Světový kongres ASTA je jedním z oken, kterým se svět dívá k nám do České republiky
27. 10. 2005
S ředitelem CzechToursim Ing. Rostislavem Vondruškou si povídáme
začátkem podzimu. Konstatoval jsem, že se z České republiky stává
celoroční destinace a zeptal se ho, jak se naplnily záměry CzechTourism,
o nichž hovořil ve druhém vydání letošního Všudybylu (viz full textový
vyhledávač www.e-vsudybyl.cz článek
„Česká centrála v roce 2005“).
Vše se jeví tak, že turistická sezona na mnoha místech České republiky
posledním dnem září nekončí. Smazávají se taková ta turistická sedla,
jež byla dříve typická např. pro listopad. Zdá se, že se tyto poklesy
začínají posouvat až do ledna.
V tomto roce se CzechTourism zúčastnil mnoha veletrhů a dalších
prezentací. Na řadě z nich bylo Česko partnerskou zemí. To se osvědčilo
jako aspekt, který výraznou měrou soustředil pozornost na expozici České
republiky. Díky těmto partnerstvím jsme měli k dispozici větší plochy,
lépe situované expozice a velkoplošné bannery u hlavních vchodů do
výstavišť, to vše v ceně package. Oproti plánu jsme uskutečnili více PR
aktivit, jako jsou fam nebo press tripy. V rozpočtu CzechTourism jsme
dokázali najít prostředky na uskutečnění akcí, jež jsme neměli šanci
zařadit do plánu. Tedy uspokojit zájem novinářů, který se objevil
v průběhu roku. Tyto počiny dostaly Českou republiku do čelných
evropských médií a přispěly k tomu, že se před hlavní turistickou
sezonou o České republice dozvídali potenciální návštěvníci
z řady zemí.
Budete v tomto směřování pokračovat?
Už na konci minulého roku jsem oznámil, že základní koncepci CzechTourism
neměníme. Jen jsme se koncentrovali na efektivnost vynaložených
prostředků, jež má CzechTourism na PR k dispozici. V oblasti incomingu pak
na realizace, které mají velký účin, s tím, že do České republiky
zveme partnery, kteří mají zájem a hlavně sílu umocnit z té které
zdrojové destinace příliv turistů.
Dopad těchto opatření, tedy to, že jste v zahraničí daleko více
vidět, se dá měřit jen obtížně. Už proto, že své vlivy v tom
sehrává celá řada synergických faktorů.
Nicméně nárůst např. japonské klientely, který je v České republice
vykazován dvouciferným procentním číslem, naznačuje, že velice mnoho bylo
uděláno v rámci Světové výstavy v Ajchi. Tamní „Český den“ sice
CzechTourism neorganizoval, ale aktivně jsme se účastnili té části, která
se týkala cestovního ruchu. Návštěvníci „Českého dne“ byli z 99 %
Japonci a byli v kladném slova smyslu zaskočeni komplexností nabídky.
Bezesporu, v první řadě je oslovilo naše kulturní dědictví, které tam
bylo prezentováno, a to i hudebními a tanečními soubory. Např. po
realizaci kampaně v Polsku se zvýšily počty polských turistů. Lze se
domnívat, že to byla reakce i na tuto kampaň. Nárůst incomingu, a v tom
máte pravdu, ale rozhodně není záležitostí pouze naší agentury. Je dán
celkovou mezinárodní a ekonomickou situací ve zdrojových zemích a
přístupem poskytovatelů služeb v Česku, tj. zejména podnikatelské
sféry. Jsem rád, že jsme se s aktivitami CzechTourism včas strefili do
potřeb zahraničních i domácích turistů, v době, kdy se rozhodovali, zda
jet do Česka nebo do Chorvatska, Německa či Rakouska atp. Výrazně
potěšující je, že jsme na zahraničních akcích zaznamenali zvýšený
zájem o regiony. Není to věc automatická. Se zahraničními partnery, ať
už mediálními nebo obchodníky, jsme o tom velice často mluvili. Zájem
o regiony se dlouhodobě projevoval u turistů přijíždějících ze
sousedních států. Dobré ale je, že zájem o ně se zvedá i v zemích,
které jsou vzdálené, jejichž obyvatelé jsou odkázáni na leteckou dopravu,
jako jsou Kanada, Ruská federace či Izrael. V roce 2005 tak očekáváme
nárůst celkového počtu turistů o šest až sedm procent oproti
předchozímu roku.
