Software KLID minimalizuje rizika při správě majetku
31. 12. 2018
Obáváte se pokut za propadlé revize, nevyplacení pojistných událostí pro nedodržení zákonných povinností, nečekaných výdajů a investic do majetku, chaosu v dokumentaci po odchodu zaměstnanců, kteří vám spravovali majetek? Společnost EASY FM má řešení: informační systém pro správu majetku – software KLID.
O tom, aby podniky, úřady či jiné organizace měly správu
svého majetku, šněrovanou dalšími a dalšími novelami a normativy, pod
kontrolou a mohly se věnovat tomu, k čemu byly zřízeny, jsem si přišel
povídat s jednatelem společnosti EASY FM Ing. Ondřejem Antošem.
Pane inženýre, když jsem v prosinci 1999 dělal rozhovor
s pozdějším viceprezidentem Microsoftu Corpopration Janem Mühlfeitem pro
první vydání Všudybylu roku 2000, prohlásil, že „informační
technologie vytváří hřiště a předepisuje pravidla pro příští
tisíciletí“. Ono příští tisíciletí je už osmnáctým rokem
skutečností a vy autorem unikátního softwaru KLID, který podnikům,
úřadům a dalším institucím hlídá procesy v oblasti správy jejich
majetku.
Snažili jsme se nastavit systém tam, kde se to do té doby nedařilo, a
hledali podpůrné prostředky. Rozhodli jsme se využít informační
technologie, které už opravdu dokážou zázraky pro to, aby byl systém
schopný zvládat oblast, kde je obrovské množství povinností,
odpovědnosti, měnící se legislativy, zapojení lidských zdrojů a
dodavatelů a kde jde v případě chybování zpravidla o velké finanční
ztráty. Zkrátka nastolit klid ve správě majetku, aby odpovědní lidé
nemuseli mít obavu, že budou pykat za to, že něco opomenou. To nás
inspirovalo nazvat náš software KLID. Podnikatel nebo management, když chce
dosáhnout nějakého cíle, tak k tomu potřebuje procesy, lidi, budovy,
technologie, licence atd., a samozřejmě mít to pod kontrolou. A o to se mu
software KLID stará.
Co pojistné události, jako například požár sazí v komíně,
který se rozšíří na celou budovu?
Takové věci se bohužel stávají. A ještě horší dopad mají, pokud se
zjistí, že jejich provozovatel neměl v pořádku legislativou stanovené
náležitosti. Pokud by v tomto případě nenechal provést povinnou kontrolu
spalinových cest, pojišťovny mu zkrátí pojistné plnění, a ještě
zaplatí pokutu. Nejhorší situace nastává při ublížení na zdraví, nebo
dokonce úmrtí, z nichž vyplývá trestní zodpovědnost statutára a
vedoucích pracovníků. Software KLID tak v oblasti správy majetku chrání
i před trestní odpovědností. Ve vámi zmíněném případě že se
nestane, aby nebyla včas provedena kontrola komínu.
Takže se po zavedení vašeho software může stát, že jeho
uživatel zjistí, co všechno opomíjel?
Bývá tomu tak. Většina klientů, když u nich provádíme analýzu, co
všechno by měli dělat, má minimálně dvacet procent věcí špatně, nebo
je nedělá vůbec. Legislativa – od bezpečnosti práce, požární ochrany,
ochrany životního prostředí, hygieny, energetiky atd. – se totiž na něj
valí ze všech stran. U jedné nadnárodní skupiny jsme například zjistili,
že mají padesát procent všeho špatně. Ale ne proto, že chtěli šetřit,
ale protože si mysleli, že to dělá někdo jiný. Sférou, v níž software
KLID klientům výrazně eliminuje trable a šetří náklady, je zachování
kontinuity. Například když jim odejde klíčový člověk – facility
manažer – a rozpis činností odejde s ním. To pak bývá firma hodně
ochromena. Její majitel či top management pak má velký problém, protože
v této značně specifické, dalšími a dalšími normativy
„obohacované“ oblasti se lze jen těžko orientovat. A pokud se mu na
facility management podaří přijmout nového zaměstnance, může se stát,
že než ten se zorientuje, bude v oblasti správy jeho firemního majetku
tápat třeba i půl roku. A spoléhat se na externí dodavatele –revizáky
apod., že se budou ozývat, protože je to pro ně byznys? To nelze. Zaučení
nového facility manažera je drahé. Navíc je obrovská fluktuace. A když
zaměstnavatel zjistí, že to nový zaměstnanec po půl roce zaučování chce
zabalit, ztrácí velké peníze.
