Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR) je profesní nezisková organizace, jejímž hlavním cílem je podpora podnikatelů v oboru hotelnictví a gastronomie. Členy asociace jsou majitelé a provozovatelé ubytovacích a gastronomických zařízení z celé republiky, pro které tato organizace zajišťuje pravidelný servis a poradenství. AHR ČR je členem evropské konfederace asociací hotelů a restaurací – HOTREC a zastupuje tak zájmy svých členů i na evropské úrovni. Krajské sekce AHR ČR spolupracují se samosprávou na propagaci a rozvoji cestovního ruchu v krajích a marketingové podpoře svých členů. AHR ČR pomáhá svým členům lépe se orientovat na trhu, být připraveni na nová legislativní opatření a mít možnost ovlivňovat dění v oboru.
Současný systém tlačí podnikatele do šedé ekonomiky
31. 12. 2012
Prezidenta Asociace hotelů a restaurací České republiky Ing.
Václava Stárka jsem o rozhovor požádal v Praze-Klánovicích 13. října
2012 na oslavách 50. výročí tamní hotelové školy.
Klánovická škola Svazu českých moravských spotřebních družstev patří
mezi naše nejprestižnější. Vychovala řadu významných gastronomů. Jako
příklad si za všechny dovolím jmenovat vynikajícího šéfkuchaře Jiřího
Krále. Tuto školu mám spojenu i s letním setkáním s dětmi
z dětského domova. Asociace hotelů a restaurací České republiky totiž
provozuje Nadaci AHR ČR, která zaštiťuje projekt „Start do života“.
V něm těmto dětem pomáháme s profesním uplatněním v našich oborech.
Uvedeme je do odborné školy, zařídíme praxi a následně jim
zprostředkujeme zaměstnání. Máme radost, že s vysokou pravděpodobností
nebudou patřit mezi oněch zhruba osmdesát procent dětí, které se vyučí,
ale nakonec dělají něco úplně jiného.
Další oblastí, kde Asociace hotelů a restaurací ČR
zaznamenává úspěchy, jsou členské benefity.
Jedním z hlavních je, že se nám podařilo uzavřít kolektivní smlouvy na
autorská práva. Všem, kdo se do tohoto projektu zapojili, se formou slev
nejen vrátily členské příspěvky, ale dokonce něco vydělali. Velké
řetězce ochranným autorským svazům zaplatily až o až půl milionu korun
méně, pro menší ubytovací zařízení – kolem dvaceti pokojů –
činila úspora zhruba dvacet tisíc korun.
V předchozím, devátém vydání Všudybylu náš druhý
nejvyšší ústavní činitel, předseda horní komory Parlamentu České
republiky Milan Štěch říká: „Co poškozuje pověst, a tedy hospodářské
zájmy České republiky, jsou záležitosti jako nedávná ‚lihová
aféra‘. Ty udělají obrovské škody, které ani byznys, ani politici
nemohou rychle napravit.“
Určitě, každá takováto aféra má nějaký dopad na výkonnost cestovního
ruchu. Ale ve světě vidíme, že turisté se na místa různých krizí časem
vracejí. Myslím, že je to otázka několika málo měsíců, a možná ani
ne, a lidé si na nějakou lihovou aféru ani nevzpomenou. Jinak jde bohužel
opět o příklad toho, jak stát, který není schopen zajistit elementární
kontrolu toho, co by měl hlídat, přenáší zodpovědnost na podnikatele.
Dodnes není jasné, jak se k metanolu postaví. Návrhy, aby na něj byla
uvalena spotřební daň (byť i nulová), aby mohl být větší přehled, jak
se s ním nakládá, byly zamítnuty s tím, že vzhledem ke směrnicím
Evropské unie pro metanol údajně nemůžeme mít jiný režim než ostatní
členské státy. Pokud dojde k zavedení licencí na prodej alkoholu, jediné
opatření, které by mohlo podnikatelům v pohostinství pomoci, je, že by
tyto licence byly natolik přísné, aby se alkohol směl prodávat pouze
v kamenných obchodech a restauracích. Popřípadě to, aby nakládání
s metanolem bylo opět pod kontrolou, tedy aby byl našimi zákonodárci
vrácen mezi jedovaté látky, na něž se vztahuje zvláštní režim a
z jejichž seznamu byl při novelizaci zákonné normy kdožvíproč vyjmut. Od
krajských hygieniků víme – a jednali jsme se všemi – že většina
problémů s metanolem se týkala trhovců, tedy tržišť a kiosků. Přitom
ale metanolovou aférou spolu s výrobci lihovin nejvíc utrpěli právě
provozovatelé restaurací.
Naše minulé interview probíhalo před výroční konferencí
Asociace hotelů a restaurací ČR 2011. Jaké bylo pro podnikatele
v hotelnictví a pohostinství období uplynulých dvanácti měsíců? Do
Česka prý přijelo rekordní množství cizinců.
