Turista za obyčejné věci utratí mnohem víc
28. 03. 2005
Karlovy Vary jsou jedním z hlavních center cestovního ruchu
Česka. Grandhotel Pupp pak jedním z nejrenomovanějších hotelů. A tak
jsem se vydal za jeho generálním ředitelem panem Romanem Vacho, abychom
pohovořili na téma „Česká republika coby česká věc veřejná“ před
hlavní turistickou sezonou. Ale nejenom před touto letní sezonou roku 2005,
ale vůbec, protože snahy využívat přínosů průmyslu cestovního ruchu ve
veřejném zájmu jsou zatím marginální.
Asi tak… Vlády, které se u nás po listopadu 1989 střídaly, pokud něco
proklamovaly, pak pouze (a to ještě nesměle), že nějaký cestovní ruch
existuje. Navíc především jako oblast vyvážející české občany a
jejich peníze do zahraničí. Viz zákon č. 159/1999 Sb. Český cestovní
ruch jako hospodářské odvětví, byť se do značné míry jedná
o zahraniční obchod, si vždy musel pomáhat sám. Jsem proto přesvědčen,
že to lidé pracující v českém cestovním ruchu dělají dobře. Nicméně
cestovní ruch je v každé zemi věcí výsostně veřejnou – jaké
mínění o dané zemi, taková obliba a návštěvnost domácích a
zahraničních turistů. Rád bych věřil, že i u nás dochází k jistému
posunu – zejména v myšlení lidí. Že přístupy příštích vlád
přispějí k tomu, aby podnikatelské subjekty cestovního ruchu mohly své
služby poskytovat daleko většímu počtu zákazníků, vytvářet daleko víc
pracovních míst apod. Že nejširší vrstvy obyvatel budou v daleko větší
míře těžit z ekonomických a sociálně prospěšných synergií
cestovního ruchu. A to že až nastane, bude teprve opravdovým vstupem
České republiky do hlavní turistické sezony.
To, co se prostřednictvím Všudybylu a dalších aktivit snažím
dělat, je osvěta, že cestovní ruch je věcí veřejnou už proto, že
český průmysl cestovního ruchu má obrovský a doposud nečerpaný
potenciál výrazně zvýšit životní úroveň obyvatel Česka. Služby
cestovního ruchu by totiž pro Česko mohly být nevyčerpatelným zdrojem
bohatství a blahobytu, a to i blahobytu těch našich spoluobčanů, kteří,
ač jim v tom objektivně nic nebrání, nikdy nikde pracovat nebudou, či
dokonce i pro ty, kteří programově české ekonomice škodí. „Zakopaný
pes“ je v absenci společenské poptávky každého jednoho obyvatele Česka,
aby na něj nebo za něj český průmysl cestovního ruchu vydělával.
Tady je opravdu obrovský prostor vysvětlovat, že cestovní ruch není jenom
o cestování, dovolené u moře či na horách. Že cestovní ruch není
pouze věcí hoteliérů, restauratérů, dopravců, kongresových a
incomingových agentur apod. Pokud se nad tím kdo seriózně zamyslí, musí
přijít na to, že už teď v současném Česku je na resortu cestovního
ruchu existenčně nabaleno obrovské množství pracovních míst lidí,
kteří se pravděpodobně ani necítí být jeho součástí. Diskusi na toto
téma jsme nedávno vedli v rámci jednání podnikatelů u nás v Karlových
Varech, kde mj. bylo kýmsi řečeno: „Vždyť cestovní ruch zaměstnává
pouze x lidí.“ A my argumentovali tím: „Uvědomme si, že pro cestovní
ruch tady v Karlových Varech pracují prádelny, čistírny, umělecká
řemesla, porcelánky, stavební firmy, pekaři, uzenáři, řezníci, řidiči
autobusů, letecké společnosti, že díky karlovarskému cestovnímu ruchu
mají práci i další obory. Prodavači v obchodech, uvaděčky v divadle
atd. Cestovní ruch není jenom hotel, hospoda a cestovní agentura. Je to
obrovské množství lidí, kteří svými službami a zbožím na cestovním
ruchu participují.“
Zmínil jsi aspekt zaměstnanosti. Já bych dodal, že už sama
přítomnost solventních spotřebitelů je výrazným generátorem
podnikatelských příležitostí. Každá podnikatelská činnost potřebuje
zákazníka. Díky charakteru cestovního ruchu turista, lázeňský či
kongresový host či osoba na služební cestě přijíždí nakupovat obdobně
obyčejné služby jako lidé v daném místě trvale usazení. Ale za
neobyčejné ceny! Deseti až stonásobně vyšší! Když kdysi do Salcburku
tamní radní zakázali vjezd turistických autobusů, a díky tomu došlo
k rapidnímu útlumu návštěvnosti, zjistili nejen to, že jim pokleslo
inkaso z cestovního ruchu, ale že např. mlékárny nemají pro koho
vyskladňovat jogurt atd.
To jsou věci, nad kterými naši ekonomičtí stratégové asi doposud moc
neuvažovali. Aby mohl být cestovní ruch viděn v tomto světle, měl by se
opírat o věrohodné statistické údaje. A ty nejsou. Navíc, pokud
v Česku hovoříme o turistech, zpravidla tím míníme zahraniční. Ale
ekonomicky výraznou kapitolou jsou i domácí turisté – obyvatelé Česka.
