To je život, a život je boj
22. 05. 2005
Společnost ProMoPro, s.r.o.
byla založena v roce 1993 a je pokračovatelkou firmy Jaroslav Veselý
ProMoPro. O jejím úspěšném vzestupu svědčí to, že již v roce
1994 uskutečnila na patnáct set zakázek. Od roku 1997 jich realizuje přes
2500 ročně. Její hlavní náplní se stalo poskytování technického
vybavení a služeb pro potřeby firemních akcí, kongresové, konferenční a
výstavní činnosti. V roce 2000 byla společnost ProMoPro vybrána jako
dodavatel audiovizuální techniky a tlumočnického zařízení pro výroční
zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky. Její
nejprestižnější vizitkou však je kompletní technické zajištění summitu
NATO v roce 2002, kde byl poprvé na světě úspěšně použit digitální
32 kanálový tlumočnický systém.
Špičkou v oboru
Velikostí a technickým vybavením je společnost ProMoPro srovnatelná
s předními firmami světa, které se pohybují na poli pronájmu a provozu
kongresové techniky. Profesionální úroveň služeb společnost ProMoPro
upevňuje aktuálně nejmodernější dostupnou technikou. V roce 1999 byla
přijata za člena prestižní Philips (nyní Bosch) Congress Rental
Network – sdružující nejlepší firmy světa zabývající se technickým
zabezpečením kongresů. V roce 2003 od této asociace v kanadském
Vancouveru obdržela ocenění „Agent roku 2002“, které je vnímáno jako
potvrzení nejvyšší kvality poskytovaných služeb.
Manažer odvětví
Ekonomická ředitelka společnosti ProMoPro, s.r.o. paní Milena Veselá
v letošním ročníku prestižní soutěže „Manažer roku“ získala
ocenění „Manažer odvětví“ za rok 2004. Finalisté soutěže museli
splnit řadu kritérií. Mezi rozhodující patřily: osobní přínos
k úspěšné činnosti firmy, etika jednání v obchodním a podnikatelském
styku, přínos k rozvoji daného odvětví.
S jednatelkou a ekonomickou ředitelkou firmy ProMoPro paní Milenou
Veselou se potkáváme 21. dubna v Praze na Žofíně v rámci vyhlášení
soutěže Manažer roku 2004. Při té příležitosti jsem se jí zeptal,
jaký byl pro ni a pro ProMoPro loňský rok.
Další z mnoha pracovních. Podařilo se nám zabezpečit spoustu významných
kongresů včetně doposud největšího v Česku realizovaného – UEGW –
pro bezmála deset tisíc akreditovaných účastníků. Vyžadoval obrovské
nasazení kongresové techniky. Za jeho úspěšné zvládnutí jsme zaznamenali
mnoho pozitivních ohlasů. Jinak se rok 2004 oproti jiným nevymykal a
odpovídal tomu, že se z Prahy stává prvořadá kongresová destinace.
ProMoPro působí nejenom v Praze.
Ano, dost často jezdíme na Slovensko, kde si na nás zvykly produkční
agentury, do Polska, Maďarska, do Rakouska. Dostáváme se do Evropy nejen
díky tomu, že vlastníme špičkovou techniku, ale i díky
příznivým cenám.
A navíc firmu ProMoPro, jak ilustruje jeden z obrázků, propaguje
prezident Spojených států amerických George Bush.
To je pravda. Když byl v Praze na summitu NATO, vzal si jedno z našich
sluchátek s logem ProMoPro na památku.
Na základě čeho vybíráte techniku, kterou pořizujete?
Vzpomínám na začátky, kdy jsme se rozhodli dělat kongresovou techniku a
zvažovali, do čeho investovat. Vždy jsme chtěli jít cestou renomovaných
značek. V začátcích jsme pochopitelně neměli takový přehled jako dnes a
vybírali spíše intuitivně. Čas ukázal, že jsme volili perspektivní
značky. Později, když jsme dělali pro Angličany, Švýcary, pro Evropskou
komisi apod., se ukázalo, že jsou zvyklí na tytéž značky. Potvrdilo se,
že jsme volili cestu správným směrem.
Předností firmy ProMoPro je, že jste si dokázali vychovat a udržet
skupinu vynikajících techniků.
Téměř deset let disponujeme stálým týmem spolupracovníků. Jak se
vyvíjela firma, vyvíjeli se a zdokonalovali své dovednosti i technici.
Většina z nich má k firmě velmi dobrý vztah a ví, že když budou
odvádět dobrou práci, budou dobře odměněni.
Občas se prý stává, že po vás zákazníci chtějí techniku, která
ještě ani není na trhu, protože jste zpravidla první, kdo jí disponuje.
Stává. Někteří klienti požadují věci, o nichž se dozvěděli
z odborné literatury apod., a tudíž se domnívají, že ji máme. Obvykle
ano, ale ne vždy. Uvedení dané techniky na trh zpravidla předchází
reklama. Když chceme zařízení koupit, zjistíme, že se buď ještě
nevyrábí, nebo je pouze jeden předváděcí kus.
Máte vůbec čas na domácnost?
