• Stálá pracovní skupina pro letectví při Hospodářském
výboru Parlamentu ČR je fórem, kde se vyměňují informace a kde je možné
se dohodnout na konkrétních krocích v oblasti spolupráce • stát
by se měl soustředit ne na to, aby kladl překážky, ale aby pomáhal firmám
dostávat se na zahraniční trhy • ruský trh jsme vyklidili více,
než jsme museli • zručnost, kapacity i kreativita v letectví nám
zůstaly • nákup nadzvukových stíhaček vzbudil velká očekávání
• mnozí si dokázali pomoci i bez offsetových zakázek a bez pomoci
vlády •
Stát má pomáhat
28. 08. 2001
Stálá pracovní skupina pro letectví při Hospodářském výboru
Parlamentu ČR byla ustavena, aby se zabývala stěžejními problémy a
problematikou letectví. Na její půdě se setkávají letečtí dopravci,
lidé z leteckého výzkumu, vývoje, školství a průmyslu, který je stále
reprezentován mnohými významnými firmami. Dále zde jsou zastoupeni lidé
z nových segmentů letectví (hlavně díky boomu v tzv. malém –
ultralehkém letectví), z asociací – soukromých pilotů, nestátních
provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby, Asociace leteckých
provozovatelů, Aeroklubu ČR, Asociace leteckých výrobců apod. nebo ti,
kteří se snaží osamostatnit letiště jako jsou Plzeň, Karlovy Vary,
Ostrava apod. Jednání Stálé pracovní skupiny pro letectví se účastní
zástupci Řízení letového provozu ČR, České správy letišť, Úřadu
civilního letectví, Ministerstva dopravy a spojů ČR aj.
Československo, již záhy po svém vzniku, disponovalo nejen
vynikajícími piloty, ale také leteckou výrobou a výraznými úspěchy
v oblasti vývozu letecké techniky. V souvislosti s hlavním tématem
sedmého vydání letošního Všudybylu jsem si proto dovolil oslovit předsedu
Stálé pracovní skupiny pro letectví při Hospodářském výboru Parlamentu
ČR, kterým je místopředseda Hospodářského výboru Parlamentu ČR pan
poslanec Zdeněk Švrček. Pane předsedo, mnohé firmy působící na českém
území, které přečkaly II. světovou válku i 50 let budování
socialismu, a které i po roce 1948 úspěšně vyvážely nejen do zemí
RVHP, ale i daleko dál na východ, na západ i do Severní Ameriky,
„dobrovolně“ vyklidily trhy. Jejich obrovský lidský potenciál –
schopnost českých techniků a špičkových dělníků tvořit – tu však
zůstal.
V první polovině roku patřil mezi vysoce medializované kauzy nákup
vojenských nadzvukových letadel. Díky offsetům, které údajně měly
převýšit cenu kontraktu, se sem měla dostat špičková technologie. Tím se
mohla dát šance lidem, kteří mají leteckou výrobu zřejmě již v genech.
Pokud bych se stylizoval do role obchodníka, je takový kontrakt báječnou
věcí. Pokud do role národohospodáře, pak pravděpodobně také. Mohl by
firmám i České republice výrazně napomoci k návratu mezi uznávanou
světovou elitu. Ale, aby to nevyznělo, jako že to je pouze o českém
patriotismu. Je to o zhodnocování jedinečného českého potenciálu –
lidské práce v leteckém a kosmickém průmyslu – tedy
o ekonomice.
