Stejné podmínky pro všechny
18. 06. 2007
Lázeňské vydání letošního Všudybylu mne inspirovalo vydat se
za předsedou představenstva akciové společnosti Imperial Karlovy Vary Ing.
Jiřím Milským, jenž, jak dokumentuje fotoreportáž z valné hromady Svazu
léčebných lázní ze 14. března ve čtvrtém vydání Všudybylu 2007
(str.25), varovně zvedá prst. A tak se jej ptám – proč?
Protože stále nepřestala být ohrožována existence českého léčebného
lázeňství, které živí desetitisíce lidí po celé republice, a sama jeho
medicínská podstata. Léčebné lázeňství je velmi efektní a efektivní.
Je nesporným přínosem pro zdraví celé naší populace i pro českou
ekonomiku. Tedy nejen v oblasti zahraničního obchodu. Moje hlava opravdu
nebere, proč má tento dynamicky se rozvíjející obor, který prokázal
úžasnou životaschopnost od roku 1992, kdy byla většina léčebných lázní
vržena do kuponové privatizace, takovou malou podporu u politické
reprezentace a dalších činitelů.
Asi proto, protože v politice platí dvojnásob: „Koho chleba
jíš, toho píseň zpívej“.
České léčebné lázeňství politiky zřejmě chlebem nezásobuje takovým
způsobem, aby pozvedli svůj mandát ve prospěch předcházení nemocem,
zdraví národa a zhodnocování jeho přírodních léčivých zdrojů.
Jiné téma by tam nebylo…? Nejsme tady od toho, abychom kohokoliv
umravňovali, vyjma sebe samých, což už se dávno a permanentně děje.
Příčinu vidím v tom, že léčebné lázeňství je složitě ukotveno
v systému české legislativy. Tu se na něj pohlíží pohledem
medicínským, tu jako na turistický byznys. Příjemnou změnou posledních
měsíců na Ministerstvu zdravotnictví ČR je, že se k léčebnému
lázeňství přestává chovat macešsky, ale přesto bych pozici zrovna tohoto
oboru neviděl silnou. Vše nasvědčuje tomu, že v rámci systému českého
zdravotnictví je léčebné lázeňství na okraji zájmu. Absentují snahy jej
podporovat, protože se řeší věci jiné, systémově mnohem složitější a
s daleko drastičtějšími dopady do veřejných rozpočtů. A tak opětovně
vybízím k úvaze, není-li možné se z léčebného lázeňství
poučit.
Určitě je. Na obdobné téma v tomto vydání Všudybylu hovoříme
s hejtmanem Karlovarského kraje, který říká, že v přístupu k cizím
státním příslušníkům má české zdravotnictví, s výjimkou
léčebného lázeňství, velké rezervy, když není schopno z řady
zahraničních pacientů vymoci úhradu za jim poskytnutou zdravotní péči.
Vůbec nepřipadá v úvahu, že by si takovýto „hostitelský nadstandard“
(na rozdíl od chudého Česka) dovolili v bohatých USA nebo západní
Evropě. Ale na našince v rámci léčebných lázeňských pobytů? Tam
k léčebné péči hrazené z veřejných zdrojů „nepronikne ani
myš“.
Pokud by kde, snad kromě Česka, zahraniční pacient neměl patřičné
zdravotní pojištění či neuhradil poskytnutou zdravotní péči, měl by
velký problém. Všude jinde už je dávno systém vymáhání léčebných
výloh propracovanější – nekompromisní. Nechci hodnotit ostatní obory
českého zdravotnictví. Ale co se týče léčebného lázeňství? Procedura
vyslání pacienta do léčebných lázní je tak komplikovaná, že tam
nepronikne už ani myš. Masivní pokles předepisování léčebné lázeňské
péče hrazené z veřejných prostředků v uplynulých dvou letech sice
naší akciové společnosti nezpůsobuje velký problém (primárně jsme
orientováni na trošku jiné klienty), ale i my voláme: „Ano, rádi budeme
pečovat o české pojištěnce a poskytneme jim špičkovou péči.“
Vyslání pacienta do lázní podléhá důrazné systémové kontrole
zdravotních pojišťoven. Doporučil bych, když všichni hovoří
o úsporách v českém zdravotnictví, jestli by nebylo možné tento model
aplikovat i u ostatních zdravotních zařízení následné péče, např.
u odborných léčebných ústavů. Jestliže do léčebných lázní
obtížně proniká myš, tak do nich v pohodě zacouvá kdejaký mamut. A za
úplně jiné peníze než za ty, za něž dneska lázeňské subjekty
realizují hospitalizaci a léčebnou péči. Jsem přesvědčen, že léčebné
lázně nechtějí žádnou neférovou výhodu na trhu. My jenom říkáme:
„Stejné podmínky pro všechny. Děláme stejně kvalitní medicínu a –
co se týká ubytování a stravování – v daleko kultivovanějším
prostředí a vyšší kvalitě, avšak za menší peníze. Nerozumíme tomu,
proč stát v této záležitosti neudělá pořádek.“
A ejhle, memorandum! Odpověď na tvůj (kdoví, zda pro někoho ne
nemravně) zvednutý prst na valné hromadě Svazu léčebných lázní.
Ostatně, co valná hromada Svazu léčebných lázní?
Valná hromada částečně obměnila složení představenstva, což je
cyklická záležitost. Nejsem však oprávněn hovořit za představenstvo. To
je přece jen výsada pana prezidenta MUDr. Eduarda Bláhy a viceprezidentů. Je
to dělná sestava. Panuje poměrně jasná shoda ohledně cílů, které chceme
prosazovat a které korelují s tím, co jsem již zmiňoval: jednotné
podmínky na trhu, jasně stanovená pravidla a férový přístup
k lázeňství jako oboru.
