Studovat na lesnické akademii je skvělá věc
01. 03. 2020
Česká lesnická akademie má stošedesátiletou tradici. Poskytuje střední vzdělání v oblasti lesnictví a ochrany přírody v učebních a maturitních oborech ukončených závěrečnou a maturitní zkouškou. Vyšší odborné lesnické vzdělání je završeno absolutoriem. Jako jediná lesnická škola v Česku zajišťuje výuku operátorů těžebně-dopravních strojů. Úzce spolupracuje s lesnickými fakultami a zahraničními lesnickými školami.
Rozhovor s ředitelem České lesnické akademie Trutnov
Ing. Milošem Pochobradským jsem zahájil konstatováním, že láska
k lesnictví a myslivosti se zpravidla předává z generace
na generaci.
To je pravda, také já jsem z lesnické rodiny. Lesnictví pro nás není jen
zaměstnáním či povoláním, ale posláním. Také proto je Česká lesnická
akademie jedinečná svými studenty. Studují tu děti z celé republiky,
které zpravidla mají rodově zakódovaný vztah k přírodě a baví je
naše obory studovat.
Máme tři maturitní obory: lesnictví, které připravuje odborníky
na lesnictví, myslivost a přírodu. Jeho absolvent může dělat hajného,
šéfa polesí nebo pracovat na městských úřadech na odboru životního
prostředí, zkrátka v oblastech, které se týkají přírody, lesnictví
a myslivosti. Absolventi oboru ekologie a životní prostředí nacházejí
uplatnění v přírodních parcích, v administrativě chráněných
krajinných oblastí, ve firmách zabývajících se přírodou, zadržováním
vody v krajině apod. Třetí maturitní obor – mechanizace a služby –
připravuje vysoce kvalifikované operátory těžebních strojů. O ty je
enormní zájem v zahraničí.
O Vánocích jsem byl opět na čundru na Šumavě. Tentokrát
na německé straně. A taky trochu na české, v po stovkách let
hospodaření nyní lidskou nečinností zdevastované zóně kolem pramene
Vltavy. Je evidentní, že na bavorské straně Šumavy se k „praní
peněz“ z evropských dotací na úkor přírody nesnížili. A že
německý „Ordnung“ respektuje i kůrovec.
Na české straně Šumavy tak došlo ke zničení největší zásoby
nejkvalitnějšího, tzv. rezonančního dříví, která kdy v Evropě byla,
ze kterého se vyráběly mistrovské hudební nástroje. I z tohoto hlediska
došlo k obrovské hospodářské škodě. Les není kukuřice. Roste sto
padesát i dvě stě let. Lidský život je příliš krátký, abychom tady,
v nejkrásnějším území střední Evropy, tolerovali pokusnou laboratoř,
kdy pět lidí zkoumá, co příroda udělá po nějaké katastrofě. Zničili
srdce a plíce střední Evropy. Mrtvý les nedýchá. Nezadržuje vodu. Je to
obrovská ostuda a selhání. Kdysi, když jsem pracoval na ministerstvu
spravedlnosti, jsem pro něj organizoval exkurzi na Šumavu. Jeli jsme
po lesní silničce dělící území národního parku Šumava od území
správy Lesního závodu Boubín. Napravo mrtvý les, nalevo krásné smrkové
porosty. Lidé z ministerstva, kteří vesměs celý život žijí v Praze, se
ptali: „Můžeš nám říct, jak to ten brouk poznal, kde je hranice? Kam
smí a kam už ne?“ A já odpověděl: „Napravo nikdo nehospodaří.
Nalevo hospodaří lesník, bojuje s kůrovcem a likviduje ho. Proto je tam
krásný, zdravý zelený les.“
Jak se to, že byl lýkožrout smrkový v Česku takto
instalován na vrchol potravinového řetězce, odráží v postojích vašich
studentů?
Naši žáci na to mají jasný názor, že je třeba používat zdravý
selský rozum. Studovat na lesnické akademii je skvělá věc. Neříkám to
jen jako její ředitel, ale i jako absolvent. Mně dala do života strašně
moc. Vyučují se tu přírodní procesy, jak hospodařit s přírodou,
technické věci. Studenti se v průběhu studia také podívají, jak to
dělají ve světě. Podnikáme povětšinou přírodovědné exkurze,
například do Skandinávie. Letos do národních parků Rumunska. Příští
rok chceme dělat národní parky Ukrajiny. Jsou to obrovsky zajímavé
věci.
