Kontaktní zateplovací systémy (ETICS)
STOMIX číslem 1
21. 03. 2007
jsou moderním a účinným způsobem zateplování budov. ETICS umožňují
technologicky relativně jednoduchým postupem tvořit sendvičové stěny
vynikajících izolačních a fyzikálních vlastností, chemické a mechanické
odolnosti i estetických kvalit. Výhodnost kontaktního zateplování budov
spočívá také v tom, že jej lze aplikovat u novostaveb a také i při
dodatečném zateplování – u rekonstrukcí včetně masivní regenerace
panelové výstavby z šedesátých až osmdesátých let minulého
století.
STOMIX
od svého založení důsledně razí podnikatelskou strategii produkovat a na
trh (a to přímo realizátorům zateplování budov) dodávat moderní vysoce
účinné kontaktní zateplovací systémy (ETICS). Výrobní sortiment STOMIXu
kromě zateplování zahrnuje omítky, barvy, lepicí hmoty, laky a základní
nátěry a sanace. Dosahování co nejvyšší kvality STOMIX podřídil
řízení kvality, organizaci práce a výrobních procesů, výzkum a vývoj,
promptní zavádění aktuálně nejprogresivnějších výrobních
technologií, výběr dodavatelů surovin, výstupní kontrolu, organizaci
prodeje a poradenství. V případě kontaktních zateplovacích systémů
hraje důležitou roli profesionalita firmy, která zateplování provádí.
Proto všichni zákazníci od STOMIXu dostanou nejen výrobek, ale i odborný
servis a bezplatnou pomoc při realizaci zateplování. Tato cesta totiž,
oproti neodbornému nákupu ve stavebninách a neodborné aplikaci, výrazným
způsobem šetří čas a peníze investorů. STOMIX má patnáctileté
zkušenosti z vlastního vývoje a výzkumu, jejichž výsledky jsou
aplikovány při výrobě komponentů i instalaci zateplovacích systémů. Aby
potřeby zákazníků mohly být uspokojovány v co nejkratším čase,
disponuje STOMIX rozsáhlou obchodní sítí vybavenou sklady sortimentu
dodávaného na trh a také dobarvovacími zařízeními. V obchodních
společnostech STOMIX najdete i servisní techniky a obchodní zástupce,
kteří klientům vždy rádi konzultačně pomohou při rozhodování.
Jednou z nejvýznamnějších kongresových akcí letošního roku
v oblasti stavebnictví je „Fórum českého stavebnictví 2007“ a
mezinárodní konference FIEC (Evropská stavební federace) o zadávání
veřejných stavebních zakázek v zemích Evropské unie, které v pražském
hotelu President ve dnech 27. a 28. března pořádají INCOMA Consult a Svaz
podnikatelů ve stavebnictví v České republice. Interview s Ing. Bořivojem
Minářem, generálním ředitelem skupiny STOMIX, jsem zahájil otázkou, proč
STOMIX nad tímto kongresem převzal záštitu a stal se jeho „zlatým
partnerem“.
Jednak proto, že jsme největším výrobcem zateplovacích systémů
v České republice a protože tímto lídrem chceme být i nadále. Na
„Fóru českého stavebnictví 2007“ se sejdou kapitáni českého
stavebnictví. Proto se tu chceme prezentovat a vítáme možnost odpovídat na
otázky, proč preferujeme kvalitu, proč poradenství a proč STOMIX.
Titulní stranu předchozího třetího vydání Všudybylu zdobí
obrázek BMW. Takže další „proč“ bude, proč jste si zvolil značku
BMW?
Když jsem byl menší, myslel jsem, že BMW je pro mne cosi nedostižného. Ta
značka se mi samozřejmě líbí. Ostatní luxusní značky mne nikdy
neoslovily tak jako BMW. Až jsem se před řadou let dostal k inzerátu, že
se tento vůz nabízí za velmi výhodných podmínek. Z hecu jsme pozvali
prodejce BMW, ať nám jej přivezou předvést k nám do Jeseníků. Byli jsme
přesvědčeni, že se s takovým vozem v horách jezdit nedá. Prodejci
přijeli, předvedli vůz a já už potom pouze přemýšlel, kde na něj vzít
peníze, když se navíc ukázalo, že se nejedná o částku astronomickou. Od
té doby tuto metodu prodejců BMW uvádím našim prodejcům ve STOMIXu jako
příklad. Úkolem prodejce BMW totiž je vás do toho vozu posadit. Jak si do
něj sednete, tak už (při následném nákupu) řešíte jenom barvu a motor.
