Menu

Služeb Čedoku využívá stále více klientů jiných cestovních kanceláří

06. 10. 2004

Cestovatelé jsou stále náročnější
Léto pomalu končí a je čas na hodnocení letní sezony z pohledu výjezdové turistiky. Letní sezona byla pro Čedok neobvykle úspěšná. Zájem byl ze strany nejenom tradičních klientů, kteří jezdí s Čedokem každoročně, ale zaznamenali jsme i velký příliv nových klientů od jiných cestovních kanceláří. Jednalo se především o klienty vybírající zájezdy ze střední a vyšší cenové kategorie. Cestovatelé jsou stále náročnější a vybírají z kvalitnějších ubytovacích kapacit hotelů vyšších kategorií se stravováním na bázi all inclusive. Z tohoto důvodu stagnovala poptávka po jednoduchých apartmánech a hotelích bez stravování. Dle času nákupu zájezdu se klienti polarizovali na ty, kteří využili slev za včasný nákup a výběru z nepřebrané nabídky, a na druhé straně na vybírající zájezdy na poslední chvíli. Řada zájemců kupovala zájezdy na poslední chvíli, ale za plnou cenu, a to z důvodu, že o termínu dovolené rozhodují těsně před nástupem na ni a vybírají si produkty z vyšší cenové kategorie, které se zpravidla do režimu v poslední minutě neboli „výprodeje“ zájezdů nedostávají. Vyjádřeno čísly využilo nákupu v první minutě 30 % klientů, 20 % v poslední minutě a v běžném režimu 50 %.

Pobyty v atypických oblastech
Z hlediska cílových destinací došlo k zajímavému jevu, a to k akceleraci zájmu o pobyty v atypických oblastech, například severských. Hitem se stal Island, kde se zájem cestovatelů zdvojnásobil. Další zajímavostí byl zvýšený zájem o pobyty ve vnitrozemských termálních lázních a v horách, což bychom mohli s nadsázkou charakterizovat jako útěk před horkem. V rámci pobytů u moře došlo k přesunu poptávky od autobusové k vlastní dopravě, a to zejména při prodeji zájezdů do Chorvatska a do Itálie. Ve Středomoří se významně posílil zájem o netradiční cíle, jako například ostrov Sardinii nebo o Španělskou Andalusii. Ke stálicím zájmu patřil Egypt a Tunisko. Absolutním bestsellerem se stalo Bulharsko, kde došlo k nejprudšímu růstu poptávky. Zájmu se těšila i nová destinace v nabídce Čedoku, Maroko. Došlo k významnému zvýšení zájmu o poznávací zájezdy po Evropě a do středomoří. Značnou stagnací procházel zájem o pobytové zájezdy v Řecku, kde paradoxně olympijské hry spíše klienty odrazovaly, než přitahovaly. Klíčovou událostí letní sezony bylo mistrovství světa ve fotbale Euro 2004, které vyvolalo zájem tisíců fanoušků, kteří kombinovali pobyt u moře s návštěvou fotbalového utkání. V poptávce po exotice došlo k přesunu zájmu z oblasti Asie do Karibiku a Jižní Ameriky. Šlo zejména o okruhy po Mexiku a dalších středoamerických republikách a po Brazílii. V tomto roce s Čedokem vycestuje do zahraničí více než 190 tisíc klientů, což je přibližně o 5000 klientů více než v minulém roce.

Tomáš Brejcha, ředitel marketingu
Čedok a.s.

10 nejnavštěvo­vanějších destinací Čedoku v létě 2004 

1. Chorvatsko

2. Bulharsko

3. Egypt

4. Španělsko

5. Slovensko

6. Řecko

7. Francie

8. Tunisko

9. Rakousko

10.Turecko



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001