Stát to za hoteliéry nevymyslí
aneb Věnovat se přeměně kvantity v kvalitu
28. 10. 2001
Jen malí lidé se perou o prestiž,
velcí ji mají.
Karel Čapek 1890 – 1938
Každé zboží potřebuje dobrý marketing, avšak v tom má Česko,
jako turistická destinace, kterou je radno prosazovat ve světové konkurenci,
jisté minus. Už proto, že si mnozí jeho nejvyšší pletou byznys
s dovolenkováním. Ale byznys je o vydělávání peněz a dovolená
o jejich utrácení. Jistě nikdo nebude podezírat prezidenta Bushe z toho,
že do USA zve celý sympatizující svět pouze proto, aby si jel do Ameriky
odpočinout.
J.K.
• cestovní ruch umí enormně zvýšit koupěschopnost v tom
kterém turisty navštěvovaném místě světa • cestovní ruch a jeho
efekty začátkem devadesátých let pomohly překlenout prvotní
transformační fázi české ekonomiky • mám strach, že se
povytrácela česká kuchyně • pokud si kdo myslí, že na nás
Evropská unie čeká, pak samozřejmě ano, ale renomé rovného s rovným si
musíme vybojovat • posunout cestovní ruch dále z Prahy, to je
obrovský úkol, který stojí před námi přede všemi • našimi
největšími vyslanci po celém světě jsou lidé, kteří nás již
navštívili • nespokojit se s prvotním efektem, ale usilovat
o dlouhodobou perspektivu •
Pane předsedo, byl jste tak laskavý (je pátek 5. října odpoledne),
že jste si našel čas na to, oslovit prostřednictvím Všudybylu lidi,
kteří své podnikatelské (resp. životní) osudy spojili s cestovním
ruchem. Přesto, že se potkáváme na různých akcích, ať při křtech
letadel, na konferencích hoteliérů, zahajování nových provozů na letišti
apod., cestovní ruch nebyl v uplynulých letech zrovna vaší
prioritou.
Já se ale řadím spíše k těm, pro něž je cestování povinností.
Cestuji téměř nepřetržitě, ale není to dobrovolné cestování za
výletem či dovolenou. Teď, když spolu hovoříme, si sbírám věci ze
stolu, protože za chvíli bych již měl poprvé po 11. září letět do
Spojených států. Cestuji pořád, přesto ale cestovní ruch ve smyslu
byznysu není světem, ve kterém žiji.
Pane profesore, cestovní ruch téměř jako jediné české
hospodářské odvětví neutrpěl transformační šok. Liberalizace a přechod
do tržního prostředí vedly k jeho nevídanému rozvoji, který jste ocenil
i ve svém projevu při slavnostním zahájení mezinárodního kongresu
European Hotel Managers Association 15. února t.r. ve Smetanově síni
Obecního domu v Praze (viz třetí vydání Všudybylu str. 14–15). Vzhledem
k charakteru průmyslu cestovního ruchu, vytvářejícímu příležitosti
především pro drobné a střední podnikatelské subjekty, u něj nedošlo
k tak bolestnému odlivu kapitálu. Naopak od samého začátku transformace
začal v oblasti cestovního ruchu do Česka nastupovat zahraniční, tak jako
všude tam, kde má možnost se nejlépe zhodnocovat.
Ano, cestovní ruch začátkem devadesátých let pomohl překlenout prvotní
transformační fázi české ekonomiky. Jeho efekty částečně eliminovaly
obrovský výpadek jiných částí, zejména průmyslu. O tom není sporu. Bez
přínosu cestovního ruchu bychom byli daleko níže. Jsem ale přesvědčen
o tom, že právě v cestovním ruchu je značný nevyužitý prostor. Musíme
pokročit obrovský kus za „prodávání Hradčan“. Musíme být schopni
diverzifikovat nabídku. „Dotáhnout“ cizince do České republiky i za
jiným účelem. Dokonce bych si troufnul říci, že nejen za středověkem a
naší historií, ale i za lecjakými projekty a produkty naší soudobé
civilizace. To je asi jedna moje poznámka k této věci.
Druhá je, že musíme vytvářet tlak na kvalitu našich služeb. Já vím, že
to leckdo nechce slyšet. Ale jak jsem vždycky spokojen, když vidím, že
tamto je opraveno, tohle se zlepšilo, tady vytvořili hotýlek, restauraci,
vinárničku a mám z toho dobrý pocit, tak musím přiznat, že když
přijedu tu do Rakouska, tu do Itálie, do Francie, kolikrát si říkám:
,ježišmarjá', to jsem zase neměl vidět. Pořád jsou o kus před námi.
