Turisté v Česku vítáni
24. 11. 2006
Cestovní ruch
je celosvětově označován jako hlavní složka exportu. Zaujímá téměř
stejně tak významné postavení ve světovém vývozu jako telekomunikace,
ropný, chemický nebo automobilový průmysl. V českých podmínkách není
sice prvním exportním odvětvím v pomyslném srovnání s jednotlivými
skupinami zboží, v komoditní struktuře českého zahraničního obchodu
však zaujímá velmi významné postavení – v uplynulých deseti letech se
pohyboval mezi 3. a 4. místem. Svým charakterem pomáhá překonávat
regionální disproporce, a tak posiluje ekonomickou i sociální soudržnost,
což je rovněž jeden z hlavních principů fungování Evropské unie. Podle
WTTC (World Travel & Tourism Council) vytváří odvětví cestovního ruchu
v roce 2006 3,6 % světového HDP a přesně takový podíl je předpokládán
i do roku 2016. Naproti tomu ekonomika cestovního ruchu ve svém obecném
pojetí zprostředkovaných oborů souvisejících s cestovním ruchem by měla
vytvořit v roce 2006 10,3 % světového HDP při nárůstu do roku 2016 na
hodnotu 10,9 %.
Podíl devizových příjmů z cestovního ruchu
na hrubém domácím produktu Česka činil v roce 2005 3,8 %. Ve srovnání
se zeměmi Evropské unie je to podíl mírně pod úrovní průměru. Ve vazbě
na turistický potenciál České republiky je to však podíl nedostatečný.
Například Rakousko dosahuje téměř 6,5 % tvorby hrubého domácího
produktu z cestovního ruchu a Francie více než 7 %. Finanční zdroje do
cestovního ruchu vnášejí nejen zahraniční turisté. Významné finanční
prostředky na domácí cestovní ruch vynakládají i naši občané. V roce
2004 se podle ČSÚ jednalo o 79,2 mld. Kč. V roce 2005 poprvé výdaje
našich občanů na cestování v Česku převýšily jejich útraty
v zahraničí. Jedná se o výdaje jak na delší, tak kratší cesty včetně
jednodenních výletů a na cesty služební. Útraty v naší zemi
představovaly hodnotu 86,9 mld. Kč a v zahraničí 77,8 mld. Kč.
Jako národohospodářského odvětví
lze význam cestovního ruchu v Česku dokumentovat např. na číslech počtu
osob pracujících v tomto progresivním průmyslu. Průměrný počet
pracovníků v pohostinství a ubytování (podle ČSÚ OKEČ 55) se pohybuje
kolem 182 tisíc, tj. tak 3,8 % ekonomicky aktivního obyvatelstva Česka.
Sekundární vliv na další profese vážící se k cestovnímu ruchu generuje
podíl cca 13,3 %. Turistický potenciál Česka by mohl tento podíl do roku
2013 zvýšit až na 20 %. Varující je však konstatování, že během let
2003 až 2005 se počet pracovníků v pohostinství a ubytování
nezvyšuje. Proto nepřekvapuje ani odpověď na otázku položenou
společností STEM/MARK. Z tisíce obyvatel Česka starších 15 let jich na
otázku: „Uvažujete o podnikání v oblasti cestovního ruchu?“ 96 %
odpovědělo: „Ne“. Jen 3 % odpovědělo: „Ano, uvažujeme“ a 1 %
potvrdilo, že již podniká.
Vliv nastupující generace
českých občanů by měl mít významný dopad na zvýšení atraktivnosti
pracovat v cestovním ruchu. Školské prostředí může více orientovat své
žáky a studenty na znalost turistického potenciálu země. Umět ho účinnou
formou nabídnout k využívání volného času domácím i zahraničním
turistům. Zapojit se do komplexu služeb pro turisty a přispět k jejich
zkvalitnění. Přitom školy v oboru cestovního ruchu nyní vychovávají
dost absolventů. Ti se však prioritně nechají zaměstnávat. Podnikat na
sebe není ve fóru.
Z hlediska vysokého turistického potenciálu Česka
a lidského kapitálu existují místa bohatá na možnosti cestovního ruchu,
která nejsou plně využita, případně téměř nepřipravena. Chybí zde
především základní hnací prvky procesu využití lokálního potenciálu
cestovního ruchu. Apriorní snahou regionů by proto mělo být tyto možnosti
uchopit a začít koncepčně pracovat na jejich využití – vytvořit
infrastruktury, aktivně pracovat s lidským potenciálem, ve spolupráci
s regionálními subjekty zavést koncepční marketing turistických regionů
a oblastí – a pozitivně ovlivňovat vztah obyvatelstva k turistům a
cestovnímu ruchu. Souvisí s tím neochota přijímat „rušení vlastního
klidu“.
Konkrétním nástrojem
pro zviditelnění problematiky podnikání v cestovním ruchu je i projekt
Turisté vítáni, který připravila agentura CzechTourism. Cílovou skupinou
je školní mládež, jejímž prostřednictvím se snaží vyvolat diskusi nad
možnostmi podnikat v jejich rodině. A kde jinde než v perspektivním
odvětví, cestovním ruchu. Příprava nastupující generace k uplatnění na
trhu práce v oblasti cestovního ruchu nezbytně přinese další zvýšení
jeho podílu na hrubém domácím produktu.
Ing. Petr Kratochvíl,
ředitel regionálního odboru agentury CzechTourism