AŽD Praha, s. r. o. je významným ryze českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, zejména se zaměřením na oblast kolejové a silniční dopravy včetně telematiky a dalších technologií. AŽD Praha zajišťuje výzkum, vývoj, projektování, výrobu, montáž, rekonstrukce a servis zařízení, systémů i investičních celků v těchto hlavních oblastech: železniční doprava; provoz metra a závodová doprava; oblast telekomunikačních, informačních a rádiových systémů; telematické aplikace; silniční, signalizační a parkovištní systémy; nové telefonní a rozhlasové systémy pro řízení železniční dopravy a pro informování cestujících. Produkty, které vyrábí, zachycují nejnovější technické a užitné trendy. Ve firmě AŽD Praha je v současné době zaměstnáno na dva tisíce pracovníků. Díky dlouholeté tradici, která se datuje od roku 1954, si AŽD Praha získalo stálou pozici a vedoucí postavení mezi ostatními dodavateli ve svém oboru. Mezi jeho nejvýznamnější projekty se řadí: modernizace železničních koridorů; modernizace a rekonstrukce jednotlivých železničních tratí a přejezdů; instalace zabezpečovacího zařízení do pražského metra; zavedení systému automatického vedení metra na trase „A“ pražského metra; instalace silničního signalizačního zařízení pro řízení křižovatek po celém Česku; instalace systémů pro měření rychlosti a rozpoznávání registračních značek. K jeho významným klientům se řadí Kolejová doprava – SŽDC, s.o., České dráhy, a.s., Dopravní podnik Praha, a.s., Silniční doprava – Metrostav, SSŽ, PSVS, Skanska, magistráty a městské úřady měst a obcí České republiky. Významnou část aktivit AŽD Praha tvoří obchodní činnost v zahraničí. Ve východní Evropě a hlavně v Asii navázalo úspěšné obchodní kontakty, a obzvláště Indie, Kazachstán a země bývalé Jugoslávie patří mezi oblasti, kde nejvíce rozvíjí své obchodní aktivity. V roce 2003 byla dceřiná společnost AŽD založena v Srbsku, v roce 2004 dceřiná společnost v Bulharsku a v roce 2006 v Sofii vytvořena výrobně-technologická základna.
To je to, čím se naše země může prosazovat
16. 04. 2008
S generálním ředitelem AŽD Praha Ing. Zdeňkem Chrdle, MBA
jsme se poznali před půldruhým rokem při příležitosti stého výročí
úzkokolejné železnice Jindřichův Hradec – Obrataň, kde AŽD Praha bylo
hlavním partnerem oslav.
To proto, že jsme firmou, která má své stěžejní klienty právě ve
Správě železniční dopravní cesty a v železničních společnostech,
jako je např. náš první poválečný soukromý provozovatel železniční
dopravy zajišťující ve veřejném zájmu dopravní obslužnost
v Jihočeském kraji a v Kraji Vysočina – Jindřichohradecké místní
dráhy, a.s. nebo České dráhy, a.s., ČD Cargo aj., ale také obdobně
zaměřené firmy v zahraničí. Když už jste začal JHMD, a.s., tak na
jejich jedné z lokomotiv jsme např. testovali náš nový řídicí systém a
ověřili si, že funguje velmi dobře.
Historická území Království české, Velkoknížectví
slezské a Markrabství moravské patří v rámci kontinentální Evropy
historicky k zemím s nejhustší sítí železnic, a i díky tomu je dodnes
(co se týče počtu kilometrů kolejí na hlavu) Česko železniční velmocí.
Nicméně kvantita nevyjadřuje kvalitu. A aby tomu tak zůstalo i co do
kvality, tak to je předmětem podnikání společnosti AŽD Praha.
Ano, zabýváme se řídicími a zabezpečovacími systémy v dopravě,
zejména v kolejové. Zabezpečujeme železnice a své produkty dodáváme buď
přímo subjektům vlastnícím a provozujícím železniční společnosti nebo
jako v případě Českých drah, a.s. Správě železniční dopravní cesty,
která coby státní organizace spravuje státní dopravní železniční
infrastrukturu. Je to ale i pražské metro, dopravní podniky českých
i zahraničních měst, a jsou to i zahraniční železnice. Železnice má
vysoký standard bezpečnosti dopravy a systémy AŽD Praha mají nejvyšší
kredit bezpečnosti podle evropských standardů.