Takže prostor v téhleté věci je u nás obrovský. Zejména mám strach,
že se povytrácela česká kuchyně. Neutrální mezinárodní jídla se
u nás dělají velmi zploštěle. Bez chuti či zápachu. Bez vtipu. Bez
invence pana kuchaře. V tom spatřuji obrovský problém a takhle bych mohl
pokračovat. Dodnes se setkávám v kvalitním hotelu v České republice
(teď nevím, je-li výraz „kvalitní“ namístě), tedy spíše v drahém
hotelu, že je ve skříni v hotelovém pokoji, stejně jako za komunismu,
nedostatečný počet ramínek. A já se mohu zbláznit, protože vím, kolik
daný hotelový pokoj na tu jednu noc stojí, a jak ta ramínka v onom drahém
pokoji drahého hotelu vypadají. Jako ve stavbařské ubytovně někdy v roce
1975. Prostor pro zlepšování vidím obrovský.
Trochu bych si dovolil oponovat, co se týče Rakouska, Itálie,
Francie… Pokud necestujete individuálně a téměř inkognito,
pravděpodobně navštěvujete místa, která si návštěvu předsedy
Parlamentu ČR zasluhují. Tím vám, chraň bůh, nepřeji ona hotelová
ramínka, ale mám na mysli to, co je vám v zahraničí ukazováno. Znám
spoustu hotelů po celé České republice, které drží špičkovou kvalitu.
Naopak jsou věhlasná města, k jejichž koloritu, zrovna tak jako pověstná
mlha, patří vysoké ceny vybydlených pokojů ohvězdičkovaných
hotelů.
To, co jsem řekl na adresu české infrastruktury cestovního ruchu, nemíním
jako kritiku, ale jako potenciál. Jako prostor ke zlepšování, k cestě
kupředu. Každou chvíli navštívím nějaký český hotel a říkám si, to
bych musel přestavit nábytek, než bych zde měl pocit, že to je ono.
Rád bych se vrátil k české kuchyni. Pro období let 2001 –
2005 Česká centrála cestovního ruchu připravila marketingová motta
s řadou doprovodných akcí, které mají podporovat konkrétní aktivity
jednotlivých ročních hesel. Rok 2002 bude ve znamení české kuchyně.
Loňského roku se velmi zdařile pro Českou republiku uskutečnila
gastronomická olympiáda v německém Erfurtu. Je pořádána jednou za
čtyři roky a schází se na ní světová elita. Jeden z nejlepších
kuchařů světa, šéfkuchař Francouzské a Plzeňské restaurace v Obecním
domě v Praze, pan Jiří Král, který na olympiádě vybojoval stříbrnou
medaili, k naší účasti ve druhém vydání letošního Všudybylu (str. 18)
uvedl:
„Stále jsme vnímáni jako ,taková postkomunistická země'. Evidentní to
bylo u juniorského národního týmu, kterému bezdůvodně srazili body.
Podali jsme protest, ale ,bylo nám vysvětleno', že se s tím nedá nic
dělat.“
Pokud si někdo myslí, že na nás svět čeká, pak samozřejmě ano, ale
renomé rovného s rovným si musíme vybojovat. Co se týkalo mé kritiky
české kuchyně, nemluvil jsem o špičkových příkladech. Každou chvíli
jsem v některé z restaurací, kde si určitě dají velmi záležet na tom,
aby to, co mi dají, bylo opravdu pěkné. Hovořil jsem o průměru. A ten je
jenom o tom, že je tam velký kus masa a strašně moc zeleniny. Ale tato
fáze je za námi a musíme se věnovat přeměně kvantity v kvalitu.
Pane profesore, svou předchozí úvahu jste ukončil tvrzením, že se
musíme věnovat přeměně kvantity v kvalitu. Již několik let zhruba
čtyřmiliardové zahraniční inkaso cestovního ruchu (v dolarech) je ale
záležitostí kvantity individuálních snah a ne kvality státem
vytvářených podmínek pro podnikatelské prostředí či dokonce státní
propagace turistické destinace Česká republika.
Řekl jste čtyři miliardy zahraničního inkasa? Včera jsem zde měl na
státní návštěvě předsedu slovenského parlamentu pana Migaše, který se
ptal: „Je to pravda, že ze zahraničního cestovního ruchu inkasujete
čtyři miliardy dolarů? To je neskutečné. To vůbec nemůže být pravda.
Něčeho takového zdaleka nedosahujeme.“ To číslo teď slyším dvakrát za
sebou v posledních čtyřiadvaceti hodinách.
Nevím, je-li nadějné, že bychom ze sebe vytvořili takovou cestovně
ruchovou zemi, jako je Rakousko. Máme sice více turistických atraktivit než
oni, více hradů, zámků. Máme deset památek zapsaných do seznamu UNESCO,
ale do Rakouska lidé nejezdí za zámky a hrady. Ti tam jezdí za unikátním
seskupením hor a za službami, které Rakousko umělo pro turisty připravit.
