Stal se ze mne brněnský patriot
07. 10. 2002
Brno se do světového povědomí a pomyslného globálního almanachu
turismu zapsalo už i jako město památky UNESCO, přesto teprve směřuje
k tomu, stát se i turistickou destinací. Určitě by se mělo daleko více
tužit v oblasti kongresové turistiky a incentiv.
S generálním ředitelem kongresového a business hotelu Voroněž
Brno Ing. Jiřím Vepřekem jsem naposledy hovořil drahně let tomu
v Mariánských Lázních ještě s coby ředitelem hotelu Bohemia. Nyní se
potkáváme ve veletržním Brně, vrcholícím přípravami na zahájení
44. Mezinárodního strojírenského veletrhu. Pane řediteli, prý jste to z
„Mariánek“ do Brna vzal (jak se u nás na Moravě říká) nábližkou
přes Talin. Co je na tom pravdy?
Tak, jak život přináší změny, jsem v době svého působení
v Mariánských Lázních dostal zahraniční nabídku od švýcarské firmy
řídit velký, nově zbudovaný mezinárodní čtyřhvězdičkový hotel
v Estonsku. Byla to samozřejmě výzva. Zadání: postavit jej na evropské
normy a úspěšně provozovat v moderním konkurenčním prostředí. Další
čtyři velké hotely v Talinu totiž patří rovněž mezinárodním
renomovaným hotelovým řetězcům. U všech se podařilo dosáhnout velmi
dobrých výsledků. Jedním z důvodů bylo, že jsme si k sobě my, jejich
G.M., našli velice krátkou cestu. Vytvořili jsme malou neoficiální
ředitelskou radu, která každý měsíc projednávala v jednom z členských
hotelů aktuální otázky cestovního ruchu. Hotelnictví v Estonsku má
poměrně velkou budoucnost. Oborové tradice jsou tam ale minimální.
Nastavili mezinárodní laťku, což se nakonec ukázalo v dobrém světle na
takových akcích, jaké pořádala Eurovize. Estonci vyhráli eurovizní
soutěž, a tak celá Evropa i zámoří v jednu dobu prostřednictvím
televizních přenosů upíraly zraky k Talinu. Byla to nesmírná sláva a pro
nás dobrý obchod. Tlaky z okolních zemí sice byly: „Je to v Estonsku,
bude to za levný peníz.“ Ale rychle jsme je vyvedli z omylu. Podařilo se
nám realizovat naprosto standardní evropské ceny, obvyklé pro podobné akce.
Kromě toho jsme na vyžádání estonského ministerstva obchodu dali dohromady
oborové normy včetně kategorizace hotelů. Myslím, že s výsledky naší
práce byla estonská strana spokojena už proto, že vešly v platnost. Po
dvou letech, protože jsem měl jasně v kontraktu určeny úkoly –
nastavení hotelu na západní parametry a výchovu nástupce pro funkci G.M.,
jsem se vrátil do Česka k firmě Orea, u níž jsem působil před odchodem.
Od prvního července jsem nastoupil jako generální ředitel akciové
společnosti INTERHOTEL VORONĚŽ.
Už jsem zmínil 44. Mezinárodní strojírenský veletrh. Při
takovýchto příležitostech byste potřebovali mít několikanásobnou
lůžkovou kapacitu, že?
Jsem optimista, ale reálný. Samozřejmě, na veletrhy býváme stoprocentně
obsazeni. To je jedna strana mince. Druhá, že veletrhy nejsou kontinuální
záležitostí natolik, aby hotel i akciová společnost, kterou řídím, jež
disponuje více jak tisícem lůžek, byly vytěžovány i v obdobích mezi
nimi. Brno teprve směřuje k tomu, být i turistickou destinací.
S potěšením jsem kvitoval, že se do světového povědomí a pomyslného
globálního almanachu turismu zapsalo už i jako město památky UNESCO.
Určitě by se ale mělo daleko více tužit v oblasti kongresové turistiky a
incentiv. Stal se ze mne brněnský patriot. A to nejen proto, že řídím
akciovou společnost INTERHOTEL VORONĚŽ. Vím, že město má spousty
předností i krásné, turisticky zajímavé okolí. Ale není to o tom, že
by se sem lidé hrnuli potokem. Že by parkoviště nestačila turistickým
autobusům. Říká se, že hotelový průmysl je páteří cestovního ruchu.
Že do míst, kde chybí infrastruktura, turisté téměř nejezdí. Málo
platné, znám jen málo hotelů, které jsou zároveň turistickými cíli.
Cíli jsou destinace, jisté činnosti či poslání, a hotel, to je „pouze“
zázemí. Samozřejmě, v rámci hotelového řetězce OREA HOTELS děláme
maximum, aby se tato situace změnila k lepšímu. Ale pokud statutární
město Brno nebude sebe samo daleko důrazněji propagovat a profilovat se jako
turistická a kongresová destinace, jsou naše výchozí pozice a možnosti
omezené.
Interhotel Voroněž a.s.
Křížkovského 47
603 73 Brno
tel.: 543 141 170
fax: 543 212 002
e-mail:
director@voronez.cz