Věřím, že se STOMIXem je to analogické. Důležité je dát
potencionálnímu zákazníkovi příležitost ochutnat STOMIX. Určitě
patřím k lidem, kteří chtějí být první. (Samozřejmě, ne vždycky se
to daří.) S notnou dávkou nadsázky říkávám, že jsem si oblíbil
číslo „1“. Chceme být první, nejlepší nebo jedineční. Proto asi
typologicky patříme k příznivcům značky BMW.
Když jsem k vám přijížděl, uvědomil jsem si, že díky
jedničkovému STOMIXu je dnes Žulová hlavním městem Evropy, co se týče
vývoje, výzkumu a výroby zateplovacích technologií a materiálů.
Žulová je centrálou zateplování v České republice. Předchozí starosta
Žulové velice pečlivě sledoval internetové stránky a inzerci STOMIXu a
když jsme založili filiálku v Praze, tak zavýskl a řekl: „Pane
řediteli, díval jsem se, že i Praha patří pod Žulovou.“ Když jsme
poté založili firmu v Moskvě, tak: „Dokonce už i Moskva patří pod
Žulovou!“ V Žulové to začalo. Je centrálou STOMIXu a bude jí
i nadále. A je-li na to kdo v Žulové a v Olomouckém kraji hrdý, jsme
samozřejmě rádi. Veškerý výzkum a vývoj, vše totiž opravdu začalo zde
v Žulové.
Pod Žulovou ale patří i Jekatěrinburg…
STOMIX Jekatěrinburg je naší první dceřinou společností za Uralem
v Asii. V Ruské federaci máme ještě společnosti v Moskvě, v Nižném
Novgorodě a dvě filiálky v Orlu, kde jsme postavili výrobní závod.
Kdybychom toto strategické rozhodnutí tehdy neudělali, tak jsme se tak
zauzlovali, že už by nás nikdo nerozmotal. Vývoj jde výrazně rychleji,
než jsme očekávali. Své filiálky už máme také na Slovensku v Banské
Bystrici a Bratislavě, v Polsku v Jaworznu, v Litvě ve Vilniusu, na
Ukrajině v Kyjevě a v plánu máme další akvizice. Vedeme jednání na
Balkáně, v Kazachstánu, Azerbajdžánu. Díváme se ještě na dálnější
východ, jako je Mongolsko a Čína.
No, nebylo by špatné vlastnit agenturu, která pro STOMIX zajišťuje
letenky a služby business travel. Jaký byl pro skupinu STOMIX loňský
rok?
„Hrozný!“ Už jsme si zvykli po každém právě skončeném roce říkat,
že byl nejúspěšnější. Avšak ten loňský byl zásadním způsobem!
Plánovali jsme nárůst obratu deset až patnáct procent, a když už , tak
dvacet procent. Leč loni jsme dosáhli více než padesátiprocentního
meziročního nárůstu. To je samozřejmě veliký úspěch, ale pro nás to
znamenalo i to, že jsme se v některých oblastech díky tomuto strmému
vzestupu „zauzlovali“. Na až takovouto dynamiku nebyl nasmlouván
dostatečný objem komponentů. Nestačili dodavatelé některých surovin,
dodavatelé obalů, scházela dopravní kapacita a selhávala logistika. Z toho
důvodu prostořece a s potěšením podotýkám, že rok 2006 byl
„hrozný“. Samozřejmě, že byl pro STOMIX krásný. Udělali jsme velký
obrat s odpovídajícím hospodářským výsledkem. No a „poučení
z krizového vývoje“ je, že jsme se rozhodli zásadně zvýšit kapacitu
výroby. Anomálie dalšího vývoje je v tom, že jsme si sice řekli:
„V zimě se tolik nestaví, a tak v lednu uděláme odstávku. Uděláme
rekonstrukce a navýšíme výrobní kapacity.“ Jenom „ten nahoře“ nás
nějak nevyslyšel a letos v lednu se odstávka dělat nedala. Bylo pořád
teplo, stavební činnost jela na plné obrátky, a my museli vyrábět.
