Stopy rabiho Löwa
05. 01. 2014
Těsně před letošním židovským svátkem Chanuka, Svátkem
světel, se mi podařilo setkat a pohovořit s jedním ze zástupců
židovských organizací v Praze, s rabínem Manisem Barashem, který je
představitelem u nás nepříliš známého hnutí Chabad v České
republice. Rabi Barash přijel do Prahy poprvé ve svých 24 letech,
bezprostředně po ukončení rabínských studií v New Yorku, odkud
pochází, a jak se nám doznal, vzplál k Praze láskou na první pohled.
Maharal Chabad Centrum sídlí již 18 let v původní pražské židovské
čtvrti a stalo se nedílnou součástí Prahy, která i díky němu může
navázat na svůj kulturní rozkvět za první republiky, kdy byla domovem
vynikajících mužů a žen kulturní scény pocházejících z různých
nábožensko-národnostních prostředí. V rozhovoru jsem se dozvěděla,
proč má pražské Chabad Centrum přívlastek Maharalovo i to, jaký má
vztah k Franzi Kafkovi.
Pane rabíne, nedá mi než začít obligátní otázkou – co vás
přivedlo do Česka?
Prahu jsem poprvé navštívil v roce 1992, tedy několik málo let po pádu
komunistického režimu, a okamžitě jsem se do ní zamiloval. Ihned poté, co
jsem se oženil, přestěhovali jsme se s mojí ženou Dinou z New Yorku do
Prahy jako dobrovolníci Chabadu v České republice. Po celých osmnáct let,
co v Praze žiji, zde vedu Chabad Centrum, které je pobočkou mezinárodní
organizace Chabad. Ta je součástí hnutí chasidských Židů a její centra
najdete na celém světě. Jsem šťastný, že mohu vést Chabad právě
v Praze. Chabad je totiž s Prahou spojený jedinečným poutem, neboť první
rabín tohoto hnutí, rabi Šneur Zalman z Ljady, který žil před více než
dvěma sty lety (1745–1812), byl přímým potomkem pražského Maharala,
rabína Jehudy Löwa. Velká část učení rabiho Zalmana je založena právě
na učení Maharalově. A tak můžeme říct, že mezi Prahou a Chabadem vždy
existovalo spojení.
Příštího roku vzpomeneme 130. výročí narození Franze
Kafky. Má Chabad nějaký vztah také k této postavě pražské
scény?
V tomto případě začnu více zeširoka. Co se týká historie židovských
obcí v českých zemích, Židé zde byli vždy mnohem více asimilovaní do
většinové společnosti, než tomu bylo například na Ukrajině, v Rumunsku
nebo Polsku. Ale žili zde a působili také rabíni, jako byl právě Maharal
nebo ortodoxní rabi Jezechiel Landau (1713–1793) a jeho syn Samuel.
Nicméně, židovské obyvatelstvo bylo spíše asimilované, a tak není bez
zajímavosti, že symbolickou postavou Prahy je právě Franz Kafka. Jeho díla
jsou skvělá a zajímavá i z toho pohledu, že v nich můžete cítit vždy
hledající a toužící židovskou duši. Kafka přinesl velmi mnoho nejen
literatuře, ale i židovské Praze. Jeho knihy byly přeložené do mnoha
jazyků a je více než jisté, že Franz Kafka zanechal na tváři židovské
Prahy významné stopy.
Můžete nám konkrétněji přiblížit činnost Chabadu
v Praze?
Soudobá Pražská židovská obec je velmi malá, má asi dva tisíce členů a
většinu z nich v pokročilém věku. Jsou tu samozřejmě ještě další
Židé, kteří žijí mimo komunitu. Mimo to ale přijíždějí do Prahy
Židé ze zahraničí, z Izraele, Anglie a z mnoha jiných zemí. Zdržují se
zde z různých důvodů, ať už jde o zaměstnání, obchod nebo studium.
V Praze je poměrně dost zahraničních studentů a samozřejmě sem
pravidelně přijíždějí desítky tisíc turistů. Pražská židovská
čtvrť je jedinečná a velmi poučná; starobylé synagogy, Starý židovský
hřbitov a muzeum. Snažíme se o navázání spojení mezi místními
obyvateli a cizinci, a všichni návštěvníci jsou u nás vřele vítáni. Za
osmnáct let, co tu s manželkou žijeme, se nám podařilo vybudovat poměrně
velké centrum se synagogou, v níž probíhají bohoslužby, o šábesu a
během židovských svátků. Pořádáme pravidelné lekce studia Tóry pro
muže i pro ženy, lekce židovské filozofie a Maharalova učení, během
nichž se snažíme vyučovat na příkladech. O svátcích se k nám mohou
lidé připojit a slavit je s námi. Za tu dobu k nám do Chabadu přišly
již desítky tisíc lidí, jak místních, tak návštěvníků Prahy, a my
díky těmto všem aktivitám můžeme říct, že jsme se stali součástí
živoucí židovské čtvrti.
