Třetí vrchol magického trojúhelníku
09. 05. 2004
Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen za účelem
financování české dopravní infrastruktury – výstavby, modernizace,
obnovy a údržby silnic, rychlostních komunikací, dálnic, železnic a
vnitrozemských vodních cest. Jeho ředitele Ing. Pavla Švagra, CSc. již
pravidelně touto dobou oslovuji v souvislosti s hlavním tématem
vydání – dopravou. Pane řediteli, Česko je v mnoha ohledech jedinečné.
Od pravěku bylo křižovatkou tranzitních evropských obchodních cest.
Ostatně právě především ony přispěly k vytvoření prvního historicky
doloženého státního útvaru na našem území, tzv. Sámově říši.
V epoše páry se pak průmyslové Čechy, Morava a Slezsko staly územími
s nejhustší železniční sítí v kontinentální Evropě. Takže, pane
řediteli, první téma, o němž bych s vámi rád hovořil, jsou
kontinuální nástupci zemských koridorů – Jantarové, Solné či Zlaté
stezky – koridory železniční. Ostatně s nástupem tržního
hospodářství je náš stát začal rozvíjet nepoměrně důsledněji než
řada dalších evropských zemí, čímž se mu mj. podařilo upevnit pozici
železniční velmoci v oblasti tranzitní nákladní dopravy.
To, co jste řekl, jsou příliš silná slova. Nicméně, železnice je
i v jednadvacátém století určitým fenoménem. My se však snažíme, aby
Česká republika měla vyvážený dopravní systém. Ten tvoří dálnice,
silnice, železnice, vzdušné koridory s pozemními letišti a vnitrozemské
vodní cesty. V evropském kontextu Českem prochází v zásadě dva hlavní
evropské multimodální koridory, jež de facto kopírují vámi zmiňované
historické zemské stezky. Evropa má samozřejmě zájem, aby u nás
prioritně budované dopravní trasy byly ty, které chce podporovat i mimo
území Česka. V loňském roce proto v rámci Evropské unie pracovala tzv.
Van Miertova skupina, která definovala zhruba devětadvacet projektů, z nich
některé i na českém území. Tyto projekty jsou orientovány jak na
silniční, tak na železniční dopravu. Pokud se podíváme na železnici, pak
„evropsky zajímavý směr“ je Brno- Praha -Norimberk. V našem pojetí jde
o výstavbu a modernizací třetího tranzitního železničního koridoru,
především pak v trase z Chebu přes Plzeň do Prahy. Železniční systém
určitě dotváří čtvrtý tranzitní koridor, který směřuje z Prahy na
České Budějovice a dále na Linz. Když tyto dva koridory dobudujeme, budeme
mít víceméně základní trasu sever – jih, a východ – západ na
potřebné úrovni. Je jasné, že výstavba železničních koridorů vyžaduje
obrovské finanční prostředky, ale pokud je společnost nebude chtít
uvolnit, bude naše železniční doprava ztrácet význam nejen republikový,
ale i evropský, který (jak jste uvedl) je v současné době
z hospodářského hlediska značný. Jejich financování by se mělo dít
nejen ze státních zdrojů, ale také prostřednictvím úvěrů a
z kohezních fondů. A ono je také potřebné železnici vnímat v kontextu
ostatních druhů dopravy. Stále více hlasů připomíná, že je na
dálnicích více a více kamionů a je třeba hledat cesty k tomu, aby se
vytvořily podmínky pro to, aby se po železnici přepravovalo více zboží
než nyní.
Pane řediteli, Česko prochází reformou veřejných financí…
Jsem ale přesvědčen, že úvěr, který slouží k rozvoji dopravní
infrastruktury, by měl být vnímán jako rozvojový. Díky multiplikační
funkci investice do dopravy se vložené prostředky jednoznačně vrátí. Na
tom, že budoucí generace budou daný úvěr splácet, nebude nic špatného,
protože ji také budou užívat. Dopravní infrastruktura má zcela jistě a
nepochybně životnost přesahující padesát let. Úvěry na dopravní
infrastrukturu jsou většinou splatné v rozmezí pětadvaceti a třiceti let.
To jsou jasná čísla. Pokud dnes dopravní infrastrukturu nevytvoříme,
budeme tím blokovat i růstový ekonomický potenciál. V tomto duchu bychom
měli umět rozlišovat úvěry, které směřují do spotřeby, a úvěry do
rozvoje, v němž má dopravní infrastruktura prokazatelně nezastupitelnou
roli. Když Evropská unie v loňském roce hodnotila svoji dopravní
infrastrukturu, rovněž konstatovala, že bude potřebovat hodně miliard euro
na její rozvoj, a jeden ze zdrojů financování vidí právě v úvěrech.
