Cestovní kancelář Čedok není třeba dlouze představovat. Téměř
každému se automaticky vybaví nejznámější značka tradiční české
cestovní kanceláře, která se kontinuálně drží na špici trhu cestovního
ruchu od svého založení v roce 1920.
Čedok jako jediná cestovní kancelář v ČR poskytuje komplexní služby
cestovního ruchu „pod jednou střechou“ – v outgoingu nabízí
zahraniční pobytové a poznávací zájezdy do více než osmdesáti
destinací v Evropě a Středomoří, Africe, Asii, Severní, Střední a
Jižní Americe, Karibiku, Austrálii a Oceánii, pro náročné cestovatele
připraví dovolenou na míru oddělení Exclusive Travel Čedok, tuzemské
pobyty organizuje úsek domácího cestovního ruchu, kvalitní servis pro
skupiny a jednotlivce ze zahraničí včetně kongresové a incentivní
turistiky spadá do náplně úseku incomingu, úsek business travel zajišťuje
agendu služebních cest pro korporátní klientelu. Společnost disponuje
vlastní flotilou moderních autokarů, provozuje nejširší prodejní síť
vlastních poboček v Česku, v zahraničí má 4 filiálky / Moskva,
Vídeň, Bratislava, Istanbul/, internetové stránky www.cedok.cz se těší největší
návštěvnosti mezi tuzemskými weby tuzemských cestovních kanceláří.
Čedok je 50% akcionářem společností ESO Travel a Prague Sightseeing
Tours.
Zahájením prodeje zájezdů ze svých pěti hlavních katalogů –
„Letadlem k moři“ „Autem a autokarem k moři“, „Hory, lázně a
jezera“, „Poznávací zájezdy“ a „Tuzemské pobyty“- vstoupil Čedok
počátkem prosince 2008 již do své 89. sezony. Ceny převážné části
zájezdů, které v nich na celkově půldruhém tisíci stránek nabízí,
zůstaly na úrovni roku 2008, a ve velkém množství případů jsou
i nižší. Klienti Čedoku, kteří si zakoupí zájezd v předstihu, mohou
využít atraktivního slevového systému a získat až 15% slevu za
včasný nákup.
Tržby Čedoku vzrostly o 400 milionů
23. 01. 2009
„Předpokládám, že v roce 2009 i při očekávaném celkovém poklesu trhu může Čedok oslovit a získat další klienty od své konkurence,“ říká Miroslav Res.
S generálním ředitelem cestovní kanceláře Čedok, a.s. Ing.
Miroslavem Resem se potkáváme v business třídě na palubě nového Boeingu
767–300 ER společnosti Travel Service na jeho inauguračním letu
5. prosince 2008. Mirku, je Čedok ještě spolumajitelem letecké
společnosti Travel Service?
Ne. Není tu už žádné přímé majetkové propojení. UNIMEX Group,
stávající akcionář společnosti Travel Service a donedávna i majitel
Čedoku, odprodal v prosinci roku 2007 všechny akcie akciové společnosti
Čedok americké společnosti Odien AV III.
Nicméně Čedok je stále největším partnerem charterové
letecké společnosti Travel Service.
To je pravda, zřejmě tomu tak ještě nějakou dobu bude. Počátkem roku
2007, tedy ještě před změnou akcionářské struktury, byla uzavřena
dlouhodobá smlouva mezi akciovými společnostmi Čedok a Travel Service,
která garantuje oboustranně výhodnou spolupráci našich společností
v oblasti charterové letecké přepravy. K tomuto kroku jsme dospěli na
základě zkušeností z naší předchozí spolupráce, kdy nám TVS poskytuje
výhodné ceny letecké přepravy spolu s kvalitními službami moderní
flotily střednětraťových letadel Boeing 737/800 nové generace.
Nejvýznamnější novinkou v naší spolupráci je zařazení dálkového
Boeingu 767/300 do flotily TVS. Na palubě tohoto stroje klienti Čedoku již
v této zimní sezoně létají do vzdálených exotických destinací. Oproti
letadlům, která byla na dálkových letech používána v minulosti, a těm,
se kterými létají dálkové lety z Česka i v této sezoně jiné letecké
společnosti a cestovní kanceláře, zvládne dálkový Boeing Travel Servisu
lety do nejžádanějších destinací v Karibiku a jihovýchodní Asii
nonstop bez mezipřistání.
V prvním vydání Všudybylu 2009 top manažeři vaší
sesterské akciové společnosti ESO travel Martina a Tomáš Cikánovi
konstatují, že uplynulý rok 2008 byl pro jejich cestovní kancelář za
celou její dosavadní čtrnáctiletou existenci rokem nejúspěšnějším.
