Slovensko hostilo Centrope Summit 2
04. 01. 2012
Ing. Miroslav Pala
Koordinátorem projektu Centrope Capacity je mezinárodní konsorcium Centrope Agency, které je v každé zemi zastoupeno Decentralizovanou kanceláří Centrope. Česká kancelář sídlí v Brně. Partnery projektu Centrope Capacity jsou města Vídeň, Brno, Bratislava, Trnava, Györ, Sopron a Szombathely, spolkové země Dolní Rakousko a Burgenland, samosprávné územní celky Jihomoravský kraj, Bratislavský samosprávny kraj a Trnavský samosprávny kraj.
S výkonným ředitelem Decentralizované kanceláře Centrope
v České republice Ing. Miroslavem Palou se potkáváme 5. prosince 2011 na
Slovensku o jedné z přestávek Centrope Summitu 2 v Art Hotelu Kaštieľ
v Tomášově nedaleko Bratislavy.
Pane řediteli, dnes dopoledne tu zasedala Politická rada Centrope,
jež představuje fórum nejvyšších politických představitelů dvanácti
partnerských regionů a měst regionu Centrope, v němž je Česko zastoupeno
představiteli statutárního města Brna a Jihomoravského kraje. Nyní summit
pokračuje konferencí „Destination@centrope“, věnovanou potenciálu
cestovního ruchu regionu Centrope.
Ano, tato veřejná část summitu se zabývá problematikou vytvoření
atraktivní příhraniční destinace. Otázkami, jako např. v jakých
oblastech je žádoucí vytvářet společnou obchodní politiku a marketing;
jak v oblasti cestovního ruchu vytvořit silnou značku Centrope; jakými
aktivitami přispět ke zlepšení dostupnosti zajímavých míst v regionu
Centrope a ke zviditelnění kulturního dědictví; jak koordinovat rozvoj
infrastruktury cestovního ruchu; a jak dosáhnout vytvoření pestrého a
přitom integrovaného regionu pro kulturní a leisure turistiku.
Při pohledu na mapku regionu Centrope se mi zdá, že celou jeho
polovinu tvoří rakouská území a druhou půlku území ostatních tří
zemí Česka, Maďarska a Slovenska. Jak je to s vyvážeností postavení
států participujících na projektu Centrope?
Z pozic regionální politiky Evropské unie je třeba se na Centrope dívat
poněkud jinak, a to ne z hlediska zemí, ale regionů. Členy Centrope jsou
města a regiony. Mezi nimi coby regiony i tři rakouské spolkové země:
Vídeň, Burgenland a Dolní Rakousko, přičemž rozvinutost Burgenlandu a
Dolního Rakouska je oproti Vídní výrazně nižší. Třeba HDP na obyvatele
v Burgenlandu je oproti Vídni zhruba poloviční. Co se týče vyváženosti,
musím říci, že řidící struktury v Centrope jsou nastaveny tak, že
všichni máme stejné možnosti. Centrope je projekt, který je iniciován a
řízen všemi dvanácti partnery rovnocenně. Přeshraniční spoluprací mohou
slabší regiony vždy profitovat z možností a renomé těch silnějších.
Tak to funguje všude v Evropě.
Pane řediteli, čím se zabývala neveřejná část
summitu?
Hejtmani, primátoři a starostové otevřeně diskutovali o zvyšování
konkurenceschopnosti regionu Centrope, a to i prostřednictvím zlepšování
dopravní struktury a dopravní obslužnosti. Řešila se témata, jako např.
přestavba brněnského železničního uzlu, která je nezbytná pro efektivní
využití a zvýšení kapacity transevropské železniční sítě; zlepšení
koordinace jízdních řádů – vytvoření online informačního systému
pro cestující ve čtyřech jazycích plus angličtině, protože pokud se
k sobě nedostaneme rychle, pohodlně a ekologicky, nebude se moci region
Centrope rozvíjet. Jedním z cílů spolupráce v oblasti dopravy je
zvýhodnit rodiny s dětmi při cestování veřejnou dopravou k našim
sousedům. Politici se také shodli na podpoře dálničního propojení Vídně
a Brna. Dalším tématem bylo jak společně postupovat při přípravě
příštího programovacího období Evropské unie na léta 2014 až
2020. Zájmem našich vrcholných regionálních představitelů je, aby
operační programy co nejefektivněji umožňovaly přeshraniční spolupráci
dvou, tří a více regionů.