Myslím si, že v tomto kontextu není náš pohled ničím, co by nebylo
konsensuální s ostatními zeměmi. Česko v dané chvíli z tuzemských
zdrojů do své dopravní infrastruktury dává kolem čtyřiačtyřiceti
miliard korun, a to za situace, kdy v letošním roce jde zhruba dvacet miliard
korun z Fondu národního majetku čili z privatizace, která v posledních
třech letech poskytovala významné impulzní finanční prostředky.
Privatizace v dané chvíli končí, ale nekončí potřeba finančních
zdrojů, protože nemáme dobudováno ještě asi pět set kilometrů dálnic,
osm set padesát kilometrů rychlostních silnic. Nemáme dobudován třetí ani
čtvrtý železniční koridor a mohl bych pokračovat. Víme, v jakém
nedobrém stavu jsou pozemní komunikace. Prostě zdá se, že vyřešit
financování dopravní cesty pro nejbližší období nebude vůbec jednoduchou
záležitostí.
Jak je tomu s harmonizací dopravy?
Objektivně je jí třeba. Už dnes se často ozývají výtky: „Co uděláte
s dopravou? Podívejte, kolik kamionů je na dálnici D-1…“ V zásadě
jsou dvě možnosti. Jedna je, že budeme dopravní cesty stavět dál. V tom
případě potřebujeme konečně vybudovat hodně diskutovanou dálnici D11 na
Hradec Králové a dobudovat a zkvalitnit rychlostní komunikaci R35, jakožto
severní spoj, který určitě D1 odlehčí. Druhá možnost je realizovat
větší objem přeprav železnicí, popřípadě kombinovanou dopravou.
Odborně hovoříme o „internalizaci externalit“. Součástí diskuse
o harmonizaci je i diskuse o výkonovém zpoplatnění. Tzn. Jednoduše
řečeno hledat a nastavovat spravedlivější způsob zpoplatňování
jednotlivých druhů dopravy směrem k nákladům, které jsou na jejich
výstavbu a provoz potřebné.
V mnoha okolních zemích té tzv. vyspělé západní Evropy je
běžné, že se na dálnicích platí mýtné. U nás se tak neděje…
To, co známe na Západě, jsou mýtnice. To je trošku historická etapa.
Některé úseky jsou zpoplatněné, některé ne. Některé tím, jiné oním
provozovatelem, a to do systému přináší komplikace. Mýtnice mnohde
způsobují kongesce, protože se u nich musí zastavit a zaplatit, což je na
úkor plynulosti dopravy.
V Česku do údržby a výstavby dálniční sítě dáváme ročně kolem osmi
miliard korun. Inkaso z dálničních známek čítá zhruba dvě miliardy
korun. Je zcela zřejmý nepoměr mezi tím, kolik vybereme a kolik do
dálniční sítě dáváme. V dané chvíli je zpoplatnění dálnic
paušální – časové. Chybí souvztažnost mezi tím, jak uživatel
dálnici opotřebovává, a tím, kolik do systému přispívá. Česko má
příznivé podmínky, v nichž může aplikovat jednotný systém
zpoplatnění vybraných komunikací, protože dálnice i silnice jsou
státní. Je to o politickém rozhodnutí kolik silnic, v jakém okamžiku a
v jaké výši. Systém elektronického zpoplatnění je věc, odpovídající
jedenadvacátému století. Elektronické mýtné je o tom, kolik kilometrů si
ujedu, tolik si jich zaplatím. V době mobilních telefonů, rychlých
komunikačních spojení, internetu a platebních karet nejde o nic
převratného. Česká republika v dané chvíli uvažuje o zavedení tohoto
systému v první řadě pro kamiony nad dvanáct tun, ale součástí toho je
i úvaha o zpoplatnění automobilů nad tři a půl tuny. Primárním cílem
je zpoplatnění tranzitující dopravy, která podle našich odhadů
reprezentuje zhruba sedmnáct procent kamionů, které se po Česku pohybují.
V první fázi se u nás uvažuje o zpoplatnění zhruba tří tisíc
kilometrů.
Porta Bohemica – úzké hrdlo mezinárodní říční dopravy.
A protože se doposud u Ústí nad Labem z mnoha důvodů nepodařilo
stabilně zvednout hladinu řeky Labe, ačkoliv se jedná jen o pouhých
třicet centimetrů, Česká republika přichází o miliardy korun. Lodní
dopravu lze totiž provozovat pouze někdy, v omezené míře,
s poloprázdnými loďmi, tj. i méně ekologicky.
