Služeb Čedoku využívá stále více klientů jiných cestovních kanceláří
06. 10. 2004
Cestovatelé jsou stále náročnější
Léto pomalu končí a je čas na hodnocení letní sezony z pohledu
výjezdové turistiky. Letní sezona byla pro Čedok neobvykle úspěšná.
Zájem byl ze strany nejenom tradičních klientů, kteří jezdí s Čedokem
každoročně, ale zaznamenali jsme i velký příliv nových klientů od
jiných cestovních kanceláří. Jednalo se především o klienty
vybírající zájezdy ze střední a vyšší cenové kategorie. Cestovatelé
jsou stále náročnější a vybírají z kvalitnějších ubytovacích
kapacit hotelů vyšších kategorií se stravováním na bázi all inclusive.
Z tohoto důvodu stagnovala poptávka po jednoduchých apartmánech a hotelích
bez stravování. Dle času nákupu zájezdu se klienti polarizovali na ty,
kteří využili slev za včasný nákup a výběru z nepřebrané nabídky, a
na druhé straně na vybírající zájezdy na poslední chvíli. Řada
zájemců kupovala zájezdy na poslední chvíli, ale za plnou cenu, a to
z důvodu, že o termínu dovolené rozhodují těsně před nástupem na ni a
vybírají si produkty z vyšší cenové kategorie, které se zpravidla do
režimu v poslední minutě neboli „výprodeje“ zájezdů nedostávají.
Vyjádřeno čísly využilo nákupu v první minutě 30 % klientů, 20 %
v poslední minutě a v běžném režimu 50 %.
Pobyty v atypických oblastech
Z hlediska cílových destinací došlo k zajímavému jevu, a to
k akceleraci zájmu o pobyty v atypických oblastech, například
severských. Hitem se stal Island, kde se zájem cestovatelů zdvojnásobil.
Další zajímavostí byl zvýšený zájem o pobyty ve vnitrozemských
termálních lázních a v horách, což bychom mohli s nadsázkou
charakterizovat jako útěk před horkem. V rámci pobytů u moře došlo
k přesunu poptávky od autobusové k vlastní dopravě, a to zejména při
prodeji zájezdů do Chorvatska a do Itálie. Ve Středomoří se významně
posílil zájem o netradiční cíle, jako například ostrov Sardinii nebo
o Španělskou Andalusii. Ke stálicím zájmu patřil Egypt a Tunisko.
Absolutním bestsellerem se stalo Bulharsko, kde došlo k nejprudšímu růstu
poptávky. Zájmu se těšila i nová destinace v nabídce Čedoku, Maroko.
Došlo k významnému zvýšení zájmu o poznávací zájezdy po Evropě a do
středomoří. Značnou stagnací procházel zájem o pobytové zájezdy
v Řecku, kde paradoxně olympijské hry spíše klienty odrazovaly, než
přitahovaly. Klíčovou událostí letní sezony bylo mistrovství světa ve
fotbale Euro 2004, které vyvolalo zájem tisíců fanoušků, kteří
kombinovali pobyt u moře s návštěvou fotbalového utkání. V poptávce
po exotice došlo k přesunu zájmu z oblasti Asie do Karibiku a Jižní
Ameriky. Šlo zejména o okruhy po Mexiku a dalších středoamerických
republikách a po Brazílii. V tomto roce s Čedokem vycestuje do zahraničí
více než 190 tisíc klientů, což je přibližně o 5000 klientů více
než v minulém roce.
Tomáš Brejcha, ředitel marketingu
Čedok a.s.
10 nejnavštěvovanějších destinací Čedoku v létě
2004
1. Chorvatsko
2. Bulharsko
3. Egypt
4. Španělsko
5. Slovensko
6. Řecko
7. Francie
8. Tunisko
9. Rakousko
10.Turecko