Konference „Destination@centrope“ se zabývala otázkami
společného brandingu.
Zda a nakolik přeshraničním regionům pomůže vytváření společné
značky. Poté následovala panelová diskuse. Zabývala se prezentací
vzorových projektů spolupráce v oblasti cestovního ruchu. Jihomoravský
kraj v ní úspěšně reprezentovala jednatelka Centrály cestovního
ruchu – Jižní Morava paní Zuzana Vojtová, která si jako téma zvolila
úspěšný společný přeshraniční marketing turistických zajímavostí
Jihomoravského kraje a Dolního Rakouska.
Velmi zajímavý příspěvek také přednesl pan Greg Clark z Londýna, který
porovnával spolupráci při budování společné značky nejen v rámci
evropských regionů, ale i v zámoří. Na příkladech ukázal, že
společný branding může fungovat, ale také proč nemusí. Z následné
diskuze pro mne především vyplynulo, jak nezbytné je zvýšit povědomí
o Centrope i uvnitř jí samotné. Avšak nejde o to, abychom mohli někdy
v budoucnu tvrdit, že jsme Centropané – k tomu jistě nedojde, ale aby
lidé, kteří v našem regionu žijí, věděli, jak Centrope funguje a co
prospěšného jim může do budoucna přinášet. Např. lepší dopravní
obslužnost, dostupnější kvalitní vzdělání nebo pracovní
příležitosti, už i proto, že od května 2011 máme jednotný trh práce.
Pokud se bavíme o prosazování značky Centrope z hlediska cestovního
ruchu, bez ohledu na to, jestli k pobytům na území středoevropského
regionu Centrope lákáme turisty ze vzdálených zdrojových destinací nebo
vytváříme podmínky pro rozvoj domácího cestovního ruchu, zpravidla
z toho profitují firmy, které na území Centrope podnikají, a lidé,
kteří zde žijí. Cestovní ruch jim sem totiž přivádí koupěschopné
spotřebitele – turisty, kteří svojí poptávkou a penězi navyšují
kupní sílu jejich vnitřního trhu, a rozšiřují tak absorpční schopnost
jejich lokálního trhu práce, čímž přispívají k prosperitě v daném
regionu a k růstu životní úrovně.
Na podporu rozvoje regionu Centrope nyní běží Evropskou unií
podporovaný projekt Centrope Capacity. Můžeme od něj očekávat konkrétní
výstupy, které přispějí k rozvoji cestovního ruchu
v regionu?
V rámci projektu bude již na podzim 2012 spuštěna internetová
pětijazyčná platforma pro marketing nejzajímavějších destinací a
kulturních akcí – tedy takových, které mají potenciál přilákat
i turisty ze sousedních zemí. Bez dostupných informací se turismus
rozvíjet nemůže. Dávno již nestačí vyznačit cyklotrasu v terénu a
zanést ji do map spolu s přilehlými pamětihodnostmi a restauracemi. Když
pojedu na cyklovýlet s rodinou, budu chtít vědět, kde jsou po cestě
restaurace s dětským menu nebo s dětským koutkem, kde mohu v případě
náhlé změny počasí nastoupit s dětmi na vlak, ve kterém nám přepraví
i jízdní kola, a podobně. A nejvíce mne tyto informace budou zajímat tam,
kde se nedomluvím – v mém případě tedy v Maďarsku. Připravovaná
internetová aplikace tyto informace poskytne mimo jiné i v češtině a
v angličtině, a to i na mobilních zařízeních s internetovým
prohlížečem.