• devět a čtvrt milionu přenocování řadí Prahu na sedmé místo
v Evropě • Praze by měla zůstávat část z příjmů z cestovního
ruchu, aby ji mohla investovat do jeho rozvoje • k čemu by muselo dojít,
aby byl příliv turistů deklarován jako oblast státního zájmu? •
cestovní ruch je významným tématem a jedním z dlouhodobě perspektivních
zdrojů umožňujícím realizaci komunální politiky • nelitujeme investic
do účastí hlavního města na prestižních veletrzích cestovního ruchu,
opravdu se to vyplácí • návštěvníci Prahy dlouhodobě pozitivně
hodnotí servis Pražské informační služby • hl.m. Praha největším
donátorem kultury • loni úspěch s Pražským Jezulátkem • rozprostřít
turisty po celém území Prahy • jednou z hlavních priorit je posilování
image Prahy jako kongresové destinace •
Turisté jsou ohromnou kupní silou
26. 01. 2002
Únorová Praha každoročně hostí Středoevropský veletrh
cestovního ruchu. To je jeden z důvodů, proč jsem oslovil radního Igora
Němce. Pane radní, pokud budou čtenáři Všudybylu číst dříve anketu na
stranách 10 a 11, mohou se tam setkat s povzdechnutím hejtmana
Středočeského kraje Ing. Petra Bendla: „Pražáci, ti se maj, těm to jde
v cestovním ruchu samo…“ Protože hlavním tématem únorového Všudybylu
je postavení a vnímání cestovního ruchu v České republice, dovolím si
konstatovat, že každé hospodářské odvětví a jeho reprezentace má
takovou pozici, jakou si samo zaslouží. Nicméně ani náhodou se
nedomnívám, že by „Pražáci“ vnímali cestovní ruch pozitivněji než
lidé v „Podpraží“ (budu-li parafrázovat název díla Boženy Němcové
„V zámku a v podzámčí“). Asi tomu je naopak. V regionech mimo Prahu
zpravidla vnímají turisty, chalupáře či výletníky daleko pozitivněji
než v Praze.
Zřejmě ano, ale i tak bych si dovolil Pražany, dle vnímání cestovního
ruchu, rozdělit do tří skupin. Ta, která podniká v cestovním ruchu, ta je
nadšena cestovním ruchem a tím, kolik se Prahou pohybuje turistů.
Oficiální statistika udává, že na území Prahy bylo v roce
2001 realizováno devět a čtvrt milionu přenocování. To je objem, který
Prahu řadí na sedmé místo v Evropě. Druhá skupina, to jsou lidé, kteří
chodí do práce a potkávají se s turisty v ulicích. A ti mnohdy vůbec
nejsou nadšeni. Třetí skupinou jsou pražští politici. Ti vnímají velmi
ostře to, že různé průvodní jevy v souvislosti s turistickým ruchem
nabývají značných, až obtížně zvládnutelných dimenzí, a že pro
cestovní ruch děláme spoustu věcí, ale v podstatě ani koruna z něj
nejde do Prahy. Všechny daně s ním související jdou státu.
Znamená to snad, že je nesmysl, aby se zastupitelstvo jakéhokoliv
samosprávného územního celku angažovalo do cestovního ruchu, protože
cestovní ruch přináší jen komplikace a daňové odvody, které se
rozdělují dle druhdy budovatelského principu: „každý podle svých
možností, každému podle jeho potřeb“?
Přerozdělování je v této oblasti neúměrné. Praze by část z příjmů
z cestovního ruchu měla zůstávat, aby ji mohla investovat zpět do jeho
rozvoje. Peníze (a to i v komunální hospodářské politice) dělají
peníze. Nejen v soukromé podnikatelské sféře, kde se jakoby samo sebou
kapitál přelévá tam, kde je nejlépe zhodnocován. Žádný územně
samosprávný celek přece prvoplánově nepodporuje ekonomický rozvoj a
příznivé podnikatelské klima jenom proto, aby z toho mohl státu odvádět
daně. Přece jenom to v prvé řadě děláme pro své voliče, pro lidi,
kteří v daném městě či obci žijí a pracují, pro proslulost místa, ve
kterém žijeme, na které jsme pyšní a kterým se chceme pochlubit.
Jistě nikdo soudný nepochybuje, kdo a s jakým směrováním prosadil
zvolení George Bushe staršího i jeho syna do prezidentských funkcí.
