Menu

Švestková a Doupovská dráha

17. 04. 2011

V Ústeckém kraji,
co se týče rekreační železniční dopravy, už několik let fungují dva projekty, na nichž úzce spolupracuje veřejná a soukromá sféra. Starší, Doupovská dráha, funguje pět let. Švestková dráha čtvrtým rokem. Pod názvem Doupovská dráha se skrývají pravidelné sezonní a zvláštní vlaky na trati Kadaň – Podbořany s odbočkou Vilémov u Kadaně – Kadaňský Rohozec, kde byl denní provoz zastaven v r. 2006. Od tohoto roku je zde zajišťována pravidelná doprava v letní sezoně. Provoz objednává Mikroregion Radonicko. Švestková dráha zase označuje dráhu Litoměřice – Lovosice – Třebívlice – Most, která je od r. 2008 také bez pravidelné denní dopravy. Pravidelný provoz je zajišťován pouze v létě a objednává jej Svazek obcí Integro.

Za udržením obou provozů
v sezonním turistickém režimu, kromě organizátora provozu, Konzultační dopravní společnosti, stojí mikroregiony podél tratí. Důvodů, proč jsme se společně do projektů pustili, je několik. Mezi nejvýznamnější patří podpora kulturních a podnikatelských aktivit v obcích na trati. Jelikož veřejná autobusová doprava není pro turistickou dopravu zcela vyhovující, vydali jsme se cestou provozu vlaků v turistické sezoně. Železniční doprava totiž představuje atraktivní, komfortní a kapacitní dopravu, která je bez problému schopna přepravit s cestujícími i jejich jízdní kola a kočárky. V neposlední řadě dodnes platí, že vlak je kulturním prvkem, i když si to ve větších městech tolik neuvědomujeme. Věta: „K nám jezdí vlak,“ má dodnes svou váhu.

Jindřichohradecké místní dráhy
jsou dopravcem – jeho smluvními partnery a nositeli projektu svazky obcí. Objednávky jsou kryty finančně z příspěvků obcí ležících na trati a z příspěvku Ústeckého kraje. Obce si uvědomují, že cestovní ruch je jedním z možných způsobů, jak relativně lehce a efektivně pozvednout kupní sílu, a tedy i kvalitu života v malých obcích. Tam, kde by pro vznik těchto služeb vlastní počet obyvatel nevytvořil potřebné podmínky, se tak mohou uchytit služby, které známe z velkých měst, počínaje několika restauracemi přes obchody, kadeřníky, kavárny, menší kino a podobně. Ze stejných důvodů se do projektů zapojil také Ústecký kraj a zařadil obě tratě do vlastního programu rozvoje cestovního ruchu.

Samotná železnice
ovšem cestovní ruch nespasí. Je potřeba provoz provázat s dalšími cíli v oblasti a nabídnout možnosti komplexního řešení výletu. Prostředí Českého středohoří nabízí řadu variant, jak tohoto dosáhnout. V dosavadní praxi se osvědčila spolupráce s Muzeem českého granátu v Třebenicích a Aquaparkem v Mostě, která spočívá v prodeji jejich vstupenek ve vlacích Švestkové dráhy za nižší cenu. Vlakový personál vedle prodeje jízdenek zároveň funguje jako informátor o kulturním a sportovním vyžití v lokalitě. Vlak je tedy i turistickou informační kanceláří. Nelze opomenout provozně strategickou spolupráci s Českými drahami, která jízdenky na Švestkovou dráhu umožňuje zakoupit v pokladnách ČD po celé republice. Do budoucna bychom rádi zajistili provázanost Švestkové dráhy i Doupovské dráhy s dalšími produkty cestovního ruchu v regionu, např. s lodní dopravou, zámkem v Krásném Dvoře atd.

Pod pojmem turistické vlaky,
respektive turistická železnice si většina lidí představí historický motoráček s ne zrovna pohodlným interiérem, dřevěnými lavicemi apod. V duchu představy, že je jedno, jaké vozidlo provoz zajišťuje, jsme v prvních dvou letech provozu Švestkové dráhy využívali právě takovéhoto vozu. Provozní zkušenosti a odezva cestujících nám ovšem rychle objasnily, že co platilo před deseti lety, dnes už neplatí. Současný výletník na výletu do přírody, na hrad, k přehradní nádrži atd. žádá určitý komfort, nikoliv „roztřesenou řvoucí krabici“, v níž není slyšet vlastního slova. Je nutné rozlišovat dva typy turistických provozů: nostalgický a výletní. Nostalgický, jehož příkladem je mj. loni otevřená muzejní dráha Velké Březno – Zubrnice, je zajišťován historickými vozidly a pro cestující je hlavním cílem sama cesta. Výletní provoz zajišťuje přepravu cestujícího z místa A do místa B, kde má další program. Chce být přepraven pohodlně a pokud možno s doplňkovou službou, kterou, např. na Švestkové dráze, představuje prodej občerstvení a informační kancelář. K tomuto typu dráhy patří i Posázavský pacifik či trať Most – Dubí – Moldava. Ačkoliv se to vzhledem k médii vytvářenému obrazu nezdá, výletní provoz je rozšířenější a úspěšnější než nostalgický.
Karel Mikolášek, Konzultační dopravní společnost


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

HW 2025
festival krumlov 34