Strategie, do jejíž realizace chceme zapojit co nejvíc subjektů
23. 03. 2011
Mgr. Martin Mráz
Jsem rád, že mohu navazovat na spoustu úspěšných kroků, které agentura CzechTourism realizovala. Zejména na to, že ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a Centrem pro regionální rozvoj ČR připravila řadu evropských projektů, které výrazně podpoří prezentaci naší země v zahraničí i v tuzemsku. Stěžejním předpokladem pro další úspěšný postup bude vytvoření jednotné marketingové strategie cestovního ruchu České republiky a její důsledná implementace. Velmi zajímavý bude partnerský projekt s regiony, který by mohl být jakýmsi prvním testem spolupráce v intencích připravovaného zákona o cestovním ruchu, na němž na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR intenzivně pracují lidé ze Sekce legislativně právní a z Odboru cestovního ruchu.
S ředitelem odboru Strategie a marketingové komunikace České
centrály cestovního ruchu – CzechTourism Mgr. Markem Mrázem se potkáváme
1. března 2011. Není to ale naše první setkání. Poprvé se tak stalo na
slavnostním vyhlášení výsledků soutěže EDEN (European Destination of
ExcelleNce) pro Českou republiku v hotelu Voroněž v Brně 26. května
2009, v níž v tom roce zvítězilo České Švýcarsko (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Ministr
Rostislav Vondruška předal historicky první titul EDEN“).
Ano, devět let jsem pracoval jako ředitel společnosti České Švýcarsko,
jež měla mimo jiné na starosti destinační management. Destinačnímu
marketingu jsme se věnovali velmi intenzivně a v této činnosti dosáhli
mnoha úspěchů.
České Švýcarsko je nádherné. Leč nádherných a neméně
atraktivních míst jsou u nás ve Slezsku, na Moravě a v Čechách spousty.
V čem tkví úspěch Destinačního managementu České
Švýcarsko?
Jenom krásná krajina by opravdu nestačila. Klíčové prvky úspěchu byly
zhruba tři, a krajina byla jedním z nich. Dokázali jsme zejména navázat na
tradici z dob romantismu, kdy tuto oblast pro svět objevili dva romantičtí
malíři původem ze Švýcarska. Pro současný svět pak dva fotografové,
kteří ji zachycují nesmírně působivou formou. Pro náš destinační
management už bylo poměrně snadné jejich tvorbu uplatnit v rámci
marketingové podpory a prezentovat České Švýcarsko jako mimořádnou
destinaci. V rámci partnerského marketingu se nám podařilo postavit
destinační model, na němž spolu s námi participovala řada „hráčů“
z řad veřejné správy a podnikatelů. Neposledním prvkem pak bylo naše
úzké sepětí se Saským Švýcarskem, které disponuje jedním
z nejlepších destinačních managementů v celé Spolkové republice
Německo. V pomyslné „mikrolaboratoři“ Českosaské Švýcarsko se nám
tak podařilo prokázat, že i na první pohled periferní region se dá
prezentovat mimořádným způsobem. Že tento přístup přináší zajímavé
kvantifikovatelné výsledky s desetiprocentním meziročním nárůstem
návštěvnosti. I proto je pro mne má současná práce velkou výzvou,
odprezentovat (pro mnohé cílové skupiny v zahraničí periferní) Českou
republiku mimořádným způsobem.
Státní agentura CzechTourism vstupuje do nové dekády. Její
generální ředitel Ing. Rostislav Vondruška uvedl, že jejím stěžejním
směřováním bude prosazení jednotné marketingové strategie cestovního
ruchu České republiky.
Ano, pan ředitel zahájil novou, vysoce dynamickou, ambiciózní etapu
fungování naší agentury. Zmíněná strategie by měla dát rámec
připravovaným marketingovým aktivitám. Definovat cílovou pozici, segmenty
i nástroje. A protože marketing je proces, jenž mj. zajišťuje poznání,
předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb cílových skupin
(v našem případě potenciálních zahraničních a tuzemských
návštěvníků Česka), významný podíl při jejich zacílení a
definování, čím je oslovovat (aby kampaně, kterými je budeme získávat
k návštěvám a pobytům na územích České republiky, měly co nejvyšší
účinnost), bude sehrávat Odbor výzkumů, trendů a inovací CzechTourismu a
činnost odrážející se v jeho názvu. Věřím, že se nám do realizace
této strategie podaří zapojit co nejvíc subjektů z řad státní správy,
samospráv, profesních a oborových sdružení i podnikatelských
subjektů. Implementace půjde krok za krokem. Začneme marketingovou koncepcí,
zaměřenou do velké míry na bonitní návštěvníky. Ta stanoví koncept
destinačního image, který se odrazí i ve změně destinačního brandu.
Nejen změnou loga České republiky, claimu či sloganu, ale zejména
nastavením systému integrované komunikace a vhodným načasováním bude
vytvářet podmínky pro zvyšování návštěvnosti (všech) regionů České
republiky (tedy i Prahy). Budeme pokračovat jednotlivými, zejména
integrovanými kampaněmi, s cílem posilovat ekonomické přínosy
účastníků cestovního ruchu v českých, slezských a moravských
destinacích (regionech a místech). Musíme oslovit skvělé textaře,
fotografy, grafiky, režiséry, agentury atd. a vytvořit silné kreativní
týmy. Zkrátka, čeká nás spousta práce.