Menu

Štěstí přeje připraveným

30. 05. 2003

Úsek provozu je co do počtu zaměstnanců největším úsekem ČSA. Zajišťuje bohatou strukturu činností, a to veškeré služby, které jsou potřebné k tomu, aby letadlo přistálo a odletělo na pražské a z pražského letiště. Jeho prostřednictvím České aerolinie zajišťují služby pro pasažéry a letadla ČSA i pro cestující a letadla jiných leteckých společností, které do Prahy létají. Například: aby byli na Ruzyni odbaveni cestující; aby dostali sedadlo na příslušnou linku; aby byli odvedeni do letadla; aby jejich zavazadla prošla předepsanou kontrolní a odbavovací procedurou a byla v pořádku naložena do správné linky. Dále Úsek provozu zajišťuje vše, co letadlo potřebuje, aby mohlo odletět – veškeré ošetření na zemi včetně vyčištění kabiny, výměny a doplnění pitné vody, naložení jídel a nápojů pro cestující. Široký sortiment jídel ČSA vyrábějí ve vlastním cateringu nejen pro sebe, ale i pro další letecké společnosti. České aerolinie coby podnik, který poskytuje služby na pražském letišti, nejsou samy. Jsou však největší. Odhaduje se, že za loňský rok ruzyňským letištěm prošlo cca 6,3 mil. cestujících, z nichž cca 4,7 mil. odbavily České aerolinie – představuje to cca 71 000 pohybů letadel. Poměr odbavení letadel ČSA vůči cizím je zhruba 2 : 1.

Začátkem května jsem navštívil viceprezidenta ČSA pro provoz Ing. Jiřího Pose, abych jej v osmdesátém roce existence ČSA požádal o rozhovor. V jednom z předchozích článků věnovaných ČSA jsem s viceprezidentem Českých aerolinií pro personalistiku Mgr. Michalem Krausem konstatoval, že i v letošním roce jsou ČSA z pohledu uchazečů o zaměstnání v první desítce nejoblíbenějších firem. Takže, pane viceprezidente, jak jste se dostal k Českým aeroliniím?
Aerolinky byly u mne odmalička nejen v první desítce, ale na prvním místě. Jsou naší rodinnou záležitostí. Bydleli jsme blízko letiště. Díval jsem se na letadla, jak startují a přistávají. Moje maminka u ČSA pracovala šestačtyřicet let. To vše se samozřejmě promítalo do chodu rodiny. Měl jsem částečně možnost i cestovat. Po střední škole jsem šel na ČVUT, Fakultu strojní, studovat obor letecká výroba. To vše byly vstupy, které ovlivnily mé rozhodování, kam po škole, a přirozeně mě směrovaly do ČSA.

Provozní úsek je největším úsekem Českých aerolinií.
Ano, zajišťuje pozemní odbavení letadel a cestujících na letišti v Praze, výrobu jídel pro paluby letadel, prodej duty free jak na palubách letadel, tak i na zemi v tranzitní zóně. Další významnou složkou je řízení provozu letadel v celé síti ČSA – centrální dispečink.

Výkony vašeho úseku ale nejsou spojeny pouze s vlastní společností…
V současné době reprezentujeme pětasedmdesát procent provozu na Letišti Praha-Ruzyně. Zajišťujeme i služby pro třetí strany, což je pro ČSA významný zdroj příjmů. Pro smluvní partnery – letecké společnosti, které operují na letišti Praha (v současné době jich máme devatenáct), děláme třetinu výkonů. Pak máme ještě celou řadu nesmluvních partnerů, kteří lety provozují ad hoc.

Výkony leteckého byznysu jdou celosvětově dolů, avšak ČSA a díky nim i dynamika Letiště Praha-Ruzyně mají vzdor tomuto trendu vzestupnou tendenci. Čím to?
Řekl bych, že štěstí, i to podnikatelské, přeje připraveným. České aerolinie podnikají obezřetné kroky ve smyslu rozšiřování kapacit i destinací. To, že se od roku 1990 podařilo zcela obměnit letadlový park, bylo samo o sobě strategicky významnou investicí, a to i co do provozních úspor. Navyšování kapacity je důsledně vázáno u konkrétních destinací na marketingové programy rozvoje sítě…

Ale o to se snaží i ostatní letecké společnosti, a přesto nejsou s to vymanit se ze záporné dynamiky. Dovolil bych si tvrdit, že asi vím, čím to, že vzdor celosvětové recesi jsou České aerolinie úspěšné. Je to tím, že jsou české. V tom dobrém i špatném. Tím špatným mám na mysli promarketingovou státní (ne)podporu aktivního cestovního ruchu. Toho, že je Česko ideální prázdninovou destinací, se bohužel naše vrchnost chápe především tím, že vydává peníze daňových poplatníků, aby některým z návštěvníků dávala daňové prázdniny. Ale také u těchto prázdnin se po jejich absolvování řeší dilema: „Tak kam letos?“
To dobré české ilustruje např. příběh manažera Philipsu Jana Tatouška, otištěný v desátém vydání Všudybylu 2001 v článku nadepsaném „Má země si pro nás přijela“. Pro ty, kteří už nemají toto vydání Všudybylu ve svém archivu, je k dispozici v archivu elektronického Všudybylu – Internetového časopisu lidí a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz. Je autentickým popisem skutečné události očima pasažéra ČSA v situaci, kdy i ty nejrenomovanější letecké společnosti, vyjma ČSA, nechaly v Bruselu své pasažéry na holičkách.

Já bych řekl, že to je nejen tím, že nás naše osmdesátiletá historie vytrénovala pohybovat se v nestandardních podmínkách. Jako jedny z mála aerolinek jsme např. po jedenáctém září, kdy se celosvětově projevil pokles poptávky po letecké přepravě, nepřistoupili k omezování kvality a rozsahu občerstvení na palubách našich letadel, což bylo ze strany pasažérů kvitováno velmi pozitivně. Je to i v orientaci na tradiční trhy, které jsme operovali třicet čtyřicet let zpátky. Je to i poměrně výhodnou polohou Prahy jako bodu. Už jen Praha sama o sobě, jako turistická destinace, nám dává prostor k současnému významnému zahuštění linek. Také díky tomuto faktoru přepravujeme nejenom lokální cestující, ale přes Prahu propojujeme jednotlivá teritoria, která nemají tak kvalitní nabídku pro přímá spojení. Je to poměrně intenzivní segmentací trhu. ČSA se zkrátka daří vyhledávat skulinky na trhu. Navíc je našimi zákazníky velmi pozitivně vnímáno členství ČSA ve SkyTeamu a díky němu i získávání benefitů.

Již jsem naznačil, že pokud Česko náhodou nevede odstrašující kampaň „nejezděte do Česka, jsou tam svrab a neštovice“, dělá pramálo pro to, aby samo sebe prosazovalo v obrovské mezinárodní konkurenci jako turistickou destinaci, do níž se sluší jezdit (ve vašem případě létat) utrácet peníze. Dlouhá léta jste působil jako zástupce ČSA v zahraničí.
Povědomí o České republice v zahraničí je skutečně mizivé. Zlepšení propagace by v samotném důsledku pomohlo nejen nám, jako společnosti dopravující povětšinou poměrně solventní klientelu do České republiky, ale ekonomice Česka vůbec. Kromě míst, kde Česká centrála cestovního ruchu otevřela kanceláře, se dá říci, že veškerá aktivita ve smyslu propagace Česka jako turistické destinace zůstává na zástupcích ČSA.











www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001