Vidíš hlavních ulic šest: v oné ku poledni1 bydlí domovní stav, rodičové, dítky a čeládky; v vedlejší řemeslníci a všickni s živnostmi se obírající; v třetí této nejbližší ryňku bydlí stav učených, s pracemi mysli zacházejících. Z druhé teď^2 strany jest stav duchovní, k nimž jiní náboženství konati vybíhají. Za tím stav vrchností a správců světa; nejzáz pak k půlnoci3 stav rytířský, s věcmi válečnickými zacházejících. Aj, jak to ušlechtilé! Onino všecky plodí; tito všecky živí; tito všecky učí; tito se za všecky modlí; tito všecky soudí a před neřády zachovávají; tito za všecky bojují: a tak všickni sobě slouží, a všecko v svém glejchu4 stojí.
1 k jihu, 2 zde, 3 k severu, 4 rovnováze
Tak všickni sobě slouží, a všecko v svém glejchu stojí
27. 02. 2002
Obrovskému množství
obyvatel v kterémkoliv z našich měst a obcí, ba i vrcholovým politikům,
ani nepřijde na mysl, že je v Česku možné výrazněji těžit
z cestovního ruchu, ježto nemáme ani Alpy ani moře. Hlavní příčinou je
mizivé povědomí o dimenzích cestovního ruchu a jeho možnostech. O tom,
co konkrétnímu člověku (který nepracuje v cestovním ruchu) může
přinášet. Jak Komenský konstatoval: „…všecko v svém glejchu
stojí.“ A jaká je ta naše rovnováha z hlediska lidských zdrojů?
Nedostatek pracovních příležitostí v regionech, málo placení
úředníci, zdravotníci, lékaři, učitelé, policisté, nejisté perspektivy
sociálně slabých apod., ti všichni svým údělem vyvažují to, co Česko
(ne)činí, aby cestovní ruch mohl přinášet do země další byznys, peníze
a s nimi spjatá výrazná materiální zlepšení jejich existencí. Bohužel
mám obavy, že i dnes, v předvolební vřavě, budou zanikat hlasy několika
nad české poměry nečekaně osvícených politiků, kteří vzdor
všeobecnému poklonkování a la „císařovy nové šaty“ najdou odvahu
nahlas a veřejně označit cestovní ruch za možnou oblast strategického
zájmu státu, a to nejen pro jeho ekonomické efekty, ale pro obrovské
přínosy v oblasti sociální.
vydavatel Všudybylu