Odstávku jsme tedy na chviličku udělali v únoru. A už nám zase
zákazníci tlučou na dveře a je třeba vyrábět a dodávat. Rekonstrukce
jsme urychleně dokončili a hurá do sezony 2007.
Úspěch STOMIXu není o jednom člověku.
Samozřejmě. Navíc úspěch je velice pomíjivá veličina. V našem týmu je
řada špičkových specialistů. Zmíním alespoň dva z nich. Ing. Milana
Ševčíka, který je spoluzakladatelem STOMIXu a autorem všech receptur a
zateplovacích systémů a Ing. Milana Machatku, CSc., který patří
k největším expertům na zateplování v České republice. Pro STOMIX
i pro kolegu Machatku je velikým oceněním to, že byl zvolen předsedou
profesního sdružení – „Cechu pro zateplování budov České
republiky“. Dlouhodobý podnikatelský zdar je o dlouhodobé systematické
práci. Oněch více než padesát procent loňského meziročního nárůstu je
výsledkem dlouhodobých snah a práce. Mimo jiné i osvětové, kterou dělá
tým našich odborníků. Jedna věc je vyvinout kvalitní výrobky a druhá,
že se lidem vysvětluje, proč mají investovat do kvality a ne se nechat
balamutit ve smyslu: „No nekup to, když je to tak levný…“ Vysvětlujeme
jim, že nejsou tak bohatí, aby si mohli koupit kdejaký šmejd, a to, že
nějaké zboží má cizojazyčný název a návod, ještě není důkazem jeho
vysoké kvality.
No, to mi povídejte! A zrovna pro „VŠUDYBYL“. Nevěřím však, že
kdybych svůj časopis nazval „GLOBETROTTER – Magazine of and about the
people in the tourism industry“ nebo „WELTBUMMLER“ – Zeitschrift der
Leute und über die Leute im Fremdenverkehr" či „VOYAGEUER – Guide du
labyrinthe de l'industrie du tourisme tch?que“, že by byl účinnější. Je
to o opravdovosti, a ta se hraje na výsledky. Právě díky jim je s vaší
značkou STOMIX spojen pojem serióznost.
Kvalitu, kterou vyrábíme dnes, produkujeme od prvopočátku. Někteří
výrobci na českém trhu prodávali a bohužel možná ještě prodávají
cosi, co má do kvality daleko, což jim umožnila nedokonalost české
legislativy. Jsem však přesvědčen, že dochází k obratu. V minulosti
jsme prezentovali, že jsme první, kdo získal evropský certifikát jakosti.
Ještě před tím, že jsme jako první získali klasifikaci A třídy,
certifikáty ISO 9000 a ISO 14000. Naše pozice nás však zavazuje k tomu,
brát kvalitu jako samozřejmost a zákazníkům nabízet opět cosi navíc. To,
že kvalitu, kterou si od nás koupí, dostanou až na fasádu svého domu.
Během procesu realizace zateplování jsme průvodci investorů a stavebních
firem. Hlídáme, aby se kvalita našeho zboží neznehodnotila nedodržováním
technologických postupů, nedej bože, kdyby někdo naše materiály chtěl
zaměňovat za jiné, které do systému nepatří. To vše děláme nejen po
celé České republice, ale i v ostatních zemích, kde má STOMIX své
zastoupení, aniž bychom tuto službu účtovali.
V důsledku přenesení dalších kompetencí z Ministerstva pro
místní rozvoj ČR na krajské úřady v rámci rezortu cestovního ruchu
v posledních měsících daleko častěji komunikuji s čelními
představiteli krajských samospráv. V té souvislosti mi přichází na mysl,
že každá veřejná budova musí splňovat energetický audit.
