Staronové pojištění
30. 12. 2004
Po dvou letech nekonečných verzí
S rokem 2005 cestovním kancelářím nezbývá než podstoupit nový kolotoč
pojištění pro případ úpadku dle zákona 159/1999 Sb. Jakkoliv tento zákon
po dvou letech příprav a předkládání nekonečných verzí návrhu novely
nedoznal žádných změn, změnil se zákon o pojišťovnictví. A tak se
smlouvy nebudou jen prolongovat, ale uzavírat nově. Asociace cestovních
kanceláří České republiky si proto na listopadový Klubový den
(24.11.2004) pozvala zástupce pojišťoven, které pojištění pro případ
úpadku v Česku nabízejí, aby odkryly karty, respektive
pojistné plány.
Historie jako podmínka
Česká pojišťovna má prostor pro další pojištěnce s tříletou
historií a obratem minimálně 3 mil. Kč z prodeje zájezdů a nezměněné
pojistné sazby s bonifikací pro stálé zákazníky. Stálé sazby má
i Uniqa, která nabízí pojištění pro touroperátory s obratem 10 a více
milionů a tříletou historií. Historie jako podmínka se jako červená nit
táhne podmínkami většiny pojišťoven, takže nováček, který nepůsobil
na trhu aspoň jako cestovní agentura, neměl letos zpravidla žádnou šanci.
Svítá mu však naděje. Pojišťovna Generali, která se prohlašuje za
leadera trhu, má pro rok 2005 prostor i pro nově vznikající cestovní
kanceláře. Samozřejmě v závislosti na posouzení obchodních plánů a
kalkulací žadatele.
Stokrát více než pojistných případů
Česká podnikatelská pojišťovna, která měla v letošním roce tři
pojistné případy, se s touto skutečností vyrovnala bez ztráty nejen
„kytičky“, ale i peněz. Vždyť pojistila 340 cestovních kanceláří,
tedy stokrát víc než měla pojistných případů. Všechny dohromady stály
pojišťovnu údajně jen tolik, co každý den vyplácí na havarijním
pojištění. Přitom dva pojistné případy cestovních kanceláří pokládá
za klasické podvody, za které podala žaloby. Mediální poprask kolem
finančního zdraví České podnikatelské pojišťovny byl nafouknutou
bublinou. Fakt státního dozoru nad Českou podnikatelskou pojišťovnou
paradoxně znamená, že jde o nejbezpečnější ústav, protože stát
kontroluje, kam putují její peníze. Vedoucí akcionář je ostatně rozhodnut
v případě potřeby opět navýšit jmění. Pokud jde o pojištění
podnikatelů, hodlají si i nadále vážit všech českých, tedy i malých,
cestovních kanceláří. A jak je u této pojišťovny zvykem, nabízí
bonusový systém se zohledněním i toho, jaké další služby kromě
pojištění pro případ úpadku cestovní kancelář čerpá.
I u cestovního pojištění
Debata se týkala i cestovního pojištění, pro něž rovněž platí změna
zákona o pojišťovnictví, a s tím spojené administrativní úpravy.
Klient musí dostat trochu jiný formulář než dosud. Pokud je pojištění
v ceně zájezdu, musí dostat pojistné podmínky hned při uzavření
cestovní smlouvy. Se vstupem Česka do Evropské unie se může měnit
přístup klientů k tomu, nakolik budou mít zájem o zdravotní pojištění
při cestách do členských zemí. Na tuto skutečnost by měly pojišťovny
reagovat. Jistou změnu prezentovala Česká pojišťovna, která chystá nejen
lepší technické vybavení (a návazně i lepší podmínky pro cestovní
kanceláře, které budou předávat data elektronicky), ale i vyšší limity
u léčebných výloh při nezvýšených sazbách pojistného. Zato přitvrdí
u pojištění storen, kde se pojistné nebude odvíjet od počtu dní, ale od
ceny zájezdu.
Diskuse a vzájemné debaty a rozhovory se díky hostitelskému prostředí
pražské restaurace Beograd s milou obsluhou a výtečnou kuchyní protáhly
daleko nad oficiální rámec.
Ing. Eva Mráčková