Ano, přijelo víc turistů. Podle našeho průzkumu se ale ne všechna
ubytovací zařízení dostala do pozitivních čísel. Problémy měly zejména
horské podniky. Musíme proto hledat cesty, jak tržby zvedat. Proto jsme pro
své členy zorganizovali road show: „Podnikejte tak, abyste vytvářeli
zisk“, zaměřenou na problematiku zefektivnění provozu. Tržby totiž
zdaleka nevzrostly tolik jako obsazenost, natož ziskovost. To, co je brzdilo,
byl růst distribučních nákladů. Přibývá hostů, kteří si dělají
rezervace přes globální rezervační a distribuční servery. Ty se tak
dostávají do pozice, ve které si mohou takřka diktovat výši provizí. Pak
tu jsou slevové portály, což je nástroj, který stlačuje ceny téměř na
likvidační úroveň.
Současně jsme zaznamenali, že hotely a penziony mají zbytečně vysoké
mzdové náklady. Jejich majitelé a top management se totiž bojí využívat
outsourcingu pro housekeeping či další služby z obavy, že je za to napadne
inspektorát práce. Pokud se tak děje, je to demagogie. Najmout si firmu, aby
outsourcovala služby, je v Evropské unii zcela běžné. Tuto problematiku
jsme probírali s generálním inspektorem práce, a i z jeho postojů jsme
nabyli dojmu, že tak jako v jiných kontrolních činnostech státu je to
i v tomto segmentu hodně nevyvážené. Inspektorát práce například
postihne podnikatele za to, že včas nezaplatil zaměstnancům přesčasy. Na
druhou stranu ignoruje podnikatele, kteří lidi, jež pro ně pracují,
oficiálně vůbec neplatí nebo jim poskytují jen minimální plat a zbytek
jim „dávají bokem“. Nevidím důvod, proč by zrovna tohle nemohl
inspektorát práce postihovat. Asociace hotelů a restaurací ČR razí: když
se platí odvody a daně, ať je platí všichni – pak by se nemusely zvedat
tak drasticky.
Naše loňské interview neslo název „V Německu si ubytovací
služby přesunuli do sedmiprocentní sazby DPH“ (viz stejnojmenný článek
na www.e-vsudybyl.cz). Třináct procent,
to už je slušná obchodní marže! Takže nejen v Česku jsme si všichni
rovní a někteří rovnější, ale platí to i v rámci hospodářské
soutěže v Evropské unii.
Zarputilost, se kterou se tady politická reprezentace snaží zvedat daně,
aniž by si uvědomovala, že tím nic nezíská, je zarážející. Asociace
hotelů a restaurací ČR se domnívá, že cesta vede jinudy. Stát by se měl
zaměřit na to, aby se daně vybíraly, a ne je zvedat těm, kdo je platí. To
ještě víc vylepšuje tržní postavení nekalé konkurence, která daně
neplatí. Nejhorší je, že nejen u DPH se kdekdo zaštiťuje Evropskou unií.
Vždycky se najde nějaká směrnice EU, která údajně neumožňuje použít
vlastní řešení. A když to možné je, jako například u značení
potravin, které se z Evropské unie přesunulo na národní úroveň, tak se
zástupci ministerstva zemědělství a zdravotnictví dodnes hádají, jak by
se tato směrnice měla uplatňovat. Přitom to jediné, co Evropská unie
přikazuje, je, aby zákazník v restauraci na vyžádání od obsluhy dostal
(třeba i slovně) informaci, jaké alergeny ten který pokrm obsahuje.
Každým rokem děláte mezi svými členy anketní
průzkum.
Letos jsme se například ptali, zda máme mít co nejširší záběr, nebo
všechny síly vrhnout na řešení zásadních problematik. Podle zadání
členů jsme pak vytvořili plán aktivit na rok 2013. To, co je nejvíc
zajímá, je prosazování zájmů podnikatelů. Chtějí se věnovat
udržitelnosti oboru a jeho rozvoji. Hlásí se k zodpovědnému přístupu
k podnikání. Potvrdilo se, že náš věčný evergreen DPH je pro ně
skutečně důležitý. Jsou pro to, aby se snížila hranice registrace pro
platbu DPH na 500 tisíc korun a zúžil se tak okruh lidí, kteří placení
DPH unikají. Na druhou stranu vnímají, že je třeba udělat něco, aby
podnikatelské prostředí bylo k žití, protože současný systém de facto
tlačí podnikatele v pohostinství do šedé ekonomiky. Víc než devadesáti
procentům našich členů vadí, že stát toleruje nebo přinejmenším
nepostihuje nelegální zaměstnávání. Apelují na zefektivnění jeho
kontrolní činnosti a na potírání částečného zaměstnávání načerno.
Zákonný zákaz kouření byla další věc, na kterou jsme se ptali.
Dvaasedmdesát procent našich členů ho chápe jako zásah do svobody
podnikání. Nejde o to, aby se v restauracích kouřilo, ale aby ten, kdo
o tom rozhodne, byl zákazník, respektive provozovatel podniku, a ne stát.
Naše členy také velmi trápí komerční podnikání státem dotovaných
zařízení – školních jídelen, ubytoven, které mají sloužit státním
zaměstnancům apod. V příštím roce se proto chceme víc zaměřit na
disproporce v hospodářské soutěži, zejména na státem dotovaná
stravovací a ubytovací zařízení, která fungují jako otevřená.