V rozhovoru s bezpečnostním ředitelem akciové společnosti
Česká zbrojovka a.s. Ing. Kamilem Ružákem konstatuji, že naše země byly
po staletí proslulé invencí a řemeslnou zručností lidí. Nicméně že
záhy po „sametové revoluci“ došlo k výrazné eliminaci uplatnění
vysoce kvalifikované pracovní síly ve strojírenství, zejména pak
v letecké a zbrojní výrobě. Naštěstí pro Česko se našla řada
nezdolných, kteří tyto výroby na našem území udrželi. Ne náhodou má
IBM v Česku vývojové laboratoře, v nichž se čeští experti zabývají
softwarem na rozpoznávání lidského hlasu a následnými aplikacemi.
Výsledky jejich práce se uplatňují po celém světě včetně vesmírných
programů. Tatáž konkurenční výhoda – lidské zdroje – bezesporu
umožňuje být úspěšní i vám.
AŽD Praha není tak velká firma, abychom dosahovali světového měřítka
kvantitou, ale naše know-how je významné. Jsme schopni rychle pružně
reagovat a přizpůsobit námi vyvíjené systémy podmínkám, normám a
předpisům, které v zemích daných instalací platí. Obrovskou výhodou je
to, že nabízíme české technologie. Vznikly v naší firmě ve spolupráci
s partnery, mezi nimiž významné místo zaujímají vysoké a střední
školy. Do vývoje technologií a zdokonalování know-how ročně investujeme
na dvě stě milionů korun. Zaměstnáváme dvě stě vývojářů. Jsme tedy
na české poměry, co se týče výzkumu a vývoje, velkou firmou. Ano, Češi
jsou nesmírně zruční a chytří, a je škoda stavět na českém území
pouze montovny, jakési sestavovny čehosi, co přijde ze zahraničí.
Důležitý je český produkt a české know-how. AŽD Praha je tak
respektováno nejenom v Česku a na Slovensku, ale i v ostatním zahraničí.
Můžeme se pochlubit úspěchy v Bělorusku, Bulharsku, Srbsku, Černé
Hoře, Indii, Egyptě, Malajsii a v řadě dalších zemí. Česko
nepotřebuje dovážet německé či jiné technologie, které umíme produkovat
srovnatelně kvalitní nebo lepší. Klíčem je vyvíjet a spolupracovat
s vysokými školami. Spojovat vědu s praxí. To je to, čím se naše malá
země v srdci Evropy může prosazovat.
Chce-li kdo komu pomáhat se prosazovat, musí se umět postarat
sám o sebe. A to se týče i podpory železniční dopravy a veřejně
prospěšných aktivit, jež patří k vašim prioritám.
Ano, AŽD Praha podporuje zejména věci, které mají co dělat s železnicí.
Vlaky pro handicapované děti, Jedličkův ústav, sportovní kluby, řadu
kulturních akcí.
AŽD Praha ale nedělá pouze pro kolejovou dopravu…
Náš záběr je rozhodně větší. Děláme i telematické aplikace.
Telematiku silniční. AŽD Praha bylo jedním z hlavních dodavatelů první
etapy mýtného systému na českých dálnicích a rychlostních komunikacích.
My byli těmi, kdo postavil infrastrukturu a měl hlavní zodpovědnost za
výstavbu. A byť jsme zápolili s řadou potíží, zvládli jsme to
v rekordně krátkém čase sedmi měsíců. Rádi bychom proto naše kapacity
a zkušenosti (které jsou i díky tomu obrovské) nabídli i pro výstavbu
druhé etapy. AŽD Praha se zabývá i dalšími segmenty, např.
zabezpečením objektů včetně věznic. Na Slovensku jsou to např.
zařízení v Ilavě, v Železovcích a na dalších místech.
V souvislosti s Evropskou unií se hodně hovoří
o interoperabilitě…
Což pohříchu nezřídka bývá pouhé zaklínadlo. Mnohdy je totiž
interoperabilita záminkou pro diktát jakýchsi západních podnikatelských
lobby pro to, abychom přizpůsobili svůj trh včetně dopravní infrastruktury
jejich expanzním zájmům. Pokud jsme kdy tomuto tlaku podlehli, bylo hrozně
složité vrátit to zpátky. Doktore, víte dobře, že Pendolino může jezdit
do Rakouska, ale do Německa ne. Proč nemůže? Je to skutečně v technice?
Není. Je to v tom, že přes takovéto interoperabilní záležitosti nám
kdosi diktuje, jak máme přizpůsobit svoji infrastrukturu, aby mohl bez
problémů s tím, co neumí, působit na českém trhu. Ne my na jeho. Na to
si musíme dávat velký pozor. Interoperabilita jednoznačně ano. Ale vždy
paritně! Tzn., oni budou moci jezdit po našich železnicích, ale naši
dopravci po jejich. Jsem přesvědčen, že tzv. „interoperabilita“ je
zatím hodně cítit jednostranností. Všechny zodpovědné bych chtěl
požádat, aby viděli obě misky vah.