Na prahu 21. století jsme svědky upevňování demokracie, i toho, že svoboda člověka jako by se stávala méně důležitou. Jakoby kolektivní problémy typu ochrany před globální změnou klimatu nebo kolektivní obrana před terorizmem byly prioritou na úkor osobní svobody. Začínají se prosazovat opatření bez ohledu na rizika, potíže a náklady, jaké to může přinést pro člověka, pro omezení jeho svobody, např. práva na soukromí. Jsme svědky toho, že se kyvadlo vychyluje směrem ke kolektivní bezpečnosti, ale i pohodlí, na úkor práva na ochranu soukromí. A to za málo vědomého souhlasu většiny společnosti. Je zřejmé, že i řada zodpovědných činitelů si neuvědomuje, že invazivní zásah do soukromí lidí v konečném důsledku může být jednou z cest, jak prolomit bezpečnost všech. Jednou z institucí, která se snaží na tento fenomén upozorňovat, je český Úřad pro ochranu osobních údajů. Právo každého na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života a právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě patří mezi základní lidská práva zaručená Listinou základních práv a svobod. Práva a povinnosti při zpracování osobních údajů upravuje Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.
Společnosti sbírají osobní údaje, aniž by často věděly k čemu
06. 07. 2008
V souvislosti s hlavním tématem, leteckou dopravou, jsem se
vydal za předsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů RNDr. Igorem Němcem.
A hned na úvod jsem uletěl výrokem, že je pro něj zřejmě velkou výhodou
být prezidentem Šachového svazu České republiky, neboť ochrana osobních
údajů v letecké dopravě jsou v poslední době „velké
šachy“.
Ano, je to téma, kterým se Evropa v tuto chvíli asi zabývá nejvíce.
Např. vyjednávání s s Austrálií nebo Jižní Koreou. Jižní Koreu
zmiňuji proto, že jejich úřady mohou sbírat personální data od leteckých
společností, aniž by v tom byli jakkoliv limitováni zákonnou normou. Nikdo
tedy neví, jaká je ochrana těchto dat, a Jižní Korea s Evropskou unií
o tomto odmítá uzavřít smlouvu. Austrálie naopak projevila ochotu smlouvu
sjednat a podle dosavadního průběhu jednání se zdá, že bude patřit
k relativně přijatelnější verzi těchto smluv, jakou se jeví např. již
dříve uzavřená smlouva s Kanadou. Říkám-li přijatelnější, nemyslím
tím, že je přijatelná, protože, ať v té či oné verzi je pro ochránce
dat a soukromí samotný fakt poskytování obrovských množství údajů
nevinných lidí na dlouhá léta k dispozici úřadům jen těžko
stravitelný. Nicméně relativně ještě horší verzí již sjednané smlouvy
je ta, která byla uzavřena s USA. Co však nás v současné době v této
oblasti zaměstnává a vyvádí z míry nejvíce, je snaha zavést obdobné
opatření v oblasti letecké dopravy, které nám bylo a je vnucováno
některými neevropskými státy v čele s USA také v samotné
Evropské unii.
Co po nás Spojené státy americké vyžadují?
V roce 2004 mezi námi a USA byla uzavřena smlouva o předávání dat,
která byla napadena evropským parlamentem. Pak se naše dohoda se Spojenými
státy dvakrát změnila. Z hlediska ochrany osobních údajů je nejhorší
právě ta poslední, uzavřená v loňském roce. Prodloužila se doba
uchování údajů cestujících pro potřeby úřadů na neuvěřitelných
patnáct let. Počet sledovaných položek se sice snížil ze čtyřiatřiceti
na devatenáct, zato však je jejich specifikace mnohem mlhavější a může
v budoucnu umožnit i případné zařazení informací, které zatím
letecké společnosti vůbec nesledují. Mlhavější a s možností širšího
výkladu je i stanovení okruhu úřadů, které se daty mohou zabývat.
Proč tak obrovské množství osobních dat?
