• handling je když • americká společnost Ogden
Ground Services včetně Czech-Ogden Airhandling koupena skotskou společností
Menzies Aviation Group • Lufthansa na pražském letišti hlavním
klientem handlingové společnosti Menzies Aviation Group (Czech), dříve
Czech – Ogden Airhandling • dokážeme vyjít vstříc téměř
jakémukoliv zákazníkovi • pražské letiště bylo příliš dlouhou
dobou za železnou oponou na to, aby se mu ostatní svět nevzdálil mílovými
kroky •
Šlo přes nás stádo antilop
26. 08. 2001
Když letadlo přistane, musí z něj někdo vyložit zavazadla,
případně zboží a naložit nové. Musí odbavit cestující. Zvážit a
označit kufry. Přidělit pasažérům místa v letadle a dát jim palubní
vstupenku. Musí vypustit palubní toalety. Doplnit čerstvou pitnou vodu.
Uklidit letadlo. A v zimě, je-li třeba, odmrazit křídla a trup letadla. To
všechno zajišťuje handlingová společnost a cestující to mohou zpravidla
sledovat na ploše nebo z odbavovacího terminálu. To, co je mimo jejich
zorné pole, je dispečerská činnost handlingových firem. Zajištění
správného počtu lidí. Neboť se někdy stává, že místo letadla pro
padesát pasažérů přistane letadlo pro sto padesát cestujících a místo
dvou vozíků na zavazadla je jich třeba přistavit šest či sedm.
Handlingová společnost se zabývá i vyvážením letadla (optimálním
rozsazením cestujících a rozložením zavazadel a nákladu vzhledem
k těžišti stroje, aby mohl nejenom odstartovat, ale i v pořádku
přistát), odbavením nákladu a pošty, postará se o cestující
v případě, že letadlo například kvůli mlze přiletí později, stará se
o nedoprovázené děti, zajišťuje dle požadavků posádky dodávku
palubního občerstvení, ale i například posílání zpráv mateřské
letecké společnosti o tom, kdy linka XY odstartovala a kdy je možné
očekávat její přílet. Dost často se stává, že handlingová společnost
pracuje jako přímý zástupce letecké společnosti, pokud tato zde nemá
svého představitele. Mnohým ze čtenářů Všudybylu handlingové
společnosti před odletem zajišťují příjemný pobyt v salóncích pro
cestující v tzv. Business třídě a občas i bolestná překvapení, že
jejich kufr nepřicestoval spolu s nimi. To, že občas musíme čekat
i několik dní na zavazadlo, ale nemusí být chyba handlingové společnosti.
Pokud pracuje se systémy, které automaticky vystavují štítky na kufry, dá
se říci, že je téměř vyloučeno, aby se kufr zatoulal. Přesto se tak
stává. Inu, šedá je teorie a zelený strom života.
Menzies Aviation Group (Czech)/ Czech – Ogden je po ČSA (před Českou
správou letišť) v pořadí druhou společností, která na pražském
letišti poskytuje handlingové služby. Jejího obchodního ředitele Ing.
Ladislava Klimeše jsem se nejdříve zeptal, jak zde jeho firma
začínala.
Dnešní podobě předcházelo založení společnosti Czech Airhandling v roce
1991, která poskytovala omezený rozsah hadlingových služeb malým soukromým
letadlům. Během krátké doby ale přišla na to, že k dalšímu rozvoji
potřebuje investice. Jako nejlepší řešení se ukázalo vytvoření
společné firmy s Ogden Ground Services z USA. Vznikla společnost Czech –
Ogden Airhandling. Až do loňského roku jsme byli českou firmou vlastněnou
americkým kapitálem. 20. listopadu 2000 ale byla společnost Ogden Grand
Services koupena skotskou společností Menzies Aviation Group, která se
rozhodla expandovat v oblasti leteckého byznysu. Vzhledem k tomu, že si
český obchodní rejstřík dává se zápisem na čas, de jure ještě nejsme,
ale de facto již ano, českou firmou vlastněnou skotskou společností Menzies
Aviation Group.