Software KLID tak nejen že minimalizuje rizika, že organizace něco
prošvihne, ale zřejmě jejímu vedení i šetří čas.
Už proto, že pokud se bude jen pouhopouhé půlhodiny denně hrabat
v nějakých šanonech, dohledávat potvrzení, čísla, kontakty, ztratí tím
za kalendářní rok skoro celý měsíc pracovní doby. Další hrozbou jsou
pokuty. Když přijde kontrolní orgán, většinou je to namátková kontrola a
možná udělí nějakou malou pokutu. Když je ale problém, kontrola už není
namátková. Pokud se stane vážná nehoda, prvně ji vyšetřuje policie,
následuje inspekce, pak pojišťovna. Všichni všechno důkladně kontrolují
a pokuty bývají obrovské. Firma ztrácí na pojistném plnění, což mohou
být milionové částky. Pokuty hrozí v řádu stovek tisíců až milionů
korun. Pak už hovoříme o ohromných výdajích, jež by firma neměla, pokud
by ji hlídal software KLID, který je prvé řadě o prevenci. O tom, že se
klient vyvaruje těchto neblahých důsledků.
Jak software KLID pokrývá poptávku, co se týče velikosti
firem?
Aplikujeme jej od malých firem s několika zaměstnanci po velké nadnárodní
společnosti. Je vhodný pro téměř jakoukoli organizaci a lze se k němu
připojit odkudkoli, třeba i přes telefon. Takže našimi klienty je nejen
celá velikostní škála obchodních společností, od malých s pár lidmi
až po firmy s mnoha tisíci zaměstnanci, ale i instituce státní správy,
církve, zkrátka kdokoli, kdo hospodaří s majetkem. Vhodnost softwaru KLID
je takřka univerzální. Je uživatelsky přívětivý a není drahý. Softwary
typu Helios nebo SAP jsou nejen drahé, ale i náročné na kvalifikaci lidí,
kteří s nimi mají pracovat. Mezi našimi klienty tak jsou i tací, kteří
softwary typu SAP používají na výrobu a na vše ostatní náš software
KLID, protože je levný a uživatelsky přívětivý, takže nemají problémy
se změnami a s tím, nechat s ním pracovat nové zaměstnance.
Co vás vedlo k vývoji tohoto softwaru?
To, co se odráží v jeho názvu: hledání klidu. Hledám klid pro sebe,
svoji rodinu i pro kamarády a baví mě softwary. Od začátku své profesní
kariéry působím jako poradce pro systémy řízení. To je hodně
multidisciplinární obor. Při té příležitosti jsem se obeznámil
s procesy ve stovkách firem. Od malých po ty největší. Dělal jsem
projekty pro Českou poštu, pro vysoké školy, ministerstva a zároveň
chystal systémy pro malé dopravní a výrobní podniky. Patnáct let jsem
nastavoval systémy a dělal hlavně pro stát, kde člověk až tak moc na
výsledek nedohlédne. Trochu jsem přitom ztrácel smysl své existence. Proto
jsem hledal něco, čemu rozumím a co bude mít efekt, který brzy uvidím.
Něco, co má smysl jak pro mě, tak pro klienty. Aby to byla opravdu
užitečná záležitost. Něco, co může pomáhat nejen v České republice,
ale i jinde ve světě. Software KLID stavíme tak, aby fungoval kdekoli, a
expandujeme s ním do zahraničí. Zkrátka mi dává smysl, když klientovi
pomohu uvolnit část jeho pracovní kapacity tím, že práci předá
stroji – a má klid.
Kde mohou zájemci o software KLID získat reference?
V podstatě u kteréhokoli našeho klienta. Odkazujeme na ně na svém webu.
Jejich reakce jsou pozitivní. Mě osobně zajímají hlavně jejich požadavky
na další rozšíření a úpravy softwaru. Když jsme dělali poslední
z pravidelných bezplatných školení pro jeho uživatele, opět jsme naplnili
sál. Přes padesát oslovených majitelů a zaměstnanců firem si na nás
udělalo čas.