Spolupracujeme se zahraničními lesnickými školami. Jak s těmi
skandinávskými ve Finsku, Norsku, Švédsku, tak se třemi slovenskými.
Spolupracujeme i s jedinou rakouskou lesnickou školou Forstschule Bruck,
s polskou v Rogoziniecu a s vysokou lesnickou školou v Mongolsku.
Spolupráce se uskutečňuje na bázi výměny studentů a učitelů
a v rámci oboustranných projektů, například trvale udržitelného
hospodaření v mongolských lesích.
Díky souhrnu všech těchto věcí jsou naši absolventi připraveni
do života. Jsou na tom dobře i jazykově. Mají solidní středoškolské
základy matematiky, českého jazyka a k tomu odbornosti svých
specializací. Mohou pokračovat ve studiu na jakékoli vysoké škole. Jsem
hrdý na to, že se díky svému zaujetí pro obor spolu s pedagogy podílejí
na tom, že je Česká lesnická akademie vnímána jako jedna z nejlepších
škol v České republice.
Z české krajiny mizí voda. Navíc tím, že se z Česka stala
hospodářsky závislá kolonie, kdy byla zahraničním zájemcům rozprodána
i většina vodáren, vzniklo úrodné pole pro situaci nastíněnou Franzem
Kafkou v románu Amerika.
Ano, česká krajina vysychá. Také proto jsme rozšířili výuku týkající
se hospodaření s vodou v krajině. Pro mne je to obrovské téma. Myslím,
že se tomu Česká republika málo věnuje. Čas od času se o tom mluví,
ale téměř nic se nedělá pro to, abychom vodu v krajině zadrželi. Rád
bych, aby nejen ve specializovaném předmětu, ale ve všech odborných byl
vyučován vztah lesa k vodě a vztah člověka k vodě. Naše krajina je
vesměs zubožená. Zemědělské hospodaření je zoufalé. Téměř nikdo nic
nedělá, aby se víc hospodařilo na malých polích, která se se suchem
vypořádávají daleko lépe než ta, která vznikla za kolektivizace
rozoráním mezí. Když farmář obnoví nebo vytvoří mez nebo do krajiny
vpraví strom, který je pro zadržování vody v krajině rovněž strašně
důležitý, protože vytváří stín a zbrzďuje vítr, který vysouší
půdu, tak jediné, co umíme, že ministerstvo zemědělství a fond, který
farmářům přiděluje zemědělské dotace, jim tyto plochy vyjmou z těch
dotovaných.
Jak ve Všudybylu konstatoval slavný neurochirurg profesor
Beneš, naše země je kafkiáda… Některé části Česka zase trápí
přemnožená zvěř.
Bohužel, v tomto opět selhává stát. Na řešení nemá legislativu. Jsou
například lokality, kde je přemnožen jelen sika, a nedá se s tím nic
dělat. Není způsob, kterým by stát mohl zakročit. Přemnožená zvěř
dělá obrovské škody na veřejném i soukromém majetku. Jenomže i když
jste majitelem pozemku, nejste vlastníkem volně žijící zvěře. Ta, dokud
je živá, patří státu. Jediné, co vlastník pozemku může, je uplatňovat
škodu na uživateli honitby. K čemu mu to ale je? I když mu nakonec někdo
škodu uhradí, zvěř mu sežrala les, o který pečoval třicet, čtyřicet
let, a on musí začít od začátku s tím, že se situace bude vysoce
pravděpodobně sisyfovsky opakovat. Za posledních patnáct let totiž došlo
k nebývalé expanzi jelena siky a divokých prasat. Z ničeho nic máme plné
potoky vyder, bobrů. V lesích a ovčích ohradách plno vlků. Bohužel ne
proto, že by se zlepšily podmínky pro jejich přirozené rozmnožování, ale
proto, že v nadměrné míře dochází k vypouštění uměle odchované
zvěře do volné přírody.
A co jiné státy? Umějí přemnoženou zvěř řešit?
Ano. Najímáním si lovců. Druhou možností je uvalování velmi tvrdých
sankcí na ty, kdo přemnožení divoké zvěře způsobili, což česká
legislativa rovněž neumožňuje.
-jk-