Turisté vítáni
26. 03. 2006
Kdo si hraje, nezlobí
I tak se dá parafrázovat projekt „Turisté vítáni“, který má vyvolat
diskusi o podnikání v cestovním ruchu mezi mládeží, jejími rodiči a
jejich učiteli. Stovky žáků základních a středních škol „si hrály"a
přišli na mnoho zajímavých námětů, které by mohly pozitivně ovlivnit
jejich budoucí povolání. O tom, že podnikat v cestovním ruchu je
výtečnou příležitostí, vědí především ti, kteří jsou v oboru
úspěšní. Za úspěch lze považovat i fakt, že podnikat v cestovním
ruchu je pro mnoho z nás zajištěním základních osobních potřeb. Jsou si
toho vědomi všichni? Cestovní ruch je celosvětový fenomén, který má
i v Česku svoji výraznou pozici. Ale říkáme to i těm, kteří
o možnostech podnikat v tomto oboru ještě nezískali dostatek informací?
Pro žáky 17. základní a mateřské školy v Plzni je projekt "Turisté
vítáni“ zamyšlením nad propagací města, v kterém žijí. Napsat
podnikatelský záměr by byl pro ně ještě neúměrně složitý výkon, ale
neotřelou formou propagovat Plzeň je pro ně téměř hračkou. Posuďte sami
na verších žáků 3. třídy ve věku 8 až 9 let.
Plzeň, Plzeň, Plzenička,
je tam naše radnička.
Náměstí malé není,
dobré pivo tam pění.
Když jsou svátky, jsou tam trhy,
lidé se tam krásně rojí.
Dominika Gabrielová
Plzeň, Plzeň, krásné město,
neprodám ho ani za sto.
Vedle naší ulice,
jezdí auta sice.
I přesto
Plzeň je krásné město.
Agátka Nová
Agentura CzechTourism,
která projekt realizuje, předá primátorovi Plzně, ale i zástupcům
dalších měst a obcí, náměty jejich občánků. Věříme, že i je to
povede k zamyšlení jak více propagovat podnikání v cestovním ruchu a
třeba i pro to vytvářet motivační nástroje. Žákyně základní školy
ve Všetatech se projevují jako zkušené podnikatelky. Jejich podnikatelský
záměr začíná výčtem profesí rodinných příslušníků. Od nich
očekávají konkrétní spolupráci při realizaci záměru zřízení
cukrárny a pizzerie. Jana Beranová, Karolína Matějková a Zuzana
Nováčková připraví pro občany Všetat a pro turisty mnoho chutných
jídel. Jídelníček je součástí jejich práce a opravdu se nad ním
sbíhají chutě. Překvapivě uvádějí i ceny jídel. To již znamená, že
si dělaly určitý marketing. Při podrobném čtení jsme zjistili, že
v rodině mají číšnici, výrobce zeleniny a řezníka. To plně
signalizuje, že znají i místní cenové podmínky. Takže otázkou
zůstává, kdy budeme moci využívat služeb cukrárny Lentilka a pizzerie ve
Všetatech. Zatím nemůžeme konstatovat, že tato práce je nejlepší
v této kategorii. Hodnocení prací probíhá a je to nelehký úkol. Přišlo
jich hodně přes tři sta. Vzhledem k řadě opravdu velmi zajímavých
námětů jsme se rozhodli najmout na hodnocení odborníka, který posuzuje
např. i projekty v rámci různých státních programů. Autoři prací si
to opravdu zaslouží.
Studenti Gymnázia a SOŠ
z Frýdku-Místku, Helena Žuková, Lenka Žuková a Zdeňka Juchová, se
o úspěch v soutěži uchází projektem z oblasti agroturistiky –
Lysohorka. Helena Žuková se z tria studentů stává vůdčí podnikatelkou.
V jejich rodinném domě nabízí ubytování pro 10 osob. A co je
podstatné, nabízí svým hostům program. Jejich práce obsahuje cenu za
ubytování podle počtu nocí a ceny půjčovného za lyže, kola apod. Výdaje
na vybudování aktivity jsou velmi detailní a výnosy tak říkajíc při
zemi. Můžeme možná prozradit, že počítají s ročním ziskem něco přes
130 tis. Kč. Velmi hezky mají zpracovány nabídkové trasy po okolí Lysé
hory pro své hosty. V rodině Žukových je o budoucnost postaráno.U této
školy musíme sdělit, že podala nejvíce prací – třináct. Na každé
práci se podílelo 3 až 5 studentů. To je již zajímavá množina
pozitivně naladěných lidí pro podnikání v cestovním ruchu. Také tuto
skutečnost sdělíme na radnici. Ukazuje se, že zapojení studentů do
projektu „Turisté vítáni“ je přímo úměrné aktivitě učitelského
sboru a vedení škol. Příklad ve Frýdku-Místku to dokladuje. Jsou však
i další aktivní místa – Velké Březno osm prací, Sedlčany šest
prací, Chýnov pět prací a Nymburk čtyři práce.
Pro první rok se podařilo splnit
cíl projektu „Turisté vítáni“, tj. oslovit minimálně dvě stě škol a
tři tisíce žáků a studentů. K tomu přispěla i druhá forma projektu,
tzv. tvůrčí semináře. Ty pro CzechTourism organizoval Nadační fond
Úsměv z Plzně. Po krajích se pohybovali známí cestovatelé své doby: Jan
Vojtěch, hrabě Černín z Chudenic, který se uměl převtělit i do role
Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic. Žáci na přiblížení podnikáni
v cestovním ruchu prostřednictvím těchto historických osobností reagovali
velmi vstřícně. Semináře je vyprovokovaly k aktivnímu vyjádření,
v čem by chtěli podnikat.
Úspěšní žáci a studenti měli možnost své práce prezentovat na veletrhu
Holiday World v Praze a na regionální výstavě cestovního ruchu v Jablonci
nad Nisou 17. března 2006. Slavnostní vyhodnocení celého ročníku se
uskuteční na pražské Kampě 20. května od 10 do 12 hodin.
Na základě úspěchu prvého
pilotního projektu se Agentura CzechTourism rozhodla v propagaci podnikání
v oblasti cestovního ruchu pokračovat. Pokusy o racionální přípravu
lidských zdrojů v cestovním ruchu zaznamenáváme např. i v jižních
Čechách. Jejich hospodářská komora se tím systematicky zabývá. Snad se
této problematiky chopí i další kraje.
„Při jeho pokračování využijeme zkušeností z letošního roku a
samozřejmě jej obohatíme. Zorganizujeme dvě kola soutěže, která budou
respektovat školní pololetí. Vyhlásíme určitá témata jako zvláštní
kategorie. Pokud chcete projekt ovlivnit vašimi názory, sdělte je do
15. dubna 2006. Ještě více budeme spolupracovat s podnikatelskými
subjekty, např. hotelovým řetězcem OREA. Uvítáme náměty z řad
učitelů, jak projekt zdárně začlenit do současných osnov. Věříme, že
se nám podaří přesvědčit ke spolupráci i ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy,“ konstatuje ředitel regionálního odboru
CzechTourism Ing. Petr Kratochvíl, jenž stál u kolébky projektu „Turisté
vítáni“.
Kontakt: Ing. Petr Kratochvíl
tel.: 221580407, e-mail: kratochvil@czechtourism.cz