Jsme nezávislý poskytovatel handlingu. To mj. znamená, že na rozdíl od ČSA
nemůžeme nabízet reciprocitu coby jedna letecká společnost společnosti
druhé. Co rovněž nemůžeme nabídnout, je údržba letadel a školení
posádek – nemáme letový simulátor jako ČSA. Ale neřekl bych, že to je
handicap.
Svědčí o tom skutečnost, že Vámi zmiňované České aerolinie
sice pečují o technický stav letadel Lufthansy, ale handling pro ni
zajišťujete vy.
Ano. Důvod, proč Lufthansu handlujeme, je zřejmě ten, že jí dokážeme
poskytnout to, co očekává. Stanovila nám tvrdá kritéria. Naše činnost je
průběžně monitorována a každý měsíc jsou prováděny kontroly.
Lufthansa je náš hlavní zákazník nejen podle objemu letů, ale i podle
tržeb. Boom v oblasti handlingu začal na přelomu let 1993/94 poté, co na
pražské letiště přišel Ogden. Letecké společnosti jej znali nejen ze
Severní a Jižní Ameriky, ale také např. z amsterodamského letiště
Schiphol. Hodně jsme hovořili o Lufthanse. Ale Menzies Aviation Group
(Czech)/ Czech – Ogden je schopen se přizpůsobit specifice téměř každé
společnosti. Požadavky Lufthansy jsou rozhodně jiné, než např. dalšího
z našich klientů společnosti Go. Za odpovídající cenu dokážeme vyjít
vstříc jakémukoliv zákazníkovi.
Nejsme handlingovou společností pouze ve vztahu k přepravě osob. Sídlíme
v budově, která je určena pro cargo handling. Zde jsou našimi největšími
zákazníky letecké společnosti British Airways World Cargo, KLM Cargo, TNT a
UPS – kurýrní služby.
Jaká „nej“ jste v cargu handlovali?
Hodně se psalo a hovořilo o tramvaji z ČKD pro filipínskou Jakartu. Loni
na podzim jsme však do Antonova nakládali ještě těžší zásilku. Dvě
dvacetitunová potrubí. Ale to není nic proti tomu, když šlo přes nás
stádo antilop. Antilopy prý není možné převážet lodí. Loni v létě
tedy jedna česká zoologická zahrada přepravovala stádo antilop vzduchem.
Náš cargo terminál je zařízen téměř na všechno. Nicméně jeho
architekti nikdy nepředpokládali, že by tudy měly jít antilopy. Přesto
jsme je dokázali odbavit tak, že byly v pořádku a včas dopraveny
konečnému příjemci.
Objekt carga je jedna věc a kolony a dopravní zácpy na silnicích
kolem pražského letiště věc druhá. Právě na leteckém cargu se zřejmě
nejtvrději podepisuje to, že letiště Praha-Ruzyně není odpovídajícím
způsobem napojeno na pozemní dopravní systém České republiky.
Doufáme, že se to v brzké době podstatně zlepší, až bude dokončen
obchvat Prahy. Pokud jde o rozvoj leteckého carga na ruzyňském letišti,
jsou zde ještě další problémy. Jeden z nich je, že Česká republika
není členem Evropské unie a tudíž se veškerý pohyb carga směrem do
Německa nebo do Rakouska děje přes hranice. Zboží musí být odbaveno na
letišti v Praze a fyzicky pak ještě jednou na česko-rakouských nebo
česko-německých pozemních hraničních přechodech. Druhým negativním
faktorem je to, že Praha a pražské letiště byly po dlouhou dobou za
železnou oponou. Mezitím se nám ostatní svět vzdálil mílovými kroky.
Vídeň byla kdysi rovněž provinčním letištěm a nyní po něm Praha
závistivě pokukuje. Letecké společnosti, které létají do Vídně, bychom
totiž mohli vidět i zde.