Mikenopa a.s.
je systémovým integrátorem a specializovaným dodavatelem špičkových
informačních technologií a služeb pro hotely, business centra a speciální
rezidenční projekty. Je významným hráčem na trhu uzavřených areálů.
Působí v řadě zemí světa. Kromě Česka a Slovenska má své pobočky
v Ruské federaci, Rumunsku a Řecku. Jí realizované systémy a služby
přinášejí provozovatelům další příjmy a výrazné provozní
úspory.
Provozovatelům hotelů poskytuje tyto systémy:
Vysokorychlostní internet pro hosty
Již šest let polovina českých pětihvězdičkových hotelů používá
systém Fast@Friendly Internet Access ® od Mikenopy. Jde o systém dávající
hostovi možnost kombinovat připojení kabelem nebo bezdrátově (Wi-Fi)
s možnostmi volby garantované rychlosti a případného zpoplatnění.
HotelPrint:
Jde o službu navazující na vysokorychlostní internet. Systém umožňuje
bezpečný tisk v hotelové síti. Každý tiskový soubor je chráněn
individuálním PINem hosta a vytiskne se teprve po aktivaci PINu.
Integrovaný systém „zábavy na pokoji“ (In-Room
Entertainment)
Zábava na pokoji dnes už zdaleka není jen sledování televizních pořadů.
Moderní systém zábavy na pokoji umožní sledovat až několik stovek
mezinárodních TV kanálů. Dále nabízí knihovnu digitálních filmů
čítajících – dle volby hotelů – od 50 titulů až po jeden tisíc
filmů formou Video On Demand.
Na to navazuje interaktivní sekce Hotel Services, kde si host může
zmáčknutím tlačítka dálkového ovládání objednat například snídani
na pokoj nebo třeba masáž.
A dále systém nabízí hry, informace o destinaci, internet na TV obrazovce.
Novinkou jsou filmy v kvalitě vysokého rozlišení (High Definition) nebo
možnost připojit k hotelové TV svoji vlastní digitální kameru, DVD
přehrávač, notebook či iPOD a prohlížet si na TV svůj
vlastní obsah.
Digital Signage
V moderních hotelích získávají systémy digital signage značnou oblibu.
Systém DigiPanels ® od Mikenopy si hoteliéři oblíbili pro jeho variabilitu
velikosti systému, úpravy na míru hotelu, řešení neobvyklých požadavků
a kvalitní lokální support.
IP telefonie
Systém telefonie postavený na IP protokolu umožňuje – vedle klasického
telefonování – celou řadu neklasických služeb – Group Messaging
(informace jen pro vybrané skupiny), Group Wake Up (probouzení celé skupiny
hostů v určitý čas), informace o odletech letadel, vlastní hlasovou
schránku apod. Jazyk ovládání telefonu se automaticky nastavuje podle
národnosti, kterou host uvede při ubytování tj. check-in.
Automatické milibary
Minibary, jakožto ledničky na pokoji, které umožní hostu i půlnoční
osvěžení, prošly významnou technologickou inovací. V pojetí
automatických minibarů jde o systém, kdy senzory uvnitř ledničky samy
hlásí spotřebu hosta a poskytují rovněž řadu provozních výhod.
Například, že obsluha nemusí obcházet všechny pokoje s plným
sortimentem, ale navštěvuje jen ty pokoje, kde došlo ke spotřebě.
Audio a video pro meeting roomy
Mikenopa navrhuje a dodává kompletní zvukové aparatury a zobrazovací
systémy pro jednací místnosti a konferenční centra, včetně hlavních
integrovaných ovládacích panelů.
Realizace jsou od malých jednacích místností až po sál pro
2 000 účastníků.
Developerům a provozovatelům hotelů nabízí:
Service & Maintenance systémů
Ke všem dodávaným systémům Mikenopa poskytuje služby servisu a údržby
zahrnující (v závislosti na typu kontraktu): pravidelnou diagnostiku stavu
systému, trvalý monitoring; pravidelnou údržbu, update a předcházení
problémům; rychlou reakční dobu na vzniklý problém (dle typu smlouvy: od
6 hod. do 24 hod.); hot swap výměnu klíčových prvků systému za
servisní produkt; pomoc a zásah na místě aj.