Jsi předsedou představenstva akciové společnosti Imperial Karlovy
Vary a partnerem dvou ze tří kamarádů – Saši Rebjonka a Bohouše
Procházky, o nichž jsem psal v pátém vydání Všudybylu roku
2003 v souvislosti se slavnostním znovuotevřením špičkově vypěkněného
lázeňského hotelu Imperial. Dělá ti vaše firma radost?
K té funkci bych podotkl, že někdo to dělat musí. Netvrdím, že jsem se
obětoval. Povětšinou je to činnost příjemná, nicméně odpovědná.
Imperial Karlovy Vary a.s. nám dělá radost přímo úměrnou kvalitě
odvedené práce – počínaje managementem po všechny spolupracovníky.
Někdy říkám, že jsme smutní tam, kde se ostatní radují. To proto, že
sami sobě nedáváme snadné úkoly. A přesto, že výsledky minulých let
nebyly až takové, jaké jsme si přáli, dívám se na ně se značným
uspokojením.
Tvá vystoupení na veřejných fórech, zejména ta na téma lidské
zdroje, vždy vzbuzují velká očekávání a v nemenší míře je
naplňují. Takže dovolím si tě poprosit ještě o pár myšlenek na toto
téma.
Lidské zdroje, to je nekonečný příběh. V našem oboru je to absolutně
rozhodující veličina současného i budoucího úspěchu. Můžete
disponovat nádherným lázeňským zařízením, ale jestliže personál bude
neprofesionální, nepřívětivý a nedejbože si bude v práci ventilovat
své starosti, úspěch se dostavit nemůže. Lidské zdroje jsou jednou
z velkých limit. Mzdové a s nimi spojené další náklady jsou v oboru
léčebného lázeňství rozhodující nákladovou položkou a jejich podíl se
bude dále zvyšovat. Už dnes mne obchází hrůza, co nás v budoucích
deseti letech čeká. Druhou limitou je stav na trhu práce. Poptávka po
jednotlivých profesích v rámci lázeňství je většinou koncentrována do
jednoho relativně malého místa. Nabídka na trhu práce, ta je samozřejmě
omezená. I nám by přirozeně pomohlo větší otevření českého trhu
práce. Někdy na zahraničních cestách smutně koukám na pracovité Indy a
Pákistánce. Netvrdím, že bychom museli mít všechny zaměstnance
z Pákistánu, ale několik? To by snad nikomu nevadilo.
Jak odsud z geodeticky dominantní pozice Imperialu vidíš vývoj
českého léčebného lázeňství?
To tak! Já to řeknu a ti ostatní se podle toho zařídí… No, bude to
dobrý! U nás tedy rozhodně, a těm dalším přeji, aby taky měli
úspěch…
Ale teď vážně. Nemyslím, že je v tom nějaké velké tajemství. Stačí
se podívat za hranice, do našeho nejbližšího okolí, kam kulturně a
historicky patříme. Tzn. Německo, Rakousko jako základní vazby. Přál bych
si, aby české lázeňství bylo v systému péče o zdraví lidu ukotveno
tak pevně jako v Německu a aby k němu česká populace měla obdobný
přístup jako Rakušané, kteří si své lázně hýčkají a rádi do nich
jezdí. To z hlediska domácího trhu. Panevropský pohled, ať už do středu
Evropy, na sever, na jih, na západ či na východ, je optimistický. Podmínkou
a společným jmenovatelem úspěchu rozhodně bude vysoká kvalita medicínské
složky a schopnost animace programů v rámci pobytu hosta. Léčebný pobyt
v lázních už nelze zužovat pouze na léčebné procedury, jídlo a spánek.
Lidé mění svůj životní styl směrem k aktivnímu pojetí. Lázeňská
zařízení, v nichž se realizují dlouhodobé pobyty, proto mají do budoucna
jasnou povinnost, společně s municipalitami, starat se o to, aby lázeňská
místa byla atraktivní i z hlediska kulturního vyžití. Z tohoto pohledu
se mohu pochvalně vyjádřit nejen o statutárním městu Karlovy Vary, ale
i o krajském úřadu Karlovarského kraje za příjemně ofenzivní přístup
z toho hlediska, jak je na tento obor nazíráno. Na druhé straně si
neodpustím podotknout, že by bylo ukrutně smutné, když si někdo na
krajskou vlajku vyšije vřídlo, aby neakceptoval, že tam tenhle obor je.
Přirozeně k ideálu zatím spíš kráčíme, než abychom tam byli.
V rámci evropských programů, chystaných dotací atd. bych řekl, že je
trošičku nedoceněná pozice lídrů. Snahu (která nevím, odkud vychází)
směrovat většinu energie na malé a střední podniky nevidím jako ideální
řešení. Je potřeba podstatně vyváženější přístup. Prostě lídr je
lídr. Ten určuje směr a dělá práci i pro malé a střední. Z hlediska
rozvoje produktu nelze od malých a středních podnikatelů očekávat, že
budou tahouni pokroku a kvality. Ti téměř vždy pojedou za těmi většími.
Podporu lázeňství je proto třeba rovnoměrně rozložit mezi všechny
subjekty na trhu.
Poznámka:
Předchozí interview s Ing. Jiřím Milským i fotoreportáž ze
znovuotevření hotelu Imperial najdete v archivu Internetového časopisu
lidí a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz, zadáte-li do
fulltextového vyhledávače heslo „Imperial“:
„Pobyt, duši i tělo povznášející“ (10/2001)
„Kdo nezná Imperial, nemá dokončené vzdělání“ (06/2002)
„Otvírejte s námi!“ (05/2003)