Původním důvodem je boj proti terorismu. Nicméně se jedná o obrovskou
databázi dat českých občanů, které pro ně v případě konfliktu mohou
znamenat těžké problémy. Už proto, že je to evidence téměř všeho
o osobě, která do Spojených států cestuje. Včetně specifického přání
ohledně jídla v letadle. Včetně kont a účtů. atd. A to lze zneužít.
Zanedlouho má být s USA summit, kde se má diskutovat, zda uzavřít mezi
Evropskou unií a USA zvláštní ujednání na obecné úrovni o zásadách
pro zacházení s osobními údaji získanými při postupně přijímaných
bezpečnostních opatřeních, nebo bude-li to jenom politická deklarace a
způsob ochrany dat se bude sjednávat vždy případ od případu.
Už před několika sty lety, měl-li kdo na to, aby si najal
detektivní kancelář, mohl si o nějaké osobě nechat zjistit téměř
všechno.
A to je možné i dnes. Kvůli tomu ale Úřad na ochranu osobních údajů
neexistuje. Existujeme kvůli opačnému procesu, který se díky obrovskému
rozvoji informačních technologií a levnosti uchovávání dat objevil na
počátku jednadvacátého století. Kvůli fenoménu shromažďování
obrovského množství osobních údajů. Společnosti a úřady sbírají
osobní údaje, aniž by často věděly k čemu. Nejspíš k tomu, že je
v budoucnu nějak využijí. Z obrovské sumy dat pak lze na základě
nějakého záměru vygenerovat vhodný typ lidí. Tzn., že se někdo
v případě zneužití může stát předmětem nežádoucího zájmu. Náš
úřad, obdobně jako ve všech zemích Evropské unie, existuje proto, že
jedinec je proti tomu takřka bezbranný. Vůbec nemá možnost si zkontrolovat,
jakým způsobem je s jeho osobními daty zacházeno a zda se někdo
nepokouší vyprofilovat osoby na základě nějakého tipu. Náš úřad proto
přísně kontroluje, aby byl dodržován účel shromažďování osobních
dat. Že data shromažďovaná k nějakému účelu nesmí být používána
k jinému. Že data lze shromažďovat pouze na základě zákona nebo se
souhlasem lidí atd. Sami sebe vnímáme jako preventivní orgán, který se
snaží na problémy upozorňovat, a to nejen v rámci legislativní činnosti,
ale také propagací ochrany osobních údajů směrem k veřejnosti. Nejsme
tedy jenom úřadem vyřizujícím konkrétní stížnosti, podněty a
následně ukládajícím sankce, i když to plníme jakožto zákonem nám
uloženou povinnost.
Snad právě proto, že takto komplexně chápete svoji roli, jste za
rok 2007 obdrželi Evropskou cenu za nejlepší službu veřejnosti v oblasti
ochrany osobních údajů od Agentury na ochranu dat v Madridu.
Cítíme, že musíme upozorňovat na rizika, která přináší hromadné
zpracování osobních dat ruku v ruce s raketovým rozvojem informačních
technologií. Pozorně sledujeme tento vývoj u nás i v zahraničí a
hovoříme o něm při každé sebemenší příležitosti, kdy máme možnost
oslovit spoluobčany. Poskytujeme konzultace, přednášíme, pořádáme
semináře, ochotně věnujeme čas médiím. Časem nešetříme ani při
interních odborných debatách. Také ochránci osobních údajů jsou totiž
neustále stavěni před nové problémy, které plynou především z už
zmíněného překotného vývoje informačních technologií. Ty sice prakticky
vždy pro člověka znamenají ve svém důsledku větší komfort, zároveň
ale také větší ohrožení soukromého, ba nejintimnějšího života
jednotlivce. Proto je hledání zákonem vyvažovaných možností pro jejich
využití tolik důležité. Rád v té souvislosti konstatuji, že spolupráce
Úřadu pro ochranu osobních údajů se zákonodárci – a jmenovitě se
Stálou komisí pro ochranu soukromí Senátu Parlamentu ČR – nabývá na
intenzitě a je velkou nadějí pro budoucí pozitivní kroky ve prospěch
soukromí i svobody každého z nás.