Hot-Line 24×7
Služba telefonické podpory funguje v režimu 24×7 česky, rusky, anglicky, a
to nejen pro vybrané IT manažery hotelů, ale v některých případech
i přímo pro hotelové hosty!
Outsourcingové služby
V řadě předních hotelů figurují pracovníci Mikenopy jako outsourcingoví
dodavatelé konkrétních služeb pro hotelové hosty. Mezi hlavními klienty
těchto služeb jsou oba pražské Hiltony, všechny české hotely skupiny
Marriott International, Clarion Congress Hotel Prague, InterContinental Athens,
Hilton Athens a další.
Komplexní dodávka
Hoteloví developeři oceňují možnost spolupracovat s Mikenopou od okamžiku
ideového návrhu přes návrh technologií, zpracování příslušného
projektu až po vlastní realizaci.
Špičkou mezi systémovými integrátory informačních technologií v hotelovém byznysu
04. 11. 2008
S Milanem Hanušem, ředitelem pro business development, a
Miroslavem Hanušem, generálním ředitelem společnosti Mikenopa, a.s., se
potkávám v souvislosti s připravovaným hotelovým vydáním Všudybylu.
Pánové, jak vznikla Mikenopa?
Na začátku byl projekt dvou bratrů, k němuž záhy přibyli další tři
partneři. Firma vznikla v létě 2001 jako dodavatel zařízení pro
připojení na vysokorychlostní internet.
Hned od začátku jsme zkoušeli celou řadu samostatných projektů, které
souvisely s internetem, jedním z nich byl například první operátor
internetové telefonie Fayn. A dalším takovým projektem – systémem
vysokorychlostního internetu pro hotelové hosty – jsme v roce
2002 vstoupili do světa hotelů. Záhy jsme zjistili, že svět hotelů klade
na dodavatele zcela jiné požadavky, než jsme znali ze světa IT. Že klienta
až tak nezajímají informační technologie, ale to, co je nad nimi,
zajištění funkcí, kvůli kterým jsou zaváděny.
O tom, že reprezentujete špičku mezi systémovými integrátory
informačních technologií, svědčí vaše realizace v Clarion Congress Hotel
Prague****, který je jedním z nejlépe technologicky vybavených
kongresových hotelů u nás.
Ano, je to tak. Vysočanský Clarion byl určitě prubířským kamenem pro
všechny zúčastněné dodavatele, vždyť hotel podobné velikosti se v Praze
neotevíral snad patnáct let! Nicméně nové technologie se nezadržitelně
valí do Prahy obrovským tempem. Nyní se připravujeme na instalaci
technologicky nejvyspělejšího hotelu v Praze, kterým bude od listopadu
pražský Budha Bar Hotel. Nepřeháníme – v tomto hotelu bude k vidění
skutečně to nejlepší, co je na této planetě v hotelových technologiích
k mání.
Mikenopa se stala pro developery hotelů partnerem, který je schopen pomoci od
ideového návrhu hotelu přes konzultace při výběru nejrůznějších
technologií, spolupráce na tvorbě projektové dokumentace až po vlastní
instalaci a projektový management instalace a konfigurace všech dodávaných
systémů. Po realizaci společnost zajišťuje specializované servisy všech
systémů. Víte, tak, jak technologie postupují, jsme svědky trendu, kdy se
dílčí samostatné hotelové systémy integrují do několika málo logických
celků, které nabízejí vyšší stupeň komfortu hosta. Proto trvale
sledujeme technologické trendy, které definují nejagilnější světové
řetězce zejména na americkém trhu; zde jmenujme především Marriott
International, Hilton International, Mandarin Oriental. Dává nám to určitý
nadhled, protože víme, kam vývoj směřuje v Evropě a s jistým
zpožděním i na trzích v Česku, na Slovensku, v Řecku, Rumunsku a Rusku.
