Tam, kde jsme, se provozy nemusí bát hygieny
26. 02. 2005
Expert je někdo,
kdo zná některé nejhorší chyby,
které je možno udělat v jeho oboru,
a ví, jak se jim vyhnout.
Werner Heisenberg (1901 – 1976)
Společnost HASAP GASTRO Consulting, s.r.o. vznikla v roce
2001 podle požadavků gastronomických provozů jako nezávislá firma
nabízející pomoc při uvádění nově vznikajících zákonů a vyhlášek,
které jsou platné a určující pro oblast gastronomie a společného
stravování, do praxe. Česká legislativa prochází obdobím změn, a tak se
dnes jedná o zákon Ministerstva zdravotnictví ČR č. 258/2000 Sb.
„O ochraně veřejného zdraví“ ve znění zákona 274/2003 Sb.,
vyhlášku č. 137/2004 Sb. „O hygienických požadavcích na stravovací
služby a o zásadách provozní a osobní hygieny při činnostech
epidemiologicky závažných“ a vyhlášku Ministerstva zemědělství ČR č.
147/1998 Sb. „O způsobu stanovení kritických kontrolních bodů
v technologii výroby“ ve znění pozdějších změn a dodatků. Tyto
zákony a vyhlášky určují hygienické standardy pro oblast stravovacích
služeb s povinností zavedení systémů SHVP a kritických kontrolních bodů
HACCP při výrobě pokrmů. Systém HACCP musí mít od 1. května
2004 zavedený každý stravovací provoz bez ohledu na velikost provozu,
počet a sortiment připravovaných pokrmů.
Pan Miloš Žáček je jednatelem firmy HASAP GASTRO Consulting,
s.r.o. patřící ve svém oboru do absolutní světové špičky. Ilustruje to
i fakt, že vyšla vítězně z mezinárodního výběrového řízení
vyhlášeného společností Four Seasons, kterého se zúčastnilo na sto
třicet firem z celého světa. Nyní již pro pražský Four Seasons Hotel
vypracovává systémy kritických kontrolních bodů a správné hygienické a
výrobní praxe v češtině a angličtině. Připravuje pro něj
i softwarovou část a celý systém včetně monitoringu, tréninku lidí na
sanitace, tréninku managementu, odběru vzorků, ověřování postupů atd.
Pane Žáčku, co tomu předcházelo?
Projekt začal vznikat v roce 1997, kdy mne nadnárodní společnost
JohnsonDiversey (tehdy DiverseyLever) – producent čisticích prostředků,
která se zabývá hygienou hotelů apod. – požádala o spolupráci při
vypracování systému hygienických kritických kontrolních bodů na
sanitační postupy. Iniciovali jsme programátory, vrcholovou hygienu a začali
pracovat na systému hygienických kritických bodů. Bylo to i v kontextu
s nově vznikajícím zákonem č. 258/2000 Sb. a jeho prováděcí vyhlášky
č. 107/2001 Sb. V roce 2001, kdy vznikla společnost HASAP GASTRO Consulting,
byl program hotový a tyto systémy jsme začali zavádět jako první.
Zaměřili jsme se na velké provozy nad pětadvacet tisíc jídel měsíčně.
Podařilo se nám být exkluzivními partnery pro Vězeňskou službu České
republiky a další instituce a společnosti. Dnes v portfoliu svých partnerů
máme všechny vojenské nemocnice a zhruba šedesát dalších nejlepších
nemocnic v rámci České republiky. Jsou v něm lázeňská zařízení
i vysokoškolské menzy. Obrátily se na nás nadnárodní společnosti, jako
je ARAMARK, pro nějž jsme rovněž exkluzivním partnerem. Sem tam, coby
vlaštovky, menší provozy, hotely, restaurace apod. Když vyšla vyhláška
č. 137/2004 Sb. – novelizovaná č. 107/2001 Sb., začaly tyto povinnosti
platit pro všechny stravovací provozy bez rozdílu počtu připravovaných
pokrmů. V té době se na nás začaly obracet hotely, jako je
InterContinental, Holiday Inn Prague Centre, Crowne Plaza, Diplomat a posléze
i celá síť Vienna International Hotels & Resorts, špičkové restaurace
a gastroprovozy a také Kancelář Senátu České republiky. Společnost HASAP
GASTRO Consulting, s.r.o. zaváděla hygienické normy a systém sledování
kritických bodů H.A.C.C.P. i ve společnosti FRENCH-REST spol. s r. o.,
která provozuje Francouzskou a Plzeňskou restauraci v Obecním domě
v Praze. Tato restaurace je výhradním poskytovatelem gastronomického servisu
pro prezidenta České republiky.
HASAP GASTRO Consulting vypracoval kompletní logistiku stravovacího
provozu.
A na jejím základě připravil vysvětlení v rámci legislativy. Systémy
v rámci České republiky zavádíme od Aše až po Orlovou. V podstatě
nejde o člověka, ale o systém. Systém je postavený v rámci
mezinárodních standardů, na něž je naroubována platná česká
legislativa. Tedy obdobný systém jako v ostatních zemích Evropské unie.
Tam, kde jsme, se provozy nemusí bát hygieny.
Vedle JohnsonDiversey spolupracujete i s dalšími nadnárodními
společnostmi, a řekl bych, že u nich máte značný kredit.
