Travelcon
25. 07. 2019
Travelcon patří mezi nejvýznamnější konference cestovního
ruchu v Česku. Uskutečnil se 25. a 26. dubna na výstavišti v Českých
Budějovicích. Při té příležitosti jsem požádal ředitele Jihočeské
centrály cestovního ruchu, hlavního organizátora této události, Ing.
Jaromíra Poláška o rozhovor.
Travelcon je zase o kus dál než loni. Určitě z hlediska organizačního.
Připravili jsme ho tak, aby splňoval světová kritéria – už proto, že
máme rakouský vzor jen pár kilometrů odtud. Pokud se v Rakousku dělá
konference obdobného významu, musí mít nejen smysluplný obsah, ale
i nápaditý styl a špičkovou formu. Úroveň předávání informací,
respektive interakci mezi mluvčími a auditoriem se nám letos podařilo opět
zvýšit. Současně s tím jsme se zaměřili to na to, co nás všechny
čeká, ale zatím se o tom mluví hlavně v obecné rovině, a to je
dlouhodobá udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. Proto jsme tuto konferenci
koncipovali tak, aby se také zabývala aspekty ekologie. Aby se zaměřila se
na to, nakolik činnosti spjaté s cestovním ruchem zatěžují životní
prostředí. Na eliminaci produkování odpadů a jejich druhotné využití.
V tomto duchu lze konstatovat, že poprvé za existenci Travelconu máme online
streem. Vzdálení zájemci o konferenci (a nejen ti vzdálení) k nám
nemuseli letět přes půl světa, ale účastnili se jí (včetně dotazů na
mluvčí) ze svých domovů či kanceláří. Také proto bylo jednání
Travelconu tlumočeno do angličtiny.
Mluvil jsem tu se spoustou známých z krajských úřadů,
kteří mají cestovní ruch na starosti, ze společností destinačního
managementu a informačních center.
Na Travelconu byla oficiálně zahájena činnost našeho krajského
turistického informačního centra. Je certifikováno jako áčkové. Zároveň
s tím i distribučního systému prostřednictvím e-shopu s cílem zajistit
lepší logistickou podporu všem jihočeským turistickým informačním
centrům. Turistická informační centra se budou průběžně proměňovat.
Jako expanduje online prostor, musí i ona nabízet nové věci, aby turisté a
další zájemci o turistické informace měli důvod jejich služeb
využívat. Přijeli nejen pracovníci turistických informačních center, jsou
tu i koordinátoři agentury CzechTourism, reprezentace profesních a
oborových asociací cestovního ruchu a široké spektrum dalších
profesionálů cestovního ruchu. Přijeli si nejen vyslechnout přednášky,
ale i pobavit se s přednášejícími a samozřejmě i mezi sebou, aby se
věci posunuly dál. Aby se řešily rychleji, než kdyby se projednávaly
separátně.
Řada tvých kolegů s povzdechem říká: „Jo, Poláškovi, tomu
se to dělá. Kdybychom měli takovou podporu, jako Jihočeská centrála
cestovního ruchu od Krajského úřadu Jihočeského kraje, to by se nám to
dělalo…“
Jistě je to vidět i na Travelconu a na veletrhu cestovního ruchu Travelfest.
Jihočeská hejtmanka nejen že těmto akcím poskytla záštitu, ale díky
podpoře hospodářského rozvoje Jihočeského kraje na bází tržní
platformy cestovního ruchu můžeme konferenci a veletrh realizovat
v takovémto rozsahu.
Co chvíli mi lidé z Jihočeské centrály cestovního ruchu
posílají informace o projektu Vltava.
Projekt Vltava je během na dlouhou trať, který jsme začali realizovat letos.
Vzbudili jsme jím nejen pozitivní, ale i negativní emoce. Na některých
úsecích podél Vltavy není tamními rezidenty a přechodnými obyvateli
přijímán zrovna kladně. Berou to tak, že když přijede víc lidí
k Vltavě, přijdou o svůj klid. A to nejen rybáři, ale i chataři a
chalupáři. Vltava není pouze o samotné vodě a vodácích, ale také
o výletnících, rekreantech a turistech trávících zde vícedenní pobyty a
o cykloturistice. Potřebujeme zahýbat s Vltavskou cyklostezkou, protože
tady nám ujela už i ta Labská. Vltavskou cyklostezku bychom rádi dostali do
stavu, v jakém dnes Rakušané mají svoji Dunajskou. A netýká se to jen
cyklostezky, ale i využití památek, které jsou podél řeky Vltavy, a
dalších cílů a infrastrukturního zázemí pro domácí i zahraniční
turisty.
Životní úroveň obyvatel Česka se zvyšuje – a kde na to zvyšování
brát? Určitě ne pokračujícím zadlužováním příštích dosud
nenarozených generací. Vytvářejme proto spotřebitelům odjinud –
domácím a zahraničním turistům, výletníkům a rekreantům – podmínky
k tomu, aby svými útratami pomáhali plnit naše veřejné rozpočty.