Travelfest & Travelcon 2019
28. 02. 2019
Třetí ročník veletrhu cestovního ruchu Travelfest se koná
v duchu projektu Jižní Čechy pohodové se zaměřením na život
v památkách. Uskuteční se 26.–28. dubna 2019 spolu s veletrhem
Gastrofest na Výstavišti České Budějovice. Je zaměřen na to, aby
návštěvníky seznámil s nabídkou a možnostmi využití volného času
(nejen) v jižních Čechách. Odborná konference Travelcon je jedinečným
setkáním profesionálů v oboru cestovního ruchu. Očekává se účast
stovek manažerů, marketérů a podnikatelů. Velký zájem účastníků
potvrzuje postavení Travelconu jako jednoho z nejvýznamnějších setkání
profesionálů cestovního ruchu v České republice. Rozhovor s ředitelem
pořádající organizace obou akcí, Jihočeské centrály cestovního ruchu,
Ing. Jaromírem Poláškem jsem zahájil konstatováním:
Pane řediteli, hlavní novinkou Travelfestu 2019 bude propojení
prezentace lokálních destinací a turistických cílů se s nimi
související gastronomií.
Stánky s občerstvením se v rámci jednoho pavilonu budou tematicky kloubit
s expozicemi konkrétních destinací prezentujících své turistické
atraktivity. Záměrem je to, co už Rakušané na výstavách a veletrzích po
řadu let úspěšně praktikují, že sektory občerstvení ve stylu místních
hospod figurují v těsném sousedství s expozicemi obcí a dalších cílů,
v nichž nebo u nichž se ta která hospoda nachází. Pokud bych to měl
aplikovat na naše regiony, tak například vedle expozice Borovan bude mít
sektor stylizovaná tamní hospoda s vyhlášenými borůvkovými knedlíky.
Další novinkou bude dětský pavilon, abychom na Travelfest dostali ještě
víc rodin s dětmi. Na seniorské návštěvníky budeme cílit ve spolupráci
se Šlágr TV celodenním programem s dechovkou a taneční zábavou. Budou tam
i cestovatelské přednášky, které se loni osvědčily. Ve velkém pavilonu
v T1, kde budou expozice vystavovatelů s geograficky přiřazenými stánky
s občerstvením, bude velké společné pódium, na němž se budou střídat
kuchařská show s cestovatelskými přednáškami. V sále také budou velké
stoly ? la Oktoberfest, takže návštěvníci se mohou posadit a dát si
i něco k pití a jídlu. Travelfest 2019 bude hodně zaměřen na památky
v duchu společného projektu Jihočeské centrály cestovního ruchu a
Národního památkového ústavu „Památky žijí“. Prezentováno bude
šestadevadesát památek z Jihočeského kraje, Vysočiny a Dolního
Rakouska.
Koncept Travelconu 2019 reaguje na poptávku nově situovaným
pódiem a hledištěm.
To proto, že letošní program bude intenzivnější a soustředěnější.
Travelcon aspiruje na to stát se hlavní odbornou konferencí cestovního ruchu
v rámci České republiky. Odborná konference bude poprvé online
streamována do světa, takže i ti, kdo z odborných návštěvníků nebudou
moci dorazit, si mohou přes internet koupit online vstupenku a přednášky
mít offline dostupné v archivu. Příspěvky budou kompletně tlumočeny do
angličtiny a díky internetu celosvětově dosažitelné. Dalším cílem
Travelconu je stát se první plně udržitelnou konferencí v České
republice, která je klimaticky neutrální, bezodpadová a netvoří negativní
environmentální či společenské dopady na své okolí.
Pane řediteli, růst výkonnosti tržní platformy cestovního
ruchu Jihočeského kraje pokračuje.
Ano, projevuje se to i tím, že je téměř jisté, že jsme za loňský rok
překonali čtyři miliony přenocování. Horní Rakousko, které je takovým
naším vzorem, loni dosáhlo zhruba osmi milionů přenocování. Takže už
jsme na polovině, přičemž potenciál máme obdobný. V Česku je ale místo
přemýšlení a hledání cest, jak něčeho dosáhnout, spíš obvyklé
plýtvat energií na zdůvodňování, proč to či ono nejde. To, že
říkáme, že jsou nějaké hranice možností, je o tom, že se v rámci
chystané koncepce Jihočeského kraje budou muset posunout limity tak, aby
destinace Jihočeského kraje disponovaly kapacitami odpovídajícími rostoucí
poptávce a kupní síle turistů – spotřebitelů odjinud – spjaté
s turismem. Zejména abychom měli naše území pokryté kvalitními
službami. Poptávku turistů a výletníků je totiž třeba směrovat mimo
turisticky nejexponovanější místa. Prosazovat další témata, lokality a
cíle, díky nimž bude výkonnost tržní platformy cestovního ruchu
Jihočeského kraje moci růst o další miliardy korun ročního obratu.