Nákup stíhaček skutečně vzbudil velká očekávání. Kapitáni leteckého
průmyslu vidí, že by k nám mohly přijít nové špičkové technologie a
mozky. Že by se firmy dislokované na území České republiky mohly podílet
nejen na montážích, opravách, ale také na výrobě a vývoji. Leč
docházejí k poznání, že otázka offsetů při nákupu stíhaček není tak
růžová. Problém leteckého průmyslu v České republice přesahuje
z minulosti do současnosti. V předchozí éře jsme se zaměřovali na
ruské trhy. Měli jsme velkosériovou výrobu některých vynikajících
letadel, včetně podzvukových. I když úroveň letecké výroby byla u nás
vysoká, všechno bylo (jak se říká) podle „ruských norem“. Ruský trh
padl a my jej vyklidili více, než jsme museli. Nové programy se hledají
těžko. Zručnost, kapacity i kreativita nám zůstaly. Některé firmy si
našly uplatnění mimo svou obvyklou sféru . Další se rozdrobily do
menších firem a úspěšně pokračují. Některé přežily své špatné
chvíle a dostávají se nahoru, jako např. Walter nebo Aero, které podepsalo
spolupráci s Boeingem. Jiné se přeskupily do nových firem a mají nové
výrobní programy. Nicméně, od offsetů se očekávala velká pomoc a to
i v technologicko-výzkumné části. A najednou se zjistilo, že ti, kteří
dneska řídí tuto zemi (a snaží se to dělat žel až příliš detailně)
si zřejmě (lehce parafrázováno) řekli: „Ti naši šikovní letci, však
oni si už nějak pomůžou a my tady máme k řešení jiné problémy jako je
Tatra Kopřivnice a další.“ Efekt případných offsetů tak přenášejí
z působení přímého – leteckého- do nepřímého. Druhá část
zklamání plyne z toho, že si uvědomujeme, že to jsou pro rozpočet opravdu
obrovské peníze. Navíc nám vysocí představitelé z NATO říkají:
„Vážení, zkuste si to ještě jednou promyslet. Stíhačky vás budou stát
spoustu peněz a my se obáváme, že vám již nezbude na modernizaci pozemní
armády, tanků apod.“ Bohužel, mají pravdu. Kapitáni českého leteckého
průmyslu proto oprávněně zaujali pozici „být připraveni k boji
o offsety – nabídnout kapacity, ale nespoléhat na ně“. Jejich postoj
chápu a schvaluji.
Současné období není pro letecký průmysl nejlehčí. Není ale
beznadějné. Mnohé firmy si dokázaly pomoci bez offsetových zakázek a bez
intervence vlády.
Ano, ilustruje to řada projektů. Jako např. RAVEN, který začal dělat
Evektor Aerotechnik a převzal Letov. Nebo Aero Vodochody, které vyrábí
Alku – L 159 a Ae 270. Je to Letov, který se spojil s francouzskou firmou
Latecoere. Je to i Moravan Otrokovice, který se bude snažit prorazit
s novým letadlem Zlín 200. O Walteru jsem hovořil. Úspěch slaví spousta
výrobců ultralehkých letadel (např. Tlustý, Fantasy Air, Kappa apod.).
Existuje mnoho dalších a výčet by byl dlouhý. Potenciál je zde přímo
obrovský. Takovým je třeba fandit a pomáhat co nejusilovněji.
Jakou roli by měl v oblasti rozvoje leteckého průmyslu hrát
stabilizovaný stát?
Mám jednu zásadu. Stát má pomáhat těm, kteří prokázali, že si pomoc
zaslouží, neboť si sami umí najít cestu a použít vlastních mozků a
paží, aby se vyhrabali ze špatných časů. Stát by se měl soustředit ne
na to, aby kladl překážky, ale aby jim všemožně pomáhal dostávat se na
zahraniční trhy. Aby certifikace měly hladší průběh, aby vláda otvírala
dveře do zahraničí apod. Úspěšní se pak odmění nejen na daních, ale
i tím, že s sebou nahoru strhnou i další výrobce, dodavatele, výzkum.
Zde vidím stěžejní úkol Stálé pracovní skupiny pro letectví při
Hospodářském výboru Parlamentu ČR, aby tomu napomáhala seč může nejen
v legislativě, ale i v administrativě. Proto jsem docela rád, že je
současný ministr dopravy a spojů členem této skupiny a že ji navštěvuje.
Rád bych, aby to takto chápal a přenášel do exekutivní praxe. Také
doufám, že činnost skupiny bude pokračovat i po volbách.