Zmínil jste podnikatelskou sféru…
CzechTourism velmi pozorně naslouchá jejím podnětům. Jsou pro nás
důležité, protože právě podnikatelská sféra zhodnocuje naše úsilí.
Nejen ekonomicky, ale i v oblasti sociální – tvorbou pracovních míst.
Impulzy z podnikatelské, ale i místní – komunální sféry hrají
výraznou roli při rozhodování o vhodnosti umísťování státních
prostředků na propagaci cestovního ruchu. Podnikatelská sféra pochopitelně
potřebuje i podporu další, kterou jí CzechTourism nemůže poskytnout. Mám
tím na mysli investiční, budování infrastruktury atd. To je ale na
odpovědnosti vlád, ať už státu nebo municipálních. Pozoruji, že
i v tomto se mnohé začíná zlepšovat. Hodně se investuje zejména do
dopravní infrastruktury, ať už do pozemních komunikací nebo letišť.
To, že se obyvatelům Česka daří, se projevuje i tím, že
přestávají preferovat zahraniční koupací zájezdy a valnou část svého
volného času tráví v tuzemsku. To vedlo k oživení domácího cestovního
ruchu a ruku v ruce s ním také místních ekonomik.
Jsme tomu rádi, protože CzechTourism je agentura, která má na starosti
incoming a domácí cestovní ruch. Vývoj považujeme za pozitivní už proto,
že rozvoj domácího cestovního ruchu je ve svobodné společnosti významným
indikátorem zdraví společnosti. To bylo také důvodem, proč jsme společně
s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR zahájili dlouhodobou kampaň na jeho
podporu pod názvem: „Rozhlédněte se doma“. Kampaň má tři etapy a bude
probíhat po celý příští rok. Jejím cílem je motivovat obyvatelstvo
Česka, aby trávilo alespoň část své dovolené v Česku, jež v mnoha
případech nabízí lepší služby a hodnotnější prožitky než levné
zahraniční dovolené.
Nedávno jste prohlásil: „Světový kongres ASTA je jedním z oken,
kterým se svět dívá k nám do České republiky.“
Ano, máme výsadu nadvakrát představit Českou republiku členům ASTA.
Jednak na kongresu v Montrealu v listopadu letošního roku a potom v březnu
příštího roku přímo v Praze. V Montrealu akce probíhá mezi 7. a
9. listopadem. Budeme tam mít tři hlavní prezentační nástroje. Výstavní
expozici, která bude instalována po celou dobu akce na ploše 108 m2.. Oproti
původním předpokladům jsme zdvojnásobili její rozlohu, protože se nám
ozvala řada subjektů, které chtějí v Montrealu vystavovat. Budou tam
téměř všechny kraje. Některé budou zastoupeny přímo hejtmany. V tuto
chvíli máme přihlášku od osmi hotelů a čtyř incomingových agentur.
Budeme tam prezentovat Českou republiku jako celek. Tedy slezské, moravské a
české regiony a hostitelské město Prahu. Druhým nástrojem je Destination
Training Market Plan, což je tříhodinový programový blok, v němž se bude
představovat to nejlepší z České republiky. První jeho blok bude
věnován hostitelskému městu, na něž se soustřeďuje 80 % turistů
přijíždějících do Česka ze severoamerického subkontinentu. Druhým
tematickým blokem bude lázeňství a golfová turistika. Třetím prezentace
krajů, v průběhu které bude možno se seznámit s jejich gastronomickými
specialitami. Třetím nástrojem prezentace Česka v Montrealu je
závěrečný gala večer České republiky. V něm budeme mít hodinový
prostor, v jehož rámci mj. promítneme film, natočený speciálně pro tento
účel. Jeho úkolem je pozvat delegáty kongresu na International Destination
Expo Prague 2006. Plánujeme tam vystoupení paní Madelaine Albright,
českého premiéra a velvyslance USA v České republice pana Cabanise. Na
moderování tohoto pořadu jsme domluveni s panem Ottou Jelínkem, což
vzhledem k jeho všeobecné známosti v Kanadě bude velmi výrazným kladem
této prezentace. Plánujeme i vystoupení houslisty Pavla Šporcla. Během
večeře bude Česká republika prezentována i neoficiálně, tzn.
vinařskými produkty, cimbálovou hudbou i širokým sortimentem dárků,
které budou účastníkům galavečeře předány.