Jedním z takových témat je putování proti proudu
Vltavy.
V tomto směru spolupracujeme se Středočeskou centrálou cestovního ruchu.
Cílem je ty, kdo do Česka vstupují přes hlavní město Prahu, nevytáhnout
pouze na půl dne do Českého Krumlova, ale proti proudu řeky Vltavy je
přivést až k jejím šumavským pramenům. Není to jen o vodní cestě.
Kolem Vltavy vedeme desetikilometrový koridor zahrnující řadu cílů
včetně hradů a zámků. Čili prostor pro cykloturistiku, pěší výlety a
další návaznosti. V rámci tohoto koridoru momentálně probíhá monitoring
a analýza služeb. Koridor jsme rozdělili na šest úseků. Každý z nich
potřebuje něco malinko jiného, přičemž marketing jedeme společný. Je to
projekt, se kterým letos začínáme, avšak je na spoustu let dopředu. Cílem
je dosáhnout stejného efektu, jako se to podařilo u Dunajské cyklostezky,
plaveb po Dunaji a dalších věcí spjatých s Dunajem.
Jak pokračuje Zlatá stezka?
S hrdostí na naše značkaře mohu konstatovat, že už je kompletně
naznačena a probíhá propagační kampaň. Letos nás čeká dotažení
služeb ve spolupráci s firmami ze soukromého sektoru tak, abychom dokázali
dát dohromady penziony, občerstvení, půjčovny kol a dalšího vybavení a
další služby podél cesty. Čeká nás vyřešení transferů bagáže tak,
aby lidé mohli nalehko putovat mezi různými místy i na větší
vzdálenosti. Letos dáváme dohromady pokračování Zlaté stezky s tím, že
její součástí bude nová část prachatického muzea Zlaté stezky, které
se shodou okolností nachází v ulici nesoucí název Na Zlaté stezce. Měla
by tam být i knihovna Zlaté stezky umožňující seznamovat se s její
historií.
Co evropský region Dunaj – Vltava?
Rozbíhá se po pár letech přešlapování. Mým cílem v rámci cestovního
ruchu je dát dohromady společnou marketingovou strategii tohoto euroregionu
tak, aby to dokázalo oslovit klientelu na vzdálených zdrojových trzích
incomingu. Jde o propojení Horního Rakouska, Vysočiny, jižních Čech,
Plzeňského kraje a východního Bavorska. O synergii tří cílových zemí
majících společná témata, jako jsou národopis, gastronomie, pivo,
kulturní a přírodní památky a další věci. Tohle když se povede, tak
dokážeme úspěšně konkurovat jiným velkým zavedeným destinacím.
Na Jihočeské centrále cestovního ruchu rozjíždíte nový
e-shop.
Budou v něm k mání (tak jak to má kompletně Pražská informační
služba) veškeré materiály, jimiž disponujeme. Zájemcům budou k dispozici
zdarma. Mapy, brožury aj. Tento servis budou využívat i jihočeská
turistická informační střediska. Díky tomu budeme pružně reagovat na
poptávku a zároveň rozjíždět to, co už jsme dokázali na turistickém
informačním centru v budějovickém obchodním centru Mercury: upgradovat
podobu jihočeských turistických informačních center na úroveň áčkových
zařízení. Součástí činnosti turistických informačních center bude
prodej regionálních produktů. Aby si turista z regionu odvážel věci,
které jsou jihočeské, a nikoli asijské provenience. Tento trend bude ražen
také v e-shopu. Chceme tím vytvořit i zázemí pro tuzemské zájemce,
zejména pro obyvatele jižních Čech, kteří budou chtít někomu věnovat
dárek z jižních Čech, aby věděli, kde takový dárek seženou, a byli si
jisti, že kupují čistě jihočeské věci. Ať už dárkové předměty, nebo
trvanlivé potraviny. Věřím, že tím budeme inspirovat i další
turistická informační centra.