Snídaně s Asociací cestovních kanceláří České republiky
13. 04. 2014
Tajemník Asociace cestovních kanceláří České republiky pan Michal
Veber zval na 26. března 2014 do pražského čtyřhvězdičkového hotelu
řetězce Sivek Hotels, Kampa – Stará zbrojnice, na pracovní „Snídani
s Asociací cestovních kanceláří České republiky“. Pozvání přijala
i ministryně pro místní rozvoj paní Věra Jourová, kterou kyticí květů
přivítal předseda asociace pan Viliam Sivek.
ACK ČR řeší několik problémů, které mají negativní dopad na
podnikání cestovních kanceláří a agentur. Řadí se k nim nekorektní
komentáře některých veřejných představitelů k situaci na Ukrajině a
nesoulad nového Občanského zákoníku se zákonem č. 159/1999 Sb.,
o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu.
„Situace na Ukrajině zasáhla i do života cestovních kanceláří a
agentur, které se zabývají příjezdovou turistikou z Ruské
federace,“ konstatoval předseda Viliam Sivek.
V roce 2013 přijelo do České republiky 137 tisíc ukrajinských turistů.
Ve stejném roce 759 tisíc ruských turistů, což je o 65 tisíc víc
oproti roku 2012. Turisté z Ruska jsou v západní Evropě velice žádaní.
Jejich průměrná doba pobytu je pět dní a denní útrata na českém území
téměř čtyři tisíce korun.
Schizofrenním stavem je legislativní ukotvení podnikání cestovních
kanceláří a agentur. Některé právní normy, které musí cestovní
kanceláře a agentury dodržovat, jsou v rozporu s novým občanským
zákoníkem. Jedná se především o zákon 159/1999 Sb., který zavedl
názvosloví a určuje vztahy mezi klientem a cestovní kanceláří a
agenturou.
„Blížící se hlavní sezóna jistě přinese tradiční evergreen
v podobě dohadů, kolik cestovních kanceláří zkrachuje a kolik lidí tak
bude poškozeno“, řekl místopředseda ACK ČR pro vnější vztahy Jan
Papež a podotkl:* „Poslední roky ukázaly, že oblast našeho podnikání je
v porovnání s jinými, například se stavebnictvím, mnohem stabilnější.
Ke krachům cestovních kanceláří dochází i v zahraničí, a často ve
větší míře než v Česku, kde nedosahují ani jednoho procenta. Riziko, a
tedy i úpadek, jsou součástí podnikání a je důležité naučit se je
brát jako věc, která může nastat mj. i v důsledku konkurenčního boje.
Důležitá je ochrana spotřebitele. Ta je v dodavatelsko-odběratelských
vztazích v rámci podnikání cestovních kanceláří a agentur mnohem
vyšší než v řadě jiných oblastí.“*