SKI AREA Mariánské Lázně
26. 02. 2005
Bývaly doby, kdy jsem mariánskolázeňskou sjezdovku nad Kolibou
vyběhl (v létě) v jednom zátahu. Zrovna tak bobovou dráhu, spěchajíce
na odpolední čaje na Krakonoš. To už je hodně dávno. Sjezdovka vprostřed
města mne fascinovala i v zimě. Protože nejsem sjezdař (lyže používám
jako dopravní prostředek) zejména proto, že kdybych se pokoušel ji sjet,
skončil bych, a to doslova (rozplácnut), na Kolibě. Ale pak na dlouhá léta,
tedy správněji zimy, osiřela. S mariánskolázeňskými sjezdovkami se
však nedávno podařilo cosi udělat. Co a kdo za to může? Tak na to jsem se
zeptal generálního ředitele společnosti CRISTAL PALACE a.s. Ing. Jana Jokla.
Sám, od svých tří let, jsem na zdejších sjezdovkách jezdil a prožíval
nádherné chvíle. Díky nim jsem jezdil i závodně, protože jsem je měl
přímo ve městě. Pak nastala léta, kdy mariánskolázeňský areál zimních
sportů skomíral. Byla zrušena bobová dráha a zbourán skokanský můstek.
Dnes je na jeho místě les. Ukončením využití sjezdovek by lyžařský
areál v podstatě zanikl. Sjezdovka od Krakonoše postupně zarůstala a tzv.
„slalomák“, neboli vámi zmiňovaná sjezdovka u Koliby, se využíval
minimálně. Bylo mi to líto. Proto jsem v lednu 2003 v kontextu
s potřebou zimních aktivit v rámci cestovního ruchu v Mariánských
Lázních přišel za panem místostarostou Zdeňkem Králem a nabídl městu
Mariánské Lázně, že by firma CRISTAL PALACE a.s. sjezdařský areál
zrekonstruovala. Mariánské Lázně iniciativu přivítaly. Začali jsme jednat
s tělovýchovnou jednotou Slovan Mariánské Lázně, která měla od města
pozemky se sjezdovkami dlouhodobě pronajaté. Po řadě jednání jsme
vypracovali smlouvu a dostali je do podnájmu. Město nám vyšlo vstříc také
tím, že nám pronajalo lanovou dráhu na Krakonoš. Tu jsme se zavázali
vylepšit a provozovat ji celoročně. V minulosti ve spojení se sjezdovými
tratěmi nefungovala, což bylo škoda. Od návštěvníků Mariánských
Lázní včetně hostů našich hotelů jsem věděl, že to je žádaná
služba. Tělovýchovné jednotě Slovan i městu jsme se zavázali, že
vybudujeme plnohodnotný skiareál se špičkovým technickým zázemím,
technickým zasněžováním, umělým osvětlením pro noční lyžování,
ozvučením atd., který bude napojen na další infrastrukturu služeb
v Mariánských Lázních včetně autobusové dopravy a sezonních skibusů.
Dva roky uplynuly a já mohu s potěšením konstatovat, že dobrá spolupráce
s městem a tělovýchovnou jednotou nese ovoce. SKI AREA je plně funkční.
Její vytížení vynikající. Jsou zde uplatněny nejmodernější
technologie, jako např. chladicí věž, čerpací stanice, hydroboxy apod.
Máme novou moderní rolbu, lyžařské vleky atd.
Řekl bych, že mariánskolázeňská SKI AREA je jedním
z příkladů, že Evropská unie funguje.
Projekt SKI AREA jsme mohli realizovat v takovém rozsahu také díky evropské
dotační politice. Celková investice ke dnešnímu dni totiž činí více
než pětadvacet milionů korun. Tělovýchovné jednotě Slovan Mariánské
Lázně v čele s předsedou Ing. Josefem Vohlídalem se na obnovení areálu
z fondů Evropské unie podařilo získat dotaci téměř deset milionů korun.
Obrovskou zásluhu na tom mají hejtman JUDr. Josef Pavel a další lidé
z Krajského úřadu Karlovarského kraje a Regionální rozvojová agentura
EGRENSIS v čele s panem ředitelem Ing. Zdeňkem Výborným. Slalomová
i sjezdová trať, obě jsou už díky dobré spolupráci s Lesy České
republiky, CHKO Slavkovský les a výkonnými pracovníky mariánskolázeňské
radnice zase plně funkční ve svých původních trasách.
Pane inženýre, daleko víc než provozovatel skiareálu jste znám
jako uznávaný hoteliér.
