Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, coby sociální partner, zastupuje zaměstnavatele v odvětvovém sociálním dialogu a kolektivním vyjednávání s Odborovým svazem pracovníků obchodu a s Českomoravským odborovým svazem pohostinství, hotelů a cestovního ruchu. Je smluvní stranou Kolektivní smlouvy vyššího stupně za zaměstnavatele v obchodu a cestovním ruchu a součástí zaměstnavatelské delegace v Radě hospodářské a sociální dohody (tripartitě). Je neopomenutelným připomínkovým místem k legislativě v oblasti pracovně právních a sociálních podmínek. Účastníkem mezirezortních připomínkových řízení k legislativním návrhům a změnám. Je lobbistou obchodního sektoru a cestovního ruchu směrem k Parlamentu ČR a české vládě. Smluvním partnerem pro spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva pro místní rozvoj ČR a Českým statistickým úřadem. Je členem Hospodářské komory ČR a dalších podnikatelských a odborných sdružení. Členem Rady ČR pro kvalitu, Řídícího výboru Programu CzQ, Statistické rady ČR, Koordinační skupiny pro bezpečnost potravin a dalších odborných orgánů. Je zastáncem zájmů a potřeb podnikatelů v obchodě a cestovním ruchu při respektování zájmů spotřebitelské veřejnosti, zákonnosti, prosazování etických a autoregulačních principů v podnikání. Je poradenským místem k orientaci a pro nárokování podpor podnikání z evropských, národních a regionálních programů. Zastáncem rovných podmínek podnikání pro malé a střední podniky a preference jejich potřeb. Zástupcem českého tradičního obchodu v evropském sdružení UGAL (Union des groupements de detaillants independants). Obhájcem Evropské charty pro malé a střední podniky, iniciátorem opatření v oblasti přímých a nepřímých podpor pro malé a střední podniky. Je reprezentantem českého obchodu a členem představenstva a exekutivy evropského svazu obchodu EuroCommerce, Brusel; členem evropské organizace sdružující nezávislé obchodníky UGAL, Brusel. Členem Evropského institutu obchodu EuroHandelsinstitut, Köln. Prostřednictvím svých členských organizací je zastoupen u vrcholových odborných evropských sdružení (např. HOTREC Brusel, FEDSA Brusel, EFF Brusel). Je lobbistickým sdružením, prosazujícím relevantní zájmy českých podnikatelů v obchodu a cestovním ruchu vůči parlamentu a institucím EU při tvorbě a změnách evropské legislativy a účastníkem evropského sociálního dialogu. Je tvůrcem a spoluvydavatelem odborných sborníků, manuálů a dalších pomůcek. Expertním místem ke konzultacím a pro řešení odborné problematiky. Profesním partnerem dozorových orgánů k projednávání otázek prevence a zkušeností k zajišťování bezpečnosti a kvality produktu, hygieny prodeje a stravování atd. Informačním místem pro podnikatele při Hospodářské komoře ČR – oborovým koordinátorem informací a autorem odborných příruček k živnostem v obchodu a cestovním ruchu. Spoluorganizátorem největší konference v ČR k rozvoji obchodu „Retail Summit“, účastníkem konference „Hospitality & Tourism Summit“ a veletrhů cestovního ruchu. Je propagátorem významu a role obchodu a cestovního ruchu pro českou ekonomiku a zaměstnanost. Iniciátorem posilování prestiže podnikání v obchodu a cestovním ruchu. Zastáncem korektnosti v obchodních vztazích a poskytování co nejlepších, kvalitních a bezpečných služeb pro spotřebitele a klientelu cestovního ruchu. Tvůrcem a nositelem zásad etického podnikání v obchodě a cestovním ruchu. Podporovatelem dobrovolného uplatňování a rozšiřování společenské odpovědnosti podniků.
Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
20. 11. 2010
S prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky
Ing. Zdeňkem Juračkou se potkáváme 1. listopadu 2010 v mém rodném
městě Táboře, v divadle Oskara Nedbala, na oslavách stého výročí
založení Jednoty Tábor.
Sto let je bezesporu významným výročím každého spotřebního družstva.
Samozřejmě i výrazný signál navenek, že spotřební družstva nejsou
komunistickým produktem socialismu, ale že mají stošedesátiletou historii,
která započala ve Velké Británii. A tedy má i přímou historickou
společenskou a majetkovou provázanost se současným, v Česku
znovunastoleným systémem tržního hospodářství.
Pane prezidente, právě končí tříleté období a na duben
příštího roku připravujete volební valnou hromadu Svazu obchodu a
cestovního ruchu ČR.
Ano, a spolu s ní i strategii na další tři roky. Náš svaz sestává
ze dvou platforem. Z platformy cestovního ruchu a z platformy obchodu. Obě
mají mnoho společného a samy o sobě i další vnitřní členění.
U obchodu to jsou české aliance, kterých je dvanáct, plus zahraniční
obchodní řetězce. V cestovním ruchu to jsou různá oborová sdružení,
podle toho, na jaké služby se zaměřují. Posláním Svazu obchodu a
cestovního ruchu ČR je skloubit dílčí strategie těchto asociací a
aliancí do takového směru, který by v naší rozhárané době restaurace
tržního hospodářství, resp. raného kapitalismu, pomohl v České
republice terciální sféře, protože ta v rámci cestovního ruchu
i obchodu dominuje. Tvoří 16 % hrubého domácího produktu a zaměstnává
14 % práceschopné populace této země.
