Snažíme se šířit pravidla etického podnikání
22. 04. 2006
S generálním ředitelem firmy Shell Česká republika Ing. Pavlem
Šenychem se potkávám v novém sídle společnosti v Praze 4. Pane
řediteli, co bylo příčinou této změny?
Firma Shell se díky úspěšnému rozvoji v České republice rozrostla tak,
že nám kanceláře v ulici Pod pekárnami přestaly stačit. Museli jsme
proto hledat místo, které bude lépe vyhovovat našim potřebám, a to i co
se týče možností komunikace mezi pracovníky různých oddělení
společnosti Shell. Ve výběrovém řízení nejlépe dopadla adresa Antala
Staška. Je to naprosto nová administrativní budova, kterou postavila firma
Skanska. V rámci jednoho podlaží zde máme k dispozici dva tisíce dvě
stě metrů čtverečních. Nemusíme proto, tak jako na předcházející
adrese, běhat po schodech mezi prvním až pátým patrem či dokonce
navštěvovat některé kolegy přes ulici v jiné budově. Přestěhování
nám také umožnilo disponovat prostorami pro větší akce, takže v sídle
firmy můžeme realizovat společné mítinky všech našich zaměstnanců.
Když jsem připravoval toto vydání Všudybylu, navštívil jsem
pana Milana Popilku v sídle jeho firmy v Bratřínově. Při té
příležitosti zavzpomínal na dobu, kdy Shell v Česku znovu začínal
s jednou čerpací stanicí v Třebíči.
To už je skutečně historie. Tedy patnáct let zpátky. Čerpací stanice
v Třebíči byla skutečně tou první, kterou jsme po pádu totalitního
režimu na českém území otevřeli. Bylo to v listopadu 1992. Firma Popilka
byla naším prvním obchodním partnerem, s nímž jsme začali spolupracovat
v oblasti distribuce pohonných hmot. Dodnes jsem tomu rád, že je od té doby
stálým partnerem Shellu. Ba velmi významným obchodním partnerem. Její
dopravní služby, které si pronajímáme, tvoří podstatnou část
distribuční struktury firmy Shell Česká republika. Firmě Popilka jsme
dokonce v roce 1998 odprodali flotilu vlastních cisternových vozů určenou
k zásobování čerpacích stanic. Náš vztah se utužuje tím, jak si
navzájem vyměňujeme zkušenosti. Firma Popilka je jednou z těch, která je
ochotna a schopna akceptovat vysoký standard kvality společnosti Shell.
Zlepšovat své služby včetně technické a technologické vybavenosti svých
cisternových vozů podle toho, jak roste náročnost zásobování čerpacích
stanic Shell. Zavádět v rámci svého dispečinku progresivní logistické
postupy a nejmodernější technologie tak, aby odpovídaly aktuálně
uplatňovaným v síti čerpacích stanic Shell.
Ano, pan Milan Popilka se zmiňoval o vysokých nárocích na jakost
včetně striktního manuálu pro firmy spolupracující se Shellem… Určitě
vám při nich jde o udržení beztak vysokého kreditu kvality značky Shell.
Rád bych vás ale požádal o komentář k opačnému jevu. K šizení
zákazníků, pančování pohonných látek a daňovým únikům u tzv.
„konkurence“. Smím?
Jistě. Bohužel to není nová situace. S politováním musím konstatovat,
že nečestné podnikání v našem oboru, zejména subjektů, které nemají
dostatečně propracovaný kontrolní mechanismus, je tady od té doby, kdy se
na české území vrátila svobodná tržní ekonomika. Snad každý
zaregistroval kauzy s lehkými topnými oleji z počátku devadesátých let
minulého století. Dnes k tomu vycházejí publikace, studie a zprávy. To,
že se v poslední době daří odhalovat a trestat takovouto nekalou
konkurenci, my, značkoví provozovatelé čerpacích stanic, vítáme. Zejména
proto, že nastavuje rovné podmínky na trhu. Že umožňuje zákazníkům, aby
si mohli vybrat místo, kde chtějí pohonné hmoty doplňovat na základě
ukazatelů, které jsou srovnatelné. Tedy, že nejsou nuceni spoléhat pouze na
intuici, je-li či není pohonná hmota v pořádku. Musím říci, že
většina značkových čerpacích stanic má vypracován velmi podrobný
integrovaný plán kontroly jakosti. Od výroby přes transport až po finální
distribuci. A také, pokud se podíváme na statistiky monitorující kvalitu
pohonných hmot, zejména ty uváděné Českou obchodní inspekcí, uvidíme,
že členské firmy ČAPPO (České asociace petrolejářského průmyslu a
obchodu) mají oproti zbytku konkurence až o řád lepší výsledky v rámci
kontrol kvality. Tím nechci říci, že neznačková čerpací stanice rovná
se pochybná jakost. I mezi nimi jsou rodinné a další firmy, které
podnikají čestně a drží dostatečnou kvalitu pohonných hmot. Nicméně,
v tomto segmentu se, bohužel, vyskytují také ti, kteří podnikají se
snahou ošidit stát o daně, získat neadekvátní výhody na trhu a vydělat
víc, než je v našem podnikatelském sektoru obvyklé.
V tomto vydání je také interview s předsedou představenstva a
generálním ředitelem Českých drah panem Josefem Bazalou. A tak mne, pane
generální řediteli, napadá, se zeptat, jak je to v zemích, kde Shell
dodává pohonné hmoty železničním společnostem?
Společnost Shell se ve všech zemích, kde podniká, snaží působit na trhu
privátních čerpacích stanic a spolupracovat tam i s velkými dopravními a
průmyslovými podniky. Tedy i se společnostmi typu Českých drah. Dodávat
jim maziva a pohonné hmoty. Samozřejmě, vše se děje na základě
transparentních výběrových řízení. V řadě zemí jsme úspěšní.
Vyhráli jsme např. i tendr v rámci letních olympijských her v Řecku. To
dostatečně hovoří o tom, že máme o takovéto typy spolupráce zájem.
V minulosti jsme se zúčastnili i výběrových řízení na dodávky
pohonných hmot Českým drahám. V těch jsme však neuspěli, a nechci
rozebírat, z jakých důvodů.
Na jedné z vašich akcí jsem se seznámil s paní Adrianou
Krnáčovou, výkonnou ředitelkou Transparency International – Czech
Republic.
Firma Shell obecně si vysoce váží čistoty podnikání. Je to jeden ze
stěžejních bodů její filozofie všude ve světě. Máme to potěšení být
jedním ze zakládajících členů sdružení „Viva Etika“, které vzniklo
pod záštitou Transparency International v České republice. I jejím
prostřednictvím se snažíme šířit pravidla etického podnikání, a nejen
v naší branži, ale obecně po celé republice. Pořádáme semináře.
Nedávno byl jeden velký v sídle PricewaterhouseCoopers. Účastnili se ho
osobnosti byznysu, členové pražského diplomatického sboru a zástupci
médií. Dokonce tam natáčela česká veřejnoprávní televize. Jeho tématem
byla etika podnikání. Semináře realizujeme i na vysokých školách.
Několikrát v roce tak vedu seminář pro studenty Vysoké školy ekonomické.
A nesmírně si to užívám. Nejenže se takto daří šířit myšlenky
etického podnikání, ale zároveň od posluchačů čerpám informace, jak
etiku podnikání vnímá nastupující generace manažerek a manažerů.
S tím, jak se projekt léty rozvíjí, se stále více a více názory
studentů blíží tomu, co je vlastní hnutí „Viva Etika“, a to je velmi
pozitivní.
www.shell.cz
www.transparency.cz