Já mám rád přírodu, hodně moc. Je třeba si ji chránit. Když se ale
podíváme do minulosti, na místa, kde dnes např. hnízdí náš největší a
nejvzácnější dravec orel mořský a nepřeberná řada dalších
chráněných živočišných druhů, pak za to může z pohledu současných
tzv. ochránců přírody ekologická katastrofa obrovských rozměrů
způsobená člověkem. Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan začal budovat
velké rybníky, což v tehdejší době musel být grandiózní zásah do
přírody a klimatu, a já mám pocit, že to z dnešního pohledu pro
přírodu nebyl špatný zásah. Velmi dobře si s ním poradila. To se týká
i řady dalších vodních děl. Člověk by se měl snažit vytvářet
vyvážený systém, to je i o tom, že by vnitrostátní vodní cesty měly
být integrální součástí českého dopravního systému. Vodní dopravní
cesty u nás byly využívány od nepaměti. Proto nevidím důvod, proč
bychom měli toto odvětví tlačit k úpadku. Česko má řadu osobností,
které jsou schopny na špičkové světové úrovni připravit projekt
splavnění Labe. Věřím také, že se příroda s těmito díly rychle
ztotožní. Pokud dojde ke konstruktivní spolupráci mezi stavaři a ekology,
pak mohou vzniknout díla, která budou úspěšně plnit krajinářskou funkci.
Určitě je tu i ekonomický aspekt. Ten bychom neměli ani přeceňovat ani
podceňovat.
Díla na Labi se mají investovat z veřejných zdrojů. Jaká bude
jejich návratnost?
Podle dostupných studií, jež se různí, ekonomická návratnost osciluje
kolem dvanácti let. To je báječná situace, protože tato díla mají
dlouhodobou životnost. Návratnost do dvaceti let je stále ještě dobrou
návratností. Díla vytvoří předpoklady pro rozvoj vodní dopravy, která je
bezesporu ekologická. Jen je potřeba, aby všichni zúčastnění hráli
rozumnou a otevřenou hru. Já ekology vnímám jako skupinu lidí, která má
velké právo hovořit do toho, co se s přírodou děje. Pokud chceme žít
kvalitní život, musíme mít kvalitní přírodu. Vedle ekologů jsou tu ale
další profese, např. ekonomové, kteří počítají hospodářskou
návratnost. Občas ale mívám pocit, jako kdyby se tyto profese míchaly
dohromady. Že ekologové jakoby v některých případech říkají: „Ano,
ale nevychází to ekonomicky…“ Každý by si měl hájit především svoji
parketu a ekonomické kalkulace nechat na povolaných.
Domluvit si s vámi termín nebylo zrovna jednoduché. Když jsme jej
s vaší asistentkou hledali, byla značná část vašeho času vyblokována
na jednání s představiteli komunální sféry a hejtmany.
Ano, s lidmi z těchto sektorů se vnímáme velmi partnersky. Pravidelně se
zúčastňuji dopravní sekce Asociace krajů ČR. Osobně jednám se všemi
hejtmany. Naše kontakty jsou velmi užitečné, protože silnice druhých a
třetích tříd jsou hodně podudržované. Potřebujeme znát názory
z krajů na priority. Státní fond dopravní infrastruktury velmi intenzivně
komunikuje i s obcemi a městy. Naše internetové stránky poskytují
informace o jednotlivých stavbách. Cílem je, aby se každý mohl snadno
dobrat k informacím, co se kde chystá. V Česku je totiž strašně moc
připravených věcí na straně jedné, a na straně druhé nemáme na všechny
dostatek finančních prostředků. Je to jakoby takový magický trojúhelník.
Jeho prvním vrcholem je, abychom věděli, jakou dopravní infrastrukturu
chceme. A to víme moc dobře. Vědí to starostové, hejtmani i centrální
vláda. Druhým vrcholem jsou kapacity, které by tuto práci měly realizovat.
Odhadujeme, že firmy by byly schopny pojmout ještě dalších čtyřicet
procent nárůstu finančních prostředků. Tzn., problém není v kapacitách
zhotovitelů, ve stavebních surovinách, lidských zdrojích a technologii. Ten
je v disponibilních finančních zdrojích, které tvoří třetí vrchol
magického trojúhelníku. Magický trojúhelník se uvnitř své plochy
vyvíjí vždy podle aktuálního stavu. A stanovení rozumných finančních
cílů do budoucna: Evropské peníze + úvěrové peníze + tuzemské peníze,
tak, abychom uměli oba ostatní vrcholy trojúhelníku naplnit, to je v mnoha
případech opravdu magie.