Mezi těmi, s nimiž máme podepsány smlouvy, jsou i další společnosti
dodávající čisticí prostředky do sféry stravování nebo hotelnictví.
Kromě JohnsonDiversey Ecolab Hygiene, M.A.G. galvanochemie, Etol aj. Podařilo
se nám sjednotit názvosloví v rámci pracovních postupů a technologií.
Používají je u JohnsonDiversey, u Ecolabu či u M.A.G. galvanochemie… To
je důležité (př. pojem: „balicí linka“ nikoliv „linka balicí“)
kvůli databázi čisticích prostředků a jejich návodů k použití.
Názvosloví samozřejmě průběžně aktualizujeme.
Co se týče sanitací, ve vašich manuálech je dopodrobna rozkreslen
celý provoz.
Ano, je v nich, co má kdo dělat. Čím se má řídit. Datum minimální
trvanlivosti. Použitelnost atd. V podstatě to je návod, jak postupovat od
výběru dodavatelů přes příjem potravin, jejich skladování a přípravu.
Přesně popisuje pracovní náplň konkrétních skupin pracovníků, tak aby
se podle něj mohli naučit správným postupům. Díky našemu manuálu je pak
jejich manažer může důsledně kontrolovat. K tomu jsou specifikovány
pracovní postupy s čisticími prostředky. Soupis strojů a zařízení,
který vypracováváme v rámci spolupráce s výrobci technologií.
Spolupracujeme tak např. s firmami, jako jsou Blanco, Rational, Küppersbusch,
JIVA – JIRÁK či v minulém Všudybylu zmiňovaný Citus. Další
z našich podpůrných systémů je monitoring (např. teplot a časů
v rámci procesu výroby). Z prostředí a technologií (v našem
v podstatě automatickém systému) dokážeme stáhnout data, která se
zapisují do formulářů, jež kontrolují kontroloři z hygienických stanic.
Systém jsme schopni postavit buď plně automatizovaný, nebo někdo chodí a
data zapisuje tužkou. Kolik kdo do úrovně monitoringu investuje peněz, tolik
od něj může očekávat.
Ve vašich manuálech jsou popsány výrobní požadavky i stavebně
technický stav.
Výrobní požadavky obsahují popis činnosti na daném pracovišti a výčet
legislativních norem, které se k nim váží. Stavebně technický stav
specifikuje, jak má pracoviště vypadat. Co na které pozici má být za
stroje a zařízení. To vše se řeší s ohledem na sortiment a množství
připravovaných pokrmů a jejich konečné využití. V podstatě kuchařka.
Potřebuji-li vědět, co mám dělat, najdu si jak, abych neměl problémy
s hygienou. A protože jsme profesionálové, obracejí se na nás
společnosti, které to myslí vážně. V životě se na nás neobrátí
firmy, které to chtějí nějak ošulit. A na tom si hodně zakládáme.
Jako první organizace v Česku podnikající v oblasti
hygienických standardů pro stravovací služby jste získali certifikát dle
norem DIN EN ISO 9001:2000 na management řízení.
Ano, jsme auditory systému H.A.C.C.P. podle evropských standardů. Tuto
akreditaci jsme dostali od nadnárodní společnosti TÜV International
z Kolína nad Rýnem. Vychází z dánských standardů, přičemž
legislativa vždy odpovídá podmínkám té které země. Naší strategií
bylo vybudovat logistiku a její pomocí vyřešit systém řízení daného
stravovacího provozu. A protože jsme v Česku, je to v rámci České
republiky. Pro nadnárodní společnosti začínáme připravovat standardy
i v rámci některých okolních zemí.
Cožpak hygiena nemá v rámci naší Evropské unie stejné
standardy?
V normách v rámci států Evropské unie jsou místní rozdílnosti, které
zohledňují prostředí, podmínky dané země a její kuchyně. Hygiena při
přípravě pokrmů byla v rámci Česka a Slovenska historicky na daleko
nejvyšší úrovni v rámci celé Evropy nebo i světa. Měli jsme jedny
z nejpřísnějších norem. Určitě jste si všiml, že naše legislativa
v rámci stravovacích služeb zmírňuje. Že vyhlášky jsou měkčí. Dají
se vyložit vícero způsoby. Naší filozofií je, v případě, že
zavádíme nějaké systémy, postavit standard. Standard je ale v Česku
zpravidla přísnější než daná legislativa, protože některé provozy
dobrovolně zůstávají u požadavků ze „stosedmičky“. Je to způsobeno
tím, že se provozovatelé snaží vyvarovat rizik. Změkčí-li normy na své
lidi (budou-li se řídit „stotřicetsedmičkou“), pak pokud pracovník
udělá chybu (a chybujeme každý) nebo se rozbije zařízení, v podstatě
už nemají žádné rezervy – preventivní zónu ochrany. Pokud mají
vnitřními směrnicemi dané tvrdší parametry na své lidi (protože oni je
platí za práci), chovají se jejich zaměstnanci k pokrmům zpravidla
šetrněji. A pokud dotyčný zaměstnanec někde něco nedotáhne a pokrm se
ke strávníkovi dostane v parametrech „stotřicetsedmičky“ (té měkčí
normy), stále je ještě podle evropských standardů. Díky tvrdším normám
a většímu důrazu na péči o strávníka provozovatel podniku čelí
možným sankcím, nebo je výrazně eliminuje, pokud někomu poškodí
zdraví.