Jaký byl pro Čedok?
Mohu se vyjádřit obdobně, rok 2008 byl pro Čedok velmi dobrý. Naše tržby
v porovnání s rokem 2007 vzrostly o více než 400 milionů, a
překročí tak hranici 3,5 miliardy. Pokud jde o hospodářský výsledek,
očekáváme, že bude zhruba dvojnásobný. V minulém roce jsme také
významně investovali do rozvoje společnosti, zejména do oblasti IT,
konkrétně do kompletního redesignu našich webových stránek a
internetového prodeje. Jedná se o směr, ve kterém vidíme obrovský
potenciál. Kromě zkvalitnění on-line prodejů jsme rozšířili i naši
„kamennou“síť, do které v loňském roce přibyly další tři pobočky
v nových nákupních centrech – v Praze, Českých Budějovicích a
Liberci. Byli jsme úspěšní i v segmentu business travel – v loňském
roce do portfolia našich korporátních klientů přibylo několik významných
partnerů v čele se společností ČEZ. V oblasti special events bych rád
zmínil Letní olympijské hry v Pekingu, na kterých jsme ve spolupráci
s Českým olympijským svazem zajišťovali služby pro sportovce a jeho
partnery.
Jak vidíš rok 2009?
Ve výhledu na letošní rok jsem konzervativní. O globální krizi a s ní
souvisejících dopadech na všechny sektory ekonomiky, cestovní ruch
nevyjímaje, se mluví již delší dobu. První konkrétní dopady lze vidět
u probíhající zimní sezony. Někteří touroperátoři již byli nuceni
redukovat svou zimní nabídku, jsme svědky rušení i celých seriálů.
Dále krátce po zahájení prodeje letních zájezdů se na trhu objevují
opatření, která nepovažuji za rozumná a která si vysvětluji snahou
o rozhýbání prodejů za každou cenu. Konkrétně mám na mysli snížení
palivových příplatků u letních leteckých zájezdů v době, kdy cena
ropy na světových trzích začíná stoupat, Evropa řeší krizi
s dodávkami plynu a na Blízkém východě eskaluje konflikt . Za této
situace predikovat pokles ceny paliva na letní sezonu je hodně odvážné.
Jsem přesvědčen, že v případě opačného vývoje mohou finančně
slabší subjekty na tuto cenovou politiku doplatit. Ale k prognóze. Tento rok
určitě nebude jednoduchý. Za Čedok bych byl spokojený, pokud bychom ve
výkonových ukazatelích dosáhli mírného nárůstu. Předpokládám, že
v roce 2009 i při očekávaném celkovém poklesu trhu může Čedok oslovit
a získat další klienty od své konkurence.
Působíš také jako místopředseda Asociace cestovních
kanceláří České republiky, kde se staráš o oblast legislativy. Jaké
problémy teď řešíte v této oblasti?
Aktuálním problémem je novela Občanského zákoníku, konkrétně paragraf
o náhradě „zkažené radosti z dovolené“. Chceme prosadit jeho
vypuštění z návrhu. Cestovní kancelář může odpovídat pouze za své
závazky plynoucí z cestovní smlouvy. Pokud je nedodrží , zákazník je
kompenzován dle rozsahu, který odpovídá neposkytnutému plnění. Cestovní
smlouva je standardní vztah mezi poskytovatelem a odběratelem služeb, který
tyto subjekty uzavírají za smluvně stanovených podmínek, dle své svobodné
vůle. „Zkažená radost“ je zcela subjektivní pojem a zavedení tohoto
prvku do zákona by znamenalo zahlcení soudů novým typem sporů, neboť
drtivou většinu požadavků klientů by cestovní kanceláře nebyly schopny
posoudit a musely by je řešit soudy. Nesmyslnost toho pojmu lze dále rozvést
použitím zobecnění navrhovaného principu do všech oborů podnikatelské
činnosti –strojírenství, stavebnictví, zemědělství, potravinářského
a oděvního průmyslu Pokud by se zákazníkovi porouchal nově dodaný vůz,
nebude mu stačit jako dosud náhradní plnění – vůz nový či oprava, ale
bude moci ještě požadovat náhradu „zkažené radosti“. Totéž např. ve
stavebnictví při dodávce domu, kterému poteče střecha, nebude klient
požadovat opravu /bezvadné plnění/ plus např. penále za nedodržení
smlouvy, je-li ve smlouvě sjednáno, ale opět ještě náhradu zkažené
radosti. Věřím, že zvítězí zdravý rozum a že naši argumentaci
legislativci nakonec věcně a konstruktivně posoudí.