V dnešním globálním světě už nesejde na tom, zda jsou peníze
generovány z domácích zdrojů nebo zahraničních. Peníze jsou jedny.
A i zde dochází pro Česko k blahodárnému posunu, co se týče místa
trávení dovolených a odpočinku. Také domácí turista za obyčejné věci
(např. i na výletě) utratí mnohem víc peněz než neturista.
Hovoříme spolu v ředitelské kanceláři Gradhotelu Pupp. Ze
zarámovaných fotografií se na mne dívá řada celebrit, pro něž byl
Gradhotel Pupp po nějaký čas domovem. V této souvislosti mne napadá, jaká
byla jeho 303. a jaká bude 304. sezona?
Porovnávat sezony Gradhotelu Pupp je složité, protože tři sta let je
strašně dlouhá doba. I za mnohem kratší časové úseky je třeba
průběžně investovat, rekonstruovat, renovovat… Gradhotel Pupp momentálně
prochází rekonstrukcí. Loňskou a letošní zimní sezonu jsme využili
k uzavření Parkohotelu. Tím je výrazně ovlivněno porovnávání loňské
303. sezony Gradhotelu Pupp s 302. předloňskou sezonou. V obsazenosti jsme
o trochu níž, i když výnosy v roce 2004 dosáhly stejné úrovně jako
v roce 2003. Nevím sice, jestli se mnou bude majitel souhlasit, ale vzhledem
k tomu, že jsme měli půl roku zavřenu podstatnou část hotelu, vnímám to
jako dobrý výsledek. V nákladech je to o to zajímavější, že celou
nákladnou rekonstrukci dvaapadesáti pokojů provádíme z vlastních zdrojů,
bez koruny úvěru.
S čím ale nejsme v Karlových Varech spokojeni, je výrazný pokles
individuální německé klientely. Ekonomická situace v Německu není
nejrůžovější a jistě má dopad i na rozhodování tamních občanů,
jestli zůstanou doma nebo si vyrazí do světa. Jsme zvědavi, zdali rok
2005 přinese Německu ekonomické oživení a tradiční klientela se nám
začne vracet.
Každé zboží je třeba účinně nabízet. A kdo má nabízet
Českou republiku coby věc veřejnou? Mlékárna, která má díky turistům
větší odbyt jogurtů a sýrů, prádelny, které díky nim mají práci,
pekárny, které mají pro koho vyskladňovat pečivo, ubytovny, které mají
nocležníky, nebo stát, který s naprostou samozřejmostí vstupuje do
obchodních případů v řadě dalších exportních odvětví, která
zaměstnávají neskonale menší počet obyvatel než průmysl cestovního
ruchu? Kdo je správcem destinace Česká republika? V této souvislosti se mi
chce použít citát z Hrabalových „Postřižin“: „Musíte se snažit,
pane správce. Ještě to s vámi zkusíme…“
„Ano, s naším státem si zkusíme ještě hodně…“ Ale teď vážně.
Stát už prostřednictvím České centrály cestovního ruchu dělá
výraznější kroky v tom, aby byla stanovena koncepce. Cestovní ruch není
zemědělství. Nepotřebujeme přímé dotace na činnost, abychom se uživili.
Je třeba, aby svět věděl a uznával, že Česká republika má x pilířů
cestovního ruchu, ať už je to lázeňství, kongresová turistika,
hipoturistika, cykloturistika, obrovský kulturní a historický odkaz atd. Od
státu potřebujeme „pouze“ to, aby propagoval sebe sama. Protože když
Česká republika (jak ty říkáš česká věc veřejná) přesvědčí
zahraničního turistu, aby přijel, a domácího, aby tu strávil část
dovolené, pak se o něj my, podnikatelské subjekty, postaráme.
Spoléhat na českou politickou scénu, která má svých starostí
až až, že se bude zabývat tím, jak vytvářet Česku pozitivní image
zajímavé, vyhledávané a pohostinné země, by bylo upřílišněné. A tak,
co si kdo neudělá sám, nemá. A Grandhotel Pupp a město Karolvy Vary
dělají a mají! A to v souvislosti s natáčením amerického filmu
z hotelového prostředí „Poslední dovolená“ s Gérardem Depardieu
v roli šéfkuchaře. Díky tomuto filmu budou Karlovy Vary i Grandhotel Pupp
brzy propagovány po celém světě.
Až koncem roku 2005. Takovéto natáčení je jednou z možných forem
účinné propagace. Navíc se nám po dlouhých jednáních s producenty
z Paramount Pictures (kteří jsou natáčení v Karlových Varech rovněž
přítomni) podařilo prosadit, že ve filmu se hotel bude jmenovat tak, jak se
jmenuje. Tedy že se celé dění bude odehrávat v Grandhotelu Pupp a
v Karlových Varech. Chápeme to jako veliký marketingový úspěch.
Pochopitelně, v propagaci města Karlovy Vary a našeho hotelu nám svým
uměním výrazně pomůže i pan Gérard Depardieu, který má po dobu dvou
měsíců natáčení v Grandhotelu Pupp angažmá coby šéfkuchař.
A umí vařit?
Na toto téma jsme se spolu u skleničky vína bavili několikrát. Pan
Depardieu je majitelem dvou pařížských restaurací. A když prý k němu
do podniku zajdou dobří kamarádi, jde do kuchyně a jídlo jim připravuje
osobně.