byť se v Praze neodehrává tolik vrcholných akcí v hlavních
ženských a mužských kategoriích, probíhá jich tu obrovské množství
v kategoriích žákovských a dorosteneckých. Například okolo Velikonoc
Prahu vždy navštíví na dvacet tisíc účastníků turnaje v házené.
Praha dokonce hostila kvalifikaci na kanadské mistrovství světa
v rybníkovém hokeji, kde diváci mohli vidět příští mistry světa.
Kanaďané a Američané, kteří mistrovství světa
v rybníkovém hokeji od jeho počátku v roce 2002 nepřetržitě
vyhrávali, nad tím nevěřícně kroutí hlavou. Letošní mistrovství na
jezeře v Plaster Rock totiž – stejně jako loni – vyhráli Češi. Loni
to byl tým Starý pušky ze Žďáru nad Sázavou, letos Captains z Náměšti
nad Oslavou.
Co se týče infocenter, za poslední rok se počet dotazů výrazně zvýšil.
Ke kapacitnímu nárůstu jejich vyřizování výrazně přispěla vstřícnost
vedení Letiště Praha. Dnes máme na Letišti Václava Havla v obou
terminálech, v schengenském a non-schengenském, špičkově vybavená
turistická informační centra (tzv. Visitor Centre), která – zejména
v příletové hale Terminálu 1, kde přistávají velkokapacitní
letadla – umožňují poskytovat informace pasažérům bez dlouhého
čekání.
Paní Hrubá, vím, že nezapomínáte ani na Pražany…
Ano, pomáháme jim objevovat místa, o kterých možná ani netušili, že se
v Praze nacházejí. Mohou je s námi navštívit a během příjemné
procházky objevovat spoustu zajímavých míst. Do této oblasti patří
například program Pražské vlastivědy, která dlouhodobě cílí nejen na
Pražany, ale vůbec na tuzemské návštěvníky. Drtivá většina vycházek
je tak komentována v českém jazyce. Věnuje se zajímavým tématům, jako
jsou například pražské pasáže, průchody, domovní znamení, přírodní
lokality atp.
Čas od času, pokud to stav vody na dolním Labi dovolí,
připlouvají do Prahy z Německa velké říční hotelové lodě,
nabízející svým pasažérům v průběhu plaveb návštěvy turistických
cílů na obou stranách Labe a Vltavy. V té souvislosti bych zmínil
společný projekt Středočeského a Jihočeského kraje Vltava, usilující
o koordinaci a synergickou spolupráci subjektů a cílů cestovního ruchu
kolem řeky Vltavy a o kontinuální propojení turistické
infrastruktury.
Vltava, která Prahou protéká, samozřejmě výrazně přispívá
k atraktivitě metropole. Některých jednání, týkajících se projektu
Vltava, se proto účastní i Prague City Tourism. Rád bych v té souvislosti
zmínil, že kolem Vltavy například vedou pražské páteřní cyklostezky, po
nichž se návštěvníci Prahy vydávají poznávat její okolí.
V prvním vydání Všudybylu 2019 předseda senátu Jaroslav
Kubera v článku „Když někdo něco umí“ konstatuje: „Právo nestačí
reagovat na sdílenou ekonomiku. Než se vzpamatuje, tak místo vykázaných
segwayů jezdí po pěších zónách elektrokoloběžky nebo něco dalšího
nového.“ Pane řediteli, tento fenomén se v Česku týká hlavně
Prahy.
Segwaye byly zakázány, protože ohrožovaly chodce. Elektrokoloběžky jsou
ale stejně nebezpečné. Lze je vidět nejen na chodnících a v pěších
zónách, ale i v plném provozu na ulicích. Přestože to jsou poměrně
rychlá jednostopá motorová vozidla, lidé na nich jezdí bez helem a
dalšího bezpečnostního vybavení. Legislativa nestačí nejen na
elektrokoloběžky, ale ani na další oblasti, ať už to je, nebo není
sdílená ekonomika. Rozhodně však na tom Praha není nejhůř – ale není
ani mezi prvními, kde se s tímto fenoménem dokázali vyrovnat. Jsou místa,
kde už se s ním dokázali sžít a zavedli určité regulace a nástroje
řešení. V Česku ale za posledních několik let po legislativní stránce
nevešlo v platnost téměř nic.
Co cizince motivuje k návštěvě Prahy? Jaké jsou jejich
cíle?
Pětasedmdesát procent zahraničních turistů přijede do Česka (do Prahy
ještě vyšší procento) za památkami. A na to můžeme snadno navázat a
aktivně propagovat Prahu jako kulturní město. Například Vídeň a
Drážďany dlouhodobě vědí, co jejich galerie budou vystavovat v roce 2021,
a jejich destinační agentury s tím mohou pracovat. Národní galerie
v Praze prezentuje pouze letošní rok. Nicméně Praha má velký potenciál,
ale musíme ještě udělat velký kus práce, abychom ho plně využili. Hodně
se mluvilo o tom, že do Prahy jezdí skupinky mladých Britů primárně za
zábavou a alkoholem, ale tento trend se mění. Takových „turistů“ jezdí
čím dál méně.
Návštěvnost Prahy se opět zvyšuje.
Ale její růst loni mírně zpomalil, počet návštěvníků se zvýšil
„pouze“ o tři procenta. Oficiální statistky udávají, že loni Prahu
navštívilo 7,9 milionu turistů, lze však usuzovat, že byla překonána
hranice deseti milionů návštěvníků za rok. Evidovaný počet
návštěvníků se týká pouze hromadných ubytovacích zařízení
(zařízení s minimálně pěti pokoji a zároveň deseti lůžky sloužící
pro účely cestovního ruchu), které Český statistický úřad sleduje.
Není v tom zahrnuto ubytování v soukromí ani jednodenní návštěvníci.
To, že podle oficiálních statistik návštěvnost Prahy percentuálně
nerostla tolik jako předloni, nás nemusí trápit. I tato tři procenta
loňského nárůstu totiž v absolutních číslech představují vyšší
počet turistů, než jich do Prahy přijelo předloni. Kapacita Prahy je
deklarována na deset milionů návštěvníků. Pokud se oficiální statistiky
blíží osmi milionům, je třeba se zabývat preventivními opatřeními, kam
patří dlouhodobá strategie propagace čtvrtí mimo centrum.
Národnostní složení návštěvníků Prahy se v posledních letech
příliš nemění. Nejvíc Prahu navštěvují Němci, občané USA, Velké
Británie, Slovenska, Polska a Rakouska. Loni se nebývale zvedla návštěvnost
z Ukrajiny a o více než o třicet procent stoupl počet čínských
turistů. Nicméně z hlediska ekonomického přínosu cestovního ruchu
větší počet návštěvníků z Číny zas tak zajímavý není především
proto, že v Praze přenocují úplně nejkratší dobu: Číňané jsou
s průměrem 1,7 noci jedním ze tří národů, spolu se Slováky a Korejci,
kteří v Praze nocují v průměru pod dvě noci. Na opačném konci
statistiky přenocování jsou Rusové.
Zhruba sedmdesát procent zahraničních návštěvníků je v Praze poprvé.
Jedním z našich cílů tak je, aby Prahu a Česko navštěvovali opakovaně a
zavítali i jinam než jen na Karlův most, Staroměstskou radnici či
Pražský hrad. Už proto, že tito spotřebitelé nejen že svými útratami
posilují mikroekonomiku pražských čtvrtí a dalších navštěvovaných
míst Česka, ale že výrazně vylepšují platební bilanci České
republiky.