To nejprogresivnější, co se v naší branži děje v Česku i na
Slovensku, je z devadesáti procent následování trendů přicházejících
ze Spojených států amerických. Ale musíme dodat, že toto zpoždění
v zavádění nejnovějších trendů se zkracuje na jednotky měsíců,
v některých případech – Budha Bar Praha – dokonce týdnů.
Když jsem koncem minulého tisíciletí v interview
„Prostředník, který nebude přidávat hodnotu – zmizí“ hovořil
s Janem Mühlfeitem, dnes viceprezidentem pro Evropu společnosti Microsoft
Corporation, mj. řekl: „Informační technologie vytváří hřiště a
předepisují pravidla byznysu pro příští tisíciletí.“
A už jsme v něm. Ani ne deset let od vašeho rozhovoru informační
technologie bezesporu pravidla byznysu předepisují a od izolovaných systémů
směřují do integrovaných celků, což je přesně to, čím, se Mikenopa
zabývá. Ano, jsme integrátorem funkčně spojených systémů, a v tomto
ohledu se díváme dopředu a hledáme, jak ještě lépe dosáhnout funkčních
synergií z propojení jednotlivých systémů. Např. v Clarionu jsme
umožnili, aby host sledoval průběh své konference z pohodlí hotelového
pokoje na obrazovce hotelové televize.
Jedna věc jsou trendy a technologie a druhá zohlednění místních
zvyklostí. Podnikáte nejen na Slovensku a v Česku…
Ano, to je jeden s aspektů, na který bereme velký zřetel. V každé zemi
je hotelový trh jinak utvářen, je v jiné fázi vývoje a samozřejmě se do
hotelnictví v dané zemi nesmírným způsobem promítá lokální kultura,
tradice a dokonce i nedávná historie.
Proto v místě, kde chceme dlouhodobě působit, zakládáme lokální
pobočku s místními lidmi, ať už v řeckých Athénách, v Rumunsku
v Bukurešti a v Ruské federaci v Moskvě. U služeb lidem by bylo
zásadní chybou opomíjet vliv tradic a kultury. Není to tedy „jen“
o dodávkách integrovaných systémů a jejich odborném servisu, ale také
o uživatelském komfortu vycházejícím z místní kultury, ale
respektující i mezinárodní standardy daného hotelu. Ve vybraných
hotelích fungujeme kupříkladu jako outsourcovaný partner na obsluhu
konferencí. Typicky v pražských Hiltonech a Marriottu, kde takto působíme
již pět let. V athénském Hiltonu a InterContinentalu jsme již druhým
rokem. Lidé, kteří vám všude tam se sítěmi a Internetem pomohou, jsou
lidé z Mikenopy.
Nyní se snažíme oslovit nadnárodní hotelové řetězce a mezinárodní
developery, kterým může přijít vhod naše nadnárodní působení. Např.
významnou slovenskou finanční skupinu J&T, která ze Slovenska expanduje
nejen do Česka, ale i do Ruska. Tedy, pokud se nám dobře spolupracovalo na
Slovensku, proč bychom nepokračovali na jejich projektech v Česku nebo
třeba v Ruské federaci? V našem byznysu proto hledáme nejen ukotvení na
daném lokálním trhu, ale i nadnárodní partnery, a v rámci Evropy je
jednoznačně vidíme.
Co segmenty mimo hotelnictví?
Z hlediska toho, co nabízíme, jsou v České republice aktuální např.
business centra. Jestliže jsme schopni dělat to, co realizujeme v hotelích,
můžeme naprosto sebevědomě přijít a navrhnout business centrum.
V západní Evropě do segmentu Hospitality zahrnují i nemocnice,
lázeňské domy, sanatoria, domovy důchodců atd. To je další oblast, která
v Česku a na Slovensku půjde nahoru. Očekáváme rostoucí požadavky na
kvalitu poskytovaných služeb, a bude to také pro nás velká
příležitost.