Ano, každý kraj spravuje několik set objektů, u nichž hradí energie,
údržbu a opravy. To je velice obsáhlé téma. Záleží samozřejmě na
jednotlivých krajských radách a na radních, jak dalece do procesu úspor
půjdou. V rámci hejtmanství by jej bylo možné nastartovat tím, že se
vytvoří fond, z kterého se bude financovat program úspory energií
u objektů, které jsou v majetku krajů. Pokud by se vyčlenila nějaká
částka na správu a revitalizaci těchto objektů, určitě to bude
dlouhodobě hospodářsky pozitivní počin. Nejen zákonný tlak –
energetické audity, ale k úsporným opatřením vede i tlak ekonomický.
Pokud se kdo domnívá, že se v budoucnu energie zlevní, je bezbřehým
optimistou. RVHP už se nevrátí a přátelství s Ruskou federací je dnes
hlavně o byznysu. Jenom bloud by očekával, že nám někdo bude dávat
energii zadarmo. Ať je to plyn, ropa či elektřina. Za veškeré energie se
bude draze platit. Dnes už si snad ani nikdo neklade otázku jestli zateplovat,
to už ví pomalu každé malé dítě, ale řeší se otázka jak zateplovat,
aby mi to za nějakou dobu neopadalo, a jak to financovat. I na tuto otázku
má STOMIX odpověď, a to ve spolupráci s některými finančními ústavy.
Ať už pro kraje nebo soukromé osoby.
Připomněl bych povodně v roce 2002 a STOMIXem renovovaný plášť
historické budovy v Praze – Karlíně. Do výrobního portfolia STOMIXu
totiž patří i stálobarevné omítky s UV filtrem. I takové, které
obdobně jako např. goretex propouštějí molekuly vody v plynném
skupenství, avšak nepropouštějí molekuly vody ve skupenství kapalném.
Poté, co voda opadla z vámi zatepleného domu (na rozdíl od všech okolních
objektů), nikdo omítku neotloukal, protože fasáda STOMIXu byla směrem
zevnitř ven prodyšná a zeď záhy vyschla.
S materiály u plášťů budovy je to stejné jako s vozidly. Po povodních,
poté co klesla voda, se námi zateplený objekt v Karlíně očistil proudem
vody od bahna a bylo. Obdobný příklad ilustruje i stav po velkém krupobití
na sídlišti na Ostravsku, na němž bylo několik zateplených panelových
domů. Nepoškozenou fasádu měl pouze jeden. Ten, který byl zateplen
STOMIXem.
Materiály STOMIXu ale umí vracet i krásu historickým objektům,
pískovcovým plastikám, kostelům, zámkům atd., na jejichž klasických
fasádních materiálech hlodá nejen zub času, ale i zplodiny a pevné
částice v ovzduší, vibrace působené dopravou, kyselé deště apod.,
s jejichž existencí stavitelé v šestnáctém století a ani v o pár set
let pozdějších stoletích nepočítali.
Mezi produkty STOMIXu patří i takovéto omítkové směsi, fasádní a
interiérové barvy, tapety, lepicí a stěrkové hmoty, penetrační nátěry
včetně systému pro sanaci a ochranu betonu atd. Všechny vyhovují
nejnovějším evropským požadavkům a mají předpoklad dlouhodobé
životnosti. Chceme jít s dobou a údržba historických objektů vyžaduje
své. Proto jsme vyvinuli materiály, které lze použít na renovace
památkově chráněných objektů včetně široké škály barev a
patinování. S extrémní prodyšností, dobře omyvatelné se samočisticími
schopnostmi apod.
A co na to památkáři?
Pokud se opravuje nějaký dům a zjistí se, že spadá pod péči
památkového úřadu, spousta lidí „dostává kopřivku“. Ne u nás!
Požadavky památkářů jsou pro výrobce fasádních materiálů velkou
motivací a motorem. Jestli chceme zůstat kulturním národem, je třeba si
kulturních památek vážit a dávat nekompromisní akcent na jejich odbornou
údržbu.