Vaše činnost je prodchnutá filozofií Chabadu. Jaký je tedy odkaz
Chabadu, v čem jeho filozofie spočívá?
Když máme mluvit o filozofii, musíme začít u Maharala. Maharal nám
zanechal mnoho děl s kabalistickým obsahem, která jsou napsána hlubokým
filozofickým jazykem. V dnešní době již bylo mnoho z jeho spisů
publikováno, avšak v době Maharalově nebyly vůbec populární. Maharal
neměl ani mnoho studentů, kteří by jej následovali ve svých dílech a
rozvíjeli jeho filozofické ideje. Ve své době byl revolučním, velmi
originálním myslitelem, propagátorem nových pohledů, které se tehdy ale
dál nešířily. Je úžasné nyní vidět, v jak dlouhé perspektivě se jeho
vize pohybovaly, kam až sahaly. Když psal své knihy, musel vědět, že
jednou budou znovu objeveny a oceněny. A to se stalo. Na počátku
chasidského hnutí jeho zakladatel Baal Šem Tov spolu se svými žáky objevil
Maharalovo učení. Studovali jeho díla a posunuli Maharalovo učení ještě
o krok dále. Chopili se jeho interpretace svým vlastním jazykem, zvláště
pak rabi Šneur Zalman, jehož filozofie, chasidismus Chabadu, je do velké
míry založena na učení Maharalově. Jedním z důležitých aspektů
Maharalovy filozofie je, že nic, co stojí v Tóře, není zapsáno náhodou.
Tóra, Bible, není historickou knihou či knihou bájí. Maharal učí, že
slovo Tóra pochází z hebrejského Horaa, což znamená lekce. Každá část
Tóry, Talmudu a dokonce Midraše jsou lekcemi, které nám dávají návod pro
náš soudobý život. Tóra musí být interpretována jako učení našeho
života.
Co nás může naučit v roce 2013?
V tom právě tkví Maharalovo dědictví; může se zdát, že myšlenky
obsažené v Tóře patří minulosti, že jsou pro nás v současné době
zanedbatelné a že nejsou relevantní. Maharal každou myšlenku Tóry uchopil,
odkryl její hloubku a vynesl na světlo vše, co je za ní skryto, co nás má
naučit a jaká je její symbolika. Vlastně pro nás přeložil jejich
nadčasový význam. Chabad jde ještě o krok dál, což se odráží
zvláště v díle rabiho Šneur Zalmana, v knize Tanya. Tanya je překladem
Tóry, respektive její původní ústní části, Kabaly, pro náš
každodenní život. Rabi Zalman objasnil ideje Kabaly takovým způsobem,
abychom jim mohli porozumět a byli schopni je uchopit. Do vzniku Tanyi byla
Kabala naším intelektem neuchopitelná a bylo velmi těžké jí porozumět.
Když tyto myšlenky pochopíme, staneme tváří v tvář citům, jako je
láska k Bohu a láska k našemu bližnímu. Toto jsou základní myšlenky
filozofie Chabadu, přesněji řečeno slovy rabiho Hilela: Miluj bližního
svého jako sebe sama – a to je celá Tóra. Rabi Šneur Zalman pokračoval
v učení Maharalově. Chabad dále klade důraz na to, že není rozdílu mezi
jednotlivými skupinami Židů. Každý člověk má duši a duše člověka je
tatáž; z tohoto pohledu také neexistuje rozdíl mezi jednou a druhou lidskou
bytostí. A právě tak není rozdíl mezi Židem patřícím k jedné či
druhé skupině (ortodoxní, liberální apod.) Jeden dodržuje přísně
sváteční obřady, druhý ne, a přesto jejich židovská duše zůstává na
vzájemně stejné úrovni a vždy zůstane. Chabad také učí, že Boží
zákony jsou pro celé lidstvo, nejen pro Židy. Jsou to přikázání, které
dal Bůh všem lidem na světě, hovoříme o nich jako o sedmi Noemových
zákonech. Jsou to příkazy, které dal Bůh celému lidstvu. A to je také
naším úkolem, šířit smysl těchto zákonů, abychom mohli žít v míru a
rovnováze. Toto poslání je také součástí filozofie Maharala a zároveň
Chabadu.