Do jaké míry může Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
ovlivňovat postoj státu vůči zahraničním zákazníkům, a to zejména
v souvislosti s cestovním ruchem? Protože, jestli budou zahraniční
spotřebitelé do Česka jezdit nakupovat, tak hlavně kvůli tomu, že budou
Českou republiku vnímat jako bezpečnou zemi, která má v zahraničí dobrou
pověst, a ne až tak kvůli tomu, jakou tu máme terciální
sféru.
Všechno souvisí se vším, a tak se snažíme ve všech směrech. Přesto je
nejdříve třeba tzv. zamést si před vlastním prahem. Proto je primárním
cílem svazu zvýšit kvalitu služeb. Jsou totiž i jiné rádoby
zastřešující organizace, které si neberou žádné servítky a pomlouvají
(a to i při svých zahraničních misích) samy sebe a shazují český trh.
Nechci jmenovat protagonisty těchto excesů. Jsem totiž přesvědčen, že
Česká republika je nesmírně atraktivní zemí a že má zahraničním
spotřebitelům, míním tím v neposlední řadě turistům, co nabídnout.
Opravdu je ale potřeba udělat si pořádek nejdřív doma. Rozhodnout se, zda
nám, resp. tomuto státu vedeného současnou vládou, zahraniční inkaso
v řádu stovek miliard korun ročně, které lze generovat díky útratám
cizinců na území naší vlasti, stojí za to, abychom racionálně
využívali celý turistický potenciál České republiky, nebo zda jeho velkou
část i nadále nebudeme hospodářsky využívat. A to jsou i lobbistické
věci týkající se postojů Parlamentu ČR.
Přísloví praví: „Podle sebe soudím tebe,“ a tak postoj
našich zákonodárců k cestovnímu ruchu nezřídka vyznívá, že si jej
pletou s trajdáním, proradostňováním diet na služebních cestách a
dovolenými v Alpách či u moře. Je tomu už hodně dávno, co jsem
poradcoval v Podvýboru pro obchod a cestovní ruch při Hospodářském
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Ještě donedávna totiž nebylo
komu takovému v českém Parlamentu radit.
Tak asi víte, že se nám v poslední době trochu zadařilo, protože se
podařilo prosadit obnovení Podvýboru pro obchod a cestovní ruch. Je to
i díky osobní iniciativě předchozího ministra pro místní rozvoj pana
Rostislava Vondrušky. Velice si ho vážím a jsem rád, že s ním dodnes,
i po jeho návratu do funkce ředitele České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism, mohu spolupracovat. Naše směrování je jednoznačné. Chceme
samostatné místo v tripartitě, protože ta je významnou instancí, která
může výrazně napomoci zlepšit vnímání cestovního ruchu. Chceme lépe
uplatňovat vliv v Hospodářské komoře ČR a společnými silami dosáhnout
zlepšení mj. i v daňové oblasti.
A vy se domníváte, že je nějaká společenská poptávka, že
lidé očekávají, že na ně cestovní ruch bude vydělávat, když
v terciální sféře orientované na zákazníky – turisty nepracují a
nepodnikají?
Nejsem tak naivní, abych to očekával. Od toho by měli být prozíraví
politici, aby takovouto společenskou (ne)poptávku eliminovali. Aby se chovali
jako hospodáři, byť si řada lidí nedokáže sečíst jedna a jedna, tj. že
i pro jejich sociální jistoty jsou příjmy státu generované díky obchodu
a cestovnímu ruchu zásadním přínosem.
Pane prezidente, začali jsme Jednotou Tábor a osvětou, že
forma družstevního vlastnictví výrobních prostředků existovala a
fungovala už dávno před bolševickou revolucí v Rusku v roce
1917. Takovouto stabilitu by si jistě zasloužily obě sféry, které Svaz
obchodu a cestovního ruchu ČR reprezentuje.
Určitě si přeji, aby se podařila jejich stabilizace. Skutečně je potřeba
zlepšit image terciální sféry v Česku, aby lidé pochopili její
důležitost pro svou vlastní existenci. Terciální sféra je velmi
významným zaměstnavatelem. Je schopna pojmout obrovská množství
pracovních sil, pokud se jí k tomu ovšem dá příležitost a vytvoří
ekonomické předpoklady. Doktore, když už spolu hovoříme ve vašem rodném
městě Táboře, a tedy i v rodném městě našeho pana ministra financí
Miroslava Kalouska, rád bych mu popřál, aby si všiml, že už sto šedesát
let existuje nějaké spotřební družstevnictví, a aby si uvědomil, že tomu
českému byla v minulosti sebrána spousta majetku. Že se nedočkalo
restitucí, a že si přesto nestěžuje. Že má v tržním hospodářství
své pevné místo, a že zrovna tak jako v USA, v Austrálii a v západní
Evropě, i v České republice úspěšně bojuje o jeho udržení. Jeho
pozice pátého a šestého místa v top desítce odvětví tomu nasvědčuje.
A já věřím, že spotřební družstevnictví, stejně jako přežilo zvraty
a války dvacátého století a komunisty, přežije i některé ataky
z líhně „modrých ptáků“ a ostatních politiků v této republice.