Na domácnost mám hospodyni a nestydím se za to. Pro lidi, kteří jsou
pracovně velmi vytíženi, je to nutnost. Zkraje to bývalo tak, že se ženy
bály přiznat, že mají hospodyni, ale ze své pozice to vidím jako
nezbytnost. Samozřejmě některé domácí práce zastávám stále sama.
Historie firmy ProMoPro prokazuje nejen obrovskou technickou a kreativní
invenci, ale i to, že ji kdosi po ekonomické stránce drží pevně
v otěžích. Co o tom víte?
Každému je dnes už víceméně jasné, že jsme rodinná firma a že jsme si
s manželem rozdělili kompetence.
Ano, pan Veselý hraje golf…
To také. Co se týče ekonomického chodu firmy, větší díl padá na mne.
Manžel je vizionář a já tou, která se snaží dát jeho vize do života a
při tom udržet firmu v rámci reality. Někdy to není jednoduché, protože
manželovy vize bývají finančně náročné.
Pamatuji na jeden z našich prvních rozhovorů, v němž je
zmiňováno, jak jste spolu před lety byli na prezentaci tehdy nejmodernější
a nejdražší projekční stěny a poté, co jste zahlédla jas v očích
manželových, jste se rozplakala…
Během našeho podnikání jsem už plakala několikrát. To je život, a život
je boj. Často mne přesvědčí, protože vím, že jde za správnou věcí.
Úvěr na nákup dané novinky, někdy i v řádu desítek milionů korun,
jsme zatím vždycky získali.
Takže u vás v rodině dělá stojku manželka…
To ne, ale starám se o firemní finance. Ukázat manželovi konto, to je
koledování si o problém. Snažím se proto peníze různě přesouvat. Když
vidí víc peněz pohromadě, hned má „velké oči“ a nakupuje, kdežto já
vidím dál. Dokáži si spočítat, kolik musíme mít na odvody státu, na
zdravotní a sociální pojištění, na platy zaměstnanců.
Letos jste byla Asociací podnikatelek a manažerek České republiky
opět nominována do soutěže „Manažer roku“ a dostala se do finále. Už
počtvrté.
Věděla jsem, do čeho jdu, jaká je to soutěž, co se bude hodnotit.
Hodnotící kritéria se moc nemění. Loni se začalo vyhodnocovat podle
oborových kategorií, a já letos získala ocenění „Manažer odvětví“
za služby. Se sedmašedesáti finalisty byla letos soutěž silně obsazena. Do
finále postoupilo pouze šest žen, z toho dvě jsme byly oceněny. Nedávno
jsem četla, že žena musí být dvakrát tak dobrá, aby se o ní řeklo, že
je z poloviny tak dobrá jako muž. Ženy manažerky u nás pořád ještě
nemají na růžích ustláno. Prosadit se v podnikání mezi muži není
snadné.
Jaké je v Česku prostředí pro podnikání?
V něčem horší, v něčem lepší. Například získat úvěr po revoluci
bylo mnohem snazší než ho získat dnes. Bylo by dobré, kdyby se přístup
k podnikatelským úvěrům optimalizoval. Stejně jako ostatní podnikatelé
bych viděla velkou úlevu ve zjednodušení daňového systému.
Jak se vyvíjí byznys spojený s kongresovou turistikou v Česku?
Je poznamenán konkurenčním prostředím. Silně lobovat začala Budapešť.
Po vstupu do Evropské unie jsme si mysleli, že se nám ulehčí, když
odpadnou celní formality. Ty sice odpadly, ale konkurenci z opačné strany
hranic také. Spousta klientů z Anglie, Německa si do Česka vozí tamní
firmy, protože i u nich doma je silná poptávka po práci. Nicméně, nám
se povětšinou daří zahraniční klienty přesvědčit, že se jim ekonomicky
nevyplatí vozit techniku ze zahraničí, hradit její dopravu a náklady
spojené s cestovními výlohami techniků. Poměrně často doplňujeme naší
technikou akce po celé Evropě.
Jasně. Nikdo nemá tolik překladatelských kabin jako ProMoPro…
Je pravdou, že jimi portfolia kolegů doplňujeme nejčastěji. Právě
i z těchto důvodů často jezdíme např. do Budapešti, Litvy apod.
Vaše velkoplošné projekční stěny používá řada televizí. Nejen
televizní produkce, ale i organizátoři sportovních akcí. V současné
době jednu z nich mohou televizní diváci vidět v pořadu „Česko hledá
SuperStar“. Paní Veselá, kam směřují technická zajištění firemních
akcí, seminářů, incentivních programů apod.?
V současné době bodují plazmové obrazovky. Dalším trendem je
zdokonalování různých přepínačů, aby se dalo synchronizovat několik
zařízení dohromady. Je to o show a o technické režii. Klientům se
snažíme vycházet maximálně vstříc a navrhovat jim, v rámci jimi
vyčleněného rozpočtu, neotřelá řešení. V poslední době jsme jedno
technicky zajímavé řešení použili při prezentaci nového vozu Audi.
Líbilo se to klientovi i jeho hostům.