Nicméně, dosud žádný z představitelů některé ze světových mocností
nedeklaroval cestovní ruch, coby sféru státních zájmů, tak výrazně, jako
to po 11. září učinil George Bush mladší svým prohlášením:
„Chcete-li Americe pomoci, přijeďte k nám na dovolenou.“ Přesto, že
snad česká ekonomika může leckomu připadat rovněž jako po teroristickém
útoku (u nás pro to máme specificky český výraz „vytunelovaná“),
nikdo z vrcholných politiků žádné prohlášení tohoto rázu na adresu
cestovního ruchu nikdy neučinil.
Samozřejmě, že George Bush dobře věděl, co a proč říká. Cestovní ruch
je nejen pro USA, pro podnikatelskou sféru, ale pro každé město či zemi
obrovský byznys. Turisté jsou obrovskou kupní silou nadstandardně
utrácejících lidí. Z tohoto důvodu a s notnou dávkou černého humoru
i nadsázky lze turisty označit i za původce jisté skvrny na rouše České
republiky. Česko sebe sama medializuje coby zemi s největší spotřebou
alkoholu na obyvatele včetně nemluvňat. V rozhovoru s ředitelem útvaru
Duty Free Českých aerolinií JUDr. Václavem Slavíčkem v sedmém vydání
loňského Všudybylu konstatujete, že si mnoho Skandinávců rádo zpestřuje
život plavbou „sem tam“ trajektem a že my, kteří jsme nebyli
obšťastněni ani prohibicí ani opravdovým mořem, jsme této kratochvíle
ušetřeni. Zrovna tak naši nejbližší sousedé Rakušané a Němci u nás
„pijí jako Dáni“ a s nimi mnozí další. Poměr ceny a kvality
alkoholických nápojů je v České republice skutečně vysoce konkurenční.
Tento poněkud nestandardní exkurz dokresluje všeobecně akceptované
vnímání cestovního ruchu v České republice. Cestovní ruch není vnímán
jako něco, co v České republice zvyšuje spotřebu zboží. Hlasatelé
transformace někdejšího československého plánovitého hospodářství
v tržní ekonomiku jakoby stále podceňují nezbytnou součást fungování
trhu – spotřebitele a jeho kupní sílu. Česká republika výraznými
pobídkami láká investory – producenty zboží. Co však dělá pro to, aby
lákala turisty? K čemu by asi u nás muselo dojít, aby příliv těchto
spotřebitelů, tedy nad rámec zhruba deseti milionů stálých obyvatel
České republiky, byl deklarován jako oblast státního zájmu?
Cestovní ruch je o cílech a o motivaci. Tím ale nemám na mysli
motivaci politiků, ale turistů.
Ale klidně. Proč ne politiků? Pro mne, coby komunálního politika, je
cestovní ruch významným tématem a jedním z dlouhodobě perspektivních
zdrojů umožňujících realizaci komunální politiky. Bohužel, jak jsem již
uvedl, míra zhodnocování peněz v cestovním ruchu není důvodem pro jejich
investice tam, kde jsou zhodnocovány nejvýhodněji. To není o ochuzování
ostatních (ne např. tak turisticky atraktivních) míst České republiky.
Generuje-li dnes hl.m. Praha z cestovního ruchu dejme tomu dvě miliardy
amerických dolarů zahraničního inkasa, jsou z nich odvody do státní kasy
daleko menší, než kdyby část z takto získaných peněz investovala
zpátky do rozvoje cestovního ruchu v rámci svého území a díky tomu
inkasovala čtyři a více miliard dolarů. Vím, že se opakuji, ale znovu
říkám, peníze (a to i v komunální hospodářské politice) dělají
peníze. Žádný z územně správních celků nemá rozumný důvod suplovat
funkci státu. A to ani v oblasti státní propagace. Ostatně proč, když
z celého kalendária akcí České centrály cestovního ruchu je zřejmě
její největší akcí Tourfilm? Z prostředků České centrály cestovního
ruchu se hradí filmový festival, jehož výslednicí je propagace outgoingu a
zahraničních destinací. Je naprosto nemyslitelné, že by něco takového
prošlo daleko bohatším touristboardům, třeba Österreich Verbungu. V této
souvislosti mi připadá, že Ministerstvo pro místní rozvoj (zřejmě) kdosi
potrestal cestovním ruchem, a tak fušuje do ranku Ministerstva kultury.
