Soukromý letoun rozumnou investicí
25. 05. 2010
S jednatelem L D Aviation Prague, s.r.o. Jaroslavem Najmanem se
potkáváme 7. května 2010. Jeho firma prodává nová i zánovní letadla,
helikoptéry a veškerou technickou podporu. Tzn. náhradní díly, nářadí,
vybavení atd. pro civilní a vojenská letadla.
Jaroslave, za sto let existence našeho leteckého průmyslu jej
pravděpodobně nic tak důkladně nezkrušilo, jako návrat k tržní
ekonomice koncem dvacátého století.
Důvod propadu českého leteckého průmyslu mj. byl, že se po roce
1948 stoprocentně orientoval na Východ. Když se však začátkem
devadesátých let v Československu převrátil režim, byly východní a
s nimi spjaté trhy v propadu, a naše firmy se snažily přeorientovat na
západní. Od amerického trhu jsme ale byli naprosto odříznutí, protože
v USA ani v západní Evropě nesměly stroje certifikované podle českých a
ruských norem létat. Během devadesátých let se sice začala měnit situace,
ale český letecký průmysl už propad nedohnal. Státní podniky ztrácely
vysoce kvalifikované zaměstnance, a z nich se mj. začali formovat výrobci
skvělých českých ultralightů, jako např. Evektor, který dnes vyvíjí
turbovrtulový dvoumotorový letoun.
Pokud se na situaci podíváme celosvětově, útlum leteckého průmyslu stihl
všechny malé národy. Holanďané přestali vyrábět Fokkery. Švédové
Saaby. Přestali být konkurenceschopní, protože vyvinout nové letadlo stojí
neuvěřitelné peníze. Američané říkají: „Výroba malých letadel
dělá z bilionářů milionáře,“ a je v tom velký kus pravdy.
Vyprodukovat stíhačku se všemi systémy dokáží jen silné ekonomiky, jako
Rusko, USA, Francie nebo Čína. Kompletně celou stíhačku už dnes nevyrábí
ani Velká Británie.
Za předchozího režimu bylo nemyslitelné vlastnit soukromé
obchodní letadlo.
U řady Čechů tento pocit přetrvává. Přesvědčili jsme se o tom, když
jsme je tu od poloviny devadesátých let začali prodávat a vysvětlovat, že
pro podnikatele, který nechce ztrácet čas čekáním na letištích, je
rozumnou investicí koupit si vlastní letoun a mít vlastní posádku. Nejen,
že nečeká na letadlo, ale letadlo na něj, ale že i dobu letu může
využít k obchodním jednáním, popř. k jiné práci. V business jetu
(pokud na to má vybavení) se může připojit na internet, telefonovat aj.
Speciálně při letech přes oceán je to velká výhoda. Dnes to už lidé
vědí a pořizují si business jety, a my jsme jim schopni takové letadlo
zakoupit, dovézt a za pomoci partnerských provozovatelů uvést do provozu.
Jsme s to starat se jim o veškerou technickou podporu. Přivézt náhradní
díly. Zařídit financování a údržbu letadla. Zajistíme jim pojištění,
proškolení posádek na daný typ letadla, registraci na Úřadu civilního
letectví ČR
atd. Zkrátka poskytujeme službu na klíč.