Společenská nápověda
03. 12. 2004
Neznalost vyjádřením neúcty
Naše společnost se rychle otvírá světu. Přejeme si udělat dobrý dojem na
nové lidi, se kterými se setkáváme, a samozřejmě udržet a zlepšovat
kontakty, které už máme. K tomu potřebujeme mít tu správnou sebedůvěru
a zároveň i citlivost a takt, abychom v každé situaci zůstali sami sebou,
zapůsobili na jiné tak, jak si přejeme a úspěšně propluli nečekanými
úskalími. Velkým pomocníkem jsou nám společenská pravidla. Vznikla a
neustále se přizpůsobují své době právě proto, aby nám usnadnila a
zpříjemnila komunikaci. Nový, volnější svět nezrušil jejich potřebnost.
Jejich neznalost je nejen vyjádřením neúcty k těm druhým, ale, jak
autorka knížky trefně říká, je výsledkem neúcty k sobě samému.
Psychologie mezilidských vztahů
Útlá knížka Evy Filipové přichází na trh jako vítaný pomocník
čtenářům kteréhokoliv věku a společenského postavení. Nemůže
obsáhnout celé široké spektrum pravidel. Autorce se v ní ale podařilo
vtipně a přitom přehledně shrnout to nejdůležitější, co potřebuje
vědět každý k tomu, aby ve společnosti nejen obstál, ale navázal a
udržel kontakty, které potřebuje jak pro svou práci, tak i pro svou radost
a povznesení. Navíc proti klasickým návodům pro správné společenské
chování autorka také přidává základní poznatky moderní psychologie
mezilidských vztahů. Jsou cenné zvláště v neverbální oblasti. Tam mohou
pomoci podpořit intuici, zejména povšimnout si drobných gest
prozrazujících neupřímnost nebo nedobré záměry skrývané třeba i za
bezchybným formálním chováním.
Rozpoznat, kdo dobrý manažer
V kapitole Společnost se dozvíte mimo jiné jak chodit do společnosti, jak
představovat a oslovovat, jak a kdy telefonovat, co znamenají profesionální
tituly a co lze vyčíst z pozvánky. Kapitola Stolování provádí situacemi
při pozvání do restaurace, upozorňuje na základy stolování i na rizika
při objednávání a pojídání jídel neznámých. Kapitola Profesní
nezbytnosti přehledně informuje o správném oblečení a vystupování
v pracovních situacích, kapitola Komunikace beze slov shrnuje nové poznatky
psychologů, které snad ani nelze zahrnout mezi pravidla, ale které
odkrývají roušku komunikace, jíž si mnohdy nejsme ke své škodě vědomi.
Kapitola Zásady manažera shrnuje, jak hospodařit se svým časem, jak se
chovat při přijímacím pohovoru, jak motivovat podřízené a jak úspěšně
řídit pracovní tým. Také nám umožní rychle rozpoznat, kdo dobrý
manažer je a kdo není. Jistě nebude na škodu uvědomit si varovné signály
špatného manažera a prchnout, dokud je čas!
První dojem rozhoduje
První dojem rozhoduje o tom, zda nový vztah bude či nebude úspěšný.
Vytvoří se během několika minut, ale napravit ho je velmi namáhavé a
často i nemožné. Už proto je pročtení a zejména promyšlení a osvojení
si nabízeného textu velmi cennou pomocí pro umění účinně praktikovat
společenská pravidla – tu nejhodnotnější a nejpříjemnější
mezilidskou komunikaci, kterou každý bez výjimky – snad kromě
poustevníků – neustále potřebuje.
Jana Outratová
Publikaci vydalo nakladatelství Petra v roce 2004 a je k dostání u knihkupců v běžné distribuční síti.