Tuto profesi, která je mojí životní, i další aktivity se snažím dělat
pokud možno co nejlépe. V jejich rámci na poli cestovního ruchu přispívat
k tomu, aby naše vlast byla ekonomicky silnou a mezinárodně oblíbenou
zemí. Přímo Mariánské Lázně pak atraktivním místem pro trvale
i přechodně zde žijící obyvatele, tzn. turisty a lázeňské hosty.
V tomto duchu byla rekonstrukce mariánskolázeňského lyžařského areálu
jednou z příhodných aktivit. Nejen hotelům společnosti CRISTAL PALACE, ale
věřím, že i ubytovacím a lázeňským zařízením ostatních majitelů a
dalším subjektům cestovního ruchu napomůže při získávání klientely a
vytěžování kapacit v zimním období. Že díky obnoveným sjezdovkám na
tom budou celé Mariánské Lázně v zimních sezonách (od prosince do února
či března), co se týče návštěvnosti a s ní spjaté ekonomiky,
daleko lépe.
Jaký byl pro společnost CRISTAL PALACE loňský rok?
Úspěšný. Krom toho, že se nám v jeho průběhu podařilo dokončit
projekt SKI AREA, jsme dosáhli stanovených hospodářských výsledků. Naši
zaměstnanci pak řady výrazných úspěchů na profesních oborových
soutěžích. Např. tým kuchařů na mezinárodní gastronomické soutěži
v Norimberku, kde v roce 2003 v konkurenci několika desítek týmů
z dvanácti evropských zemí skončil druhý, a letos v lednu s podobnou
účastí ve své kategorii první. Co se týče lidských zdrojů, dlouhodobě
se pro naše zaměstnance snažíme vytvářet podmínky, aby každý z nich
mohl růst profesně i osobnostně. Investujeme do nich a snažíme se je
motivovat. Sázíme nejen na mladé lidi, ale i na souhru týmu, v němž
nachází uplatnění lidé s dlouhodobou a střednědobou praxí i ti, pro
něž je pracovní zařazení u nás prvním zaměstnáním. Musím říci, že
dlouhodobě se nám tyto mezigenerační integrace vyplácejí. Za všechna
střediska v rámci naší společnosti viz již zmiňovaný tým kuchařů,
který patří mezi nejlepší v západních Čechách.
A já bych dodal, že zřejmě i v západní Evropě, což
prokazují nejen umístění v rámci mezinárodních gastronomických
soutěží, ale sama praxe. Ostatně, milí čtenářové, přijďte se do
Mariánských Lázní přesvědčit. Jejich umění za to stojí. Pane
řediteli, hlavní téma třetích vydání Všudybylu jsou lidské zdroje, a
vaše hotely jsou často vytěžovány firemní klientelou, a to i v rámci
vzdělávacích a motivačních akcí.
To je pravda. Čtyřhvězdičkový Cristal Palace splňuje vysoké nároky
kongresové turistiky a je vhodný pro setkávání účastníků firemních
akcí a incentivní turistiku. Tyto programy realizujeme i v našem dalším
čtyřhvězdičkovém hotelu San Remo. Významnou roli, ostatně jako ve všech
oborech, kde pracují lidé s lidmi, v nich sehrává profesně zdatný,
proklientsky laděný personál. A i v tomto mají naše hotely štěstí. Je
nezbytně nutné úrovní služeb a škálou aktivit, které lze
v Mariánských Lázních provozovat, pozitivně působit nejen na stávající
klientelu, ale přesvědčovat potenciální. Zejména takovou, která
v minulosti v Mariánských Lázních ráda dlouhodobě opakovaně pobývala,
jako byly hlavy států, např. anglický král Eduard VII., císař Franz Josef
I., prezident Tomáš Garrigue Masaryk a řada dalších včetně nejbohatších
lidí světa své doby. Včetně dodnes světově uznávaných spisovatelů,
jako jsou Mark Twain, Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Rudyard Kipling, Franz
Kafka aj.; hudebních skladatelů jako Richard Wagner, Friderick Chopin, Johann
Strauss a dalších osobností, jako např. Sigmund Freud, Thomas Alva Edison,
Albert Schweitzer – nositel Nobelovy ceny, který v roce 1923 bydlel
v jednom z našich hotelů, aj., kteří svou přítomností nejenže obraceli
pozornost světa na Mariánské Lázně, ale byli vzorem ostatním, kteří je
v hojném počtu následovali.
www.cristalpalace.cz
www.skiarea.cz