V oblasti cestovního ruchu pak pečuje především o to, jak bezpečně
vyvážet české občany a jejich peníze do zahraničí. Ale Praha má
naprosto opačné cíle. My chceme, aby turisté vozili peníze sem k nám.
I to je o motivaci a cílech.
Už sama Praha je důstojnou motivací. Proto nelitujeme investic do účastí
hlavního města na prestižních veletrzích cestovního ruchu. Opravdu se to
vyplácí. Ale žádnou, byť sebelepší promotion či nápaditou veletržní
expozici nelze přeceňovat. Nic v oblasti propagace Prahy nedociluje takového
efektu jako spokojení návštěvníci, kteří po celém světě šíří dojmy
o jejích krásách. Co se týče motivace a směrování turistů, cestovní
ruch v Praze bude vždy o Praze samotné. O jejích krásách a
o uživatelském komfortu, který svým návštěvníkům nabízí, přestože
v něm má jisté rezervy. Návštěvníci Prahy dlouhodobě vysoce pozitivně
hodnotí činnost Pražské informační služby. Navíc akce „Praha –
evropské město kultury 2000“ přispěla k řadě věcí, které zvýšily
její turistickou atraktivitu. Podařilo se instalovat orientační turistické
značení. Praha unikátním způsobem rekonstruovala Müllerovu vilu architekta
Losse, zámek Ctěnice, kde je instalována stálá expozice kočárů atd.
Praha je tradičním městem koncertů, výstavních expozic, divadel, muzeí…
Je největším donátorem kultury v České republice. Její roční rozpočet
na kulturu dosahuje půldruhé miliardy korun. Takovým rozpočtem
v procentním zastoupení na tuto oblast se může pochlubit málokteré město
v zahraničí. Hlavní město Praha provozuje patnáct divadelních scén, což
vyjma Paříže nevím, že by nějaké další město mělo, atd. V nemalé
míře je to právě historie, umění a architektura, která do Prahy
přitahuje návštěvníky ze zahraničí. Ostatně zejména na těchto
atributech staví veletržní expozice hl.m. Prahy. Loni jsme slavili nemalý
úspěch s Pražským Jezulátkem ve Španělsku, o čemž mj. informovalo
třetí vydání vašeho časopisu.
Letos jste na Regiontouru v Brně představili novou expozici, v níž
se snoubí moderní informační technologie s historickými motivy. Ostatně,
není to jakési předznamenání, kam bude podle vás cestovní ruch v Praze
směřovat?
Jistě. Svět se zmenšuje nejen díky snazší dopravní dostupnosti, ale
zejména díky překotné akceleraci v oblasti vývoje a aplikací
informačních technologií. I tento fakt se pozitivně odráží v počtu
realizovaných přenocování. Když jsem nastoupil do funkce radního hl.m.
Prahy zodpovědného za cestovní ruch, vytkl jsem si ambiciózní cíl
přispět k tomu, aby počet přenocování turistů přesáhl deset milionů.
Určitě by se to podařilo již loni, kdyby nebylo 11. září. Je zřejmé,
že počet návštěvníků Prahy opět poroste. Úkolem města je nabídnout
něco, co stále ještě není patrné, a to rozprostřít turisty po celém
území Prahy. Památek je zde více než dva tisíce a turisté zpravidla
nemají příliš možností se s nimi seznámit ani prostřednictvím
internetu či tištěných publikací. Proto je naší snahou motivovat je
k návštěvě oblastí mimo historické jádro. Praha je navíc významnou
kongresovou destinací. Řada úspěšně realizovaných kongresových akcí
i očekávaný kongres NATO, to vše Praze přináší pozitivní reference.
Město si je dobře vědomo strategického významu svého Kongresového centra
jako místa úspěšné realizace výročního zasedání Mezinárodního
měnového fondu a Skupiny Světové banky v roce 2000. Vzhledem k tomuto
(opravdu se dá říci) věhlasu i faktu, že kongresoví turisté mají
nejvyšší průměrnou denní útratu, bude jednou z našich hlavních priorit
v oblasti cestovního ruchu napomáhat Praze v posilování jejího
kongresového image, zvyšování bezpečnosti, vytváření programů pro
děti, mládež a turisty vyšších věkových kategorií.