Pohybujete-li se po rakouských horách, tak vám navíc řeknou, že poměr
efektu zima – léto je jedna ku deseti, někde osm ku dvěma. Efekt je
primárně zimní. Kdyby měli jenom letní hory, tak Rakousko zahyne. Takže
než se něco udělá s našimi zimními horami, než couvnou všichni
strážci KRNAPů, šumavských národních parků a Jesenických parků a než
nám dovolí, abychom tam zřídili ještě další lyžařské terény, tak
mám strach, že z cestovního ruchu nevyždímáme v žádném případě
více. Efekt přírody je obrovský a zužitkování naší převahy v hradech,
zámcích je bezesporu zapotřebí, ale masu turistů do sebehezčího hradu už
jen z kapacitních důvodů (viz Hradčany, Karlštejn, Konopiště) asi
nedostaneme. Posunout cestovní ruch dále z Prahy, to je obrovský úkol,
který stojí před námi přede všemi.
Základem úspěchu jakéhokoliv posuzování, rozhodování či
byznysu jsou správné vstupní informace. Hovořím nejenom o informacích,
které se dostávají či nedostávají vám politikům, o marketingových pro
podnikatelskou sféru, ale i o informacích přímo pro spotřebitele, tj. pro
domácí a zahraniční turisty. A ty téměř nejsou! Bezprostředně před
vámi jsem dělal interview s generálním ředitelem hotelu Inter.Continetal
Praha, panem Ing. Pavlem Hlinkou, který zmiňoval, že američtí turisté,
kteří jsou ubytováni v jeho hotelu (účastníci zájezdů a la „jestliže
je úterý, musíme být v Belgii“, které začínají v Paříži a končí
ve Vídni nebo v Budapešti), se až na místě dozvídají o Praze, kterou
navštívili jenom proto, že byla součástí programu, a že velmi často
říkají cosi ve smyslu: „Ježiš, takové krásné město, nikdy bych
neočekával, že to bude tak fantastické.“
Já ale nevidím žádnou jednoduchou metodu. Proslulost České republiky jako
turistické země se šíří nejrůznějšími cestami. Myslím, že našimi
největšími vyslanci po celém světě jsou lidé, kteří tady již byli. Ti
jsou vždy neskonale úspěšnější, než rozdávání nějakých brožurek,
které budeme strkat každému do ruky. Strašně moc jde o to, aby zde turista
nebyl jenom jednou a my neměli primární radost z toho, že zde jednou nechal
nějaké peníze „a pak potopa“. Jsem přesvědčen, že si klientelu
musíme budovat. Usilovat o to, aby přijela znovu, aby o nás co nejlépe
mluvila. Nespokojit se s prvotním efektem, který je zřejmý, ale velmi
usilovat o dlouhodobou perspektivu.
Navíc jsme naprostá ořezávátka v antipropagandě, vůči hláškám,
které na adresu destinace Česká republika zaznívají z jiných zemí,
majících až dojemnou péči o zahraniční turisty, kteří jezdí utrácet
peníze k nám, a ne k nim. Např. v podmínkách Itálie jsou kapsáři
běžný folklor…
To je známá věc. Kdysi, když jsem tam studoval, mi policejní úředník na
magistrátu, kde jsem si byl pro nějaké razítko, šetrně sdělil: „Mějte
pořád zapnutou kapsu, protože vám jinak všechno okamžitě ukradnou.“ To
je pravda. Ale opět si nemyslím, že máme nějakou bezprostřední metodu,
jak tomu zcela zabránit.
Odvětví cestovního ruchu dává příležitost obrovskému
množství malých a středně velkých podnikatelských subjektů. Také v tom
je jeho slabina, protože i díky tomu nikdy nedokázalo a asi ani nedokáže
vytvořit takový tlak jako jiná odvětví. Takže, venkoncem si za svoji míru
vlivu může samo. Jeho lobby je, oproti jiným hospodářským odvětvím,
chabé. Ono ani příliš jiné být nemůže. Cestovní ruch je natolik
multioborové odvětví, že lidé, kteří si osobují hovořit jeho jménem,
nejsou akceptováni většinou dalších součástí jeho spektra. Co
profesionálům cestovního ruchu vzkážete závěrem?
Že s vámi hluboce nesouhlasím. Pokud se v oblasti cestovního ruchu co
podařilo, a nebylo toho málo, není to díky úředníkům, či chcete-li
státu, ale je to právě díky desetitisícům lidí, kteří v něm pracují
a podnikají. Mám pocit, že spousta našich hotelů, dokonce penzionků, si
už hledá svoji klientelu. Už má své propagační materiály. Už je všude
na internetu. Už hledá svou šanci a musí v tom být agresivnější,
aktivnější, nápaditější. Stát toho za hoteliéry asi moc nevymyslí.
Cestovní ruch byl v České republice jedním z mála odvětví, které si
skutečně dokázalo pomoci samo. A vsaďte se, že v této nelehké době,
kdy do Evropy přestává jezdit zejména americká klientela a kdy globálně
dochází k poklesu zájmu o ubytovací služby, to dokáže opět. Rád bych
všem v souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu,
v neposlední řadě hoteliérům, vyjádřil své ocenění a svou
podporu.